0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lyser den gröna lysdioden som indikerar ”el-tillskott” vid tillskotts behov?Den skall lysa då CPU-n beordrar el-tillskott.CPU-kortet har fyra utgångar för detta, en för den gröna dioden och tre för el-effektinkopplingen, (en utgång för varje fas).Finns det effektvakt installerad och är den aktiverad?Den ända insignal som kan blockerar el-tillskottet mjukvarumässigt är effektvakten om jag förstått det rätt.
Bild på styrkortet (går bra att förstora): https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-490-9kw/styrkort-r410-290-490-v-2-5-se.html
Men förstår inte riktigt detta med att faserna ska ha egna lysdioder !
I mitt fall (som verkar identiskt med ”Västerhaninges”) tänds inte dioden heller när tillskottet borde startas. Styrkortet beordrar alltså inget tillskott fast det verkligen borde. Känns som regleringen ”hänger sig”... Räcker som sagt att slå på och av ”enbart tillskott” så lirar det något dygn eller så igen.Upptäckte en annan sak när jag klickade runt i menyerna (som inte nödvändigtvis har med detta att göra, men kanske) - displayen har slocknat för någon sekund vid några tillfällen som om den startar om på något sätt?
Upptäckte en annan sak när jag klickade runt i menyerna (som inte nödvändigtvis har med detta att göra, men kanske) - displayen har slocknat för någon sekund vid några tillfällen som om den startar om på något sätt?
vred på ratten men inget hände + att displayen bootade om.
mvl och Straw , vi skulle kanske gå ihop och beställa en service , notera alla parametrar i servicemenyerna före servicebesöket , kolla vad som ändrats efter servicebesöket Eller vad som nu är fel i våra v-pumpar !
Jag har ingen effektvakt installerad. Jag har också varit inne i servicemenyn och kollat att den verkligen är avaktiverad och det är den. Så i mitt fall kan (bör) det inte vara det.Mwl: Du borde väl kunna avaktivera den i mjukvaran för att se om det är något problem i ditt fall?Västerhaninge: Angående kondensatorn på kraftkortet - menar du att det löste problemet med omstarter? Borde ju dock inte vara den som är problemet nu om du bytt din....
Ok. Ja, kondingar kan ju alltid strula till det... Men att problemet då möjligen kan gå att lösa med någon inställning tyder ju på att det inte är det som är problemet. Sa de något från IVT vad det var för slags inställning?
Mina givare verkar ok. Har letat runt i menyerna för att försöka förstå vilken ”magisk” inställning som skulle kunna lösa detta, men blir inte klok på det... Nu har det i alla fall fungerat några dygn igen...Har ni andra kommit fram till något?
Vad som händer i min tank med vatten är att trycket försvinner (på manometern) Får fylla på vatten ibland , försvinner troligen ut genom övertrycksventilen.Verkar ju logiskt om värmen på vattnet åker upp och ned (varmt vatten tar större plats volymmässigt)Så fel på tempgivare , troligtvis inte.
kompressor står och jobbar men kommer bara upp i 58gr (GT6)Så jag har definitivt ett mönster.
Så du menar att expkärlet kan ta hand om 15-20 gr tempdiff på vattnet ?
Om kompressorn varit i drift en längre stund innan avläsningen av GT6 tempen borde den var betydligt högre än 58grd. I min IVT 490 ligger GT6 temperaturen över 80 grader vid de temperaturer du angivit.Ett sätt att kolla så inte GT6 givaren mäter alldeles fel kan vara att känna med handen på hetgasröret från kompressorn, alternativt kolla vad den visar för temperatur då kompressorn stått stilla ca en timma, då kommer den att visa lite över frånluftstemperatur.Sen kan givare vara instabila och visa rätt tidvis och fel tidvis, detta har hänt min IVT490 tidigare.Om kompressorn inte producera den effekt den skall, kan avlufts temperaturen ge en ledtråd. Avlufts temperaturen ligger normalt på +0-+3 grader (eller 16-17 grader under frånluftstemperaturen) när kompressorn varit i drift en stund.Kolla vilken avlufts temperatur som råder med någon form av temperatur mätning.Frånluftsflödet (fläkthastigheten)påverkar givetvis också avluftstemperaturen.
När eltillskottet ej hjälper till blir det detta fenomen , kompressor orkar ej på egen hand fixa en högre temp , om jag däremot ställer in att den enbart ska jobba med eltillskottet och ställer tillbaka till normalläget efter 1-2 timmar så har jag en temp på 80-85 gr på GT6Nu när det har blivit kallare (-2 till -3 gr) så verkar det fungera som det ska
Mitt problem kom tillbaka i fredags. Några observationer från service-menyerna (när pumpen är i läget att den bara kör kompressor och vägra slå till eltillskott fast uppmätta värden börjar avvika betänkligt från börvärden):- 1.24: Värmebehov visar 0.0 %- 2.10: VV behov visar 0.0 %- 6.2: Timer tillskott rad, pendlar mellan 1 och 2 s och räknar alltså inte ner till 0- 6.8: Timer tillskott VV räknade ner, men verkade vid flera tillfällen börja om på någonstans 1h 40 min. innan den kommit till 0.Säger detta er något?Vad tror ni om diskussionerna i denna tråd: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=36071.0Kan den ha med våra problem att göra? (I så fall avfrostningsrelaterat?)
Hittade ett par trådar till med liknande symptom som också pekar ut tryckdifferensgivaren. Dock utan att kunna peka ut vad det är för inställning som bypassar givaren, vilket verkar vara "lösningen". Användarna som drabbats är tyvärr bara oregistrerade gäster som inte går att kontakta. https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=53426.0https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68217.0Har också kollat igenom installatörshandledningen utan framgång. Någon annan som gjort framsteg? Edit: Någon som vet om differenstryckgivare är samma som "GP3 Avfrostningsvakt" i installatörshandledningen och var man i så fall kan köpa en sådan?
Håller med om att man borde byta ut tryckvakten om det är den som strular, men att koppla bort den tillfälligt är väl ett bra sätt att felsöka.Jag undersökte min pump idag, och jag tycker det ser ut som den reservdelen skulle passa i mitt fall (och att inget ombyggnadskit alltså skulle behövas). Min pump är från 2010. Jag kollade även min nuvarande inställning för avfrostning och den var på 10 h - innebär det att jag redan har tidsstyrd avfrostning eller betyder det att den avfrostar om tryckvakten larmar eller som längst 10 h?Tidigare i tråden diskuterades en känd kondensator så jag passade på att mäta upp min 12 V på kraftkortet. Den var 12.5 V med ca 0.25 V rippel. Borde väl vara ok? (Att ni andra bytt kort och ändå har problemet talar ju också emot att kondensatorn har något med dessa problem att göra...)Nu har min pump funkar väldigt länge. Kommer försöka koppla bort tryckvakten nästa gång det strular och se om det hjälper...
Någon som vet hur man kan felsöka tryckvakten och fläktkortet?
Lossade bara den slangen (under drift) som syns på bilden och då gick avfrostningen igång direkt, det blev en simulerad tryck differens då. Även då timern står på 10 timmar.Har programversion 2.50.
Hej,Jag hade samma symptom när överhettningsskyddet löst ut. Inget larm/felkod visar detta.
Min pump har nu fungerat i drygt 2 veckor efter bytet av tryckvakten. Jag hoppas det är bytet som gjort susen, men pumpen fungerade även lite längre perioder ibland tidigare så jag tror det är för tidigt att jubla än...Jag bytte bara tryckvakten. Beställde en sådan här från JS energi:https://jsenergi.com/tryckvakt-huba-4090.htmlMen man behöver se hur det ser ut i sin pump innan man beställer - om man har en äldre variant är tryckvakten integrerad på fläktkortet och man behöver då även byta detta enligt tidigare kommentar från Larsmaja.@Larsmaja: Håller med om att det är konstigt att tryckvakten orsakar problem med eltillskott, men det verkar ju vara fallet i de trådar det länkats till tidigare. Måste i så fall vara något med någon timer/räknare i regleringen som gör att det blir så...Precis som skrivet högre upp i tråden har detta med stor säkerhet inte något med ekonomidrift eller överhettningsskydd att göra. När detta felet inträffar ”glöms” eltillskottet helt - länge. Men börjar fungera igen så fort man startar det manuellt.
Menar du inte version 2.1 till 2.5? Eller är det jag som blandar ihop siffrorna nu😊.
En fabriksåterställning på både kund, service och fabriks nivå brukar göra susen ibland på diverse konstigheter.
För information har min pump nu funkat fint i drygt en månad efter bytet av tryckvakt, så det verkar mer och mer som det löste problemet i mitt fall. Tycker EFM har en bra förklaring kring hur det skulle kunna hänga ihop också.@mwl: Angående din fråga högre upp i tråden om jag hittade något fel på den gamla tryckvakten. Den verkade ok på det sättet att den slöt när jag blåste i en av ingångarna - men det är ju svårt att säga om den kärvade ibland eller krävde för stor tryckskillnad för att reagera...
Har bytt tryckvakten , nu när temp ute är svalare så har pumpen börjat bråka igen Testar nu att höja fläkthastigheten från 3 till 4 (150V)Om det nu beror på att avfrostningen ej blir ok pga för lågt luftflöde i avluften Hur kommer jag åt denna inställning "tidsinställningen på 9.14 under skyddsfunktioner värmepump"
Får en känsla av att det är ett instabilt kontaktproblem någonstans som påverkas då du grejat eller rört på något i utrustningen som då gör att det kan funka bättre tidvis.Vid ett liknande problem hos en granne lossade jag bandkablarna på kraftkortet, fläktkortet och CPU kortet för att sedan spreja på 5.56 kontaktspray på kontaktstiften, återställde kontakterna på plats och problemen försvann. Bröt spänningen för hela pumpen givetvis under ingreppet.
Märkligt fel, kan du via menyn beordra ”Enbart el-tillskott” och få den gröna dioden att tändas och el-tillskottet går igång kan det knappast var ett hårdvarufel på digitala utgången för el-tillskott. Får känslan av att det måste vara någon insignal som bråkar. De ända insignaler som borde påverka el- tillskottet är GT3 värden och effektvaktens signal och beräknat effektbehov som CPU-n skall behandla.Effektvaktens kretskort är anslutet med en bandkabel 10polig, ett test kan kanske vara att jacka ur denna och testa om det blir någon förändring, men då är ju effektvakten satt ur funktionFläktkortet borde inte kunna påverka el-tillskottets funktion, de ända insignaler som går över detta kort är GT6, HP, LP och tryckvakten för avfrostning.
Har exakt samma problematik som Västerhaninge 17, igår kväll drog jag bandkabeln till min effektvakt, får se om det hjälper.En fråga, vad var det du ändrade i servicemenyn?
Jag har ett problem med min IVT490 som liknar flera här men inget som verkar identiskt. Jag har tidigare i höst haft dels för kallt inne och ibland tappvarmvatten som är skållhett. Men nu senaste dygnen vägrar elpatronen att slå till och vattentemperaturerna är låga:Framledning: 23,5 (30,7)GT3:1: 24,2GT3:2: 23,2Kompressor: 33,2 (Pendlar upp och ner)Så fort elpatronen försöker slå till så står det ”Effektvakt aktiv” och inget värms upp, dessutom sjunker börvärdet på framledningen till ca17 grader när vakten slår till. Jag har inga andra förbrukare på i huset, har tom testat att bryta dom flesta andra säkringarna och kört igång pumpen. Det känns som om det här med Effektvakten är boven och skulle vilja koppla ur den men i min servicemeny finns inte valet att koppla ur, man kan endast välja spänning (400V) samt säkring (20A). Någon som har allmänna tips för felsökning? samt tips om hur jag kopplar ur effektvakt?
Efter några veckor med felfri funktion funderar jag på om jag ska byta ut tryckgivaren för avfrostaren eller köra vidare med auto avfrostning (nu 4 timmar efter anpassning till fläktens driftläge). Någon som har åsikter om fördelar med detta?Vill även tacka alla kunniga på forumet med vars hjälp jag verkar ha lyckats lösa ett problem som troligt skulle ha inneburit en massa felsökning och kanske utbyte av funktionella komponenter om jag anlitat en firma!
Hur har det gått för er andra? Jag stångas fortfarande med detta tröttsamma problem.
Jag slåss också med exakt detta problem. Jag har en idé till varför byte av tryckvakt osv till en början tycks fungera. När jag slår av min panna hör jag först ventilationsfläkten varva ner, sedan hör jag hur det rinner vatten i ganska rikliga mängder. Det verkligen börjar rinna ner genom avloppsslangen. Och detta sker omedelbart när fläkten varvar ner, så det verkar inte vara is som tinar långsamt. Jag får känslan att fläkten liksom trycker fast vatten i kondensorn. Kanske har ytan på flänsarna förändrats med åren, och vattnet vill inte droppa av lika lätt?Kan tillägga att jag kontrollmätte mina ventilationsflöden förra helgen. Det var ca 30% lägre flöden än vid installation av pannan. När jag bröt ström i pannan och hörde hur vattnet rann ur kondensorn så startade jag upp på nytt och mätte om. Då var flödet helt plötsligt bra och fläktens arbetstryck hade ökat ca 20 Pa.