Skrivet av: tyke
« skrivet: 09 maj 2019, 20:19:27 »Tack för svar!
Det är tydligen ett Ford larm o är fabriksmonterat.
Det är tydligen ett Ford larm o är fabriksmonterat.
Skrivet av: tyke« skrivet: 09 maj 2019, 20:19:27 »Tack för svar!
Det är tydligen ett Ford larm o är fabriksmonterat. Skrivet av: torbjorn_forsman« skrivet: 09 maj 2019, 17:39:26 »Det har hänt ibland att bilelektronik blir konstig och inte kommer igång ordentligt om det har blivit kraftiga transienter när man lade på batterikabelskon efter att ha haft bilen strömlös (t ex om man fumlar med kabelskon så det blir omväxlande kontakt och avbrott flera gånger under en halv sekund). Det brukar gå till sig om man lyfter av kabelskon igen, väntar några minuter och sedan lägger på den bestämt och distinkt utan onödigt gnistrande.
Vissa bilar kräver att man vidtar särskilda åtgärder innan man gör dem strömlösa, för att allt ska komma igång på rätt sätt när bilen blir spänningssatt igen. Det brukar i så fall stå i bilens instruktionsbok eller verkstadshandbok. Ett exempel som gäller många Citroën och Peugeot från 00-talet: Öppna motorhuven, stäng av allt elektriskt, stäng alla dörrar, taklucka och elhissförsedda fönster, lås bilen. Vänta tre minuter (enligt instruktionsboken, i praktiken räcker det med 90 sekunder). Lyft sedan av batterikabelskon. Se till att bilen står i samma läge (låst, stängda dörrar osv) då batterikabelskon sedan läggs på igen. På min Ford Focus måste man nollställa klämskydden för elfönsterhissarna sedan bilen har varit strömlös, detta genom att köra ner varje elhiss till ändläge och hålla kvar knappen några sekunder till innan man kör upp rutan igen. På trådstartarens Ford: Är larmet fabriksmonterat eller installerat i efterhand? Skrivet av: tyke« skrivet: 08 maj 2019, 19:27:57 »Vad innebär detta??? Lite så vart det Usch vad jag hatar elektronik,,,,,,, Skrivet av: Carl N« skrivet: 08 maj 2019, 19:16:42 »Men tillslut sa batteriet upp sig. Inga problem tänkte jag o körde med batteriladdaren på startläge. Vad innebär detta??? Menar du att du typ kopplade in batteriladdaren som om det vore ett extrabatteri och startade? Gissar att vissa komponenter fick sig en kyss och gav upp? Om du har tur kan det funka att göra bilen spänningslös några minuter och sen börja om. Skrivet av: tyke« skrivet: 08 maj 2019, 17:43:56 »Känns taskigt o besudla detta forum med mina tillkortakommande vad det gäller problem! Men vad gör man inte den goda sakens skull !
Min firmabil är en F150 Dvs Ford. Väldigt nöjd än så länge haft den sen 2010. Bra dragbil osv.... Men tillslut sa batteriet upp sig. Inga problem tänkte jag o körde med batteriladdaren på startläge. O igång startade rovan. For iväg o gjorde något jobb. Sedan efter startat bilen igen så stod klimatanläggningen plötsligt på 24 c.(fabriksläge ?) Tänkte inte mer på detta for för att titta på jobb. Larmade på bilen via centrallåset. När jag skulle in i bilen igen trots stängtav alarmet med fjärrkontrollen så tjöt alarmet... Hade med mig brorsonen som tur var! Han slet bort kontakten till tutan. Så man slapp skämmas allt för mkt.... Detta problem finns ännu kvar! Kör utan tuta mindre problem i min värld. Men jobbigt o höra när det rasslar i reläer när man öppnar dörren till bilen. Enligt verkstaden som jag hade in bilen på så tror de att det har med larmet att göra? Det värsta är att det suger ut det nya batteriets kraft. Fast jag laddar eller kör så landar batteriet på ca 11.84 för att därefter pendla upp p ned Hjälp |
|