Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta ut FVLP Comfortzone CE50 mot vad?  (läst 1651 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stalin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Byta ut FVLP Comfortzone CE50 mot vad?
« skrivet: 21 december 2021, 18:49:31 »
Hej.
Runt 2005 nördade jag ner mig i FVLP då vi byggde hus och valet föll tillslut på en Comfortzone CE50. Den sjunger nu på sista versen och behöver bytas ut. Då jag inte längre är så insatt undrar jag vad expertisen rekommenderar?
Lite info:
150 kvm 1,5-plansvilla i Luleå. Golvvärme i hela huset. Pelletskamin för stödvärme (ej vattenmantlad).
Har idag som sagt en Comfortzone CE50 frånluftsvärmepump med inbyggd vv-beredare och 9 kW-elpatroner.

Jag har försökt titta lite på vilka FVLP som finns idag och konstaterar att Comfortzone finns kvar. Även Nibe F730 verkar intressant och så finns det Bosch. Dessa verkar dock ha betydligt lägre återvunnen effekt om jag förstått det rätt? Finns det fler märken som gör FVLP som ger runt 5kW återvunnen effekt?

Jag sneglar även lite på luft/vatten-pumpar. Har dock två farhågor: blir det lika effektivt som en bra FLVP uppe i Luleå eller är det dömt att misslyckas? Och behöver jag skaffa mekanisk ventilation om jag väljer Luft-Vatten?
Hoppas det finns någon som kan svara på mina frågor. Det är -18 grader ute nu så...
1,5 plansvilla på 150 kvm i Luleå med FLVP Comfortzone CE50 och pelletskamin som tillskottsvärmare vid köldknäppar

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut FVLP Comfortzone CE50 mot vad?
« Svar #1 skrivet: 22 december 2021, 11:28:31 »
Hej! NIBE F730 är nog den som levereras mest av men nu är det långa leveranstider. Comfortzone RX50 går nog nu att få något snabbare. IVT 840/860 ("kusiner" till Comfortzone) läste jag någonstans att de skulle sluta tillverkas men vet ej om så skett ännu. Om man inte väljer frånluftsvärmepump i Luleå ska man väl ha fjärrvärme eller bergvärme? Beror på hur mycket man förbrukar per år om frånluftsvärmepump är rimligt. Har man alternativ spetsvärme såsom pelletskamin sitter man ganska säkert trots det stormar på elmarknaden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad stalin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta ut FVLP Comfortzone CE50 mot vad?
« Svar #2 skrivet: 23 december 2021, 15:24:43 »
Fjärrvärme hade varit absolut bäst då Luleå kommun tror jag är billigast i sverige på det (pga billig spillvärme från SSAB). Tyvärr är inte fjärrvärmenätet utbyggt där jag bor. Huset är byggt 2005 så det är rätt så välisolerat. När vi byggde gick det inte på långa vägar att räkna hem bergvärme men det kanske har ändrats nu? Just nu lutar det mot en ny Comfortzone RX50 då jag fått bra support när det varit problem med den gamla. De verkar också ha utvecklat sina pumpar med nya lösningar som tidsstyrd fläkt och möjlighet till utomhusgivare (pelletskaminen lurar idag pumpen att det är varmare i huset än det är när den går, så det kan bli ganska kyligt på övervåningen). Men jag är öppen för förslag. Ingen som har erfarenhet av luft/vatten-pumpar kring mina breddgrader?
1,5 plansvilla på 150 kvm i Luleå med FLVP Comfortzone CE50 och pelletskamin som tillskottsvärmare vid köldknäppar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!