Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC integration med Home Assistant  (läst 25843 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Tompa_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CTC integration med Home Assistant
« skrivet: 27 oktober 2019, 11:51:51 »
Har fått in några offerter på bervärmepumpar. Den installatör jag fått mest förtroende för vill sätta in en CTC inverterpump. Jag har ett smart hem som bygger på Home Assistant och jag har febrilt sökt på nätet efter integration med CTC. Är det någon här som lyckats? Det är såklart ingen deal breaker, men det skulle kännas tråkigt att inte få in värmen i mitt smarta hem. NIBE verkar det finnas bra stöd för, men dom har tydligen haft så mycket problem med NIBES inverterpump att den ej kan rekommenderas.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #1 skrivet: 02 november 2019, 17:06:45 »
Inte svar på din fråga om CTC, men jag installerade ny Viessmann-pump för ett par månader sen och har fått in den i HA. Inte perfekt och ganska begränsat vad jag får ut för data, men styr idag så varmvattenvärmning bara aktiveras den timme på dygnet med lägst elspotpris. Verkar finnas en del mer

Nibe finns det ju några som byggt egen modbusmodul till, andra tillverkare har jag sämre koll på. Tänkte bara säga att det är kul att fler ser fördelarna med hemautomation. :)
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad Tompa_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #2 skrivet: 06 november 2019, 10:41:18 »
Min CTC är under montering just nu. Jag mailade CTC med lite frågor om hemautomation och om dom planerar ett API som NIBE gjort. Har inte fått svar på över en vecka, så jag antar mitt mail gick till papperskorgen. Tråkigt att man inte ens bemödar sig svara, även om ingen information kan ges.

@MrMupp Kul att du fått in din pump i home assistant! Jag ska undersöka möjligheterna med modbus framöver. Tyvärr har jag inte all tid i världen att grotta ner mig i detta, huset ska i stort sett helrenoveras :) Värme var en av dom första punkterna som behövde åtgärdas.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #3 skrivet: 06 november 2019, 23:00:11 »
Ctc har ju rätt bra stöd för modbus. Det är ju rätt pilligt att få igång modbus men när det väl funkar så är det väldigt stabilt.

Du behöver ju en bms gateway för att det ska fungera men sen är det ju bara att prova sig fram.

Peter Axelsson

  • Gäst
Peter Axelsson
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #4 skrivet: 25 november 2019, 19:05:53 »
Hej
Installerade en CTC EcoPart för några år sen. Den har ju ingen flashig skärm eller nåt, det är bara en värmepump utan vv-ber eller styrsystem.
Men den kan prata modbus. Köpte en konverter RTU-ModbusTCP och mappade upp de intressanta registren.
Styr den (= startar och stoppar) med en Siemens PLC som hämtar temperaturer från en RPi med 1w givare.

Utloggad munktell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #5 skrivet: 06 december 2019, 17:33:23 »
Har en EcoHeat408 sen ett år tillbaka. Köpte mig en BMS/Modbus för ett tag sedan och fick häromdagen till det med Modbus till OpenHAB. Men måste höra med CTC då jag inte tycker utlästa värden rimmar med verkligheten i vissa register. Misstänker att de inte orkat uppdatera registermappningen på den information man kan ladda ner från deras sida.

chå

  • Gäst
chå
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #6 skrivet: 17 december 2019, 09:46:07 »
Ni som använder modbus. måste man ha bms tillägget för det?

Jag har en ecopart och en ecozenith och det ser ju ut som den pratar modbus internt mellan dom redan. Jag vill i princip haka på en logger, och innan jag köper tillägg för 3-4k så är de ju bra att undersöka om den redan pratar modbus. ctc går det bara ringa på mån, ons o fre 13-14:30 om man är privatperson tydligen.

/C

knudsvik

  • Gäst
knudsvik
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2020, 18:00:50 »
Jeg har også CTC og Home Assistant. Jeg har funnet en måte å lese data via csv-filer. Foreløpig via usb stick, via influxdb til grafana og home assistant, men jeg har plan om å utforske dette litt mer for å få dette real-time feks ved å emulere en flash drive med raspberry pi. Selvsagt ingen aktiv styring da heller, men fremdeles interessante data. Se detaljer på github: github.com/knudsvik/ctc-csv

Utloggad Tompa_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2020, 09:42:40 »
Jeg har også CTC og Home Assistant. Jeg har funnet en måte å lese data via csv-filer. Foreløpig via usb stick, via influxdb til grafana og home assistant, men jeg har plan om å utforske dette litt mer for å få dette real-time feks ved å emulere en flash drive med raspberry pi. Selvsagt ingen aktiv styring da heller, men fremdeles interessante data. Se detaljer på github: github.com/knudsvik/ctc-csv

Din länk blev nog fel, https://github.com/knudsvik/ctc_csv verkar funka bättre. Mycket intressant! Jag har grafana installerat, så jag ska testa att logga till usb.

ParLofTren

  • Gäst
ParLofTren
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2020, 10:10:57 »
Ni som har fått igång
Med CTC. Använder ni er av CTCs internetmodem eller har ni kopplat på direkt. Är det internetmoduleb (för 3500kr) som gör att man kan använda modbus?

Har homeAssistant och ecozenith

Mvh,
Pär

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #10 skrivet: 30 januari 2020, 17:08:42 »
Jag kör modbus via BMS/Internetmodulen, RSK:6246515. Fungerar riktigt bra men det saknas då och då lite adresser i deras parameterlista. Har fått svar direkt om man ringer dem och frågar.

Sist letande jag vilken adress man skriver till för att nollställa larmen. Glömde bort det. Borde ringa och få fram den imorgon tOOmten

Utloggad daniel.jonasson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #11 skrivet: 12 mars 2020, 15:28:31 »
Inte svar på din fråga om CTC, men jag installerade ny Viessmann-pump för ett par månader sen och har fått in den i HA. Inte perfekt och ganska begränsat vad jag får ut för data, men styr idag så varmvattenvärmning bara aktiveras den timme på dygnet med lägst elspotpris. Verkar finnas en del mer


Jag försöker likadant. Har en Vitoconnect och kan ansluta till HA. Men för att kunna styra vp behöver jag installera PyViCare verkar det som. Fattar inte riktigt så mina skills är inte jättehöga och dokumentationen ganska liten. Angav configuration.yaml med
vicare:
username: email@gmail.com
password: Ddasdas

Skapade custom_components\vicare-mappen och laddade ner filerna från https://github.com/oischinger/ha_vicare/tree/master/vicare
Men för att allt ska funka verkar det som att jag måste köra PyViCare. HA på en docker i Ubuntu.


Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #12 skrivet: 15 mars 2020, 10:15:51 »
Jag försöker likadant. Har en Vitoconnect och kan ansluta till HA. Men för att kunna styra vp behöver jag installera PyViCare verkar det som. Fattar inte riktigt så mina skills är inte jättehöga och dokumentationen ganska liten. Angav configuration.yaml med
vicare:
username: email@gmail.com
password: Ddasdas

Skapade custom_components\vicare-mappen och laddade ner filerna från https://github.com/oischinger/ha_vicare/tree/master/vicare
Men för att allt ska funka verkar det som att jag måste köra PyViCare. HA på en docker i Ubuntu.

Utan att försöka kapa tråden helt så svarar jag dig här Daniel, blir det ytterligare bollande kanske vi kan ta det i en egen tråd istället.

Det positiva är att sen jag satte upp det har viessmannkomponenten integrerats direkt i Home Assistant, så du behöver inte installera någon custom component längre.
Här hittar du hur du konfigurerar upp den.
https://www.home-assistant.io/integrations/vicare/

Det negativa är att Viessmann har börjat klaga på att vi använder deras API "för mycket", deras servrar klarar tydligen inte av belastningen. Därför har vi som använder den här funktionen fått ett mail om att de kommer ändra så tredjepartsintegrationer inte längre får access, troligtvis slutar då allt detta att fungera.

De har bjudit in till ett developer-forum, jag hoppas (om än med låga förväntningar) att de kan lösa ett lokalt API i Vitoconnect-boxen, om möjligt skulle det lösa många problem. Vi slipper vara beroende av Viessmanns (uppenbart kassa molntjänst), och de skulle slippa behöva hantera oss outsiders som vill pilla i allt själva i sin molnlösning.

Under tiden har jag typ fått igång OpenV på en Raspberry som kan prata med pumpen lokalt. Jag läste ut alla temperaturer och styrde pumpen med VV-börtemp. Det är dock lite risky och i veckan när jag lekte vidare fuckade jag upp något som fick hela pumpen att stanna med LP-fel. Som tur var hoppade den igång efter att jag återställt inställningarna i pumpen och startat om den utan mitt hemmabygge inkopplat. Jag ska väl ge mig på att börja felsöka det nu när jag vet att pumpen går att få igång igen men jag har inte kommit dit ännu.
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #13 skrivet: 15 mars 2020, 21:02:02 »
Har en EcoHeat408 sen ett år tillbaka. Köpte mig en BMS/Modbus för ett tag sedan och fick häromdagen till det med Modbus till OpenHAB. Men måste höra med CTC då jag inte tycker utlästa värden rimmar med verkligheten i vissa register. Misstänker att de inte orkat uppdatera registermappningen på den information man kan ladda ner från deras sida.

Ringde CTC för någon vecka sen. Fick en helt ny fil med helt annan registeruppsättning på modbus. Verkar fungera rätt bra. De har kunnig support på CTC iaf. Alltid ett plus!

Utloggad Peter Axelsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC integration med Home Assistant
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2021, 07:53:02 »
Ringde CTC för någon vecka sen. Fick en helt ny fil med helt annan registeruppsättning på modbus. Verkar fungera rätt bra. De har kunnig support på CTC iaf. Alltid ett plus!

Skulle man kunna få en kopia av den filen?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!