Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solceller  (läst 16102 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller
« Svar #15 skrivet: 31 oktober 2021, 00:38:00 »
Det jag tror är att i en nära framtid kommer man få väldigt lite betalt för el de timmar solceller ger någon vettig effekt. Ska man tjäna pengar på de får man bränna effekten själv till varmvatten eller ac så man slipper överföringsavgiften för den nästan gratis elen man köper annars under dessa timmar.

I värsta fall bestämmer sig sedan nätägarna för att ta betalt för överföring i båda riktningarna! Du matar ut 20 kWh som grannen förbrukar och ni får båda betala för överföringen men elen var just då gratis. EON mfl gör frivolter av glädje.

Men hela grejen kokar ner till frågan om det är marknadskrafterna eller gröna politiker som styr och det är svårt att sia om.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #16 skrivet: 31 oktober 2021, 01:17:30 »
Ja det är gåtan när villkoren ändras , därav min strävan att få så kort payoff tid som möjligt.
Som det är nu med alla påslag och bidrag för solel och om nu offerterna inte är helt uppåt väggarna i sina kalkyler vilket dom möjligen är så finns chansen att det faktiskt går.

Försvinner skattereduktionen och påslag på spotpris för solel man säljer och andra bidrag så ser det mörkt ut.
Men då allt mer blir elektriskt och kärnkraftverk verkar pausas så finns onekligen risken att elpriserna blir högre och är det brist så borde man få vettigt betalt.
Mycket bidrag på batterier men fortfarande för,dyra för att man skulle lyckas tjäna igen dom på att lagra själv.
Men jag är skeptisk från början till dessa paneler och besparing så jag får inte direkt någon överaskning om kalkylerna inte stämmer för fem öre  tummenupp
Värre för dom som iskallt räknar med att detta är kanongrej och det spricker.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Solceller
« Svar #17 skrivet: 31 oktober 2021, 05:37:49 »
Jag har också försökt sätta mig in i det här med solceller, har gjort flera försök men gett upp varje gång! Man läser sida upp och sida ner och inser att man bara blir snurrigare, luftluftvärmepump är en baggis i jämförelse. ;)

Vissa hävdar att det är värdehöjande för huset och det borde det vara kan man tycka, nu vet jag en som sålt sitt hus med nyinstallerade solceller på taket och mäklaren hävdade att solceller inte var värdehöjande. Man måste nog ha turen att det är en miljöpartist som ska köpa hus och lämna storstan, konstigt nog tycks dom bo där, om man ska få något extra vid en försäljning.

Dom som tror att dom gör något för miljön och sätter upp solceller utan att fundera på kostnaden har det enkelt, dom har nog som regel ganska dålig kunskap överhuvudtaget i ämnet ekonomi, dom som vill se/veta totalekonomin över tid får det jobbigt!

Själv är jag inte främmande för att göra hela jobbet själv förutom den sista kontakten till nätägarna, eller så ska återbetalningstiden vara 6-8år och det är nog orimligt med den låga elförbrukning vi har idag.

Investor har stigit med 146% eller Nibe 661% på 5år, känns ungefär lika osäkert att dom kommer fortsätta stiga i den takten som att solcellskalkylen kommer vara lönsamt framöver. Där står vi, solceller eller ha kvar det på börsen!



Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Solceller
« Svar #18 skrivet: 31 oktober 2021, 10:02:06 »
Det är inte vad jag skulle vilja kalla hybridpaneler utan man monterar solfångare och solceller som separata enheter på huset. Mycket överdrifter och tveksamheter i beskrivningen av fördelarna enligt min mening.

sorry då tog jag fel länk -jag letade efter svenska länkar  och letade inte nog:
Det är den här typen jag menar https://dualsun.com/en/product/hybrid-panel-spring/
« Senast ändrad: 31 oktober 2021, 10:05:23 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #19 skrivet: 31 oktober 2021, 10:45:22 »
Jag har också försökt sätta mig in i det här med solceller, har gjort flera försök men gett upp varje gång! Man läser sida upp och sida ner och inser att man bara blir snurrigare, luftluftvärmepump är en baggis i jämförelse. ;)

Vissa hävdar att det är värdehöjande för huset och det borde det vara kan man tycka, nu vet jag en som sålt sitt hus med nyinstallerade solceller på taket och mäklaren hävdade att solceller inte var värdehöjande. Man måste nog ha turen att det är en miljöpartist som ska köpa hus och lämna storstan, konstigt nog tycks dom bo där, om man ska få något extra vid en försäljning.

Dom som tror att dom gör något för miljön och sätter upp solceller utan att fundera på kostnaden har det enkelt, dom har nog som regel ganska dålig kunskap överhuvudtaget i ämnet ekonomi, dom som vill se/veta totalekonomin över tid får det jobbigt!

Själv är jag inte främmande för att göra hela jobbet själv förutom den sista kontakten till nätägarna, eller så ska återbetalningstiden vara 6-8år och det är nog orimligt med den låga elförbrukning vi har idag.

Investor har stigit med 146% eller Nibe 661% på 5år, känns ungefär lika osäkert att dom kommer fortsätta stiga i den takten som att solcellskalkylen kommer vara lönsamt framöver. Där står vi, solceller eller ha kvar det på börsen!

Ja luft/luft är en baggis att jämföra och oftast med kort payoff tid .

Väntar ihärdigt att någon som har något av mina 3 förslag skriver lite  ::)
Elpriset är en gåta framöver men vi har väl billigare el än stora delar av Europa om jag har läst rätt så det ska säkert jämna ut sig för det vore väl tokigt om det skulle vara så !

Många tillverkare har svårt att få fram aggregat så kommande rapporter borde visa betydligt sämre siffror och Nibe tex bör sjunka .
Investor skulle man köpt i dippen vid början på den här fladdermussjukan, sa åt dottern att köpa men gjorde det inte själv  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Solceller
« Svar #20 skrivet: 31 oktober 2021, 16:25:12 »
Gjorde en sammanställning för året för egen del och slutade med en "vinst" på ca 260€. Men jag vet ju inte om jag kommer att få någon ersättning för såld el, om mitt elbolag går i konkurs? De betalar bara ut ersättningen en gång om året i januari. Spotpriset är också uppskattat.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Solceller
« Svar #21 skrivet: 02 november 2021, 09:03:32 »
sorry då tog jag fel länk -jag letade efter svenska länkar  och letade inte nog:
Det är den här typen jag menar https://dualsun.com/en/product/hybrid-panel-spring/

De får godkänt som hybridpanel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller
« Svar #22 skrivet: 02 november 2021, 09:23:59 »
Såg att man kunde räkna med ca 6% avkastning på en lägenhet som hyrs ut i Torrevieja, i närheten av La Mata - från månad 1.
Om huset kostar 1.5 miljoner så blir det 7500 kr/månad i intäkt. (90 000/år)
Nu kan ju även en sådan kalkyl vändas på ändå om miljötalibanerna stoppar möjligheterna att resa "billigt", men annars känns det ju roligare att få payoff från första månaden än att vänta i 10 år.
Börsen är ett vågspel, de höga värderingarna borde gå ned, och det lär väl ske när räntorna i konsumentledet börjar rusa, vilket inte borde vara många månader bort - våra leverantörer har i princip allihop höjt priserna med mellan 6 och 11%, och fraktpriserna från Asien och USA har stigit med ca 500% - så vi kommer att behöva höja våra priser med mellan 10 och 20% ut till konsument om vi vill bibehålla våra marginaler.
Än så länge har en ökande omsättning gjort att vi klarat oss med liknande vinst trots en omsättningsökning på 25% - men med högre omsättning kommer ju även mer jobb, och de kostnaderna skall betalas - ökar man omsättningen och arbetsbelastningen för länge utan att vinsterna ökar så blir steget att anställa fler för högt, och det kan riskera hela verksamheten, då är det bättre att börja med att öka priserna, och se hur det påverkar försäljningen.

Jag är lite intresserad av att köpa en liten solcellsanläggning, som bara precis klarar vår grundförbrukning som ligger på ca 600-800 W momentant under större delarna av dygnet - en sådan anläggning borde bli billig, och användas nästan uteslutande i den egna anläggningen - borde inte det kunna ge bästa valuta för pengarna?  dontknow
Hur stor anläggning behöver man för att det skall generera >20 kWh/dag under, säg 8 månader/år?
Kanske 5 paneler monterade på husvägg i söderläge, med nederdelarna vinklade utåt några grader.
Det skulle ge bra effekt på våren när solen reflekteras i snön på marken, och inte "onödigt mycket effekt" på sommarn.

PS. köper man solceller för 1.5 miljoner så blir nog avkastningen skaplig också.  :)
« Senast ändrad: 02 november 2021, 09:29:04 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Solceller
« Svar #23 skrivet: 02 november 2021, 11:50:28 »
April till halva september ger min 4kW anläggning 20kWh eller mer en solig dag
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Solceller
« Svar #24 skrivet: 02 november 2021, 13:25:50 »
Jag är lite intresserad av att köpa en liten solcellsanläggning, som bara precis klarar vår grundförbrukning som ligger på ca 600-800 W momentant under större delarna av dygnet - en sådan anläggning borde bli billig, och användas nästan uteslutande i den egna anläggningen - borde inte det kunna ge bästa valuta för pengarna?  dontknow

Hur stor anläggning behöver man för att det skall generera >20 kWh/dag under, säg 8 månader/år?
Kanske 5 paneler monterade på husvägg i söderläge, med nederdelarna vinklade utåt några grader.
Det skulle ge bra effekt på våren när solen reflekteras i snön på marken, och inte "onödigt mycket effekt" på sommarn.
Jag har funderat lite i liknande banor som dig Rickard.
Vårt tak har bara "stora" ytor mot öst/väst och bara ett litet tak mot syd. Alla tak har 14° lutning, så inget optimalt för solceller här uppe i norr.
Har försökt räkna på ekonomin i det hela och kommit fram till att bäst för oss vore om vi säkrade ned från 20 till 16A och tack vare solcellerna kom ned med marginal under 8000 kWh importerad el per år, så att vi kan komma ned rejält i nätavgift från EON. Jag tror dock att det bara är en fråga om några år på sin höjd innan även de stora elnätsbolagen som EON går över från säkringsstorlek till effektbaserad nätavgift och förändrar förutsättningarna helt.

Har funderat på om vi skulle kunna få okej ekonomi i en liten anläggning med ett fåtal solceller som är riktade mot söder med betydligt mer än takets 14° lutning, kanske till och med sätta dem på fasaden så som du är inne på, för att ge mer energi höst och vår. Detta då för att maximera egenförsörjningen, minimera exporten och minimera mängden importerad energi. Men då kan man nog glömma värdehöjande effekt vid framtida försäljning av huset.
Ett problem med små anläggningar är att små växelriktare tenderar att kosta mer per kW och kWh.

För vår del så får de framtida förutsättningar för elnätsavgiften bli mer klara innan vi tar ett beslut, men förhoppningsvis klarnar bilden inom något år.  dontknow

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #25 skrivet: 02 november 2021, 15:16:56 »
Jagar man runt efter paneler, växelriktare och installationsmaterial och gör jobbet själv samt helst har en behörig elektriker som inte ruinerar en så går det säkert att komma undan rätt ”billigt” med en mindre anläggning, blir självklart billigare även för en större anläggning men då behöver man nog lite mer tid, lust och ork att hålla på!

Vet inte om elbolagen har någon minimigräns för att byta ut grejerna så man kan skicka iväg överskottet gratis eller om det kanske blir en kostnad därifrån istället?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #26 skrivet: 07 november 2021, 11:32:22 »
Kikat runt lite mer på olika paneler och då företaget som har sunpower i sortimentet inte hört av sig är jag nere i 2 olika paneler som verkar mest intressanta.

Trina Solar Vertex S black 390W som budgetval.
* mycket effekt för pengarna
* bra verkningsgrad men tappar effekt till straxt över 80% vid 25år
* bara 15års produktgaranti
* inte lika bra tålighet för snölast och vind, snö är nog inget problem här
* bra recensioner vad jag sett
* stort kinesisk tillverkare som säljer kopiösa mängder och tror IKEA har dom som ett val.

REC Alpha Pure black 400W som premiumval
* ganska dyr premiumpanel
* ser ut att panelen är bättre vid molnigt väder
* bättre verkningsgrad som ny och har 92% vid 25år vilket få har
* 25års produktgaranti
* betydligt högre tålighet för snölast och vind
* bra recentioner och toppar många utlänska tester
* Norskt företag med tillverkning i Singapore och verkar hålla med hela kedjan inkl kisel

Anläggningen blir på ca 16-17kW
Uppskattad årlig produktion är ca 12000kWh
Beräknad besparing i kronor hamnar på  ca 17000:- per år
Har 2 stora träd som delvis ger skugga delar dagen
Prisskillnad med 2st Growatt växelriktare är ca 60000:- och det är lite väl stor prisskillnad att tjäna tillbaka inom rimlig tid.

Växelriktare är nästa mysterium och speciellt då det är uppdelat på olika byggnader och väderstreck.
2st Growatt från Kina eller Svenska Ferroamp med deras HUB och 3 eller 4 SSO
GroWatt är än med i offerterna ovan .
Inväntar offerter med Ferroamp istället.
Lär bli en hel del oavsett panel så då är frågan om hur mycket olika märken/modeller av växelriktare påverkar effektiviteten och besparing vid olika byggnader och skuggningar?

Får hoppas det kommer någon som har ovanstående paneler och/eller växelriktare med lite input eller om det finns någon tekniknörd som har koll på ovanstående produkter  tummenupp



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller
« Svar #27 skrivet: 09 november 2021, 15:01:41 »
Jag fick ett erbjudande utomlands på ett 10KW solsystem. 29st x 350Wp solceller + Deye inverter. ca 38000 + moms och 3000 frakt. Är det dyrt eller billigt?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #28 skrivet: 09 november 2021, 15:06:55 »
Du får googla på vad panelerna och inverter/växelriktare kostar här i Sverige
Montera själv med importerade grejer så får man nog kika på vad det är för garantier också
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller
« Svar #29 skrivet: 09 november 2021, 16:43:09 »
Du får googla på vad panelerna och inverter/växelriktare kostar här i Sverige
Montera själv med importerade grejer så får man nog kika på vad det är för garantier också
När det kommer till solpaneler kan man glömma ordet garanti vid privatimport. Jag började intressera mig för mikroinvertersystem. Först nyligen fick jag reda på att något sådant existerar. Det här är lite av en chockerande lösning för mig. 1. 2. 4 paneler anslutna till mikroväxelriktaren. 4 solceller + inverter = 2KW. Kan utökas.
Sådana växelriktare är också nätverksanslutna såväl som standardväxelriktare.
2kW kan till stor del användas för våra egna behov, Sommartid till luftkonditionering och allt runt omkring. Det borde inte vara  dyrt. Man kan installera 2 eller 4 paneler själva och hitta en lämplig plats. Det ska vara en fin kombination med dina luftkonditioneringar. Hoppas få peanuts för tips. När jag lanserar mina egena golvvärmepumpar kommer jag att ge bort 2 solceller +mikroinverter gratis. Det blir ca 1KWp.
« Senast ändrad: 09 november 2021, 17:15:49 av tubaralo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!