Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur vet man om ett ställdon är trasigt?  (läst 4894 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
Hur vet man om ett ställdon är trasigt?
« skrivet: 08 december 2021, 13:04:52 »
Hoppas nån kunnig kan hjälpa mig....
Jag har problem med golvvärmen hemma där 3 av mina 5 slingor inte ger nån värme i golvet.
Slingorna styrs av 4 termostater på väggen (en av termostaterna styr två ställdon. vardagsrum/hall).
"Hattarna" på ställdonen går upp och ner som dom ska när jag ändrar på termostaterna men oavsett om dom är uppe eller nere kommer det ingen golvvärme på 3 slingor (hall/tv-rum/wc).
Ställdonen är av typen NC (normally closed). Hur funkar det... när hatten är uppe, trycks piggen under ned då och släpper på vatten? Eller tvärtom?
Om "hattarna" åker upp och ner som dom ska, är då ställdonen ok? Eller kan dom vara trasiga likväl?
Om ställdonen är hela, varför får jag ingen värme? Vad mer kan fela?
De 2 slingor som fungerar ger varma och sköna golv (vardagsrum/kök).
Mycket text blev det... men jag börjar bli frustrerad och tar tacksamt emot all hjälp :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur vet man om ett ställdon är trasigt?
« Svar #1 skrivet: 08 december 2021, 19:47:32 »
Om hattarna åker upp som de ska så kan det vara nått av följande problem:
Ventilen under kärvar, lossa ställdonen och kolla att ventilerna under fjädrar ut om man pressar ner dom (de öppnar när de fjädrar ut).
Ställdonen däremot stänger om de inte får nån spänning, därför kallas de NC.

Om ventilerna fjädrar ut så har du kanske luft i grejerna, det borde finnas luftningsnipplar på fördelarna, stäng av flödet och lufta.
Fyll även på trycket i systemet emellan luftningarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: Hur vet man om ett ställdon är trasigt?
« Svar #2 skrivet: 09 december 2021, 09:41:59 »
Tack för svaret!
Jag har lossat på ställdonen och alla ventilerna går att pressa ner och fjädrar upp. Och som konstaterats så åker "hattarna" upp när de får spänning. Känns som luft i rören kan vara en möjlighet men jag är lite osäker på hur man gör....?
Var/hur stänger jag av flödet? Ska pumpen gå eller inte?
Jag postar en bild här ikväll för att visa hur det ser ut och få förklarat lite närmare.
Tusen tack pÃ¥ förhand!!!!  tummenupp

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur vet man om ett ställdon är trasigt?
« Svar #3 skrivet: 09 december 2021, 09:45:49 »
Flödet stänger man på cirkpumpen vid fördelaren.
Hur den är inkopplad är lite olika, en del har en stickpropp till ett eluttag, om inte borde där sitta en brytare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: Hur vet man om ett ställdon är trasigt?
« Svar #4 skrivet: 09 december 2021, 10:44:27 »
Ja pumpen har en stickpropp. Räcker det att dra ur den?
Både Till och Retur har vad som ser ut som luftningsnipplar på högersidan. Jag skruvade på dom igår men det kom bara vatten. Då var pumpen igång iofs.
Jag kan alltså inte bara lufta de slingor som krånglar utan det är alla samtidigt. Har ingen övergripande bild men en bild på pumpen bifogar jag här. Fler bilder kan jag fixa ikväll.
Antar att alla "hattar" måste vara uppe om man ska lufta? Eller ställdonen borttagna?
Jättesnällt att du orkar hjälpa mig :)

« Senast ändrad: 09 december 2021, 10:46:25 av drob »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur vet man om ett ställdon är trasigt?
« Svar #5 skrivet: 09 december 2021, 13:13:40 »
Jepp dra ur stickproppen så kan du sen prova att lufta.
Ventilerna måste vara öppna.

Men kommer det bara vatten då så kanske du måste tvinga genom vattnet i de slingor som strejkar.
Kör på med cirkpumpen och stäng övriga slingor, ha bara en slinga öppen åt gången och kolla om returen blir varm?
Lyssna om du hör nått bubblande och lufta sen igen (med cirkpumpen avstängd).
Upprepa för varje slinga som jäklas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: Hur vet man om ett ställdon är trasigt?
« Svar #6 skrivet: 09 december 2021, 13:35:09 »
Jag försökte tvinga igenom vatten igår. Stängde alla slingor utom 1 och satte pumpen på max och lät det gå så nån timma men returen blev ändå inte varm tyvärr. Gjorde sedan samma sak på en av de andra krånglande slingorna men inte heller där gjorde det nån skillnad.
Kan jag öppna alla ventilerna (ställdonen) med termostaterna eller är det bättre att plocka bort dom? Jag tänker att det kanske är bäst att INTE öppna ventilerna på de 2 slingor som faktiskt fungerar?

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: Hur vet man om ett ställdon är trasigt?
« Svar #7 skrivet: 09 december 2021, 20:16:10 »
Bild på systemet. Avluftningsnipplarna längst upp på höger sida. 2st.
« Senast ändrad: 09 december 2021, 20:25:23 av drob »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur vet man om ett ställdon är trasigt?
« Svar #8 skrivet: 09 december 2021, 20:36:52 »
Dom som är kalla ska donet bort pÃ¥ och kolla piggen under, dom brukar kärva under sommaren, jämför med en pigg pÃ¥ en slinga som fungera. Dem ska vara uppe helt annars tvärnit pÃ¥ flödet. Är den nere sÃ¥ knacka som en hackspett pÃ¥ piggen med  skaftet pÃ¥ en mejsel. inga metallverktyg

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: Hur vet man om ett ställdon är trasigt?
« Svar #9 skrivet: 09 december 2021, 20:50:28 »
Alla 5 piggar går att trycka ner och fjädrar sen tillbaks upp men ändå är 3 av slingorna kalla. Stängde av pumpen för att lufta men det händer inte så mkt....
Den övre (till) strilar lite lätt. Den nedre (retur) strilade ett par sekunder men har slutat nu.
Hör ingen luft heller (som man gör när man luftar element). Vet inte riktigt vad jag ska göra nu....?

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: Hur vet man om ett ställdon är trasigt?
« Svar #10 skrivet: 09 december 2021, 21:05:28 »
Jag fattar ingenting... Drog igång pumpen igen och provade lufta med den igång och det är ingen skillnad. Strilar lite från den övre, inget på den nedre. Varken luft eller vatten kommer.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: Hur vet man om ett ställdon är trasigt?
« Svar #11 skrivet: 09 december 2021, 21:21:05 »
1 och 2 är dom som funkar 3, 4 och 5 funkar inte. Ser nu att det ärgat lite på nr 3 men den går bra att trycka ner och den fjädrar upp igen. Kan den ändå vara kass och på nåt sätt även blockera 4 och 5? Känns som allt till höger om den är dött... Slingorna kalla och det kommer varken luft eller vatten ur nippeln. Obs!!! Jag vet inte hur en sån här fördelare funkar och om min teori är helt galen...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur vet man om ett ställdon är trasigt?
« Svar #12 skrivet: 10 december 2021, 00:50:51 »
Jag försökte tvinga igenom vatten igår. Stängde alla slingor utom 1 och satte pumpen på max och lät det gå så nån timma men returen blev ändå inte varm tyvärr. Gjorde sedan samma sak på en av de andra krånglande slingorna men inte heller där gjorde det nån skillnad.

Låter skumt, detta brukar få fart på grejerna.
Det finns nog bara en sak kvar att göra och det är att backspola hela systemet.
Du bör nog anlita en rörkrökare till detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: Hur vet man om ett ställdon är trasigt?
« Svar #13 skrivet: 10 december 2021, 07:50:45 »
Är min teori om att 3:an är kass och stoppar flödet även till 4 och 5 möjlig? Eller funkar inte en fördelare så?
Kan man byta "pigg-delen" bara i så fall? Själv?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur vet man om ett ställdon är trasigt?
« Svar #14 skrivet: 10 december 2021, 08:39:04 »
Nej, flödena är parallella och en fördelare brukar inte gå sönder på deta viset.
Om ventilerna är öppna finns det normalt bara 2 saker som kan stoppa flödet i en slinga och det är antingen luft eller propp.

Men jag ser på bilden att det finns grejer för att spola ur golvvärmen.
Om du vill försöka själv så tror jag man gör så här:
Stäng de 2 markerade kranarna (man börjar med att stänga cirkpump mm för att inte köra sönder nått).
Anslut slanganslutningarna (som hänger i ståltråden) på undersidan av luftningsnipplarna (pilarna), det kommer rinna lite vatten så ha en hink under.
Koppla på trädgårdsslangar med slangklämma, anslut returens fördelare mot en kran och framledningen fördelare dras till avlopp.
Spola och använd donen för att hålla en slinga öppen åt gången.

Får detta inte fart på grejerna så vete katten....
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!