Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpatron symbol aktiv hela tiden?  (läst 2106 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hiko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Elpatron symbol aktiv hela tiden?
« skrivet: 12 december 2021, 13:27:05 »
Hej,
Nu när elpriserna är så höga så börjar man tänka till lite och märkte att elpatronssymbolen på min bosch bergvärme pump är aktiv 24/7. Skall det verkligen vara så trotts att det är väldigt behagligt hemma? De dagarna då det var -18 grader här i stockholm så blev huset till bastu men fortfarande så var elpatronen aktiv? Jag har ingen inomhusgivare då installatören rekommenderade att inte ha denna? Kan det vara därför patronen är aktiv hela tiden?

Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Elpatron symbol aktiv hela tiden?
« Svar #1 skrivet: 12 december 2021, 13:44:21 »
Bara för att installatören inte rekommenderade en innegivare så kunde det väl vara bra att ha en sådan ändå?
Inte för att det skulle påverka inkopplingen av elpatronen, men för att få en ännu jämnare innetemperatur.
Min innetemperatur t.ex. varierar betydligt mindre än ± en halv grad. Tror det är mycket tack vare min innegivare.

Om det nu skulle vara så att din elpatron är inkopplad 24/7 så pekar väl det på en ganska inkompetent installatör?
Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

Utloggad Hiko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron symbol aktiv hela tiden?
« Svar #2 skrivet: 12 december 2021, 14:11:27 »
Inte alls omöjligt att han är inkompetent. Är det någon inställning man kan göra för att inte elpatronen skall gå hela tiden? Eller är det där symbolen för att kompressorn går hela tiden? Vad det än är så känns det som att set är en el slukare

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elpatron symbol aktiv hela tiden?
« Svar #3 skrivet: 12 december 2021, 14:42:05 »
Inringade är att kompressorn går. Eltillskott borde vara en blixt
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Elpatron symbol aktiv hela tiden?
« Svar #4 skrivet: 12 december 2021, 15:38:25 »
Sänk värmekurvan så blir det inte bastu när det blir kallt. Du spar pengar på att ha rätt temperatur.
Läs manualen så du förstår hur man reglerar värmen.

185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Hiko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron symbol aktiv hela tiden?
« Svar #5 skrivet: 12 december 2021, 16:25:53 »
Bosch pumpar har väl ingen värmekurva som man kan reglera? Då är det kompressorn som går hela tiden men även den slukar khw när den hår på högvarv 24/7 ska man sänka temperaturen på bvp? Den e inställd på 21grader nu

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elpatron symbol aktiv hela tiden?
« Svar #6 skrivet: 12 december 2021, 17:16:18 »
Ta och läs instruktionen så får du veta hur vp regleras. OCH en innegivare dämpar över/undertemperaturen effektivt.
Att installatören avrådde beror troligen på att denne saknar en del i kunskap.
https://www.bosch-climate.se/broschyrer-manualer/
« Senast ändrad: 12 december 2021, 17:19:50 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Elpatron symbol aktiv hela tiden?
« Svar #7 skrivet: 12 december 2021, 20:05:26 »
Bosch pumpar har väl ingen värmekurva som man kan reglera? Då är det kompressorn som går hela tiden men även den slukar khw när den hår på högvarv 24/7 ska man sänka temperaturen på bvp? Den e inställd på 21grader nu
Precis, de har ingen kurva, men de har snarare verbet/funktionen värmekurva. Punkten för kallt väder kan du sänka, men läs så förstår du.
När detta är rätt inställt så behövs inte innegivaren.
Soliga dagar kommer bli lite varmt inne, men det blir det ofta även om man har innegivare och värmetrög golvvärme. Då kan man ha medvetet det lite kyligare den perioden inne så det inte blir hysteriskt varmt så fort solen tittar fram.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Elpatron symbol aktiv hela tiden?
« Svar #8 skrivet: 12 december 2021, 22:21:51 »
De dagarna då det var -18 grader här i stockholm så blev huset till bastu men fortfarande så var elpatronen aktiv? Jag har ingen inomhusgivare då installatören rekommenderade att inte ha denna? Kan det vara därför patronen är aktiv hela tiden?

Om man har rätt temperatur inne när det är runt noll grader ute blir det väldigt varmt inne när det blir mycket kallt ute. Det beror på att värmekurvan reglersystemet arbetar efter är rak men den ska egentligen böja av lite nedåt vid låga utetemperaturer då radiatorernas värmeavgivning per grad temperaturhöjning ökar när radiatortemperaturen ökar. Reglerkurvan tar inte hänsyn till det.

Det man kan göra är att installera en innegivare eller att manuellt knäcka inställd värmekurva, vet inte om det senare gÃ¥r att göra pÃ¥ aktuell pump. Elpatronen behövdes säkert för att det var kallt ute men den hade varit inkopplad kortare tid om det hade funnits en innegivare.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hiko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elpatron symbol aktiv hela tiden?
« Svar #9 skrivet: 13 december 2021, 01:01:02 »
Av det jag förstått så är ända sättet för kompressorn att inte vara igång 24/7 att installera innegivaren då det är kallt ut.
Vem kan man kontakta för att få en innegivare installerat? Är det något man kan göra själv även om man har tummen mitt i handen?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Elpatron symbol aktiv hela tiden?
« Svar #10 skrivet: 13 december 2021, 08:26:46 »
Även med innegivare lär kompressorn gå dygnet runt när det är kallare än -10 ute. Man brukar inte dimensionera värmepumpar så att de kan värma huset utan hjälp av elpatronen när det är som allra kallast ute.

Inkopplingen av innegivaren ska inte vara några probelem, i manualen bör det stå var den ska kopplas in. Däremot kan det bli problem med ledningsdragningen om pumpen står i källaren och innegivaren placeras en våning upp i någon annanstans i huset.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!