Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kollektorslang i luften  (läst 2553 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Kollektorslang i luften
« skrivet: 26 november 2015, 10:22:19 »
Hej,

Diskuterade detta i en tråd förut. Har nu ny input men startar en ny tråd då jag tycker det verkar dåligt intresse om man skriver något nytt i en gammal tråd..

Jag har 400m över sedan vi valde att borra istället. Min fråga var då om det skulle gå att lägga kollektorslang direkt på backen och använda sommartid för att värma poolen. Fick som svar att luften leder värme för dåligt och det skulle inte bli tillräcklig effekt. Nu råkade jag komma över en sida där man kan göra olika uträkningar. Bla uträkningar av värmeförluster i rör. Nu kommer jag inte lägga någon ytlig slang för värmning av poolen då jag kommer använda ett batteri inomhus istället. Men vill ändå kolla om ni tycker dessa uträkningar verkar vettiga..

Sidan är http://www.programbyggerne.no/IsodimSE/

Jag valde värmeförlust, knappade in 40mm diameter, 400 meter, 0 grader medie, +20 innetemperatur(motsvarar nog bättre de förhållande jag hade tänkt lägga, under altan med 150 takhöjd.)..
Fick då -8533 W. Nu kommer väl inte mediet i slangen inte vara 0 hela vägen men om man skulle ha tex -2 ut och +2 in så blir ju medel 0. Nu vet jag inte vilken typ av material dom räknar med men är det koppar så kan vi ju anta en lägre värmeledning med kollektorslang. Men finns ju ganska mycket marginal till de runt 5kw jag skulle behöva för att köra vp 100%.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kollektorslang i luften
« Svar #1 skrivet: 26 november 2015, 10:59:29 »
Varför inte använda borran du redan har  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kollektorslang i luften
« Svar #2 skrivet: 26 november 2015, 11:23:58 »
tror han vill använda den överblivna kollektorslangen samtidigt som det blir ett experiment :)

putte kan du inte slänga upp slangen pÃ¥  taket ungefär som solfÃ¥ngare... -2 ut och + 70 in... vore grejjer det :D
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Kollektorslang i luften
« Svar #3 skrivet: 26 november 2015, 13:02:04 »
Från början var iden att få högre kb än från berget. Det kanske inte går men det sades att det inte skulle fungera alls. Sedan ville jag inte riskera sänka kb från borrhålet. Men vet inte om det spelar så stor roll om hålet får vila 5 månader istället för en månad som det skulle tänkas bli om jag värmde poolen med borrhålet.

Angående slangen på taket så har jag tänkt på det, dock avvisat pga estetiska skäl.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kollektorslang i luften
« Svar #4 skrivet: 26 november 2015, 13:43:47 »
De flesta vp bryter vid för hög kb in har för mig det ligger runt 20 grader men cop blir nog grymt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Kollektorslang i luften
« Svar #5 skrivet: 26 november 2015, 15:14:23 »
Jag har ca 200 något meter (32 eller 40mm, kommer inte ihåg) pem slang på taket, det värmer min lilla 3*6m pool till 30-32C på på några dagar med täcket på. Min pappa har 300 m jordvärmeslang på samma sätt, han ligger på 26-27c i en 4*8meters efter några soldagar. Och han har sällan täcket på. Så riktigt bra effekt ger det.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kollektorslang i luften
« Svar #6 skrivet: 26 november 2015, 16:17:16 »
Men vet inte om det spelar så stor roll om hålet får vila 5 månader istället för en månad som det skulle tänkas bli om jag värmde poolen med borrhålet.
Jag gjorde en gång en förenklad beräkning på vad poolvärmning betydde för borrhålstemperaturen. Om poolens värmebehov 6 månader var 30 % av uppvärmningsbehovet vinterhalvåret (antog samma värmebehov alla 6 vintermånaderna för att göra det enkelt) blev borrhålet temperatur år 10 vid vinterns slut 0,2 grader läge än om man inte hade värmt någon pool alls under alla år. Borrhål klarar sig bra utan återhämtning.

Noterade tyvärr inte vilket effektuttag jag räknade på men temperatursänkningen vid borrhålskanten blev 4,58 resp. 4,78 grader i slutet av vintern. Sen kommer det till ett par graders temperaturfall i själva borrhålet och slangar under drift.
« Senast ändrad: 26 november 2015, 16:22:12 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Kollektorslang i luften
« Svar #7 skrivet: 26 november 2015, 19:48:01 »
Låter ju bra Roland. Dock tror jag mina förhållanden är väldigt olika. Jag har nog betydligt högre värmebehov av poolen än av huset vintertid.

Redan förra veckan med -5 dygnssnitt och 50% gångtid på vp så var kb-in mellan 3 till 0 från start till stop av kompressorn. Känns som det skulle bli flera minus på kb-in om pumpen gick 100% ett tag.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Kollektorslang i luften
« Svar #8 skrivet: 26 november 2015, 21:00:30 »
De flesta vp bryter vid för hög kb in har för mig det ligger runt 20 grader men cop blir nog grymt.

Det går ju att lösa genom att sänka flödet så vp hinner kyla ner brine.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kollektorslang i luften
« Svar #9 skrivet: 27 november 2015, 11:57:41 »
Allt gÃ¥r att lösa pÃ¥ nÃ¥tt vis  :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!