Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1130 och pool11. Lyckas inte styra poolperiod.  (läst 880 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Spagh1i

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan! Nu på detta forum och lider av besvär med bergvärmepump och dess tillbehör!

Året som gott har präglats av diverse LP, HP, fan och hans mosters-strul. Jag har flera gånger startat om och rattat inställningar i blindo för att inte frysa ihjäl vid diverse larm. Nu vid årets poolstart fortsätter problemen. Jag lyckas inte få igång pooluppvärmningen. När jag försöker ändra poolperiod ställs tiden automatiskt till 0. Jag gissar att det har något att göra med en givare bakom värmeväxlaren men det är bara en gissning. Varför skulle annars bergvärmepumpen vägra poolperiod?
« Senast ändrad: 05 juni 2021, 15:51:43 av Spagh1i »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1130 och pool11. Lyckas inte styra poolperiod.
« Svar #1 skrivet: 05 juni 2021, 16:02:17 »
Har inget sådant men kanske en flödesvakt inte regerar på poolvattenflödet. sen det med tid är en annan sak som kanske andra vet bättre om

Utloggad Spagh1i

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1130 och pool11. Lyckas inte styra poolperiod.
« Svar #2 skrivet: 05 juni 2021, 20:55:39 »
Tack för tipset! Det skumma är att ledning med varmvatten som passerar värmeväxlare är varm och ledning från värmeväxlaren är märkbart svalare så något verkar hända ändå.

Det stör mig att jag inte kan justera vården efter behag. Samma gäller gradminuter, vv-period osv. Jag kan justera men värdena går tillbaka efter någon minut.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1130 och pool11. Lyckas inte styra poolperiod.
« Svar #3 skrivet: 07 juni 2021, 09:49:18 »
Hej!
Poolperioden ställer du i meny 8.4.3.
Men för att kunna ändra värdet måste du först in i meny 8.1.1 och ändra, jag skulle nog byta till S (Service) nivån för att ändringen säkert ska gå genom.
I 8.4.4 ändrar du sen till "Till" för att aktivera pool-värmningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Spagh1i

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1130 och pool11. Lyckas inte styra poolperiod.
« Svar #4 skrivet: 07 juni 2021, 18:02:24 »
Hej, tack för svar! Jo jag hittar menyerna och har pooluppvärmningen på "till". Problemet är att poolperiod är alltså 0 och när jag justerar värdet till ex 30, 40 eller något annats ändrar värdet sig tillbaka till 0 efter någon minut. Samma sak gäller för vv-period i meny 1 och gradminuter under meny 2. Något skumt är det. Jag lyckades få till poolperiod 40 genom att göra en fabriksåterställning. Problemet kvarstår dock att vissa värden automatiskt går tillbaka vid justering.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1130 och pool11. Lyckas inte styra poolperiod.
« Svar #5 skrivet: 07 juni 2021, 22:31:20 »
Sorry, jag kollade i 1135 och inte 1130.
Jag gissar att det finns ett samband mellan periodtiderna i meny 1.1 1.2 1.3 och 1.11.3
Summan av periodtiderna kan inte bli mer än värdet i 1.2
Prova att sänka värdet i 1.1 så tror jag du kommer kunna höja värdet i 1.11.3
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Spagh1i

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1130 och pool11. Lyckas inte styra poolperiod.
« Svar #6 skrivet: 08 juni 2021, 19:32:41 »
Jo jag va också inne på det och har testat diverse olika kombinationer av periodminuter utan lösning men läser man manualen från pool 11 så verkar det inte vara nåt som ska störa, det står däremot att vv kommer prioriteras över poolperiod men värdet ska alltså inte vara 0 utan vara ställt mellan 5-60. Blir att klura vidare på detta men tack för engagemang!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!