Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny pÃ¥ forumet.  (läst 6799 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad paradigm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Ny på forumet.
« skrivet: 11 juli 2007, 11:03:52 »
Hallå jag e lite intresserad av solvärme så nu undrar jag om jag kan få lite tips:)

Det jag har tänkt mig är en tekniktank för både varmvatten och lite värme , värmen är till en 20 m2 tvättstuga med golvvärme.
Frågan blir således e det möjligt att få ut värme från solfångarna till tvättstugan året om? ska ha ca 15 grader där på vintern.

om det är möjligt vilka grejor ska jag ha?

Mvh Paradigm

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny på forumet.
« Svar #1 skrivet: 11 juli 2007, 18:43:28 »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Ny på forumet.
« Svar #2 skrivet: 11 juli 2007, 19:32:54 »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ny på forumet.
« Svar #3 skrivet: 11 juli 2007, 19:43:19 »
Eller: http://www.energicentra.nu/ vilka är samma solfångare som Sfinx har...

mvh humlan.

Utloggad paradigm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Ny på forumet.
« Svar #4 skrivet: 11 juli 2007, 20:36:17 »
Ok det verkar vara som att vakuumrör e den bästa lösningen.
Jag har kollat runt lite och fastnade för Euronoms VPS exotank (500 liter). Någon som har en sådan? e den bra eller finns det bättre och billigare?
Blir 60 rör ok till en sådan?
Vilken Vinkel är bäst om man vill ha värme/varmvatten på vår och höst?

Tackar för era svar och hoppas på nya:)

Paradigm

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Ny på forumet.
« Svar #5 skrivet: 11 juli 2007, 20:53:15 »
exotank verkar ha dåligt med isolering. 6cm mineralull. Dom verkar oxå ha borös korkade shunt paket.
Satsa på en tank med pur isolering. 9cm
http://www.stocksbroverken.se/ gör ack tankar åt många. Lesol mm
Ring och kolla vad dom ska ha för en välisolerad 500L tank.

Tanken är hjärtat i anläggningen sÃ¥ lägg lite krut pÃ¥ den  Thumbsup
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ny på forumet.
« Svar #6 skrivet: 11 juli 2007, 21:10:29 »
Ok det verkar vara som att vakuumrör e den bästa lösningen.
Jag har kollat runt lite och fastnade för Euronoms VPS exotank (500 liter). Någon som har en sådan? e den bra eller finns det bättre och billigare?
Blir 60 rör ok till en sådan?
Vilken Vinkel är bäst om man vill ha värme/varmvatten på vår och höst?

Tackar för era svar och hoppas på nya:)

Paradigm


Nånstans kring 60-70 grader, bör lutningen vara, för att sprida effekten mot vår å höst. 60 rör bör bli bra, till det Du vill göra. Kan Du, så försök montera så det finns möjlighet att sätta upp fler rör, Du kanske vill kunna utnyttja ännu mer av året. Då gäller fler rör, å kanske uppåt 75-80 graders lutning, därför tycker jag Du ska montera så att det går att förändra..

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ny på forumet.
« Svar #7 skrivet: 11 juli 2007, 21:56:29 »
hej
ta ett prat med sifix killen =stig han e duktig å vet vad du ska ha..

en tom tank med plattisar för inväxling av solvärme å en tappvatten automat är betydligt effektivare å lite billigare än en tank med 4 slingor ...sen går det ju att rota rätt på en beg 500 liters acctank som e tom
det e inte några större problem dom kostar inte många kr (500-1500 kr )

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny på forumet.
« Svar #8 skrivet: 12 juli 2007, 14:23:15 »
Jag skulle nog undvika plattvärmeväxlare för att värma en tank om det går, det behövs en extra cirkpump för att få snurr på grejorna om man värmer med en plattis.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Ny på forumet.
« Svar #9 skrivet: 12 juli 2007, 21:22:03 »
Jag skulle nog undvika plattvärmeväxlare för att värma en tank om det går, det behövs en extra cirkpump för att få snurr på grejorna om man värmer med en plattis.

Jag kör med plattvärmeväxlare och två cirkpumpar,dessa tar tillsammans 70W och då har jag strypt på trycksidan. Det skulle funka med mindre cirk.pumpar, och monterar man sådana så blir den extra elförbrukningen inte så stor. Man får ju ställa förbrukningen mot den extra investeringskostnaden som uppstår om man skall ha acktank med slingor. Vid en rätt dim.av cirkpumpar blir skillnaden inte så stor.

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ny på forumet.
« Svar #10 skrivet: 12 juli 2007, 21:30:12 »
hej
Haha Carl N ...du låter som farsan ojoj en cirkpump e dyr att köra 55w

jag laddar väl ner ca 3kw i timmen dÃ¥ solfÃ¥ngarna gÃ¥r ,näää just det blir bara 2,945 kw 
om jag drar bort pumpens ström

får jag ner nästan 3kw "gratis" så tycker jag att jag bör ha råd att betala 55w i ström till pumpen,dessutom går ju inte pumpen jämt den går bara då jag laddar in värme i systemet

fast visst e man snål jämmrar man sig då man ska skita.. >:D

jag ser istället vad dom 55w drar in
 btw 55 w e mindre än vad ett rör hämtar in frÃ¥n solen gissar pÃ¥ att ett röör ligger pÃ¥ ca 60-70w
« Senast ändrad: 12 juli 2007, 21:35:04 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ny på forumet.
« Svar #11 skrivet: 12 juli 2007, 22:21:01 »
Jag skulle nog undvika plattvärmeväxlare för att värma en tank om det går, det behövs en extra cirkpump för att få snurr på grejorna om man värmer med en plattis.

Om jag minns rätt så går bara cirk-pumpen under själva varmvattenförbrukningen ( en tryckgivare på varmvattenledningen startar cirk-pumpen före värmeväxlaren) så då blir elförbrukningen nog försumbar-om du nu inte kör med en stor pool..... :)
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny på forumet.
« Svar #12 skrivet: 12 juli 2007, 22:40:57 »
Jag skulle nog undvika plattvärmeväxlare för att värma en tank om det går, det behövs en extra cirkpump för att få snurr på grejorna om man värmer med en plattis.

Om jag minns rätt så går bara cirk-pumpen under själva varmvattenförbrukningen ( en tryckgivare på varmvattenledningen startar cirk-pumpen före värmeväxlaren) så då blir elförbrukningen nog försumbar-om du nu inte kör med en stor pool..... :)
Cirkultionspumparna går när solfångaren ger något att ladda in i tanken, har inget med varmvattenförbrukningen att göra detta måste vara ett missförstånd från Art Decos sida.

Det är klart att du skall ha solfångare...det är jättebra och fugerar kanon om man får till ett bra system.

Vad har du för uppvärmning idag?
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny på forumet.
« Svar #13 skrivet: 13 juli 2007, 09:37:00 »
Man får ju ställa förbrukningen mot den extra investeringskostnaden som uppstår om man skall ha acktank med slingor.

En plattvärmeväxlare är väl inte gratis den heller, så ska man köpa nytt spelar det väl mindre roll om man köper tank + cirkpump + plattis, jämfört med tank med slingor? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Ny på forumet.
« Svar #14 skrivet: 13 juli 2007, 09:44:32 »
Man får ju ställa förbrukningen mot den extra investeringskostnaden som uppstår om man skall ha acktank med slingor.

En plattvärmeväxlare är väl inte gratis den heller, så ska man köpa nytt spelar det väl mindre roll om man köper tank + cirkpump + plattis, jämfört med tank med slingor? ???

Plattvärmeväxlare 800:-  Cirkpump 800:-

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!