Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tyvärr värdelös Panasonic  (läst 11578 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
Tyvärr värdelös Panasonic
« skrivet: 31 januari 2010, 12:12:22 »
Jag tänkte bara nämna så att andra också får reda på det om någon går i tankar att köpa en Panasonic IFP 9 Nordenutrustad luftvärmepump.

I ett normalisolerat hus på ca 75 kvm så klarar inte pumpen att hålla mer än 9 grader inomhus vid en utetemp på mellan -15 och -24

Kanske trodde vi för mycket på att den skulle klara av det men varmare än 9 grader hade ju man förväntat sig.

Så antingen är det något fel på pumpen (installerad i höstas) eller så är den helt enkelt inte gjord för lite kyla...

Utloggad ullkrull

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Tyvärr värdelös Panasonic
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2010, 12:16:39 »
jag har en panasonic ne9gke som funka skit men jag har gas läcka  här och när service killen har varit här och fyllt klara en ner till 15 minus att hÃ¥lla mitt hus pÃ¥ 100 kv  vid pump inställd pÃ¥ 22 grader dÃ¥ ligger det pÃ¥ 20.6 i resten av hustet sÃ¥ ring och och be service killen kolla pÃ¥ den verkar som mÃ¥nga panasonic ägare har prob med gasen 

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tyvärr värdelös Panasonic
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2010, 12:30:26 »
Du får kontakta din försäljare/installatör ullkrull så får dom komma och titta på maskinen.
Kolla först så ni inte har en massa is på baksidan som satt stop för luftflödet genom maskinen.
Om ni har is och snö där så måste det bort först och främst och använd tex varmvatten, stäng av maskinen innan.

En E9 levererar lite under 2,5kw vid -15 grader och har ni -24 sÃ¥ är det inte mycket värme som maskinen kan leverera sÃ¥ det blir till att dra pÃ¥ elementen vid ca -10 eller -15  för att hjälpa till om det är en "normalisolerad" permanentbostad.
Om ni lÃ¥ter temperaturen sjunka till 9 grader sÃ¥ lÃ¥ter det dock inte som en permanentbostad  Sc:,h

Jag förmodar att maskinen står i läge HEAT och 22-23 grader och filtren är rengjorda på innerdelen, prova även ställa upp den på 30 grader.

Mär temperaturen på insug och utblås så får ni säkert en del synpunkter från folk här på forumet.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Tyvärr värdelös Panasonic
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2010, 12:53:39 »
Du får kontakta din försäljare/installatör ullkrull så får dom komma och titta på maskinen.
Kolla först så ni inte har en massa is på baksidan som satt stop för luftflödet genom maskinen.
Om ni har is och snö där så måste det bort först och främst och använd tex varmvatten, stäng av maskinen innan.

En E9 levererar lite under 2,5kw vid -15 grader och har ni -24 sÃ¥ är det inte mycket värme som maskinen kan leverera sÃ¥ det blir till att dra pÃ¥ elementen vid ca -10 eller -15  för att hjälpa till om det är en "normalisolerad" permanentbostad.
Om ni lÃ¥ter temperaturen sjunka till 9 grader sÃ¥ lÃ¥ter det dock inte som en permanentbostad  Sc:,h

Jag förmodar att maskinen står i läge HEAT och 22-23 grader och filtren är rengjorda på innerdelen, prova även ställa upp den på 30 grader.

Mär temperaturen på insug och utblås så får ni säkert en del synpunkter från folk här på forumet.


Tack så mycket för svaret.

Jo den står i heat och på 23 grader.

Anledningen till att det sjönk till 9 grader är att han var bortrest. Tyvärr lyssnade både han och jag på både försäljare och installatör och dom lovade att den ytan klarar pumpen hur bra som helst nästan oavsett utomhustemp.

Tråkigt som tusan är det i alla fall.

Jo det är en normalisolerad permanent bostad.

Ska se om jag kan få tag i försäljaren och se vad han har att säga, antagligen inte mycket.

-24 var "toppen" som nåddes under ett antal timmar bara, sedan steg det ju men tydligen kunde den inte jobba upp tempen då den väl hade sjunkit så lågt inne.

Utloggad ullkrull

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Tyvärr värdelös Panasonic
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2010, 18:59:52 »
Men konstigt att det försvinner gas hela tiden och vid 14 - när den är nyfylld sÃ¥ funka den perfekt ju i 1 vecka sen lägger den sig   

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tyvärr värdelös Panasonic
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2010, 19:42:49 »
Det är inte konstigare än att du har läckage någonstans !!
Det som däremot är konstigt är att dom inte tätar läckan innan dom fyller pÃ¥ igen  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ullkrull

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Tyvärr värdelös Panasonic
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2010, 21:37:22 »
dom har bytt inne del  och det finns ingen ny utedel att fÃ¥ frÃ¥n panasonic  verkar som dom vill laga min utedel men har inte sÃ¥ mycket annat att värma med just nu sÃ¥ jag hoppas att dom byter ut allt mot en ny modell

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Tyvärr värdelös Panasonic
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2010, 13:57:41 »
För att ha ngt att jämföra med..

Vi har en NE-9 (5.4kw) i stugan och den är på ca 60m2
-27 ute, inställd temp +20, håller +10 inne
-27 ute, inställd temp +16, håller +8 inne

Så nog ska din klara bättre än så.

Utloggad ullkrull

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Tyvärr värdelös Panasonic
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2010, 14:08:24 »
verkar sÃ¥   hoppas att dom byter ut den nu till den nya modellen n9jke  fast känns som det är samma maskin som den gammle  ne9gke

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Tyvärr värdelös Panasonic
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2010, 14:43:33 »
För att ha ngt att jämföra med..

Vi har en NE-9 (5.4kw) i stugan och den är på ca 60m2
-27 ute, inställd temp +20, håller +10 inne
-27 ute, inställd temp +16, håller +8 inne

Så nog ska din klara bättre än så.

Har inte en aning om NE-9 är samma som IFP 9 men det låter ju som om det ska vara något fel på den då.

Dock så snackade jag med ett par kylmontörer igår och dom sa att luftvärmepump som klarar av att värma under -15 finns inte idag utan alla är tämligen värdelösa då.

Undrar om det är kvaliten på olika pumpar eller olika montörer som skiljer sig åt..............

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tyvärr värdelös Panasonic
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2010, 14:50:25 »
Om du skall klara dig under -15 så krävs nog ett extremt välisolerat hus med nya fönster och öppen planlösning så man får ut luften i varje hörn. Samt att man har en vp med hög uteffekt
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Tyvärr värdelös Panasonic
« Svar #11 skrivet: 01 februari 2010, 15:01:28 »
Om du skall klara dig under -15 så krävs nog ett extremt välisolerat hus med nya fönster och öppen planlösning så man får ut luften i varje hörn. Samt att man har en vp med hög uteffekt

Jo jag har förstått det, bara synd att försäljare samt kylfirma far med osanning/okunskap.....vem i hela världen kan man .....lita på?


Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Tyvärr värdelös Panasonic
« Svar #12 skrivet: 01 februari 2010, 15:26:31 »
Dock så snackade jag med ett par kylmontörer igår och dom sa att luftvärmepump som klarar av att värma under -15 finns inte idag utan alla är tämligen värdelösa då.
Undrar om det är kvaliten på olika pumpar eller olika montörer som skiljer sig åt..............

He, he...
De menar säkert att det måste vara något fel på de pumpar som fungerar att värma under -15ºC. ::)
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad galghumor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är bra gejer!
SV: Tyvärr värdelös Panasonic
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2010, 18:46:53 »
IFP 9 är inte en luftvärmepump som kommer från Panasonic Norden, utan denna modell är avsedd för värmedrift ner till som lägst -6 grader utomhustemperatur. Så att den inte fungerar tillfredsställande vid -20 är ingen överraskning.
Panasonic E9EKEB. GÃ¥r som en klocka.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Tyvärr värdelös Panasonic
« Svar #14 skrivet: 05 februari 2010, 18:58:55 »
Så att den inte fungerar tillfredsställande vid -20 är ingen överraskning.

Och det borde ju säljaren veta (om han/hon är seriös) samt naturligtvis tala om för den potentiella kunden.
I detta fall har det tydligen brustit från säljarens sida, inte köparens som du verkar vilja insinuera med ditt inlägg. knUp
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!