Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F470 - Lägre temp, framledningstemp, lägre vattentemp, högre elförbrukning?  (läst 3445 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tjalve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Allesammans.
Snabb fakta: Bor i en tvålansvilla i trä byggd 1991 på cirka 170kvadrat. Bor i Stockholmsområdet.
Som så många andra visste jag att elen skulle bli sketadyr så jag tyckte att jag skulle försöka få ner elförbrukningen lite på min F470.
I slutet av Augusti så gjorde jag några mindre ändringar som jag hoppades skulle få ner med elförbrukning i september och oktober månad. Men till min förvåning så verkar det ha blivit precis tvärtom. I sep 2021 hade jag 613 Kwh, i år 841. I okt 2021 hade jag 902 och iår 1124. Och då har vi som sagt lägre temperatur inne samt att vi försökt snåla mer i år än tidigare. Jag har Geenley på timavtal så jag kan se när det dras som mest och det är ju på natten som det dras allra mest, delvis för att det är kallare då men också för att jag har Nibe Price Adoption påslaget. Det känsn dock som att elpatronen går betydligt hårdare än vad den ska. De gånger den inte behövt gå alls så är förbrukningen låg och fin.
När jag märkte att det blev dyrare så började jag logga data på USB (bifogat data för hela Okt).

Finns det någon som har bra koll på vad de olika sakerna i loggen betyder som skulle kunna titta och se vad som är fel? Jag förstår inte riktigt vad alla saker är och jag tycker det är.
De saker som jag ändrade inför iår var:
* Sänkt inomhus temperaturen från 22 till 20 grader.
* Sänkt värmekurvan 1 steg (vad jag förstår så används denna för att reglera hur varmt vattnet som går ut i radiatorerna är baserat på uteomhustemp, rätt?)
* Sänkt temperaturen för när Elpatronen får gå igång från 15 grader till 10. (När jag såg att förbrukningen gick upp så testade jag först sänka till 8 grader och sedan upp till 12 grader som den står på nu)

Alla tips och råd uppskattas. Tack.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
Loggen är var 10 sec, det gör det svårt att hantera stora datamängder. Mycket lättare med 60 sec mellan datapunkterna.

Det går varmvatten även på natten...
Om du inte har läcka på tapp-vattnet nånstans, så kan det vara hål varmvattentanken och det kommer vatten i säkerhetsventilen?

FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Tjalve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Loggen är var 10 sec, det gör det svårt att hantera stora datamängder. Mycket lättare med 60 sec mellan datapunkterna.

Det går varmvatten även på natten...
Om du inte har läcka på tapp-vattnet nånstans, så kan det vara hål varmvattentanken och det kommer vatten i säkerhetsventilen?

Alright jag får kanske ändra till 60sek då. Tänkte spontant att mer data är bättre :)
Vi kör tvättmaskin och diskmaskin nattetid ibland, kanske är det? Jag kan inte kran som läcker. Jag har inte heller märkt att det läcker någon annanstans. Jag tänker om det hade läkt någonstans borde jag värka om det blir blött?
Hur kan jag kolla varmvattentanken? Vilken säkerhetsventil? Är det den svarta för varmvatten som sitter bakom manöverluckan? I så fall så kan jag släppa lite på den så låter det lite och sen kommer det ut vatten ner i golvbrunnen.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
Skulle vara den röda säkerhetsventilen då.
Vad har du för tryck på manomentern?
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Tjalve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skulle vara den röda säkerhetsventilen då.
Vad har du för tryck på manomentern?
Trycket är straxt under 1 bar. Kanske 0,93?
Dock fyllde jag på för några veckor sedan upp till 1 bar för då var det nere på kanske 0,4 eller något sådant.
Jag testade även att släppa på den röda ventilen (2,5 bar) och då kommer det vatten precis som på den andra.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
Verkar väl ok.
Lutar mer åt andra orsaker nu.
Vet inte hur 470 funkar riktigt tar den från vv-tanken nåt?

Kompressorn står still långa perioder om ca. 2,5h, främst nattetid!?
Då går elpatron in istället. Verkar då som elpatron prioriteras framför kompressorn, borde vara tvärtom.

Kan det vara att kompressorn håller på att ge upp? Du får bara ut 10 grader återvinning vilket kan tolkas som att den bara ger 50% effekt?

Det kan också bero på din höga tilluftstemp. Du kör ju ut 30-35 grader i tilluften?
Jag uppfattar att denna bör ligga strax under rumstemp för att inte varmluften skall fastna i taket?
Är detta enda värmen du har, ingen vattenburen värme?

Varför har du periodisk höjning var 3:e dag?

Bifogar min Excel också.
« Senast ändrad: 07 november 2022, 15:10:36 av mysman »
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Tjalve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Verkar väl ok.
Lutar mer åt andra orsaker nu.
Vet inte hur 470 funkar riktigt tar den från vv-tanken nåt?

Kompressorn står still långa perioder om ca. 2,5h, främst nattetid!?
Då går elpatron in istället. Verkar då som elpatron prioriteras framför kompressorn, borde vara tvärtom.

Kan det vara att kompressorn håller på att ge upp? Du får bara ut 10 grader återvinning vilket kan tolkas som att den bara ger 50% effekt?

Det kan också bero på din höga tilluftstemp. Du kör ju ut 30-35 grader i tilluften?
Jag uppfattar att denna bör ligga strax under rumstemp för att inte varmluften skall fastna i taket?
Är detta enda värmen du har, ingen vattenburen värme?

Varför har du periodisk höjning var 3:e dag?

Bifogar min Excel också.

Hej. Ursäkta sent svar. Av någon anöedning fick jag inget mail är du hade svarat. Tack ialla fall för att du tagit dig tid att titta på mina värden.
Jag har ingen vidare koll på hur dessa pumpar funkar så jag vill gärna lära mig. Men som jag förstår det är F470 cch F370 samma maskin, fast F740 har någon slags uppvärmning av luften som kommer utifrån, eller nått liknande.

Ja jag märkte igår att elpatronen gick, men inte kopressorn. jag såg i appen att den drog över 20A på två säkringar, men kompressorn gick inte. Man kunde höra elptronen köra (klassiska 50hz surret) men kompressorn var inte igång. What gives? Kan man ställa in att kompressorn alltid ska gå före? Eller har jag missat något?

"Tilluft" är det den luft som går ut genom de olika tilluftsdon som finns runt om i huset? Vad jag vet har jag inte ställt in någonting angående detta. Jag har både tilluft och vattenburena radiatorer på båda våningsplan.

"Periodisk höjning" är det det som man kör för att "bränna bort" baktierier? I så fall nej, det var inställt på var 14e dag. Jag har dock ändrat till var 30e dag nu.

Jag har även provat stänga av Smart Price adoption för varmvattnet och satt den på "economy" istället. Men i största almänhet så förstår jag inte vad som händer.
Jag ska åka bort några dagar men pumpen står hemma och loggar så jag tänkte ladda upp en ny logg när jag kommer hem igen. All felsökning/hjälp jag kan få uppskattas.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
Intrycket jag får är väl att Smart Price inte funkar så bra med tilluftsystem. Det finns ju heller ingen bra värmelagringsmöjlighet.

Det verkar bli för stora variationer i framledning och kanske hamnar pumpen i ett slags lÃ¥st tillstÃ¥nd där ett högt flöde blandar runt i arbetstanken, och kompressorns starttemp blir tokig?  Sc:,h
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Tjalve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Intrycket jag får är väl att Smart Price inte funkar så bra med tilluftsystem. Det finns ju heller ingen bra värmelagringsmöjlighet.

Det verkar bli för stora variationer i framledning och kanske hamnar pumpen i ett slags lÃ¥st tillstÃ¥nd där ett högt flöde blandar runt i arbetstanken, och kompressorns starttemp blir tokig?  Sc:,h

Ja kanske det. Men jag tycker ändå den beter sig väldigt märkligt nu och jag har ändå kört med Smart Price Adoption sedan Nov förra året.
Jag har laddat upp en Excel med data från de senaste dagarna. Jag stängde av Smart Price Adoption för varmvattnet i torsdags tror jag det var. Så hela fredag och lördag borde den ha gått utan det. Dock är det fortfarande aktivt för inomhus klimatet.

Finns det någon förklaring på vad alla dessa parametrar i loggarna är för något? BT2 eller BT7 säger mig inget :(

Men uppskattar verkligen om du ville logga mina nya loggar. Jag vill verkligen hitta vad som orsakar den högre förbrukningen, och lösa det.
Tack

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Vad parametrarna BT2, BT7 etc betyder står till stor del i manualen. Vissa parametrar saknas dock. Om du vet när din F470 är tillverkad går det att ladda ner exakt rätt manual på NIBE's sajt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tjalve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad parametrarna BT2, BT7 etc betyder står till stor del i manualen. Vissa parametrar saknas dock. Om du vet när din F470 är tillverkad går det att ladda ner exakt rätt manual på NIBE's sajt.

Hej.
Den är installerad 2015 men jag vet ju inte när den faktiskt är tillverkad. Men gissningsvis 2014-2015 då?
Jag ska se om jag kan kolla i manualen som jag tror jag har i ett skåp. Men det sagt så är jag ju inte säker på att jag förstår innebörden eller vad saker "borde" vara. Men jag får försöka kolla igenom forumet. Om jag exempelvis tittar på Mysmans bild så finns det "Compressor Temp" och "Evaporator Temp". Det är ju bra på alla sätt, men jag är osäker på hur jag ska tolka tolka värden för dessa.
Jag får helt enkelt läsa på.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Här är installatörshandboken som gäller för första halvåret 2015. Hösten 2015 finns tre olika... Brukar vara någon mindre detalj som skiljer. Se sidan 10-11 för sprängskiss och förklaringar av givare. https://proffs.nibe.se/nibedocuments/9433/231483-1.pdf

Sedan handlar det precis som du säger att kunna tolka värdena rätt. Man behöver se var t.ex. en givare sitter på värmepumpen och dra slutsatser efter det snarare än namnet på givaren. T.ex. kompressorgivaren sitter inte på kompressorn eller hetgasröret utan är lågt monterad i den dubbelmantlade tanken och styr kompressorn därifrån.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
Lite housekeeping. Försök hålla dig till ett format på loggen. Nu kommer kolumnerna i helt annan ordning, blir bökigt.
Du verkar också fippla med inomhusgivaren som inte var med i början men som sedan plötsligt skjuter in en ny kolumn mitt i allt.

Annars ser det väl ut som förut kompressorn står still långa perioder 2-3h.
Och varmvattnet sjunker som en sten ner mot 30 grader...
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Tjalve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lite housekeeping. Försök hålla dig till ett format på loggen. Nu kommer kolumnerna i helt annan ordning, blir bökigt.
Du verkar också fippla med inomhusgivaren som inte var med i början men som sedan plötsligt skjuter in en ny kolumn mitt i allt.

Annars ser det väl ut som förut kompressorn står still långa perioder 2-3h.
Och varmvattnet sjunker som en sten ner mot 30 grader...

Jag ber om ursäkt. Den första loggen hade så baskat mycket data så jag använde en programvara som slog ihop allting och då kastades en del kolumner bort. Om jag lägger upp fler loggar så kommer de att vara i det formatet som jag la upp nu senast. Så återigen, sorry för knölet.
Jag använder nu din XLSX för att förstå var de olika sakerna i loggen är. BT6 och BT7 verkar vara kopplat till varmvatten. Jag är dock osäker på skillnaden. När jag tittar på iconen på inomhusgivaren ser jag aldrig att varmvattnet är under 45 grader. Jag vill inte heller påstå att jag tycker jag haft något problem med varmvattet.
Om jag tittar din din XLSX så kan jag exempelvis se att vid 2022-10-21 kl 13:52 så börjad BT6 sjunka rejält. Från 47 grader kl 13:52 till 31,7 grader 20min senare. Där ligger tempen sedan till kl 14:17 varpå den sedan sakta börjar öka igen och är åter på 47 grader kl 17:34 för att sedan vara där resten av dagen. Jag kan dock inte se att elpatronen (vilket jag antar är 43084?). Den ända skillnad jag kan se i övriga värden när temperaturen BT6 börjar sjunka, är att även BT16 (Evaporator Temp) börjar sjunka. Den börjar även öka igen när BT6 går upp. Jag kan även se en viss skillnad temperaturen på Addition Temp (BT19). Är det elpatronen tro?
Under hela detta är HW Top (BT7) på 48 grader och rör sig inte. Jag antar att det är det jag ser på displayen?

Idag testade jag även att sätta pumpen på Manual och stängde av elpatronen mellan kl 16 och 20 och då verkade kompressorn gå hela tiden. Jag vare nere och lyssande ett par gånger och varje gång så hörde jag att kompressorn gick. Temperaturen höll sig bra runt 21,4 grader och varmvattnet log på 49 grader hela tiden. Så det verkar ju som att kompressorn kan köra och göra ett hyfsat jobb ändå?

Utloggad Tjalve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här är installatörshandboken som gäller för första halvåret 2015. Hösten 2015 finns tre olika... Brukar vara någon mindre detalj som skiljer. Se sidan 10-11 för sprängskiss och förklaringar av givare. https://proffs.nibe.se/nibedocuments/9433/231483-1.pdf

Sedan handlar det precis som du säger att kunna tolka värdena rätt. Man behöver se var t.ex. en givare sitter på värmepumpen och dra slutsatser efter det snarare än namnet på givaren. T.ex. kompressorgivaren sitter inte på kompressorn eller hetgasröret utan är lågt monterad i den dubbelmantlade tanken och styr kompressorn därifrån.

Tack för länken. Jag är dock fortfarande osäker på vad jag tittar på. Men jag försöker lära mig. Just nu försöker jag mest hitta orsaken till att VV i botten av tanken (BT6) sjunker mitt i natten...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!