Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vattenburen golvvärme funkar inte  (läst 1510 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JNY

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vattenburen golvvärme funkar inte
« skrivet: 01 december 2023, 08:11:31 »
Hej, jag är helt ny på allt detta så skulle uppskatta hjälp.
Jag har problem med att den vattenburna golvvärmen i huset inte blir varm.
Jag har en Nibe f750. Jag har luftat, fyllt på vatten och rengjort rören och den lilla plastbehållaren. Fyllde vatten till 1bar. Trodde detta skulle lösa problemet men icke.
Jag har en till lucka i tvättstugan där alla rör går. Även där har jag luftat (inte fyllt på vatten där) Dock är alla rör där kalla. Men dom ”kopparna som sitter ovanpå (styrdon?) är varma.
Vad kan jag göra? Har som sista utväg att ringa en VVS-tekniker men skulle vilja lära mig att göra det själv. (Envis 😅)

Bifogar bilder och hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig.
Tack på förhand
Josefine

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vattenburen golvvärme funkar inte
« Svar #1 skrivet: 01 december 2023, 08:39:23 »
Kolla så att värmepumpen inte står i semesterläge, eller att man blockerat värme på något sätt.
Du kan också gå in i menyn INFO, och ta bilder på alla värden som du kan sen i de undermenyerna så kanske någon av oss kan se nåt knasigt.
Tappvarmvattnet verkar ju fungera i alla fall, det tyder på att cirkulationspumpen är OK i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JNY

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburen golvvärme funkar inte
« Svar #2 skrivet: 01 december 2023, 08:49:23 »
Tack för svar Rickard.
Under semester så står de att de inte är aktiverat.
Här kommer lite bilder från info-fliken. Uppnådde Max antal bilder jag fick bifoga. Men hoppas de visar något iaf, för mig är alla siffror grekiska 😅

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vattenburen golvvärme funkar inte
« Svar #3 skrivet: 01 december 2023, 08:59:04 »
Ser inget konstigt där, du har inte så låg förångartemp att det bör begränsa kompressorn (Den ska kunna gå med 120 Hz) och jag ser inget annat anmärkningsvärt heller.
Vad visar det under menyvalet värme?
Kanske är det så enkelt att någon dragit ned önskad temp så att den inte ska värma i onödan under lite svalare sommarnätter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mysman

  • Ännu inte på något vis
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Vattenburen golvvärme funkar inte
« Svar #4 skrivet: 01 december 2023, 09:03:39 »
Tror du har tillsatsen blockerad och nu när det varit kallt ett tag så har inomhustemperaturen sjunkit.
Du behöver nog slå på tillsatser åtminstone tillfälligt tills värmen ökat igen.

Pumpen behöver värme att återvinna och <17° inne är för lite och kompressorn stoppar då förångaren blir för kall.
Frånluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vattenburen golvvärme funkar inte
« Svar #5 skrivet: 01 december 2023, 09:06:12 »
Förångaren är inte för kall, så det borde inte påverka.
Elpatronen ska absolut inte behövas vid -2 grader.
Visst, du kan aktivera den, men jag tror det är nåt annat som spökar.
Om du aktiverar den och nöjer dig med att kompressorn aldrig går med mer än 59 eller 60 Hz så kommer det att stå dig väldigt dyrt.
Bättre försöka hitta vad problemet är.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1733
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Vattenburen golvvärme funkar inte
« Svar #6 skrivet: 01 december 2023, 09:13:20 »
Hej, jag är helt ny på allt detta så skulle uppskatta hjälp.
Jag har problem med att den vattenburna golvvärmen i huset inte blir varm.
Jag har en Nibe f750. Jag har luftat, fyllt på vatten och rengjort rören och den lilla plastbehållaren. Fyllde vatten till 1bar. Trodde detta skulle lösa problemet men icke.
Jag har en till lucka i tvättstugan där alla rör går. Även där har jag luftat (inte fyllt på vatten där) Dock är alla rör där kalla. Men dom ”kopparna som sitter ovanpå (styrdon?) är varma.
Vad kan jag göra? Har som sista utväg att ringa en VVS-tekniker men skulle vilja lära mig att göra det själv. (Envis 😅)

Bifogar bilder och hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig.
Tack på förhand
Josefine

Hej!
Storlek på huset? Byggår? Stad/Ort? Golvvärme/radiatorer?
Vad kör ni för värmekurva? Är ju väldigt hög beräknad framledning vid -2°C ute (+40°C!)

Luftflödet är lågt, elpatronen är spärrad.

« Senast ändrad: 01 december 2023, 09:17:56 av kWhalp »

Utloggad JNY

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburen golvvärme funkar inte
« Svar #7 skrivet: 01 december 2023, 09:20:23 »
Tack för svar.
Jag satte värmen på 22 grader för två dagar sedan. Innan stod den på 20.
Här kommer lite bilder igen. Hoppas jag fotar rätt. Tack för ert tålamod.

Huset är på 180kvm och är byggt 2016, ligger i Haninge/stockholm.
Vattenburen golvvärme. (Värmekurva finns bifogad)

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1733
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Vattenburen golvvärme funkar inte
« Svar #8 skrivet: 01 december 2023, 09:36:38 »
BS1-värdet 152 - 157 m³/h i luftflöde är ett skämt för era 180 m².

Ni ska enligt norm ha 0.35 (l/s)/m²

180 m² × 0.35 × 3.6 => 227 m³/h

Jag skulle rekommendera att sätta fläkthastigheten så ni uppnår hela 240 m³/h, typ 70-80% (varierar beroende på ett flertal faktorer). Min F750 ger 240 m³/h vid +70% med smutsigt filter.
Då orkar den med husets värmebehov vid -2°C och 20°C inne.

Spärrad elpatron och ovanstående fakta, gör att värmepumpen inte orkar med att värma 180 m² vid -2°C.

Ni får släppa på elpatronsspärren, öka innetempen på det sättet, kolla/rengöra/byta luftfilter, MEN kolla så förångaren ej frusit ihop först innan ni justerar upp ventilationens %-parameter!
Akta innegivarens styrning dock, parkettgolven kan ta skada om den maxar 40°C framledningstemperatur som den vill uppnå, när ni väl släppt på elpatronspärren. Jag skulle styra på utomhustemperatur istället, om ni har en sån givare på fasaden?

Edit: Ni har ju en sån givare på fasaden, då ni får utetemperaturvärden :)
« Senast ändrad: 01 december 2023, 09:52:22 av kWhalp »

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1733
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Vattenburen golvvärme funkar inte
« Svar #9 skrivet: 01 december 2023, 10:05:42 »
Vad har ni för huvudsäkring? 16A 20A 25A?
Det ser ut som att de tre strömkännarna ej är installerade? (0,1A 0,1A 0,1 A)

När du lättar på elpatronspärren kommer den slutligen maxa 6.5kW_elpatron + 0.8kW_kompresssor@157 m³/h, (14A 10.5 A 10.5A bara för F750, så matlagar/diskar/tvättar/torkar/laddar ni samtidigt) så risken finns att huvudsäkringarna flyger om ni bara har e.g 16A som det står. (Men 180 m² brukar ha 20-25A huvudsäkring).
« Senast ändrad: 01 december 2023, 10:07:50 av kWhalp »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Vattenburen golvvärme funkar inte
« Svar #10 skrivet: 01 december 2023, 10:19:03 »
Lätta elpatronen, den går bara in i den mån som behövs ändå. Meny 4.9.2 Sätt stopp av tillsats på 3.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1733
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Vattenburen golvvärme funkar inte
« Svar #11 skrivet: 01 december 2023, 10:21:59 »
Lätta elpatronen, den går bara in i den mån som behövs ändå. Meny 4.9.2 Sätt stopp av tillsats på 3.

Jo, men de har maximalt gradminuterunderskott, och efterfrågad framledning på +40°C, så den kommer maxa till en början. :)

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1733
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Vattenburen golvvärme funkar inte
« Svar #12 skrivet: 01 december 2023, 10:38:13 »
JNY, vill du att jag gör ett "recept" på hur du går tillväga med allt, på F750 fysiskt, och i menyer m.m ?

Utloggad JNY

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburen golvvärme funkar inte
« Svar #13 skrivet: 01 december 2023, 10:49:35 »
JNY, vill du att jag gör ett "recept" på hur du går tillväga med allt, på F750 fysiskt, och i menyer m.m ?

Åh det vore så snällt! 🙏🏼 blir lite vilsen av alla siffror.
Vi har 25A och kylaren vet jag inte var den sitter. Men om du kan beskriva var jag ska kolla så kan jag kontrollera så inte den är frusen.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1733
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Vattenburen golvvärme funkar inte
« Svar #14 skrivet: 01 december 2023, 11:40:01 »
Åh det vore så snällt! 🙏🏼 blir lite vilsen av alla siffror.
Vi har 25A och kylaren vet jag inte var den sitter. Men om du kan beskriva var jag ska kolla så kan jag kontrollera så inte den är frusen.

Okej!

Posta först bilder eller värden på avluft- och förångartemperaturerna. (BT16 / BT21), samt aktuell kompressofrekvens (xx Hz).
Kompressorn (Hz ska vara över 20 för att indikera drift) ska ha gått i minst 5 minuter för att förångar- och avluftsvärdena ska vara rättvisande.

Gör denna avrapportering kontinuerligt, här i forumet, så ser vi hur kompressor/förångare jobbar.

Ovanstående syftar till att genom värden på F750-displayen kontrollera att förångaren ej frusit ihop, den andra metoden är att öppna upp övre skåpet, men är rätt så meckigt.
Det brukar räcka att analysera BT16/BY21 under nån timma då kompressorn är i drift / avfrostar.

När vi konstaterat att förångaren är isfri efter avslutad avfrostning, så kan vi gå vidare.

För att inte skada eventuella parkettgolv, låt värmepumpen styra enligt värmekurvan istället för inomhusgivare. Oklart varför ni/installatören väljer inomhusstyrning? Har ni kamin/luftluftvärmepump?

Meny 1.9.4 "styrning rumsgivare system 1" klicka bort bocken där, så styr den efter värmekuvan 5(-1), istället för inomhustemperaturen, då minskar framledningen till mindre skadliga nivåer för golvet om man forcerar elpatron för att få upp temperaturen i ett utkylt hus. Visst, det tar lite längre tid (1-2 dagar) att få 20°C inne, men förskjutning av värmekurva, och såvida innetemperaturen, kan vi ändra senare.

Sen som HBerggren skrev, lätta på elpatronspärren i meny 4.9.2 "Stopp av tillsats" sätt den till plus 3°C som han sa.

Brukar du rengöra/byta luftfiltet minst 4ggr per år, eller vid filterlarm? Om det inte är gjort, sätt fläkten på 0% i meny 1.2 tillfälligt, ta ut filtret och rengör det isåfall med dammsugare.
Om fläktläget 0% ej finns i den menyn i originalutförandet(minns ej hur det ser ut i original) så kan du i värsta fall stänga av värmepumpen på 1 / O -knappen längst fram vid displayen, innan du tar ut filtret och dammsuger det. Nibe säger det själva i sin instruktionsfilm nedan; men jag tänker att 0% trumfar att snabbstoppa ev. kompressor m.m på I / O-knappen.




När du rengjort filtret, är det dags att kolla BS1-värdet i m³/h i serviceinfo-menyn  3.1, stega till avfrostningsfliken.

Det ska efter filterrengöring stiga markant, gärna uppemot er BBR-norm på 0.35 (l/s)/m² × 180 m² × 3.6 (m³/h) / (l/s)=> 227 m³/h, men gissningsvis kommer du bara upp i 190 m³/h om nu filtret inte är superduperskitigt, då kanske du når normvärdet på 227 m³/h i den bästa av världar.

(Du kan kolla dina intrimmade frånluftsvärden i OVK-papprena i er huspärm, som ventilationsfirma ska ha injusterat inför slutbesiktning.)

Med rent filter, så justerar du annars fläkthastigheten i menyn 5.1.5, som nås genom att hålla in bakåtpil i 8 sekunder, sedan klicka på SERVICE-menyn som framträder.
OBS! Skriv ned procentvärdet som står på NORMAL, detta då det ska ha varit injusterat av ventilationsfirman
Ändra typ uppåt 4% åt gången, och kolla hur BS1-värdet i m³/h ökar i serviceinfo-menyn. Du ska nå minst 227 m³/h för att ventilationen ska vara godkänd enligt BBR.  Sikta på 240 m³/h, så går F750 som bäst för er husstorlek.

Då du ändrat klart, (exempelvis från 60% till 74%) och BS1 stabileriserar strax över 240 m³/h efter senaste procentändringen, (brukar ta 2 minuter för att BS1 ska stabiliseras per 4-procentsändring).

Du kommer omgående märka att ventilationen ökar, mer kallras vid friskluftsventiler, m.m, och det kan kännas kallare inne och kontraproduktivt. Men i det långa loppet, om allt lirar som det ska, kommer rumstemperaturen öka efter 1-2 dygn då kompressorn ger mycket mera effekt, och får mycket bättre COP, i kombination med initial eltillsats.

Om ni har någon elradiator, eller byggfläkt på 1000/2000W så kan ni använda den tillfälligt så ni slipper frysa de 1-2 dygnen det tar för rumstemperaturen att öka sakta men säkert.



« Senast ändrad: 01 december 2023, 11:50:44 av kWhalp »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!