Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 – Framledningstemperaturen pendlar runt börvärdet  (läst 3343 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cederquist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Väldigt ofta (men inte alltid) pendlar framledningstemperaturen till min golvvärme runt börvärdet utan att stanna pÃ¥ börvärdet. Shunten jobbar hela tiden mellan helt öppen och helt stängd. Om t.ex. börvärdet ligger pÃ¥ (30°) gÃ¥r framledningstemperaturen snabbt upp till ca 35° dÃ¥ man hör shunten stänga helt. Sedan faller temperaturen snabbt till ca 25° dÃ¥ shunten gÃ¥r igÃ¥ng och öppnar helt igen. Tempen stiger tillbaka till ca 35° o.s.v.  Ungefär varannan minut svischar alltsÃ¥ framledningstemperaturen förbi börvärdet utan shunten reagerar.

Det intressanta är att den oscillerar kring börvärdet oavsett vad den står på så tempen i huset är ändå OK. Hade skillnaden mellan max och min temperatur varit kring 2–3 grader hade jag nog tyck att det var normalt, men 10° känns inte rätt och jag tycker synd om shuntmotorn som aldrig får vila. Det verkar som att min IVT 490 inte provar sig fram försiktigt för att hitta rätt flöde, utan shunten får bara besked om att öppna helt eller stänga helt.

Kan det finnas någon inställning i service- eller fabriksmenyn som påverkar hur shuntmotorn styrs? Eller kan det ha att göra med cirkulationspumpens hastighet eller flödet i slingorna, d.v.s. hur snabbt golvvärmevattnet reagerar på temperaturförändringar? Själva shuntmotorn är nyare än problemet, som pågått i några år nu.

Jag vore mycket tacksam om det finns någon där ute som har idéer?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Finns en meny för manuell handkörning på IVT 490. Kanske kan man köra shunten manuellt och se att den öppnar om man ställer upp börvärdet och hur mycket respektive minskar om man ställer ner börvärdet? Kolla så att öppna och stäng inte är förväxlade.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Cederquist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för tipset Josth.

Jag är dock inte helt säker på att jag förstår exakt vad du menar. Jag vet att man kan styra shunten manuellt genom att trycka in (eller kanske dra ut) ratten på shunten. Är det det du menar? Eller måste man in i menyn också och stänga av styrningen av shunten?

Sen finns det ju en knapp också på elektroniklådan som det står manuel styrning på. Jag vet inte riktigt vad den gör men är det kanske den du tänker på?

Att koppla ur shuntmotorn och styra den manuellt har jag funderat på bara för att låta motorn vila. Men måste man inte i så fall in och ratta där så fort utetemperaturen ändras, eller hänger temperaturen på något sätt med när börvärdet ändras ändå?
« Senast ändrad: 13 januari 2021, 14:33:39 av Cederquist »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Jag tänkte att man från menyerna skulle kunna köra shunten fram och tillbaka. Inte det manuella reservläget med manuell shuntning. Går ju att plötsligt ändra förskjutningen på värmekurvan uppåt och se hur shunten rör sig och sedan neråt osv.

Minns ej exakt var "handkörningsmenyn" finns men det borde vara i Installatör/service-menyn. Testa då att gå in i Installatör/Service menyn. Håll in höger knapp 20 sek. så kommer I/S menyn. Gå fram till 5.12 i menyn och välj visa versions nummer. Provat att hålla inne vänster knapp ett antal sekunder så kommer du in i fabriks meny. Här kanske det går köra olika komponenter för att testa dem. Allt återgår till normal visning efter 30 min. då panelen lämnas orörd. Man ska vara försiktig med att permanent ändra värden etc i I/S-menyn om man inte är säker på vilken konsekvens det får.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sonkar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Har samma problem med min Ivt 490, vad kan det vara för fel?

Kan det vara shuntmotorn eller shuntventilen som det är fel på? Som sagt shuntmotorn får jobba hela tiden, börvärdet kan vara 30 grader, framtemp jobbar förbi 30 grader upp imot 35-36 grader stannar i någon sekund för sedan vända och gå ner till 26-27 grader, står där i någon sekund för sedan ge sig upp igen imot 35 grader, och så håller den på.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
En möjlig förklaring kan vara att shunten (inte motorn) börjat går trögt då kan svarstiderna öka från GT1 och tempsvängningarna på framledningen ökar. Har själv råkat ut för detta.
Om man handmanövrera shunten manuellt från dess ratt kan man få en känsla av vilken kraft som behövs.
Den skall gå så lätt att man kan vrida den med tummen och pekfingert.
Om den går trögt kan man motionera den genom att vrida fram och tillbaks tills den går lätt.
Genom att dra ut ratten (trycks in på vissa shuntar) frikopplas den från motorn
Bifogar bild på dess instruktion.
Här kan även vara en förklaring.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71552.msg747721#msg747721
« Senast ändrad: 14 januari 2021, 13:45:49 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Cederquist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack Larsmaja.

Jag trodde faktiskt inte att shunten kärvade eftersom temperaturen ändras fram och tillbaka efter att man hör shuntmotorn gå. Jag upplevde snarare att problemet var att den hela tiden gick till sina ytterlägen utan att försöka stanna där den skulle.

Men jag testade ändå att koppla ur motorn och upplevde nog att jag fick ta i lite för att ändra läget innan det släppte. Sedan gick det enklare och jag vred några gånger fram och tillbaka, samtidigt som jag kollade att framledningstempen också påverkades. Efter att jag kopplat in motorn igen trixade jag med olika värmekurvor för att se om den ville hängda med, vilket jag tror Josth menade. Sedan valde jag kurva 4,0 som jag brukar köra med och efter en liten stund la den sig snällt på 32,4° vilket var exakt samma som börvärdet. Det är faktiskt första gången jag varit med om det. Om den inte pendlat 10° upp och ner i timmar, så har den legat still på 1–2° varmare eller kallare än börvärdet och nöjt sig med det.

Så testa att göra samma sak, Sonkar. Det kan ju vara en bra idé att göra om detta varje höst efter att shunten mer eller mindre stått helt still under sommaren.

Utloggad Cederquist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En tråkig uppdatering.

Det gick ju bra i början men tyvärr beter den sig som förut allt som oftast. Det måste vara något annat som gör att shunten inte finjusterar alls utan kastar sig mellan helt stäng och helt öppen. Det vore ju fint om den bara rörde sig lite grann i taget tills temperaturen stabiliseras i närheten av börvärdet. Vid de tillfällen då den faktiskt stannar på en temperatur så är det alltid 1–2 grader under börvärdet.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad visar det i uttemp, stämmer det pÃ¥ ungefär med verkligheten , om OK , leta reda pÃ¥ framledningsgivaren,lossa den sÃ¥ ska shunten öppna , mera värme när den kallnar, hÃ¥ll koll pÃ¥ vad den visar i temp samtidigt. den ska sjunka. en  hÃ¥rtork att värma pÃ¥ med är bra och dÃ¥ ska tempen öka och shunten stänga. Har du GV med termodon sÃ¥ kan dom ställa till det, samt om det finns en baypass. Ställdonen kan tycka att det är varm och stänga , sen tycker dom att det är kallt och öppnar fullt. DÃ¥ kommer tempen att Ã¥ka jojo till VP, lika är det med om en baypass finns , svalt vatten kommer i retur, genom baypassen, sÃ¥ kommer det  varmare vatten snabbt utan att gÃ¥ genom GV, nu kommer det snabbt varmt till VP och shunten stänger. Ställ upp termodonen pÃ¥ max , sänk kurvan lite och se vad som händer. Lika med baypassen, den kan strypas eller stängas helt vid provning av resultatet. Börja där och kom tillbaka.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
Har du öppnat shunt motorn och kollat motstånden så de inte ser brända ut, de har en tendens att brista i sina lödningpunkter. Då kan där tidvis vara kontakt och tidvis inte, då kan man få samma fenomen som när shunten går trögt. Hänvisade till en länk tidigare i ditt inlägg.
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Cederquist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för era tips och förslag 25focus och Larsmaja.

Shuntmotorn verkar OK och den är ganska nyligen utbytt. Utetermometern verkar också helt OK och börvärdet följer den valda kurvan. Jag börjar luta åt att det är något med golvvärmesystemet och har i helgen roat mig i det skåpet istället. Jag har golvvärme i betongplattan och elradiatorer på övervåningen. Trots att det bara är 18 grader på nedervåningen och rumsgivarna indikerar att dom vill öppna slingornas ställdon, så är dom mer eller mindre stängda. Oavsett om jag ställer givarna på max eller min rumstemp så rör sig inte ställdonen. Hela systemet är alltså halvstrypt förutom en av slingorna som har ett manuellt vred. Den slingan är till en toalett/dusch och där har det varit varm och gott, medan resten av huset är kallt. Eftersom det verkar vara något fel på reglersystemet har jag tagit bort alla ställdonen från slingorna och låter det flöda fritt enligt de 7 slingornas injusteringsstrypning på returen. Jag hittade ett dokument från Thermotech som tydligen räknat ut detta när huset byggdes 2010 och jag har kontrollerat att det är rätt antal varv på injusteringsventilerna. Det finns ingen bypass på fördelaren utan jag gissat att man tänkt sig att toa/dusch-slingan med manuellt vred fungerar som en sådan.

Det borde alltså flöda mer vatten i golvet nu men det är svinkallt ute (-13°) och frånluftsfläkten suger ju in det i huset, så frågan är väl om det får någon effekt på innetemperaturen. Men jag borde ju kunna se att golvet blir varmare genom att hålla ett öga på returvattnet. Jag har en sån där pektermometer och satt en svart tejpbit på returerna så jag kan se vad som kommer tillbaka. Det är stor skillnad på slingornas returvatten, men enligt Thermotech-dokumentet ska det tydligen vara så. Totala returvattnet ligger dock 12–14 grader under matningstempen och det låter mycket tycker jag. Såg någonstans att 5 graders skillnad är normalt men det har väl också med utetemperaturen att göra.

Med min logik borde uppvärmningen bli effektivast om hela golvet har samma temperatur vilket borde innebära att man ställer flödet så att alla slingors returvatten ligger exakt lika. Men Thermotech kanske vet vad dom gör så jag lät injusteringsventilerna stå enligt deras uträkning.

Nu funderar jag på cirkulationspumpen istället. Jag tänker att om returvattnet flödar för långsamt, eller för snabbt, så kanske det kan vara anledningen till att shunten inte hittar rätt läge. Om jag känner mig själv rätt så har jag nog pillat på hastigheten någon gång och jag vet inte vad som är "rätt" läge. Det finns tre hastigheter (I, II och III) och den har stått på II under tiden jag haft det här problemet. Jag ställde upp den på III och tyckte faktiskt att pendlandet verkade sluta. Sedan blev jag orolig eftersom jag inser att jag inte vet vad det innebär för anläggningen att köra på III. Kan man ha cirkulationspumpen för högt ställd? Min betongplatta är bara 71 kvm och den här pumpen är väl designad för att klara betydligt större system än så. Högsta läget på pumpen kanske skapar ett för högt tryck eller nåt, så jag ställde faktiskt ner den till läge I istället. Jag tänkte vänta någon dag och se om skillnaden på matar- och returvattentempen blir ännu högre. Just nu pendlar inte shunten heller, så jag hoppas att mitt problem var att.

Är det någon som vet vilken inställning man ska ha på cirkulationspumpen, eller vet hur man räknar ut det?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det ska stå på värmeritningen som hör till huset. Erforderligt tryck och flöde.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Cederquist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack Josth.

Nu har jag inte pappret framför mig i skrivande stund. Men på Thermotechs injusteringspapper så finns tryck och flöde på två ställen. Dels i fördelaren och dels för matningen där det finns två alternativ, CU och plast. Jag gissar att det står för koppar- eller plaströr och jag kan inte riktigt avgöra vad jag har där. Jag gissar också att man ska titta på matningsflöde och tryck när det gäller cirkulationspumpen. Tyvärr hittar jag inte annan info om de tre lägena på pumpen än Ampere/Watt och något som är markerat "min". Det skulle kunna vara varvtalet, men det hjälper mig inte så mycket.

Det luriga är att returvattnet verkar ligga på 27° oavsett vad matartempen är eller vad pumpen står på. Jag förväntar mig inga snabba ändringar, utan väntar något dygn innan jag kollar.

Nu har jag nästan stängt tillluftsöppningarna i husväggarna för att slippa få in så mycket kalluft i huset. Det har på så sätt blivit lite varmare i huset, men jag tror inte det är så smart att att strypa luftflödet till värmeväxlaren så att den isar igen. Jag har nämligen kopplat ur trycksensorerna där och kör på avfrostning var 4:e timme istället, trots att fläkten står på lägsta hastighet (och har nu äntligen varmvatten i kranarna!).
« Senast ändrad: 03 februari 2021, 11:40:16 av Cederquist »

Utloggad EFM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
Att temperaturen går upp högre än börvärdet gör den alltid mer eller mindre, detta beror på vad GT:3:3 i botten visar.
Gt 1 sitter precis efter shunten o reagerar direkt när shunten öppnar och släpper ut vatten som kanske är runt 50 grader som det kan vara efter varmvattenkörning. Värmevattnet ligger i regel alltid lite högre än uträknat börvärde.  När GT3:3 sedan sjunker närmre uträknat börvärde sÃ¥ ska shunten reglera lite mer exakt. Fabriksinställningen är 3 grader, alltsÃ¥  1,5 grader över och under börvärdet, detta värde blir aldrig exakt dÃ¥ shunten börjar stänga  vid 1,5 grader över men givaren brukat ticka pÃ¥ nÃ¥gra grader ändÃ¥ beroende hur varmt värmevattnet är.
NÃ¥n kan ju även ha ändrat detta värde av nÃ¥n anledning, gÃ¥ in i serviceläge och gÃ¥ fram till 1.8 "shuntens neutralzon" där kan du ändra värdet. 

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Full fart på pumpen och prova, det som kan hanänsa är det kn börja vissla i elementventilerna, bry dig inte till att börja med. Det är dåligt flöde på GV och returtempen från GV blandar sig med med returen från elementen , blir som en kortslutning i korsningen GV -Rad. Sytter det någon vit termostat med ett metallrör på fördelaren , maxa den eller ta termostaten och kolla piggen under.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 790
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!