Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken pÃ¥fyllnadssats o hur funkar de?  (läst 4283 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Vilken påfyllnadssats o hur funkar de?
« skrivet: 06 december 2012, 15:45:38 »
Vad är bäst?:
LK 520-25 Multifill  eller 
CIM påfyllningssats för fyllning av brinevätska till mark-VP, maxeffekt 15 kW. Inkl.smutsfilter. Ansl.inv.gg. R25
http://www.lundagrossisten.se/catalogue/i13984.html

Jag tycker det ser ut som att CIM är billigare än LK men har jag missat nåt?

Hur många funktioner finns egentligen i dessa ventiler?
Jag tycker det ser ut som att en avstängningsventil för slingan inte behövs då man kan blockera allt via en eller båda ventilerna i påfyllnadssatserna? Jag behöver bara sätta en till avstängning på returen av kb?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken påfyllnadssats o hur funkar de?
« Svar #1 skrivet: 06 december 2012, 18:18:20 »
Vilken vp ska du ha samt hur många kw ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilken påfyllnadssats o hur funkar de?
« Svar #2 skrivet: 06 december 2012, 19:32:45 »
Vilken vp ska du ha samt hur många kw ?

Det är ju min gamla CTH1 från 80-talet...
Det står att den ger 20 Kw, och drar 5,5.
Köper jag en ny pump en dag så vill jag väl iaf ha en 12 Kw pump tänker jag.
« Senast ändrad: 08 december 2012, 20:35:40 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilken påfyllnadssats o hur funkar de?
« Svar #3 skrivet: 08 december 2012, 20:37:18 »
Jag fattar inte hur påfyllningsatserna fungerar, de ser onödigt komplicerade ut.
Varför finns det t.ex två st skruvproppar att ta bort för påfyllning, hade det inte räckt med en?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken påfyllnadssats o hur funkar de?
« Svar #4 skrivet: 08 december 2012, 20:42:23 »
Det är 2 st för att man ska pumpa in brine i ena och luft och brine kommer ur den andra och så pumpar man runt tills det är luftfritt. Om du ska ha stor vp kanske man bör välja en storlek större på koppel för stor vp djupt borrhål brukar medföra högt delta på kalla sidan då bör det vara bra att hålla nere tryckfallet så mycket det går fast har man flera hål blir det ju lägre tryckfall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vilken påfyllnadssats o hur funkar de?
« Svar #5 skrivet: 09 december 2012, 09:20:56 »
Vad är bäst?:
LK 520-25 Multifill  eller 
CIM påfyllningssats för fyllning av brinevätska till mark-VP, maxeffekt 15 kW. Inkl.smutsfilter.

Hur många funktioner finns egentligen i dessa ventiler?
Jag tycker det ser ut som att en avstängningsventil för slingan inte behövs då man kan blockera allt via en eller båda ventilerna i påfyllnadssatserna? Jag behöver bara sätta en till avstängning på returen av kb?
Eftersom det sitter ett smutsfilter i påfyllnadssatsen så ska den sitta på returen från borrhål/markslinga och det är också smutsfiltret som begränsar flödet.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken påfyllnadssats o hur funkar de?
« Svar #6 skrivet: 09 december 2012, 09:40:15 »
Om man har lite dåligt flöde som det ofta verkar bli med stor vp funkar det att köra utan sil när anläggningen gått ett år då kommer det ju normalt inte in mer skräp fast det är ju en chansning kanske Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilken påfyllnadssats o hur funkar de?
« Svar #7 skrivet: 09 december 2012, 12:26:39 »
OK, jag börjar fatta.
Ett påfyllnadskoppel består alltså av 2 stora avstängninsventiler, som ska moterats på inkommande kb från sjö eller mark.
Det är tänkt att man stänga ventilen som är närmast vp och istället ansluta två påfyllnadsledningar, till o från en blandarcontainer med pump så att man kan pumpa bort luft under flera timmar.
Dessutom sitter det ett filter som kan rengöras utan att tömma systemet genom att an stänger båda de stora ventilerna.
Det är allt?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken påfyllnadssats o hur funkar de?
« Svar #8 skrivet: 09 december 2012, 12:37:42 »
Ett sånt här köpte jag http://www.nibeonline.com/pdf/639188-4.pdf
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilken påfyllnadssats o hur funkar de?
« Svar #9 skrivet: 10 december 2012, 10:40:33 »
OK, tack!
Hmm, kanske inte ska snåla, och ta en R32 koppel istället, synd med onödigt tryckfall. :-\
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!