Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med gräsklipparen....  (läst 19018 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Problem med gräsklipparen....
« skrivet: 06 juni 2010, 20:29:43 »
Körde på en sten med min gräsklippare självgående med briggs och stratton motor. Chassit fick sig en smäll så jag tog bara tången och fixade till det men sen när jag skulle starta den igen så varvar den mkt mera än tidigare och vibrerar som fan. Plockade då lös kåpan för att kolla om det kunde vara krysskilen på svänghjulet som fått sig en smäll men fick inte lös svänghjulet då min avdragare inte passade.....men vad jag kunde se så verkade då krysskilen ok. Så jag skruvade ihop den igen och startade och då gick den som vanligt ända till den började luta åt vänster då började den varva igen....men om jag då lutar den neråt med handtaget då börjar den varva normalt igen ända tills jag släpper ner den igen.....testade att sänka varvtalet med att dra i vartalsregulatorn men den vibrerar ändå som fan..... vad kan det vara för fel? Tips mottages tacksamt.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Problem med gräsklipparen....
« Svar #1 skrivet: 06 juni 2010, 20:40:34 »
Du har nog krökt axeln. Får lämna in den på verkstad så rätar dom ut den igen.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Problem med gräsklipparen....
« Svar #2 skrivet: 06 juni 2010, 20:45:08 »
Motor axel är krökt precis som kluven skriver
ofta kan man inte se det med blotta ögat men det känns

Att varvet går upp kan bero på (om BS har kvar samma konstruktion som tidigare) att luft flärpen under motorkåpan som skall hålla fast varvtal fastnat alternativt att fjädern är av.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Problem med gräsklipparen....
« Svar #3 skrivet: 07 juni 2010, 13:20:14 »
Men vore axeln krökt sÃ¥ skulle ju obalansen och varvtalet inte bli normalt när jag lutar upp klipparen  Sc:,h Kan ju köra med klipparen i typ 2min eller ända tills det börjar luta innan den fÃ¥r det där tuppjucket..... PÃ¥ tal om varvtalsregulatorn sÃ¥ verkar hela den biten vara helt i sin ordning har jämfört med grannens klippare som är en likadan. Utan det verkar som att det skulle vara typ klippkniven som är obalans och den dÃ¥ pÃ¥verkar tändningen med sin obalans som dÃ¥ gör att den börjar varva.......kan det vara nÃ¥got sÃ¥nt?

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem med gräsklipparen....
« Svar #4 skrivet: 07 juni 2010, 13:50:38 »
Prova att 'rucka' på kniven och se om du har nåt glapp i ramlagren.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Problem med gräsklipparen....
« Svar #5 skrivet: 07 juni 2010, 17:19:42 »
Har testat att rucka på kniven men hittar inget glapp men ska vid tillfälle skruva lös kniven och kolla om jag hittar något konstigt.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Problem med gräsklipparen....
« Svar #6 skrivet: 07 juni 2010, 18:43:18 »
Motorns fästen kanske.
Kilen behöver inte vara mycket deformerad, några 10-delar på kilen ändrar tändläget märkbart, men då skulle ju felet vara konstant, liksom om kniven var i o-balans.
Jag tror något motorfäste gett sig, kan förklara varför den ändrar sig när du lutar den. Vatten i bensintanken kan ju också jäklas men varför skulle du få det för att du kör på en sten.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Problem med gräsklipparen....
« Svar #7 skrivet: 07 juni 2010, 20:37:52 »
Skumt. Är ju noga att kniven är rak och axel. Tändläget skall vara rätt och det tillgodoser svänghjulskilen. ( går inte att ställa som på en bil utan är fast)
Är det en "enklare" motor med plåttank Northkingen?
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Problem med gräsklipparen....
« Svar #8 skrivet: 07 juni 2010, 20:53:51 »
Om du lutar maskin åt vänster så varvar den, gasvajern sitter väl på höger sida, är motorn lös förutom på en eller två bakre fästpunkter påverkas ju gas-reglaget. Stegrar du klipparen påverkas det igen fast ger mindre gas. 8)
En teori bara, men värt att kollas.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Problem med gräsklipparen....
« Svar #9 skrivet: 07 juni 2010, 21:19:27 »
Kluven: Det är en briggs och stratton motor på 4hk som är ca 3år gammal och den har plåttank.

hplp: Nja den går alltid med samma gas.... och vajern sitter bak alltså mot handtaget. Det är inget sånt fel tror jag då iaf utan det måste vara något med kniven, axeln eller någon krysskil....... ska försöka få tag på en avdragare som passar till svänghjulet och ta lös det och kolla krysskilen. Ska även ta lös kniven och kolla den samt krysskilen där oxå.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Problem med gräsklipparen....
« Svar #10 skrivet: 08 juni 2010, 12:48:00 »
kanske blir nå't knepigt med flottören pga smällen som gör att den hänger sig?

Morsans gräsklippare hade halva förgasaren/flottörhus i nylon och andra delen i en stålbit på-svetsad på tanken. Ofta blir det jädra tjyvläckage imellan nylon/stålet pga att nylonen slår sig med tiden.

Fick ta bort nylonen, plana den lite försiktigt med fint fint sandpapper och montera tillbaks den.
Kanske smällen fick nylonen och packningen att separera?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Problem med gräsklipparen....
« Svar #11 skrivet: 08 juni 2010, 13:21:48 »
kanske blir nå't knepigt med flottören pga smällen som gör att den hänger sig?

Morsans gräsklippare hade halva förgasaren/flottörhus i nylon och andra delen i en stålbit på-svetsad på tanken. Ofta blir det jädra tjyvläckage imellan nylon/stålet pga att nylonen slår sig med tiden.

Fick ta bort nylonen, plana den lite försiktigt med fint fint sandpapper och montera tillbaks den.
Kanske smällen fick nylonen och packningen att separera?


Får kolla upp det oxå......men som sagt det skumma är ju att när den börjar varva så skakar och hurvas den som fan och trots att jag sänker varvtalet till det normala med att dra i stången till varvtalsregulatorn så fortsätter den att skaka och hurvas......det enda sättet att få den att varva normalt och sluta att skaka är att luta klipparen bakåt (mot mig)


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Problem med gräsklipparen....
« Svar #12 skrivet: 08 juni 2010, 20:11:52 »
Tack för alla tips och råd.
Har fixat klipparen nu..... :)
Ni kanske vill veta vad felet va... motoraxeln var krokig som fan.... blev att plocka fram stora släggan och rikta den och fungerar klipparen helt perfekt igen.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Problem med gräsklipparen....
« Svar #13 skrivet: 08 juni 2010, 20:40:47 »
 Thumbsup
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Problem med gräsklipparen....
« Svar #14 skrivet: 09 juni 2010, 11:49:46 »
Släggan kan vara bra till mkt...... :D

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!