Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Riva ut 380v elradiatorer, installera luftvärmepump?  (läst 11957 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Riva ut 380v elradiatorer, installera luftvärmepump?
« skrivet: 05 januari 2008, 20:41:10 »
Ska om drygt en vecka fÃ¥ tvÃ¥ stycken luftvärmepumpar installerade! Behöver hjälp med hur man bäst planerar för elinstallationen!  *vinkar*

Det handlar om Mitsubishi Electric FD25VAH som enligt uppgift ska kopplas till 1-fas och 10A trög säkring. Enligt villkoren för standardinstallation kopplas elen till stickkontakt eller bef dosa, ej proppskåp. Nu är saken den att det inte finns några jordade uttag i rummen där pumparna ska sitta, utan endast ojordade. Dock finns fyra stycken elradiatorer från ca 1985 (central styrning och termostat) i varje rum. De är fast anslutna och det står 380v på etiketten vid anslutningen. Jag har inte skruvat loss och räknat sladdar.

Hur gör vi nu bäst med anslutningen av värmepumparna? Vi vill inte ha de dammrostande och fula radiatorerna kvar utan planerar att plocka bort allihop. Man får ju inte blanda jordade och ojordade uttag i samma rum men värmepumpen kräver såklart jordat uttag. Jag antar att radiatorerna är kopplade till två faser och jord. Kan man plocka bort de ojordade uttagen och istället göra fyra jordade uttag av de fasta installationerna genom att ändra en av faserna till nolla i elcentralen, eller finns det risker med detta?

Eller ska man be elektrikern att dra en jordad utomhuskabel till en dosa på utsidan och be installatören kolla värmepumpen till denna?

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad zigge65

  • f.d. elektriker numera Va-processtekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Riva ut 380v elradiatorer, installera luftvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2008, 21:07:06 »
Oavsett hur det skall göras krävs att du tar dit en behörig elektriker så bedömmer han vad som är enklast.
IVT Greenline HT+C7 inst.sep. 2007 400 meter markslinga 1-plans villa  med källare 101+101m2 byggÃ¥r 1963.Bor i SmÃ¥land.2 vuxna.Älskar elektriska apparater därav hög hushÃ¥llsel. Förbrukning 30 nov 13-30 nov 14: VP 4800kwh HH + vp garage 10637 kwh  Totalt 15437 kwh
1 styck MSZ-GE35VAH till fristående garage på ca:45m2.
Drifttagen 15 dec.-2010.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Riva ut 380v elradiatorer, installera luftvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2008, 21:17:40 »
Glöm inte bort att om det blir så kallt att värmepumparna inte klarar det eller går sönder bör du ha full effekttäckning från annan värmekälla. Men det kanske du har så att det funkar att ta bort alla elpaneler?
« Senast ändrad: 05 januari 2008, 21:24:28 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Riva ut 380v elradiatorer, installera luftvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2008, 21:36:50 »
För att rätt ansluta en Mitsubishi L/L så ska den anslutas till utedelen via en säkerhetsbrytare, enklast brukar det vara genom att lägga en kabel (EKK eller EKLK 3x1,5)från centralen på utsidan väggen och klamra den endera uppe vid takfoten eller på undersidan ev. panel.
Ska pumparnas utedelar sitta  pÃ¥ samma ställe kan man dra en 4-ledare (tvÃ¥ olika faser+nolla+skyddsjord) som man kopplar vidare i den första säkerhetsbrytaren.
Och undvik anslutning med stickpropp ett kapslat jordat uttag kostar ungefär lika som en säkerhetsbrytare, har du pumpen ansluten via uttag ska det även finnas jordfelsbrytare med fast anslutning behöver man ingen jordfelsbrytare.
Här kan du se vad som gäller, http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16341.msg161847#msg161847
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Riva ut 380v elradiatorer, installera luftvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2008, 22:51:44 »
Lelle: Det finns köksspis och kakelugnar. Dessutom kommer det att finnas enstaka nya radiatorer och kupévärmare om det krisar. Fallerar en pump kan man ocksÃ¥ byta vÃ¥ning!  ;) Dock bra pÃ¥pekande!  Thumbsup

Zigge: Jo, men man vill ju vara lite förberedd...

Kocken: Kanonsvar, tack. Siktar nog på en fast anslutning av utedelen... Sätter nog pumparna bredvid varandra. Är det OK att ha ojordade uttag på insidan inom två meter från den fasta anslutningen ute? (låter inte så enligt elsäkerhetsverkets bestämmelser)

/Pontus
« Senast ändrad: 05 januari 2008, 22:55:25 av Pongu »
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Riva ut 380v elradiatorer, installera luftvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2008, 22:53:31 »
Klistrar in Svenske Kockens svar frÃ¥n den andra trÃ¥den:  Thumbsup

ELEKTRISK INKOPPLING AV L/L VÄRMEPUMP
Eftersom det har varit lite olika bud om hur men ska koppla in en L/L värmepump så har jag kollat upp det och så här ska det vara.
HUVUDREGLER
1. Grundförutsättningen är att man skall följa tillverkarens anvisning.
2. Levereras pumpen med en stickpropp FABRIKSMONTERAD skall den anslutas med stickpropp.
3. Levereras den med anslutningsledning utan stickpropp skall den monteras fast med brytare.
4. Monteras pumpen i hus där rummen saknar jordade uttag och anslutningen sker inne skall      stickproppen klippas bort och pumpen anslutas fast via brytare, samt att innedelen skall placeras   min. 2 meter frÃ¥n ojordat uttag.
5. Monteras pumpen i hus utan jordade uttag och anslutningen sker ute skall innedelen sitta min. 2 meter från ojordat uttag.
6. Ansluts pumpen med stickpropp gäller samma för jordfelsbrytare som med dom övriga uttagen i huset.
7. Är pumpen fast ansluten behöver man inte skydda den med jordfelsbrytare.
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Riva ut 380v elradiatorer, installera luftvärmepump?
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2008, 23:33:32 »
Hej Pontus!  Svenske Kockens beskrivning över ELEKTRISK INKOPPLING AV L/L VÄRMEPUMP tycker jag har mkt bra grundregler, men huruvida du vill ansluta din luftvärmepump via fast anslutning och brytare,ofta pÃ¥ utsidan av huset, eller jordad stickpropp pÃ¥ insidan av huset tycker jag att man gott kan bestämma själv. Det finns iof extra stora pumpar som kräver en större säkring än 10 amp, och dÃ¥ kan det vara rekommendabelt med fast anslutning, men upp till 10 amp är det helt ok med jordat uttag pÃ¥ insidan av huset (enklare ocksÃ¥ att använda energimätare).
Exprimentera bara inte med det elektriska själv, och blanda inte till 2 faser och jord, för dÃ¥ har du 380 volt, och dÃ¥ lär det bli extra bra fart pÃ¥ pumpen en kort stund innan den brinner, utan det skall vara 1 fas, 1 nolla och 1 jord.  Iof sÃ¥ är jord alltid jord, och det brukar inte vara sÃ¥ spec märkvärdigt att göra om ett ojordat uttag till ett jordat, men prata med en behörig elektriker sÃ¥ att denne hjälper dig.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Riva ut 380v elradiatorer, installera luftvärmepump?
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2008, 23:57:38 »
Pongu, 2 meter gäller nog bara om du kan sträcka dig genom väggen,men sÃ¥ illa kan det väl inte vara med väggarna  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Riva ut 380v elradiatorer, installera luftvärmepump?
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2008, 11:01:40 »
Raffen: Tack för förtydligandet! PÃ¥ sitt sätt vore det smidigt med en jordad stickpropp pÃ¥ insidan just för möjligheten att sätta mätare osv, men dÃ¥ blir det ju en osnygg kabeldragning längs innerväggen och de flesta stickproppsmätare är väl ändÃ¥ inte riktigt att lita pÃ¥? Jag har stor respekt för det elektriska och ska inte hemmapula. Men som amatör lÃ¥ter det ännu smidigare att koppla om en av faserna till nolla och därigenom göra om de fasta 400v-anslutningarna till jordade 230v uttag. Men jag ska höra vad elektrikern säger om vad som är smidigast. Det kanske blir en jädra massa jordade uttag!  studs

Kocken: Det finns en aning röta i panelen under nÃ¥got fönster, men inte sÃ¥ att man kan fÃ¥ igenom handen!  ;D Det var meningen "5. Monteras pumpen i hus utan jordade uttag och anslutningen sker ute skall innedelen sitta min. 2 meter frÃ¥n ojordat uttag." ovan som gjorde mig lite bekymrad. Man vet ju aldrig vilka bestämmelser de hittar pÃ¥. De kanske menar att det finns fönster som kan öppnas osv...  huvuddunk Jag tycker ditt förslag med att dra en 4-ledare (tvÃ¥ olika faser+nolla+skyddsjord) som man kopplar vidare i den första säkerhetsbrytaren vore en gedigen lösning och jag ska kolla med elektrikern vad detta skulle kosta. Mycket som kostar när man köpt hus...  :o Hur kopplar man lättast en elmätare till detta arrangemang? Blir det en 3-fas-mätare vid proppskÃ¥pet dÃ¥? I sÃ¥ fall borde jag beställa en snarast frÃ¥n Richards shop!  Thumbsup

/Pontus




Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Riva ut 380v elradiatorer, installera luftvärmepump?
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2008, 13:11:45 »
Hur gör vi nu bäst med anslutningen av värmepumparna? Vi vill inte ha de dammrostande och fula radiatorerna kvar utan planerar att plocka bort allihop. Man får ju inte blanda jordade och ojordade uttag i samma rum men värmepumpen kräver såklart jordat uttag. Jag antar att radiatorerna är kopplade till två faser och jord. Kan man plocka bort de ojordade uttagen och istället göra fyra jordade uttag av de fasta installationerna genom att ändra en av faserna till nolla i elcentralen, eller finns det risker med detta?
Eller ska man be elektrikern att dra en jordad utomhuskabel till en dosa på utsidan och be installatören kolla värmepumpen till denna?
/Pontus

Hej Pontus!  Jag tycker att om du nu skall plocka bort dina gammla elradiatorer, sÃ¥ kan man inte bara göra om dessa till jordade uttag eftersom du kanske inte har nÃ¥gon "nolla" framdragen till dessa anslutningar, utan ta istället och lägg dit en smidig tunnare snygg dosa över resp kabelanslutning och spara dessa för framtiden om du nu skulle Ã¥ngra dig, eller alt om du eller nÃ¥gon annan ev skulle behöva dem framledes. Däremot sÃ¥ kan du ju ta tillvara nÃ¥gon av jordanslutningarna frÃ¥n nÃ¥gon av dessa anslutningar och dra fram till ett lämpligt ojordat uttag när ni ev bygger om detta till ett jordat.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Riva ut 380v elradiatorer, installera luftvärmepump?
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2008, 15:19:50 »
Det finns ju ingen nolla framdragen till elradiatorerna, men däremot två faser. Är det någon som vet om man kan/bör/får koppla om en fas i centralen så att den blir nolla, eller är detta farligt eller otillåtet av någon anledning? Det känns ju smidigt att göra så eftersom man har rätt antal ledningar framdragna.

Kan man inte göra så blir det nog som du säger Raffen!

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad zigge65

  • f.d. elektriker numera Va-processtekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Riva ut 380v elradiatorer, installera luftvärmepump?
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2008, 15:24:11 »
Det finns ju ingen nolla framdragen till elradiatorerna, men däremot två faser. Är det någon som vet om man kan/bör/får koppla om en fas i centralen så att den blir nolla, eller är detta farligt eller otillåtet av någon anledning? Det känns ju smidigt att göra så eftersom man har rätt antal ledningar framdragna.

Kan man inte göra så blir det nog som du säger Raffen!

/Pontus


Om den är blå och görs av elektriker är det tillåtet
IVT Greenline HT+C7 inst.sep. 2007 400 meter markslinga 1-plans villa  med källare 101+101m2 byggÃ¥r 1963.Bor i SmÃ¥land.2 vuxna.Älskar elektriska apparater därav hög hushÃ¥llsel. Förbrukning 30 nov 13-30 nov 14: VP 4800kwh HH + vp garage 10637 kwh  Totalt 15437 kwh
1 styck MSZ-GE35VAH till fristående garage på ca:45m2.
Drifttagen 15 dec.-2010.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Riva ut 380v elradiatorer, installera luftvärmepump?
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2008, 16:16:06 »
Du kan göra om radiatorslingan till en 230 volts slinga (koppla om i centralen och göra en av faserna till nolla). Borra ett hål i botten på dosan och dra ut en eller två kablar sätta två säkerhetsbrytare och koppla in dina värmepumpar. Sätt ett täcklock på insidan över dosan. Att göra om en fasledare till nolledare är väl sådär, men den tråd som blir nolla blir ju (när allt är som det ska) inte spänningsförande och därmed "ofarlig". Dock tycker jag att att det är ett beslut som "din" elektriker ska fatta. Han kanske hellre vill dra in en blå och det tar inte lång tid när man kan knyta i en av "faserna" och byta ut den mot den blå. Hela jobbet borde inte ta mer än en halv dag och då blir allt rätt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Riva ut 380v elradiatorer, installera luftvärmepump?
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2008, 16:51:23 »
Thumbsup

Om man gör om radiatorslingan till 230-volts slinga för att koppla in värmepumparna, kan man göra om resten av radiatoranslutningarna på slingan till jordade uttag och helt göra sig av med de ojordade? Hur stor är risken för snedbelastning av faserna? Det måste ju vara svårare att göra om de ojordade uttagen till jordade eftersom det "fattas" en ledare eller?

Ska fråga "min" elektriker vad han tycker!
Kanske bättre att allt har rätt färg och är 100% som det ska, men i det här fallet kan det ju inte gärna finnas några risker eftersom man gör en "farlig" ledare till en "ofarlig". Det bör ju inte heller för en framtida elektriker vara några som helst svårigheter att lista ut hur det hänger samman. För en amatör känns på något sätt onödigt att dra om kablaget när man bara kan koppla om i centralen, men det är ju som sagt upp till elektrikern!

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Riva ut 380v elradiatorer, installera luftvärmepump?
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2008, 17:11:34 »
Om du ska ha jordade uttag så måste även lamp uttagen vara jordade dvs. det blir en total omdragning. Man behöver ju inte ta hela huset om man inte vill utan ta nått rum i taget för att sprida kostnaden. Beroende på hur stort hus man har och hur mycket man vill utöka med tex.mer uttag skulle en helsanering kosta från c:a 30 000 och uppåt, men betänker man den avskivningstid man har, kanske 50 år, så blir kostnaden så stor och skulle man sälja så får man säker tillbaka allt man lagt ut och mer därtill.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!