Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 402 - larm 5271  (läst 4277 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jockebq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402 - larm 5271
« Svar #15 skrivet: 29 november 2021, 10:57:10 »
Du behöver jämföra konstruktionerna på IVT 402 med 310P. IVT 402 jobbar med växelventil och flytande kondenseringstemperatur för att aldrig behöva tillverka varmare vatten än vad som behövs för uppvärmningen av huset. Viktigt att termostaterna är öppna så tillräckligt med värmevatten kan cirkulera i systemet. Om allt skulle gå via bypass på golvvärmefördelaren skulle det vara som att starta och tvärnita direkt samt risk att högtryckspressostaten löser ut. Vill man köra med termostaterna och t.ex. bara ha golvvärme i badrummet på sommarhalvåret behövs det en rejäl arbetstank mellan värmepumpen och golvvärmen. Då frikopplar man flödena från varandra.
Vad besviken man blir när detta inte är något som nämns av säljaren. Nu har vi inte mycket val än att göra det bästa av det systemet vi har. Men jag tänker inte lägga ex antal tusen till på någon extra tank. Om jag höjer kurvan något och justerar termostaterna på alla rum utan dom två badrummen som får fullt spjäll, kommer jag fortfarande ha problem då?
Du säger att högtryckspressostaten riskerar att lösa ut, är detta något som sliter på värmepumpen eller varför rekommenderar du inte att man testar detta?
Badrummets slinga kommer alltid vara öppen så allt kommer inte gå via bypass.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 402 - larm 5271
« Svar #16 skrivet: 29 november 2021, 11:28:27 »
Säljare kan vara väldigt olika - från det som kan väldigt mycket till de som bara fyller i orderblocket. Högtryckspressostaten kanske inte har automatisk återställning så kompressorn kan stå still tills man upptäcker det. Högt tryck i kompressorn sliter lite mer så man vill inte ha det som någon typ av termostatreglering. Om ni har två badrum kan ni absolut testa att bara ha dessa slingor helt öppna och termostater aktiva på de andra men håll noga koll på om det kommer högtryckslarm. Nu på vintern borde det behövas värme även i de andra slingorna men sommarhalvåret kan bli mer problematisk.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jockebq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402 - larm 5271
« Svar #17 skrivet: 03 december 2021, 08:06:18 »
Säljare kan vara väldigt olika - från det som kan väldigt mycket till de som bara fyller i orderblocket. Högtryckspressostaten kanske inte har automatisk återställning så kompressorn kan stå still tills man upptäcker det. Högt tryck i kompressorn sliter lite mer så man vill inte ha det som någon typ av termostatreglering. Om ni har två badrum kan ni absolut testa att bara ha dessa slingor helt öppna och termostater aktiva på de andra men håll noga koll på om det kommer högtryckslarm. Nu på vintern borde det behövas värme även i de andra slingorna men sommarhalvåret kan bli mer problematisk.

Jag har prövat att justera värmekurvan rätt rejält. Från början så stod den på 24 grader starttemperatur och 40 grader max (vilket även är maxinställningen).
Ökade till 30 grader och satte extra 3 grader när temperaturen är runt 0.
Framledningstemperaturen var nu 33 grader enligt värmepumpen.
Jag har väntat i två dagar, men trots detta är golvet i badrummet knappt märkbart varmt.
Så jag tänkte att det är säkert vattnet som kyls av innan det når fram. Testade då att sätta termostaten i tvättstugan på max, men det blev samma sak här, knappt märkbar värme.
Borde inte 33 grader som går ut i golv kännas ganska tydligt?

Förstår inte hur varm framledningstemperatur jag måste haft på min Nibe Fighter 310p om jag kunde känna tydligt på badrumsgolvet att det värmde mina fötter?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 402 - larm 5271
« Svar #18 skrivet: 03 december 2021, 10:25:26 »
Vilken värmekurva och förskjutning hade du inställd pÃ¥ 310P? PÃ¥ radiatorer känner jag inte värmen nÃ¥gorlunda tydligt fören det blivit minst ca 37 °C. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jockebq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402 - larm 5271
« Svar #19 skrivet: 03 december 2021, 10:35:57 »
Vilken värmekurva och förskjutning hade du inställd på 310P? På radiatorer känner jag inte värmen någorlunda tydligt fören det blivit minst ca 37 °C.
Oklart tyvärr, jag har för mig den hade någon typ av karta med olika värmekurvor, och den var inställd efter Göteborg, vad det betyder vet jag inte.
Vid installationen av den nya värmepumpen bad jag installatören att ta bort värmepumpen en fredag så jag kunde isolera väggen bakom och sen installerades den nya på måndagen. Tyvärr missades det nog av dom att kolla av exakta inställningarna.

Utloggad jockebq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402 - larm 5271
« Svar #20 skrivet: 03 december 2021, 17:30:53 »
Ställde samma fråga i en Facebook-grupp för IVT värmepumpar. En gav mig förslag att trycka på knappen på PC1, wilo cirkulationspump. Betyder det att han tyckte att det är för lågt flöde.
Här är inställningen den står på.

Utloggad jockebq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402 - larm 5271
« Svar #21 skrivet: 06 december 2021, 14:41:55 »
Testade att ändra läge på pumpen, och öka flödet, men ingen riktig skillnad.
Läste igenom denna, det verkar finnas 3st lägen som cirkulationspumpen kan stå i:
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://termeco.se/wp-content/uploads/2019/11/Anv%25C3%25A4ndarmanual-Wilo-Para-Svenska.pdf&ved=2ahUKEwjHpvT0kc30AhXzSvEDHU5zAwMQFnoECAMQAQ&usg=AOvVaw37RREH8qXIINWOCSBi5EjC
1. Konstant varvtal
2. Variabelt differenstryck
3. Konstant differenstryck

Vilket rekommenderar ni?

En annan sak jag tycker är lite underlig är att när jag sänkte termostaterna i övriga huset förutom i badrummet som jag lämnar helt öppet så borde väl golvet i badrummet bli varmare än innan då mer varmt vatten kan flöda till badrummet och inte sprids ut i övriga huset? Konstigt nog blev det ingen förändring alls?
Nu är kurvan inställt på 30 grader i startvärde och 40 grader max.
Just nu är framledningstemperaturen 32 grader.

Passade även på att lufta värmepumpen enligt instruktionen, dom två övre avluftningsventilerna stod redan öppna efter att installatören hade installerat pumpen. Ska dom alltid vara öppna då?
Den nedre som ska finnas vid cirkulationspumpen hittade jag dock inte. Körde dock igenom avluftningen utan något fel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!