Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dÃ¥ligt  (läst 9115 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #45 skrivet: 02 januari 2022, 08:28:33 »
Det finns en övre gräns hur varmt din pump kan leverera och ju högre temp in på luften så kommer delta t blir mindre, ända tills den når 0. Så med ökad temp på insuget så minskar avgiven effekt.

Har för mig att det är vid 20 grader in som effekt möts.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #46 skrivet: 03 januari 2022, 11:07:42 »
Det finns en övre gräns hur varmt din pump kan leverera och ju högre temp in på luften så kommer delta t blir mindre, ända tills den når 0. Så med ökad temp på insuget så minskar avgiven effekt.

Har för mig att det är vid 20 grader in som effekt möts.

Hmm okej  Sc:,h

Ja i hallen där den sitter och ovanför luftvärmepumpen blir det ju mycket varmare än ute i rummen. Så lite synd att den har temperaturgivaren inne i innedelen och inte i fjärrkontrollen... Men jag får anta att om jag startar "full effekt"-läget så struntar den helt i vad temperatursensorn i innedelen säger och bara kör så mycket värme den möjligen kan ge.
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #47 skrivet: 03 januari 2022, 16:05:00 »
Fläkthastigheten sprider bara beställd värme påverkar inte mängden värme utan endast spridningen.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #48 skrivet: 03 januari 2022, 16:18:10 »
Fläkthastigheten sprider bara beställd värme påverkar inte mängden värme utan endast spridningen.
Men det där stämmer väl inte?
De flesta LLVP begränsar sin effekt om fläkthastigheten inte är auto eller max, inte minst vår IVT.

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #49 skrivet: 03 januari 2022, 22:30:46 »
Men det där stämmer väl inte?
De flesta LLVP begränsar sin effekt om fläkthastigheten inte är auto eller max, inte minst vår IVT.

Japp begränsar top effekten men går lite längre istället. Så totala värmen ska inte skilja mycket, om det inte är så att maskinen är för klen och inte orkar upp till beställd temperaturerna att gå absolut max. Temperatur sensorn är alltid aktiv och säkerställer att luften ut alltid är varmare än typ 32 grader annars varvar fläkten inte upp nästa steg.

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #50 skrivet: 05 januari 2022, 12:10:11 »
Igår rengjorde jag ytterdelen igen till luftvärmepumpen då jag hade en flaska värmepumpsrengöring från Jula till övers och tänkte att det i alla fall inte skulle skada att förbruka den (även om det kanske finns bättre sätt att göra rent i framtiden, funderar på att skaffa biltemas Ångtvätt för 300 kr hm).

Tycker det kanske blev en liiiten skillnad.

Men sammanfattningsvis så antar jag att min luftvärmepump fungerar helt som den ska. Bara att mitt hus har onormalt hög värmebehov för ett hus i dens storlek. När jag kollar på ytterväggarna vid fönstren så är nog ytterväggarnas totala tjocklek kanske 20 cm eller liknande. Är trähus med träpanel från 40-talet som sagt.

Just nu är det 0 grader ute och 19 grader inne, och jag kör bara luftvärmepumpen. Tycker det blir hyfsad jämn temperatur inne i huset även på ovanvåningen så antar att innedelens placering är bra. Har alltid dörrar öppna till rum och på nedanvåningen finns inga dörrar till några rum förutom en liten toalett.

Så ner till 0 grader yttertemperatur så kan jag köra med bara luftvärmepumpen och få varmt nog inne tycker jag. Om det blir kallare än det så får jag komplettera med pelletspannan, eller kanske bara köra pellets om det blir riktigt kallt.

Just nu med 0 grader ute så kommer utblåstemperaturen upp i 52 grader med fläktinställningen på max. Det borde väl vara rätt hyfsat ändå? Detta med 32 grader inställt som börvärde.
Avfrostning och allt verkar fungera bra med den och har inte varit några problem även då det var -15 ute. Så skönt att det är en "Nordic"-modell ändå trots att det finns kraftfullare modeller i dag. Men då mitt hus verkar ha ett värmebehov på typ 7 kW när det är -15 ute så tror jag ingen luft/luftvärmepump skulle klara av att ensam värma min 82 kvadrats-villa när det är -15 ute om man inte tilläggsisolerar eller liknande.

Ska på lördag resa bort i 3 veckor. Kommer då bara köra med luftvärmepumpen och ha den inställd på 18 grader (10 graders underhållsläget känns lite för lågt jag vet inte). Jag har 2 temperatursensorer inne som går på Wifi så jag kan hela tiden se temperaturen i huset när jag är borta och om det skulle bli oroväckande låg temperatur kan jag ringa min far som bor nära att åka dit och kolla. Men förhoppningsvis även om yttertemperaturen sjunker ner mot -15 eller kallare, så kan luftvärmepumpen i alla fall orka hålla över 10 grader inne, det är allt jag kräver när jag är bortrest då ingen ändå ska vara där.

Tack för alla svar i denna trÃ¥d, det har hjälpt mig förstÃ¥ bättre hur luftvärmepumpar fungerar.  tummenupp
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #51 skrivet: 06 januari 2022, 23:10:21 »
Hej igen,

jag läste i en tråd att man kunde mäta hur mycket effekt värme luftvärmepumpen ger ut genom att använda formeln
1,293 x q x dT

Där
Luftens densitet = 1,293
q = luftflödet på innedelen i m3 per sekund
dT = skillnaden mellan inluften och utluften på värmepumpens innedel.

Jag kör på fläkthastigheten på High, och enligt manualen till min luftvärmepump (https://500120.com/wp-content/uploads/2014/08/Pr_bl_NI_PR-N.pdf) står det att maximalt luftflöde på innedelen i värmeläget är 9,8 m3 per minut vilket är lika med 0,1633 m3 per sekund.

Just nu är det -12 grader utomhus här.

Inlufttemperaturen till innedelen är 24 grader.
Utlufttemperaturen är 42 grader.
(båda mätt med stektermometer)
dT = 42 - 24 = 18 graders temperaturskillnad

Om jag stoppar in värdena i formeln blir det:

1,293 x 0,1633 x 18 = 3,8 kW

I diagrammet från ett produktblad står det att en IVT 12 LR-N pump (som verkar väldigt lik min 12 PR-N) ska ge 3,9 kW vid -7 och 3,0 kW vid -15 grader.
Så 3,8 kW vid -12 grader måste ju vara rätt bra värde då för denna maskinen. Känns bra att veta att den verkar fungera som den ska :)

(Uppdatering: och vid dessa förutsättningar drar luftvärmepumpen ca 1300 watt ström)
« Senast ändrad: 07 januari 2022, 01:21:21 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tycker min IVT Nordic Inverter verkar värma dåligt
« Svar #52 skrivet: 07 januari 2022, 07:28:13 »
Avgiven effekt blir på ett ungefär , i produktbladet är det troligen inräknat avfrostning.
Utblåstemp sjunker lite innan avfrostning
Avfrostningen måste man ta med
Luftflödet är med helt ren innerdel så damm mellan lameller och lite skägg på fläkttrumman sänker luftflödet
Kan skilja lite i temperatur beroende på vart i utblåset man mäter

Men pÃ¥ ett ungefär sÃ¥ fÃ¥r man effekten 😎
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!