Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad kan strula vid en Uponor Push 23A, Misstänker termostaten, gÃ¥ vidare hur?  (läst 12183 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Får inte upp bra värme i huset nu efter sommaren. Enda jag gör på våren är att sänka hastighet på cirk pumpen på pushen för att nu till vintern öka på den igen.

Nu vid -13 ute får jag bara ca 19 grader inne nu i nybyggda huset med golvvärme. Har då med IR mätare kollat lite på div rör och värderna får man så klart ta med en nypa salt. Från min värmepump ska det komma ca 42 gradigt vatten just nu.
På bilden nere till höger har jag IR-mätt 40grader. Ser helt rimligt ut
Nedan detta på utgående tillbaka till värmepumpen har jag mätt 25 vilket verkar rimligt.

Följer rören vidare känns de 40 gradigt varma och bra fram till termostaten och 90 böjen upp mot pumpen. (Har motionerat piggen på den för att vara säker att den inte sitter fast.)
Sen börjar det kännas svalare vid anslutning till cirk pumpen och ovan pumpen känns det svalt och jag mäter ca 30 grader med IR. Tappar ur vatten vid avluftningen högst upp och mäter med termometer och det är bara 30 grader??? Borde ju vara samma som inkommande eller hur?

Vilket då vidare ger ca 28 grader IR mätt in i golvvärmefördelaren och det visar sig stämma bra då jag IR mäter 30 på utgånde slinga och längst ner på inkommande har jag 25 grader.
Mina slutsatser säger att i termostaten eller precis därikring så tappar jag 10grader.

Är det termostaten som har stopp eller kan det låsa sig på något sätt eller är jag fel ute?


« Senast ändrad: 28 december 2014, 11:19:07 av suhagg »

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Nu vet jag inte vad som kallas vad men den röda ventilen (bypassen) är fullt öppen och har varit även förra vintern. (alltså den precis bakom anslutningskabeln till cirkpumpen)

Vilken av dessa är den, och vad gör den svarta lilla saken precis vid min "1-varmt 40grader"?

Citera
Ventiler
Inbyggd reglerventil
Uponor Push 23A har utrustats med en integrerad
reglerventil och backventil som är placerad i
förbigången mellan primär retur och primärt tillopp.
Genom att ställa in ventilen på ett lämpligt
värde går det att styra hur stor andel av returflödet
från golvvärmeslingorna som går tillbaka till
sekundärkretsen respektive primärkretsen. Detta
gör det möjligt att använda shuntgruppen även i
mindre system utan primärpump.
I system med primärpump, där primärpumpen ger
ett något för lågt tryck, kan reglerventilen användas
för att hjälpa till att få fram tillräckligt mycket
primärvatten. Detta bör dock göras med försiktighet
för att undvika att övriga delar av primärkretsen
störs. Om Uponor Push 23A (sekundärkrets)
arbetar mot en ackumulatortank (primärkrets
utan pump) bör man vara extra försiktig då
man stryper in reglerventilen. Ett alltför stort
flöde genom ackumulatortanken kan störa skiktningen
mellan varmare och kallare vatten, vilket
resulterar i en snabbare avkylning och en sämre
verkningsgrad.

Tilloppsventil VR20
Uponor Push 23A är försedd med en tvåvägs tilloppsventil
av typen VR 20. Ventilen har ett funktionsområde
från 20 °C upp till 55 °C på sekundärkretsens
vattentemperatur. Tryckfallet över
ventilen får inte överstiga 50 kPa. Blir tryckfallet
högre kommer ventilen att tvångsöppnas vilket
innebär att ventilens funktion upphör.

Returventil RVR20
På sekundärsidans returledning är pump- och
shuntgruppen försedd med en returventil av
typen RVR 20 som reglerar flödet. Genom att
strypa flödet över denna ventil anpassar man
returflödet i den aktuella primärkretsen till
anslutna radiatorer i primärkretsen.
« Senast ändrad: 28 december 2014, 11:30:28 av suhagg »

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Termostaten, den vita skall helst vara ställd på max, annars begränsas tilloppsflödet när inställt värde uppnås.
Den svarta kombinerade stryp/backventilen skall vara stängd, eller instryp så att du får bra temp i rums som värms av golvvärme (Om du även har radiatorer som kräver högre temp.
Bypassen som regleras med den svarta ventilen kan du stänga om du ser till att ha minst en slinga som inte kan stänga (termostatstyrt).
Lyft t.ex. av ställmotorn från slingan till badrummet, så har du säkerställt flöde, och kan stänga bypassen helt.

"Original" sitter det även en trimventil på returledningsanslutningen, men den ser jag inte i din bild.
Men om du tittar här: http://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_213_5363665.pdf
Punkt 2 "Primär returanslutning med returventil" menar jag.

Trimventilen skall vara fullt öppen för att säkerställa maximalt flöde till golvvärmen.

Har du radiatorer också i ditt system?
« Senast ändrad: 02 januari 2015, 09:57:58 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
..........
Citera
Termostaten, den vita skall helst vara ställd på max, annars begränsas tilloppsflödet när inställt värde uppnås.
Jag har haft den på 8 för att inte får mer än 50 grader ut på golvvärmen när jag har platta på mark med trägolv.
Har ifs i min Nibe 1145 satt ett max värde på 45 grader så varmare än så ska den inte skicka ut.

Citera
Den svarta kombinerade stryp/backventilen skall vara stängd, eller instryp så att du får bra temp i rums som värms av golvvärme (Om du även har radiatorer som kräver högre temp.
Kollade på den nu och den står på värdet "standard" vilket verkar vara fullt skruvat från andra hållet än "closed" vilket borde innebära att den är fullt öppen? Vad innebär det? Har en likadan push i mitt garage och den var inställd på samma såg jag.
Borde den stå på "closed"?

Citera
Bypassen som regleras med den svarta ventilen kan du stänga om du ser till att ha minst en slinga som inte kan stänga (termostatstyrt).
Lyft t.ex. av ställmotorn från slingan till badrummet, så har du säkerställt flöde, och kan stänga bypassen helt.
Har skruvat in in skruv i mitten på en ställmotor vilket gör att den aldrig kan stänga helt så det har jag säkrat upp. Den bypass som sitter i änden på golvvärmefördelaren som är som en liten genomskinlig slang är helt stängd så inget flöde ska kunna passera där.

Citera
"Original" sitter det även en trimventil på returledningsanslutningen, men den ser jag inte i din bild.
Men om du tittar här: http://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/prod_213_5363665.pdf
Punkt 2 "Primär returanslutning med returventil" menar jag.
Trimventilen skall vara fullt öppen för att säkerställa maximalt flöde till golvvärmen.
Har du radiatorer också i ditt system?

Märkligt jag har inte någon sådan ventil men jag har ju bara ett enda system med bara golvvärme så därför kanske det inte behövs?

Inga radiatorer utan platta på mark med golvvärme. Detta innebär ju att jag i deras uttryck bara har ett primärsystem.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Du måste få högre flöde på primärkretsen, 40/25 tyder på att flödet fram till golvvärmeshunten är riktigt uselt.
Har du nått mer som värms av värmepumpen förutom detta?
Kan du strypa in värmen där lite för att tvinga värmeflödet till golvvärmen?

Anledningen till att temperaturen sänks 10 grader efter cirkpumpen är att flödet på primärkretsen är så uselt i förhållande till golvvärmen som har hyfsat bra flöde.
Då blandas det varma vattnet från primärkretsen ut med kallt vatten från golvvärmereturen.
« Senast ändrad: 04 januari 2015, 23:34:11 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nu vet jag inte vad som kallas vad men den röda ventilen (bypassen) är fullt öppen och har varit även förra vintern. (alltså den precis bakom anslutningskabeln till cirkpumpen)

Vilken av dessa är den, och vad gör den svarta lilla saken precis vid min "1-varmt 40grader"?
DÃ¥ den röda ventilen inte gÃ¥r se sÃ¥ mÃ¥ste du antingen ta en bättre bild, eller tänka själv  ;)
Du skall se till att inget vatten alls kan gå från golvvärmereturen till golvvärme fram utan att passera värmepumpen.
Stäng den svarta ventilen, och om "den röda" sitter på en ledning mellan golvvärmefördelarens fram och returledning så stänger du även den.
Du skall ha samma temp på vb-fram som på framledningen till golvvärmen, och retur från golvvärme skall vara samma som returen till värmepumpen.
DeltaT skall vara ca 6 grader. 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Hej!
Du måste få högre flöde på primärkretsen, 40/25 tyder på att flödet fram till golvvärmeshunten är riktigt uselt.
Har du nått mer som värms av värmepumpen förutom detta?
Kan du strypa in värmen där lite för att tvinga värmeflödet till golvvärmen?

Anledningen till att temperaturen sänks 10 grader efter cirkpumpen är att flödet på primärkretsen är så uselt i förhållande till golvvärmen som har hyfsat bra flöde.
Då blandas det varma vattnet från primärkretsen ut med kallt vatten från golvvärmereturen.

Jag har ett liknande golvvärme system i garaget som också värms av VP (inga element). Där är flödet via den röda lilla ventilen (rund röd) nedstrypt till att jag precis kan höra att det finns flöde.

Så här står denna både i hus och garage. Orörda från när grejerna kom upp ur lådan.
Borde denna alltså vara "closed" nu när jag har en ställmotor som inte kan stänga helt? Då finns det alltid bypass där så att säga.


SÃ¥ ser det ut i huset.
Värme in nere till höger och retur tillbaka till garaget via kulverten där VP står.



Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
DÃ¥ den röda ventilen inte gÃ¥r se sÃ¥ mÃ¥ste du antingen ta en bättre bild, eller tänka själv  ;)
Du skall se till att inget vatten alls kan gå från golvvärmereturen till golvvärme fram utan att passera värmepumpen.
Stäng den svarta ventilen, och om "den röda" sitter på en ledning mellan golvvärmefördelarens fram och returledning så stänger du även den.
Du skall ha samma temp på vb-fram som på framledningen till golvvärmen, och retur från golvvärme skall vara samma som returen till värmepumpen.
DeltaT skall vara ca 6 grader.

Den röda ventilen sitter ju på returen tillbaka och den står fullt öppen här på bilden för husets system. (i garaget är den strypt till minsta möjliga då det bara är ca 70kvm och bara behöver vara ca 13grader.) Huset mer än det dubbla och ca 22 grader.

DeltaT är det alltså = inkommande värme - retur.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
I princip skulle du kunna öppna den röda helt och stänga den svarta ventilen helt, kanske t.o.m stänga av de två cirkpumparna i garage och husfördelare och driva allt flöde med värmepumpens inbyggda cirkpump, du kan behöva öka varvtalet på den litegrann.
Det skulle jag prova i alla fall.
Om du har ett lägre energibehov i garaget kanske du behöver ha den bypassen (Svarta ventilen) öppen och lite strypt på den röda. (Och cirkpumpen i drift)
Men du skulle även kunna prova justera ned flödet på de enskilda slingorna i garaget tills du får lagom temp.
Enda nackdelen med låga flöden i garageslingorna är att du kan få ojämnt varma golv.

När du gjort dessa ändringar kommer du troligen att fÃ¥ för varmt i huset, ställ ned kurvan - och känn den sköna känslan av att ha sparar ytterligare kanske 600 kr/Ã¥r.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag gissar att primärkretsens cirkpump inte funkar eller att nått blockerar flödet i primärkretsen, smutsfilter?
Den röda ventilen reglerar flödet i primärkretsen till/från shunten och om den är fullt öppen borde tempdiffen minska radikalt.
Cirkpumpen på shunten kan till viss del suga vatten från primärkretsen men flödet där blir i så fall rätt uselt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Putsa smustfiltret på returen!
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
I princip skulle du kunna öppna den röda helt och stänga den svarta ventilen helt, kanske t.o.m stänga av de två cirkpumparna i garage och husfördelare och driva allt flöde med värmepumpens inbyggda cirkpump, du kan behöva öka varvtalet på den litegrann.
Det skulle jag prova i alla fall.
Om du har ett lägre energibehov i garaget kanske du behöver ha den bypassen (Svarta ventilen) öppen och lite strypt på den röda. (Och cirkpumpen i drift)
Men du skulle även kunna prova justera ned flödet på de enskilda slingorna i garaget tills du får lagom temp.
Enda nackdelen med låga flöden i garageslingorna är att du kan få ojämnt varma golv.

När du gjort dessa ändringar kommer du troligen att fÃ¥ för varmt i huset, ställ ned kurvan - och känn den sköna känslan av att ha sparar ytterligare kanske 600 kr/Ã¥r.  tummenupp

Röda är fullt öppen redan.
Då justerar jag svarta bypassen så den står på helt stängd.
CP i garaget går på minsta möjliga just nu.
Den i huset på näst högsta.

CP som matar ut från UKV tanken är på autoläget.

Så här ser min anläggning ut

Rensa smutsfiltret säger ni. Vilket då och var finns det? Sitter det i VP eller finns det andra?


Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Smutsfiltret borde sitta på returen på utsidan av vp.
På länken finns en bild av hur det kan se ut. Ta foto om du är osäker.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=37234.0;attach=21111
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Smutsfiltret borde sitta på returen på utsidan av vp.
På länken finns en bild av hur det kan se ut. Ta foto om du är osäker.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=37234.0;attach=21111

Hittade det!
Hur går jag tillväga för att våga öppna och göra rent? Stänga av värmepumpen och alla CP i systemet och sedan öppna?
Jag har en kulventil jag kan stänga av innan detta filter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!