Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är Toshiba POLAR Ras-13 SKVP ND rätt pump för mig?  (läst 16312 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kurreknuda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Hej Alla

Ny medlem, jag vet knapp hur man gör ett inlägg. Provar mig fram nu så får vi se. Forumet verkar vara kanonbra, massor av kunskap och erfarenheter att ta del av.

Jag stÃ¥r i begrepp att skaffa min första värmepump. Jag bor utanför Helsingborg i ett 1,5 plans tegelhus byggt 1955. Isoleringsvärdet är väl inte det bästa och jag har rätt stora 2-glas fönster.  Allt är i princip sten och betong. Bostadsytan är ca 110 kvm. Idag värmer jag huset med naturgas. 2009 kostade uppvärmningen ca 25000 kr. BottenvÃ¥ningen bestÃ¥r av hall, toa, kök och ett allrum pÃ¥ 35 kvm. Mitt i huset (i allrummet) stÃ¥r en kakelugn. Ovanför ugnen finns en 120 mm luftkanal (med kraftig fläkt) som gÃ¥r upp genom vinden (isolerad) och ner i 2 sovrum pÃ¥ ovanvÃ¥ningen längst bort frÃ¥n trappan. OvanvÃ¥ningen börjar med ett öppet allrum sedan 2 sovrum i andra ändan. Trappen upp är öppen sÃ¥ luften cirkulerar lätt upp. Visserligen motverkar nog min ventilationskanal lufttransporten via trappan. Jag kanske skulle vända luftströmmen. När jag eldar i ugnen sÃ¥ hÃ¥ller jag lätt värme i hela huset, förutom källaren. I allrummet kan jag ligga pÃ¥ 25 - 26 gr och pÃ¥ ovanvÃ¥ningen 22 - 23 gr när det är riktigt kallt ute.

Nu tänkte jag komplettera allrummet med en luft/luft värmepump. Många av er där ute har säker redan sådana lösningar. Vore roligt om ni vill dela med er. Jag vill ha en pump som passar in. Jag har tittat på en Toshiba RAS-13 SKVP-ND. Jag tänkte sätta innerdelen på en yttervägg mitt emot kakelugnen (ca 4 m från). Till vänster och höger om ugnen finns 2 öppna dörrar, en till hallen med trappa upp till ovanvåningen och en till köket. Det är ca 3 m mellan dörrarna och de är ca 5 m från innerdelen.

När jag eldar i ugnen vill jag utnyttja pumpens fläkt. Ser nÃ¥gon problem med detta? Kompressorn kommer förmodligen att stängas av. Blir det kallstarter pÃ¥ kompressorn som sliter om jag eldar mycket i kakelugnen? Kastar innerdelen ut luften tillräckligt brett och lÃ¥ngt för värma hall och kök? Om jag nu vill ha riktigt varmt i alla hörn pÃ¥ ovanvÃ¥ningen mÃ¥ste jag kanske ligga pÃ¥ 23 - 25 gr i allrummet. Finns det nackdelar för pumpen med att ligga pÃ¥ sÃ¥ hög temperatur? NÃ¥gon sa till mig att Mitsubishi Electric Q Heat 630 skulle passa bättre. Hade bättre värmevärde vid högre temperaturer. Jag ser fram mot era synpunkter. 
Hälsningar Knuda
Knuda

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
Hej Kurreknuda
Jag tror att bÃ¥da de pumpar som du nämner skulle fungera bra. Jag  har själv en Toshiba Ras 13, Polar 1 som värmer ett halvdÃ¥ligt isolerat fritidshus i stokholmstrakten. Det har 40 kv m i undervÃ¥ningen och 25 i övervÃ¥ningen med öppen planlösning. Den har klarat denna stränga vinter med endast litet tillskott av värmeelement i de tvÃ¥ längst bort belägna rummen. Jag  kör normalt pÃ¥ 22 grader vid pumpen och fläkthastighet 3.
Möjligen skulle du fundera litet pÃ¥ innedelens ljudstyrka.Min innedel sitter i en liten hall sÃ¥ att ljudet dämpas c:a 3 dB innan det kommer in i vardagsrummet, men jag är inte säker att skulle vilja ha Toshiban i det rum som vi vistas i. Mitsubishin lär ska vara litet tystare och är nog en minst lika bra pump. Välj bara inte en för liten pump. Mitsubishis FD35-modell är nog  lagom.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad kurreknuda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Hej Gunnarp

Tack för dina synpunkter.

Ljudet från innerdelen är en mycket viktig del i komforten. Menar du att Toshiban redan i fläktläge 3 kan vara störande? Eftersom jag skall försöka värma ovanvåningen också så vill det väl till lite hastighet på luften. Min tanke och förhoppning är att innerdelen skall orka skicka luften ut i hallen ca 5 m fram, 1 m vänster samt in i köket 6 m fram, 2 m höger. Väl ute i hallen har jag en öppen planlösning upp till ovanvåningen så där stiger värmen bra. (Hallen är rätt liten så att placera innerdelen där istället tror jag blir sämre för allrummet). Behåller jag den tänkta placeringen på en långvägg i allrummet kommer dessutom utedelen i ett rätt trivsamt söderläge.

Jag har fått ett pris från Toshiba med 5 års totalgaranti. ME 25:an (Q Heat 630) blir nog lite dyrare och garantin bara 2 år (kompressor = 5 år). Priset kan jag blunda för men längre garanti känns värdefullt. Kan man räkna med att en pump som håller i 2 år vanligtvis tuffar på några år till utan problem? FD 35:an, är inte den en storlek större än RAS-13 och kräver mer huvudsäkring, jag har 16 amp?
Knuda

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
Vi har vår Polar 2:a monterad i vardagsrummet. 2:an säger de som tror sig veta har ett gynnsammare ljud än polar 1:an beroende på att innerdelen är större och innerdelen därmed inte behöver gå lika hårt som ettan.

Jag vet inte om det stämmer, men vi har kört på 4:an i vinter utan att störas av det när man tittar på tvn. Nu har jag sänkt den till 3:an. Visst hör man ett sus i bakgrunden, men inget som vi störs av.

ME:n o Toshiban var de som jag med valde mellan. Det som gjorde att det rann över för Toshiban var framförallt garantipaketet. 6år (som EON-kund får man 6 års full garanti) utan att tänka på några reparationskostnader lät som en bra deal.
Senaste dagarna har jag sett att den går ner otroligt lågt i effekt, pendlat mellan 89-300w förbrukning utan att gå i standby.


Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Utloggad kurreknuda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Hej Mikke02

Tack för ditt inlägg. Jag känner igen mig. Väljer oxå mellan de två märkena. Bra att jag fick veta att fläktläge 4 på Polar 2:an är hyffsat tyst. Anledningen till Polar 1:an, är att innerdelen är lite lägre. Den skulle bättre få plats mellan tak och utgången till uterummet. Jag håller på att revidera mitt beslut om innerdelens placering.

Jag har pratat med en "förståsigpåare" idag. Han tyckte jag gott kunde välja annan placering. De att pumparna kastar värmen genom dörrarna 6 m längre fram är lite överreklamerat. Jag fick tips om annan placering och att värmen skulle sprida sig ändå genom självdrag och med mitt fläktsystem. Jag skulle dessutom få en enklare rördragning. Kan jag bara få igenom en ny placering hos frugan så är jag inte beroende av innerdelens storlek.
Knuda

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Vi har vår Polar 2:a monterad i vardagsrummet. 2:an säger de som tror sig veta har ett gynnsammare ljud än polar 1:an beroende på att innerdelen är större och innerdelen därmed inte behöver gå lika hårt som ettan.
Jag vet inte om det stämmer, men vi har kört på 4:an i vinter utan att störas av det när man tittar på tvn. Nu har jag sänkt den till 3:an. Visst hör man ett sus i bakgrunden, men inget som vi störs av.
ME:n o Toshiban var de som jag med valde mellan. Det som gjorde att det rann över för Toshiban var framförallt garantipaketet. 6år (som EON-kund får man 6 års full garanti) utan att tänka på några reparationskostnader lät som en bra deal.
Senaste dagarna har jag sett att den går ner otroligt lågt i effekt, pendlat mellan 89-300w förbrukning utan att gå i standby.

Tjenare Mikke! Ja underligt nog så finns det ju en del som påstår att polar2-pumparna skulle ha ett "gynnsammare" ljud pga innerdelens storlek ifh till polar1-pumparna. Sc:,h Men såvitt jag känner till så finns det väl bara ett etablerat sätt att mäta ljudnivån på och det är väl db (A), och såvitt jag också kan se så är det ingen skillnad alls i ljudnivå (ljudtryck) mellan de här olika pumpmodellerna.
http://www.ventilationsutveckling.se/res/PDFVarmepumpar/Toshiba-VP-Polar2.pdf
http://www.ventilationsutveckling.se/res/PDFVarmepumpar/Toshiba-VP-Polar1.pdf

Sen har du ju helt rätt i att man skall givetvis välja så lång garanti som möjligt på pumparna om man möjlighet till detta och helst minst 5 års helgaranti på rubbet, detta eftersom de första 2 åren i allmännhet brukar vara ganska problemfria när det gäller de flesta pumpar, och detta inkluderar då både ev problem med fläktmotorer, styrkort/enheter som en ev medioker installation med viss risk för kommande mindre gasläckage. :)

Mvh Raffen.  
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
Tjenare Mikke! Ja underligt nog så finns det ju en del som påstår att polar2-pumparna skulle ha ett "gynnsammare" ljud pga innerdelens storlek ifh till polar1-pumparna.

Ja jag har ingen aning. Skrev bara vad jag läst. Sen kan jag väl tycka att det låter logiskt att ljudet får en annan karaktär när man har en större yta att köra luften igenom.
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Utloggad kurreknuda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Hej Alla

Garantin talar för att det blir en Toshiba RAS-13 för mig. Då jag skall ha den i allrummet så vill jag ändå ha så låg ljudnivå som möjligt.

Tittar jag i Toshibas broschyr mäter man ljudtryck och ljudeffekt medan ME mäter i ljudnivå. Jämför jag ljudtryck med ljudnivå är det liten skillnad mellan pumparna enligt tabellerna, ett litet plus för ME. Men Toshibas ljudeffekt ligger mycket högre. Vad är skillnaden? Kan man jämföra värdena?
Knuda

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Om man tittar på Energimyndighetens mätningar så bör dom då vara uppmätta under samma förutsätningar angående ljudet.
Borde synas lite skillnad där på Polar 1, Polar 2 och Mitsubishis modeller
Att bara gå efter värdena är dock svårt då det är olika karaktär på ljud och folk har olika uppfattningar om vilken karaktär på ljud som dom upplever behagligast.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hi Jämför Toshibas ljudtruck med ME ljudnivå så är de samma def, dock är de viktat efter normalörats responskurva för sinustoner (dbA) tittar man på nyare responskurvor baserat på mer sanna störljud än sinustoner, så är örat klart känsligare för frekvenser 5-6 khz än vad A viktnigen anger.
Jag har ju bÃ¥de en Ras 13 /typ 1) och ME FD 25or, och helt klart lÃ¥ter toshiban  mer störande, troligen beroende pÃ¥ högre frekvens innehÃ¥ll, jag brukar dra ner min RAS 13 till fläktläge 2 för att inte störas när jag skall somna (är det kallt sÃ¥ har jag ju pÃ¥ mer fart eller pÃ¥ dagen). ME anser jag vara ett klart bättre val gällande ljudet, som ju dÃ¥ fÃ¥r vägas mot bättre garantier samt möjlighet till att kunna gÃ¥ i lÃ¥g effekt utan att tvingas till on-off (och liten innedel som ju oxsÃ¥ kan vara en klar fördel för toshiba typ 1)

mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Är Toshiba POLAR Ras-13 SKVP ND rätt pump för mig?
« Svar #10 skrivet: 30 mars 2010, 21:19:18 »
Om man tittar på Energimyndighetens mätningar så bör dom då vara uppmätta under samma förutsätningar angående ljudet.
Borde synas lite skillnad där på Polar 1, Polar 2 och Mitsubishis modeller
Att bara gå efter värdena är dock svårt då det är olika karaktär på ljud och folk har olika uppfattningar om vilken karaktär på ljud som dom upplever behagligast.

Ja ok då, kollar man på Energimyndighetens tester så visar det högsta värdet där på ljudnivån för innerdelsfläkten precis samma värde (59) för både RAS 13 polar1 som för ME FD25 & FD 35, dock så visar RAS 10:an av polar2 ett högsta värde på 55, så tydligen är polar2:an lite tystare på ivf högsta fläkthastigheten. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 30 mars 2010, 21:21:32 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Kan vara så att FD modellerna omsätter betydligt mer luft på högsta fläkthastighet jämfört med Polar 2
Har ingen koll på hur mycket Polar 2 omsätter på högsta fläkthastighet enligt produktbladen
Har inte lyssnat på Polar 2 personligen så jag vet inte vilken karaktär på ljud den har
Tycker polar 1 har ett ganska "vasst" ljud om man kan uttrycka sig så.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kurreknuda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Hej Alla...
 
...och Tack för all information jag fått. Det är väldigt intressant att läsa om era erfarenheter och tips. När jag väl blir pumpägare så blir nog forumet min startsida. Jag skall kolla med säljaren om det finns någon pump i drift i nv skåne som går att titta (läs lyssna) på.

Jag funderar några dagar till på valet. Har hört att EON ger lite fördelar till sina kunder, som längre garanti mm. Skall kolla om det kan vara värt att byta bolag och om det gäller för ME oxå.

Blir det mer kompressorstopp och kallstarter med ME än Toshiban när jag eldar i min kakelugn. Ugnen står mitt i allrummet och värmer i princip hela bostadsytan även ovanvåningen. Jag kommer ju att elda mindre med pumpen installerad men det blir väl ett några brasor varje helg under den värsta vintern. Kan detta vara ett viktigt själ att välja Toshiban?

Jag har sett att många har energimätare. Är de tillbehör eller finns de redan monterade på pumparna?

Tack för visat intresse

mvh kurreknuda
Knuda

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
Har ingen koll på hur mycket Polar 2 omsätter på högsta fläkthastighet enligt produktbladen

Om jag fattar produktbladet rätt så är det 696m3 för 13. Vet inte vad ME har.
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Utloggad kurreknuda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
God Natt PÃ¥gar

Tack för idag, skall upp tidigt... :)

mvh Kurreknuda
Knuda

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!