Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Altherma 3 luft vatten larmar för legionella  (läst 4426 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daikaikin

  • Gäst
Daikaikin
Daikin Altherma 3 luft vatten larmar för legionella
« skrivet: 02 maj 2020, 12:15:57 »
Har precis installerat en Daikin Altherma 3 luft vatten värmepump med innbyggd vvb som nu har larmat för legionella. Det finns ett schema veckovis när den ska köra/värma upp vattnet till 60 grader men den startar aldrig.

Jag har verifierat att datum/tid är rätt inställd. Legionella-körning är aktiverat. Elpatronen fungerar (kan starta den manuellt). Tempen ska tydligen vara minst 5 grader under 60 för att den ska starta och det är den. Den bara ignorerar legionella-körningen, har försökt flera gånger.

Någon som har något tips?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 luft vatten larmar för legionella
« Svar #1 skrivet: 02 maj 2020, 12:56:24 »
Har precis installerat en Daikin Altherma 3 luft vatten värmepump med innbyggd vvb som nu har larmat för legionella. Det finns ett schema veckovis när den ska köra/värma upp vattnet till 60 grader men den startar aldrig.

Jag har verifierat att datum/tid är rätt inställd. Legionella-körning är aktiverat. Elpatronen fungerar (kan starta den manuellt). Tempen ska tydligen vara minst 5 grader under 60 för att den ska starta och det är den. Den bara ignorerar legionella-körningen, har försökt flera gånger.

Någon som har något tips?

Om du kan köra elpatronen manuellt, gå in i information/givare och kontrollera att du har en högre temperatur efter elpatronen än efter växlaren (VVX) dert bör skilja kring 2-4 grader beroende på vilket steg som är tillslaget.
På så sätt ser du om strömmen är ansluten till elpatronen. Kontrollera även om överhettningsskyddet har löst ut om du inte får temperaturskillnaden över elpatronen.
Vad har du för VV temperatur standard ?
Vilken tid kör maskinen legionella ?
FÃ¥r du AH-00 Larm ?

Mvh
D

Daikaikin

  • Gäst
Daikaikin
SV: Daikin Altherma 3 luft vatten larmar för legionella
« Svar #2 skrivet: 02 maj 2020, 13:53:35 »
Japp, jag får AH-00. Har provat att ställa om tiden så den ska köra nu direkt men inget händer, den ignorerar legionella-körningen.

Vet inte riktigt om jag förstår vilken temp som är vad men under info/givare finns:

Varmvattentemp 49
Framledning elpatron 43
Framledning kompressor 43

Hur kontrollerar jag om överhettning skyddet har löst ut? Pannan har alltså inte stannat, den värmer men kör inte legionella-funktionen.

VV standard ör:
Komfort 52
Ekonomi 45

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 luft vatten larmar för legionella
« Svar #3 skrivet: 03 maj 2020, 18:22:24 »
Japp, jag får AH-00. Har provat att ställa om tiden så den ska köra nu direkt men inget händer, den ignorerar legionella-körningen.

Vet inte riktigt om jag förstår vilken temp som är vad men under info/givare finns:

Varmvattentemp 49
Framledning elpatron 43
Framledning kompressor 43

Hur kontrollerar jag om överhettning skyddet har löst ut? Pannan har alltså inte stannat, den värmer men kör inte legionella-funktionen.

VV standard ör:
Komfort 52
Ekonomi 45
Om du får AH-00 så kör den legionella.
Varningen innebär att den har gjort legionella körning men ej nått sin måltemperatur inom angivet tidsintervall.
Oftast sker så om man gör en större tappning under tiden den kör legionella, alternativt at temperaturen i tanken var väldigt låg när körningen startade.
Denna varning försvinner vid nästa schemalagda körning.

Mvh
D

Daikaikin

  • Gäst
Daikaikin
SV: Daikin Altherma 3 luft vatten larmar för legionella
« Svar #4 skrivet: 03 maj 2020, 23:54:57 »
Jag har stått och tittat på pannan när tiden för legionellakörningen går in, men det händer inget alls. Den värmer inte överhuvudtaget. Har provat att ställa in körningen både dagtid och på natten när inget varmvatten har använts.

Enligt manualen ska det ju visas en ikon i displayen under körningen men den kommer inte fram.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 luft vatten larmar för legionella
« Svar #5 skrivet: 04 maj 2020, 08:17:52 »
Har du aktiverat någon effektbegränsning på maskinen ?
Strömkännare ?
Max förbrukning ?


Mvh
D

Daikaikin

  • Gäst
Daikaikin
SV: Daikin Altherma 3 luft vatten larmar för legionella
« Svar #6 skrivet: 04 maj 2020, 11:28:04 »
Nej, inte vad jag vet. Då borde jag väl inte kunna köra elpatronen manuellt?

Elpatronen är inställd på 3kW/6kW (vi har tre-fas, säkrat till 16A så vi skulle väl kunna öka till 9kW om det behövs).

Spärr eltillskott är satt till "Nej".

Legionella är aktiverat, ökade på nu att den ska köra i 60 minuter (var 40 minuter förut).

Testade att ställa om klockan så den skulle gå igång nu precis. Men det händer ingenting. Kollar jag under driftslägen i inställningarna så står det Legionella:Av

Vad menas med VVC (varmvattencirkulation)? Där kan man exempelvis ställa in "Cirkulation och legionella", vad innebär det? Har dock provat den inställningen och det blir ingen skillnad.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 luft vatten larmar för legionella
« Svar #7 skrivet: 06 maj 2020, 23:08:33 »
Nej, inte vad jag vet. Då borde jag väl inte kunna köra elpatronen manuellt?

Elpatronen är inställd på 3kW/6kW (vi har tre-fas, säkrat till 16A så vi skulle väl kunna öka till 9kW om det behövs).

Spärr eltillskott är satt till "Nej".

Legionella är aktiverat, ökade på nu att den ska köra i 60 minuter (var 40 minuter förut).

Testade att ställa om klockan så den skulle gå igång nu precis. Men det händer ingenting. Kollar jag under driftslägen i inställningarna så står det Legionella:Av

Vad menas med VVC (varmvattencirkulation)? Där kan man exempelvis ställa in "Cirkulation och legionella", vad innebär det? Har dock provat den inställningen och det blir ingen skillnad.
Maskinen är ställd på veckokörning.
Den förväntar sig att veckan skall passera.
Ställ den på en dag nästa vecka och kontrollera vid den tidpunkten.
Sitt still i båten och ta det lugnt bara.

Mvh
D

Daikaikin

  • Gäst
Daikaikin
SV: Daikin Altherma 3 luft vatten larmar för legionella
« Svar #8 skrivet: 11 maj 2020, 11:33:15 »
Maskinen är ställd på veckokörning.
Den förväntar sig att veckan skall passera.
Ställ den på en dag nästa vecka och kontrollera vid den tidpunkten.
Sitt still i båten och ta det lugnt bara.

Mvh
D

Tack för svar. Men det har gått en vecka utan att jag rört schemaläggningen, det händer inget. Jag gick upp och tittade på tiden när det skulle köras igång men det hände inget.

Nu börjar jag bli ganska säker pÃ¥ att det är elpatronen som inte fungerar. Hur kan man felsöka det? Elektrikern säger att det är rätt kopplat och han kan inte göra nÃ¥got mer.  :'(

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 luft vatten larmar för legionella
« Svar #9 skrivet: 11 maj 2020, 14:31:17 »
Tack för svar. Men det har gått en vecka utan att jag rört schemaläggningen, det händer inget. Jag gick upp och tittade på tiden när det skulle köras igång men det hände inget.

Nu börjar jag bli ganska säker pÃ¥ att det är elpatronen som inte fungerar. Hur kan man felsöka det? Elektrikern säger att det är rätt kopplat och han kan inte göra nÃ¥got mer.  :'(

Är elpatronen aktiverad i menyn ?
Gå in som installatör: Behörighetsnivå och skriv in 5678.
Gå sedan till installatör / elptatron och titta efter.

Mvh
D

Daikaikin

  • Gäst
Daikaikin
SV: Daikin Altherma 3 luft vatten larmar för legionella
« Svar #10 skrivet: 11 maj 2020, 20:32:16 »
Är elpatronen aktiverad i menyn ?
Gå in som installatör: Behörighetsnivå och skriv in 5678.
Gå sedan till installatör / elptatron och titta efter.

Mvh
D

Japp, har varit inne i den menyn, elpatronen är aktiverad, 3 kW första nivån och 9kW andra. Sätter jag på "kraftfull drift" så ska väl både kompressorn och elpatronen gå för fullt, men kollar jag strömförbrukningen under kraftfull drift så ligger den på 2 kW på bara en fas?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 3 luft vatten larmar för legionella
« Svar #11 skrivet: 12 maj 2020, 00:14:35 »
Japp, har varit inne i den menyn, elpatronen är aktiverad, 3 kW första nivån och 9kW andra. Sätter jag på "kraftfull drift" så ska väl både kompressorn och elpatronen gå för fullt, men kollar jag strömförbrukningen under kraftfull drift så ligger den på 2 kW på bara en fas?
Elpatronen har en separat matning på inomhusenheten. Låter som om du inte har spänning på den. Kan vara överhettningsskyddet som har löst ut, det kan ske i transport.
Mvh
D

Daikaikin

  • Gäst
Daikaikin
SV: Daikin Altherma 3 luft vatten larmar för legionella
« Svar #12 skrivet: 12 maj 2020, 08:29:44 »
Elpatronen har en separat matning på inomhusenheten. Låter som om du inte har spänning på den. Kan vara överhettningsskyddet som har löst ut, det kan ske i transport.
Mvh
D

Ja, det finns två anslutningar (två strömbrytare) monterade varav den ena inte verkar göra någon skillnad. Slår jag av den så händer ingenting, så jag antar att det är den som går till elpatronen.

Vet du hur jag återställer överhettningsskyddet?

Daikaikin

  • Gäst
Daikaikin
SV: Daikin Altherma 3 luft vatten larmar för legionella
« Svar #13 skrivet: 14 maj 2020, 16:02:51 »
Nu helt plötsligt så verkar legionella-körningen ha gått bra, den lyser blått igen och felkoden är borta. Förstår ingenting. Den är inställd att köras på natten till onsdag men släcktes någon gång under natten till idag (torsdag) och datumet är garanterat rätt inställt, det har jag verifierat många gånger...

Nåväl, då är det väl bara att hoppas att det tuffar på nu, den värmer fint i alla fall och jag har aldrig haft så jämn temperatur i källaren som jag har haft de senaste veckorna. :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!