Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köpa smart tv hur smart är det?  (läst 2366 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Köpa smart tv hur smart är det?
« skrivet: 24 september 2019, 17:58:04 »
Hej!

Är totalt okunnig inom detta o mkt annat som inbegriper datorer osv...

Har i daxläget endast kanal 1 2 4 6 o Kunskapskanalen. Funderar på att installera en tv på undervåningen där jag inte har tillgång till antennsladd utan tänkte förlita mig på den indragna fibern som kommer in i detta rummet. Finns det någon tv där man kan utnyttja den inbyggda ”hårdvaran” så att man kan titta på olika play program typ SVT tv 4 tv 5 osv..... Med hjälp av fibern? Eller krävs det appletv eller chromecast oxå dontknow. I mitt fall vore det skönt med så lite grejer som möjligt som kan krångla.... help Vill helst undvika massor med dyra abonnemang då jag inte är mkt för tv tittande.

Tacksam för svar helst lättförståeliga.. "love"

 :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Köpa smart tv hur smart är det?
« Svar #1 skrivet: 24 september 2019, 18:42:44 »
Svaret är nog dessvärre nej om du ska hålla dig till lagliga grejor.
Billigast är nog en chromecast men personligen föredrar jag apple-tv (jag har två av varje).
LG har en app för svt-play.
Samsung kommer dock med en app för apple men soäker på vilken funktion den får, troligen bara för att se på film och apples tv-tjänst.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köpa smart tv hur smart är det?
« Svar #2 skrivet: 24 september 2019, 20:42:41 »
Det behövs väl inga olagliga grejer för att titta på SVT play?

Nackdelen med att ha mediaspelaren inbyggd i tv'n är att man blir beroende av att tv-tillverkaren kommer med uppdateringar och appar för nya tjänster.
En chromecast för några hundra kan man enkelt byta ut om några år om det visar sig nödvändigt för att kunna ta del av nya saker.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Köpa smart tv hur smart är det?
« Svar #3 skrivet: 24 september 2019, 20:48:00 »
Inte många tv som har app för svtplay och oftast är det beta som funkar dåligt.
Sedan var ju inte frågan om svtplay utan 1,2,4,6 åtminstone.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Köpa smart tv hur smart är det?
« Svar #4 skrivet: 24 september 2019, 20:51:08 »
Svtplay i LG saknar direktsändningar tex

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa smart tv hur smart är det?
« Svar #5 skrivet: 24 september 2019, 21:51:00 »
Hej
Nvidia shield fungerar ypperligt som smart tv controller till en dumTV.  Har även cromcast inbyggd. Där är de bara att ladda ner de appar som önskas. Gratis eller betalvarianter, en del redan förladdade (Youtube mm).
Har nu använt den i 4 år, och fungerar perfekt, jag har bytt till en smartTV nyss, men shielden mycke bättre än den inbyggda.
Mvh Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa smart tv hur smart är det?
« Svar #6 skrivet: 26 september 2019, 09:36:15 »
Tack för svaren!

Jag fick samma förklaring innan av brorsan. Men hoppades att han hade fel... :)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Köpa smart tv hur smart är det?
« Svar #7 skrivet: 30 september 2019, 14:00:07 »
Har man AppleTV eller typ Chromecast behöver man egentligen ingen SmartTV.
Om man inte har det är en SmartTV ganska bekvämt... finns en hel del appar även om en del kanske saknas.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köpa smart tv hur smart är det?
« Svar #8 skrivet: 30 september 2019, 14:48:11 »
Största problemet är att apparna slutar uppdateras efter några år. Då har man en dum-TV som ändå kräver någon form av extern mediaspelare, så då kan man lika gärna satsa på den kombon från början.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Köpa smart tv hur smart är det?
« Svar #9 skrivet: 30 september 2019, 15:20:05 »
Och jag köpte en 3D smartTV för ca 5 år sedan. Dom första veckorna var det kul men nu använder jag nästan aldrig den till nått annat än vanlig TV.
Så om det är bra eller dåligt beror mest på vad man tycker är kul, för mig var det väl ett helt "felaktigt" köp.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köpa smart tv hur smart är det?
« Svar #10 skrivet: 30 september 2019, 15:44:57 »
Vi kör uteslutande med Chromecast hemma. Är inga Power-users av TV dock, utan tittar mest på kattklipp på Youtube, nån enstaka streamad film då och då och hockey via Cmore (har varken antenn, parabol eller nät-TV-box).

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa smart tv hur smart är det?
« Svar #11 skrivet: 30 september 2019, 15:53:31 »
Vi har både Netflix, HBO, Viaplay och Amazon abonnemang, och jag använder mycket hellre smart-TV-funktionerna än kör vi apple-TV eller chromcast. På Samsung fungerar SVT-appen riktigt bra, men Dplay verkar inte gå få att fungera.
Web-browsern fungerar inte heller bra, bilden blir negativ i själva browserfönstret, men streamat via u-tube och liknande visas normalt, konstigt nog.
Är nog mest en vanesak, men i grunden tror jag nog att Apple-TV är bäst, om man vill ha nåt som fungerar på så mycket som möjligt.

Sen är väl frågan om det finns TV av någon kvalitet idag som INTE är smart-tv?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Köpa smart tv hur smart är det?
« Svar #12 skrivet: 30 september 2019, 16:03:58 »
Nä det är väldigt blandat hur bra det är.
På LG är den inbyggda Netflix-appen och Youtube-appen bättre än dem i Apple-tv men mest flexibel och enklast att använda är definitivt apple-tv. Troligen den mest framtidssäkra också vad gäller uppdateringar.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa smart tv hur smart är det?
« Svar #13 skrivet: 30 september 2019, 16:07:04 »
När jag kört SVT-appen på Samsung så kan jag inte byta till TV eller någon annan app än Netflix, så vill jag gå från SVT till TV (Boxer) så måste jag först starta netflix, och sedan gå vidare till HDMI 1 (Boxer).
Men alla större streamingtjänster fungerar faktiskt mycket bra på Samsung. Alltså Netflix, HBO, Viaplay och Amazon.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa smart tv hur smart är det?
« Svar #14 skrivet: 02 oktober 2019, 09:47:21 »
Vi har smart apparat sedan drygt 4 år. Skulle gärna vara utan för att få snabbare uppstart och byte mellan ingångar etc. Det är 75% chromecast och 25% marksänd tv typ. Chromecasten har hängt med sedan förra tvn och funkar fortfarande så det måste sägas varit 310 kr väl investerat.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!