Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Resonansproblem med IVT 490  (läst 2726 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nicand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Resonansproblem med IVT 490
« skrivet: 26 november 2008, 16:39:33 »
Jag har haft mkt problem med resonans från IVT 490. När kompressorn går så låter det mer i närliggande sovrummet än i tvättrummet där pumpen står. Resonansen uppstår även när ventilationen ej är inkopplad, och enbart när kompressorn går.
IVT har bytt kompressor, och nu har jag även fått en helt ny 490, men problemet kvarstår.
Verkar som ljudet sprids via luften, ej via ventilationsrör...

Några tips? Mkt tacksam för svar. Börjar bli problem med nattsömnen...

Tack!
Niclas

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resonansproblem med IVT 490
« Svar #1 skrivet: 26 november 2008, 19:47:15 »
Oftast resonans går via slangar/element osv. Hur menar du "med luften"? Om ditt sov rum ligger vägg till vägg mot tvättstuga där pumpen står, då kan stum ljud transporteras via väggen bakom Värmepumpen till sov rummet. Då skulle jag lägga en extra lager gips skiva på väggen bakom pumpen för att isolera väggen lite bättre.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Nicand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Resonansproblem med IVT 490
« Svar #2 skrivet: 27 november 2008, 11:04:59 »
Tack för svar Raj!
Har bara "mjuka" rör upp till ventilation, samt mjuka kopplingsrör till pannan. Har kört pumpen utan kopplingar till ventilation, och ljudet uppstår ändå. Pumpen står ej direkt mot sovrummet, en stor garderob emellan. Vekar bli en stående våg i sovrummet, då vissa ställen i rummet är helt tyst, medan vi har starkt lågresonant ljud 40 cm ifrån den "tysta punkten".

Kan ljud färdas i betongplattan, dvs kan det hjälpa att sätta pumpen på vibrarionsdämpare?

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Resonansproblem med IVT 490
« Svar #3 skrivet: 27 november 2008, 13:28:05 »
Lågfrekventa ljud har förmåga att fortplanta sig i saker som har låga resonasfrekvenser. Om man t.ex ställer en högtalare i hörnet på ett rum förstärks basåtergivningen (känt gammalt knep). En betongplatta är stum men kan fortplanta låga frekvenser om plattan är tunn. Att sätta vibrationsdämpare kan ev hjälpa, men det beror helt på hur pumpen står. Om nu din IVT står i ett hörn med en garderob dikt intill kan det vara så jävligt att garderoben "svänger" ihop med din pump och om den då sitter med 2 eller 4 skruv mot vägg (typ ikea-montering) kan då dessa skruvar hjälpa till att fortplanta ljudet in i väggen.

Det bästa vore om du kunde låna en ljudmätare så att du kan börja felsöka störningskällan, att bara gå efter öronen kan bli mycket vanskligt. Jag skulle testa med att först "stumfylla" garderoben med textilier eller dylikt för att se om garderoben svänger ihop med pumpen, är pumpen ställd i ett hörn skulle jag ta ut den en bit och trycka in rockwool mellan pump o vägg samt sätta vibrationsdämpare mot golvet (säljs bra här på forumet-men dessa är för luftpumpar som monteras på vägghållare).
Eventuellt kan du ju testa med att trycka in 2 tomma båtfendrar under pumpen och sen pumpa upp dom med luft för att se om vibrationerna sänks innan du köper vibrationsdämpare.

Vad gäller ventilationskanalerna måste du ha flexibla och ljuddämpande typer, har du enbart flexibla ventilationskanaler kan dom till fakto förstärka det lågfrekventa ljudet beroende på hur böjarna är , kolla in på Soliduct.se, där finns det olika modeller.
Om min misstanke stämmer att du har pumpen i ett hörn så förstärks lågfrekventa vibrationer, försök låna en ljudmätare av någon eller kanske någon har en gammal bandare med mikrofon där du då ev kan läsa av vibrationerna.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Nicand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Resonansproblem med IVT 490
« Svar #4 skrivet: 28 november 2008, 13:56:21 »
Tack för tips! Har köpt vibrationsdämpare som jag i helgen skall försöka få in under pumpens fötter. Isolering bakom pumpen hjälpte inte...
Anslutningarna till ventilation är flexibla av ljuddämpande typ. Dock antar jag att själva ventilationsrören i väggar/tak är stumma...

Jag micklar vidare och återkommer med resultat! :-)

Niclas

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Resonansproblem med IVT 490
« Svar #5 skrivet: 28 november 2008, 14:31:36 »
För låga frekvenser krävs rockwool i dämpningssyfte, glöm isoleringar typ isover m.m.
 
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad naderiano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Resonansproblem med IVT 490
« Svar #6 skrivet: 15 december 2021, 08:21:50 »
och hur har det gått?! har en ivt 402 med samma problem

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resonansproblem med IVT 490
« Svar #7 skrivet: 15 december 2021, 19:56:43 »
För att dämpa ljudet den ger ifrån sig ( i samma rum ) satt jag 3 st bitumen plattor på frontplåten (insidan)
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/smaltfolie-bitumen-4-st-2000021214
Sen satte jag typ liggunderlag (för kamping) mellan toppen på tanken och plåten till kompressor utrymmet .
https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/liggunderlag/liggunderlag-2000034691
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!