Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Väga tillsatsgas  (läst 8351 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Väga tillsatsgas
« skrivet: 08 september 2010, 16:43:27 »
Hej!
NÃ¥gon som har ett bra förslag pÃ¥ vÃ¥g till att väga pÃ¥fyllnadsgasen med. Behöver fylla 20-30 gr till min Panasonic  NE9JKE-1 eftersom rören blir ca 8.6m.
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Väga tillsatsgas
« Svar #1 skrivet: 11 september 2010, 09:56:50 »
en köldmedievåg bör ju vara det bästa. kan du få tag i gas så kan du väl få tag i en våg också?

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väga tillsatsgas
« Svar #2 skrivet: 11 september 2010, 17:51:17 »
en köldmedievåg bör ju vara det bästa. kan du få tag i gas så kan du väl få tag i en våg också?

Trodde dere svensker bare kunne handle kuldemedium gjennom autoriserte foretak Thumbsup?

Mvh
Pumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väga tillsatsgas
« Svar #3 skrivet: 11 september 2010, 22:23:30 »
Numer kan vemsohelst köpa gas men att köpa 20-30 gram lär ju bli svårt. Jag brukar använda en reciever på 1 liter till små volymer och upp till 5 kg kör jag med en ombyggd engångscylinder. Ska man ha mer måste man köra med servicecylindrar.

Vad gäller våg så kan man köra med en vanlig digital köksvåg på 2kg om man har en reciever, i värsta fall en 5kg våg. Köldmedievågar har en upplösning på 10gram och det klarar en köksvåg.

Sen är ju 20-30 gram bara en pust från en tub på sugsidan om kompressorn går.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väga tillsatsgas
« Svar #4 skrivet: 12 september 2010, 09:21:49 »
Flaska skulle jag få låna efter att den blivit vägd först, men vågen ville dom inte låna ut.
En liten flaska skulle vart bra men det kan jag inte få tag på.

Kan det va så att när det är så lite som skall fyllas så kanske det är försummbart?
I pappren står det förvisso att kompressorn är förfylld till 7,5m rör och jag får ca 8,5-9 m, eller kanske en"puff" räcker som Toprunner säger, själv har jag inte någon erfarenhet av så här små anläggningar och det är börjar bli ett tag sedan jag arbetade med kylanläggningar så mycket har fallit i glömska men jag har gett mig den på att göra det själv för att friska upp kunskaperna!
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Väga tillsatsgas
« Svar #5 skrivet: 12 september 2010, 09:59:03 »
en köldmedievåg bör ju vara det bästa. kan du få tag i gas så kan du väl få tag i en våg också?

Trodde dere svensker bare kunne handle kuldemedium gjennom autoriserte foretak Thumbsup?

Mvh
Pumpemontør

jeg vet faktiskt ikke hvordan det ligger til nu, men förut gikk det ikke att köpa kuldemedium om foretaket ikke var auktorisert hos Swedac, men dette er endret på av EU, så nå behövs det ikke ackreditering av foretaget, bare person-certifiering hos Incert.
jeg er anställd av hos en kollegas firma, så det er han som köper gasen, jag har ikke F-skattesedel selv.

ursäkta min halvnorsk ;)

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väga tillsatsgas
« Svar #6 skrivet: 12 september 2010, 10:09:57 »
Jeg synes dere Svenske er heldige som er medlem i EU :) Norge er ikke medlem men alikevel underlagt mange av de samme reglene som ellers i EU/EØS. (Ja, vet.. dette er off topic)

Mvh
Pumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Väga tillsatsgas
« Svar #7 skrivet: 14 september 2010, 08:13:59 »
mm lustigt sånt där, nu kan vem som helst få tag i gasen men man riskerar ju dock att göra sig skyldig till miljöbrott.
Hade väl varit lika bra dom haft kvar kraven på inköp av köldmedium också.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väga tillsatsgas
« Svar #8 skrivet: 15 september 2010, 09:29:20 »
mm lustigt sånt där, nu kan vem som helst få tag i gasen men man riskerar ju dock att göra sig skyldig till miljöbrott.
Hade väl varit lika bra dom haft kvar kraven på inköp av köldmedium också.

Vari skulle miljöbrottet ligga? Det finns ju bara HFC gaser att köpa.. de skadar inte miljön.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Väga tillsatsgas
« Svar #9 skrivet: 15 september 2010, 10:08:40 »
mm lustigt sånt där, nu kan vem som helst få tag i gasen men man riskerar ju dock att göra sig skyldig till miljöbrott.
Hade väl varit lika bra dom haft kvar kraven på inköp av köldmedium också.

Vari skulle miljöbrottet ligga? Det finns ju bara HFC gaser att köpa.. de skadar inte miljön.

SÃ¥väl difluormetan (som ingÃ¥r i bÃ¥de R407 och R410A) som tertraflouretan (R134A) omfattas av EU's F-gasförordning och kräver sÃ¥ledes att man är certifierad.  b00k
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väga tillsatsgas
« Svar #10 skrivet: 15 september 2010, 10:19:17 »
mm lustigt sånt där, nu kan vem som helst få tag i gasen men man riskerar ju dock att göra sig skyldig till miljöbrott.
Hade väl varit lika bra dom haft kvar kraven på inköp av köldmedium också.

Vari skulle miljöbrottet ligga? Det finns ju bara HFC gaser att köpa.. de skadar inte miljön.

SÃ¥väl difluormetan (som ingÃ¥r i bÃ¥de R407 och R410A) som tertraflouretan (R134A) omfattas av EU's F-gasförordning och kräver sÃ¥ledes att man är certifierad.  b00k



Jo.. det vet jag mycket väl. Men pÃ¥ vilket sätt skulle man skada miljön  ::) ?
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Väga tillsatsgas
« Svar #11 skrivet: 15 september 2010, 10:24:59 »
mm lustigt sånt där, nu kan vem som helst få tag i gasen men man riskerar ju dock att göra sig skyldig till miljöbrott.
Hade väl varit lika bra dom haft kvar kraven på inköp av köldmedium också.

Vari skulle miljöbrottet ligga? Det finns ju bara HFC gaser att köpa.. de skadar inte miljön.

SÃ¥väl difluormetan (som ingÃ¥r i bÃ¥de R407 och R410A) som tertraflouretan (R134A) omfattas av EU's F-gasförordning och kräver sÃ¥ledes att man är certifierad.  b00k



Jo.. det vet jag mycket väl. Men pÃ¥ vilket sätt skulle man skada miljön  ::) ?

Du får fråga SVEP, för det är väl dom som har sett till att vi har dessa regler i Sverige...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Väga tillsatsgas
« Svar #12 skrivet: 15 september 2010, 14:08:30 »
Kan väl för den goda saken skull tilägga att det klassas som miljöbrott då, hurvida det är det eller inte får du ta med dom andra i sandlådan.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väga tillsatsgas
« Svar #13 skrivet: 15 september 2010, 15:45:10 »

Du får fråga SVEP, för det är väl dom som har sett till att vi har dessa regler i Sverige...

SVEP ?? Nää.. det kommer från naturvårdsverket.De har i sin tur gett http://www.kvforetagen.se/ i uppdrag att ta fram direktiv och rekommendationer för att erhålla det certifikat som finns för att hantera F-gaser vilket hanteras i Svensk Kylnorm som INTE är en lagbok.

Läs följande broschyr från naturvårdsverket och speciellt sidan 3 där effekt av F-gas beskrivs.
SVEP säljer värmepumpar och dess ordförande är i och för sig med i KV

http://www.naturvardsverket.se/upload/06_produkter_och_avfall/fluorerade_vaxthusgaser/Du_som_anvander_los/F-gas_operator_o_teknisk_Los.pdf

Broschyren är befriad frÃ¥n ordet miljö  :D

Om man gör sig skyldig mot nÃ¥got brott dÃ¥ man hanterar HFC sÃ¥ skall det väl benämnas "klimatbrott" ? Det är ju himla viktigt att följa reglementen  ::) och dÃ¥ är det ju lika viktigt med nomenklaturen... rätt ska vara rätt!

Klimatbrott gör man sig även skyldig till då man startar sin bil... eller andas ut !
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Väga tillsatsgas
« Svar #14 skrivet: 09 mars 2011, 22:19:58 »
Du har väl 800-1100 gram köldmedel i en sådan värmepump!?
20-30 gram behöver du säkert inte fylla på om du inte vill.

Ett större eller mindre "normalt" läckage förekommer alltid i ett system så du kan möjligen behöva efterfylla något år tidigare än du annars skulle behöva göra.

Ni som är experter inom detta område får rätta mig om jag har fel men i tex en bils AC-system kan flera 10-tals procent av mediet läcka ut innan man börjar märka att det kyler sämre. I en värmepump kanske inte sådana stora siffror gäller men säkert finns en "övermängd" i systemet (säkert mycket mer än 20-30 gram) som är tänkt att kunna läcka ut utan att man får funktionsstörningar.

Per L
« Senast ändrad: 10 mars 2011, 10:33:41 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 659
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!