Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: hplp
« skrivet: 06 september 2013, 23:47:03 »

Om du vill bli av med NIFE batterier är jag intresserad av ett par till min UPS. 2x12V.  tOOmten
Jag vill också ha. 5 st 12v 30-50A. Får jag tag på billiga sånna ska jag köpa hjälm. ^-^
Skrivet av: hplp
« skrivet: 06 september 2013, 23:42:37 »

Köper man här så slipper man i alla fall importskatt vilket kan vara bra när man kommer upp i summor som ger importskatt.
http://www.ev-power.eu/
Själv har jag ett par scooters av den här modellen där batterierna som nu är 14 år verkar hålla hur länge som helst, nickelkadmiumbatterier.
http://www.evalbum.com/328
Scootern går i 50 km/h i fyra mil men räknas som vanlig moped som inte kräver någon utbildning och som får köras på cykelbanor , inbyggd 50 A laddare och inget underhåll annat en vattenpåfyllning någon gång per år.
Och så bara halva försäkringspremien mot en bensinare. tummenupp
Visste inte de byggde elmoppar, ser ju hyfsade ut. 14 år! det inger respekt.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 05 september 2013, 14:14:32 »

Det handlar inte enbart om varvtalet utan snarare om belastningen. Huvudproblemet med en bensinmotor är att den har högst effektivitet vid hög belastning, dvs full gas och hyfsat höga varv, då når man runt 30% utnyttjande av bränslet - resten blir värme. Men vid vanlig körning behövs bara en bråkdel av maxeffekten, att driva en bil i 90 km/h kräver cirka 14 hk, i stadstrafik bara några få hk (i snitt). Så i praktiken blir effektiviteten bara runt 10%. Med en laddhybrid kan man köra bensinmotorn på full effektivitet och ladda batteriet, visserligen förlorar man kanske 30% av energin när den ska omvandlas flera gånger men man tjänar ändå på det eftersom motorn går tre gånger så effektivt. Det är samma sak man försöker uppnå med en vanlig hybrid, att ha en mindre motor som går med högre och jämn belastning, plus lite andra tricks som att motorn stängs av i nerförsbackar, att man återladdar batteriet när man bromsar, att ACn drivs på el, osv. Bensinmotorn i en Prius är också anpassad för att dra fördel av hybriddriften, den har till exempel lägre maxvarv och en annan förbränningscykel som inte ger lika högt moment men högre effektivitet - elmotorerna ger momentet istället.

Chevrolet Volt lär ha ungefär samma förbrukning som en Prius när den körs långa sträckor, kanske något bättre. Den stora vinsten är såklart att oftast inte behöva köra bensinmotorn alls, en del ägare skriver på hybridforumen att de aldrig tankat, bara laddat.

Fotens slutsats är rätt, det lönar sig inte att köra hybridbil eller elbil i rent ekonomiska termer, man måste nog vara lite nördig eller åtminstone gilla teknik för att det ska vara värt det. Oljan är för billig fortfarande helt enkelt, fast det är ett övergående problem. (Själv har jag en Honda Civic Hybrid, bästa bil jag haft men inte en chans att tjäna in merkostnaden på de niotusen mil jag kört på sju år.)

Det finns mkt myter kring detta att man måste köra på ett visst varvtal med bilmotorer.
Ottomotorn har till skillnad från dieselmotorn ett fantastiskt stort användbart varvtalsområde. 400- 7000 rpm för en vanlig std motor är inte ovanligt.
När man sedan betänker att det faktiskt går att bygga om en vanlig bensinmotor till magerdrift om man byter till rätt bränsle, dvs alkohol som etanol, eller tom gas, så kan man öka effektiviteten rejält på dellast. 50% effektivitet i ett stort varvtalsområde är inte omöjligt på dellast isåfall. (50% är vad man brukar säga i de bästa punkterna för stora lastbilsmotorer annars idag) Och då blir det ännu mindre vinst med en hybridlösning.
Enda rejäla vinsten som jag ser det är om man skulle kunna köra enbart på el. Men då krävs rejäla förbättringar på batterifronten.
Och där står vi idag..
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 05 september 2013, 13:16:48 »

Om du vill bli av med NIFE batterier är jag intresserad av ett par till min UPS. 2x12V.  tOOmten
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 05 september 2013, 12:53:15 »

Jag tycker det ser ut som NIFE batterier av bilden på länken att dömma, vi har en hel del sånt kvar som tyvärr måste bytas ut så fort vi gör någon förändring, bättre batterilivslängd är svårt att hitta.
Skrivet av: T-bird
« skrivet: 05 september 2013, 11:11:07 »

Köper man här så slipper man i alla fall importskatt vilket kan vara bra när man kommer upp i summor som ger importskatt.
http://www.ev-power.eu/
Själv har jag ett par scooters av den här modellen där batterierna som nu är 14 år verkar hålla hur länge som helst, nickelkadmiumbatterier.
http://www.evalbum.com/328
Scootern går i 50 km/h i fyra mil men räknas som vanlig moped som inte kräver någon utbildning och som får köras på cykelbanor , inbyggd 50 A laddare och inget underhåll annat en vattenpåfyllning någon gång per år.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 04 september 2013, 22:46:45 »

Synd att LiFePO4 är så dyra. Nu leker jag lite ibland med elmoppen, den ska ha 48v och jag ger den 60. Det resulterar i att jag kan tömma blybatterierna mer eftersom spänningen inte går ner till brytvärdet så snabbt, att det sen är roligare tar jag som en bonus. Eller är det tvärt om,, ::)
Varför är lithiumbatterier så dyra? De har väl ingen miljöavgift? Att det är dyrt här hemma är ju inte konstigt, men i Kina borde de väl vara mycket billigare. Tidsfråga? Kanske kan bli en el-mc vad det lider. Blev föresten omkörd av en sån motorvägen, kymigt. bzzzzzzzz och sen borta. Man tror man tappat hörseln. ???
Skrivet av: T-bird
« skrivet: 04 september 2013, 20:51:00 »

Här ser man hur långt man kommer med olika storlekar på batterier till Prius.
http://www.pluginsupply.com/specs/

Skrivet av: rgx107
« skrivet: 05 januari 2013, 11:38:55 »

GDS-Jans råd är bra men gäller framför allt om man använder en likströmsmotor. En Prius kan inte skena på grund av en kortsluten IGBT, den kan då inte röra sig ur fläcken ens med hjälp av bensinmotorn för som jag försökte förklara så krävs det att båda (växelströms-) elmaskinerna samverkar via planetväxeln för att den ska gå att köra.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 05 januari 2013, 11:10:44 »

Mycket intressant projekt, lova hålla oss uppdaterade.
Är det som skrivs sant, lär väl priset på beg prius i standardutförande gå upp en del. Just att kittet är en helhetslösning ser jag som ett stort plus.
Skrivet av: Varmt om foten
« skrivet: 05 januari 2013, 09:18:35 »

Ingen förändring görs tydligen av mjukvaran, den känner tydligen att mer batteri tillkommit, och när batteriet är dålig effekt i går bensinmotorn igång, men tycker själva batteribygget ser krångligt ut på många bilar, många har AA batterier i mängder i stora "rack", greppar inte riktigt än, men hoppas lösa detta snart

Sen verkar alla ha laddningsuttaget bak, självklart sätts det fram i samma plugg som motorvärmaren, och nån form av delning på motor/kupévärmare sommartid.

Sen är bromsarna väldigt effektiva, bromsar nog lätt ihjäl elmotorn, men vet ej hur detta är gjort,

Vi får se hur allt löser sig..
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 04 januari 2013, 23:59:24 »

Vilken bil som helst flyttar på sig med elmotor som är på mer än 20Kw.

Vad man måste tänka på är att om en elmotor med sån effekt skenar så är det inte roligt.
En elmotor har ett moment som är 3ggr bättre än en förbränningsmotor.

Du vill absolut inte ha en kontaktor som har brunnit fast, än mindre IGBTer som sitter fast fullt på.

Bygger man själv här med 1ton personbil så behöver man mer än bara hängslen och livremmar.
Skrivet av: Varmt om foten
« skrivet: 04 januari 2013, 23:39:11 »

Fått tag en en duktig kille på Elbilsforumet, som är insatt i ämnet, köper " programvaran mm" från USA, sen batterier och laddare mer lokalt.

Sen borde vår prius 2010, öka betydligt i pris efter denna " convertering", de verkar prata om 1kwh/mil i normal förbrukning, tittat lite på 4kw paketet, plus orginalbatteriet ligger på 2kw, har 3.5mil till jobbet, med Motorvärmarstolpe på jobbet, Motorvärmare och laddare..

Men klart på G..

Trevlig kväll..

Skrivet av: hplp
« skrivet: 04 januari 2013, 16:22:50 »

Tror man kan få många svar på detta forum, http://elbil.forum24.se/elbil-about2258.html
 "Sorry" Rickard.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 04 januari 2013, 15:22:26 »

Men hur många kWh kostar det att åka 8mil då?
Intressant detta.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 04 januari 2013, 13:37:08 »

Du har säkert rätt, jag lyssnade inte så noga på vad han sa om bilmärke.
Men poängen var att köra bensin/dieselmotorn mot generator-batteri istället för mot drivhjulen skulle vara energieffektivast eftersom man då utnyttjar ett varvtal som är effektivare än de som kan användas i genomsnitt vid mekanisk bensindrift.
Absolut billigast måste det vara med enbart el och ladda i vägguttaget. Förstod jag rätt skulle man kunna köra 8mil på el om man är lätt på "gasen", med konverteringskittet.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 04 januari 2013, 13:28:54 »

Oh nice!!

Undrar om detta "kit" är komplett? Laddare mm, och undrar hur de lurar den att endast gå på batterier? Klart intressant..!!
Vad jag förstår så ska det vara komplett, men mina kunskaper i engelska är begränsade så kanske någon annan kan hjälpa till att förklara vad det handlar om.
Tycker priset var alldeles för lågt om det inkluderar batteripack också.
Men stämmer det är jag också intresserad, kanske läge att köpa nån gammal prius.
Skrivet av: Varmt om foten
« skrivet: 03 januari 2013, 17:37:34 »

Oh nice!!

Undrar om detta "kit" är komplett? Laddare mm, och undrar hur de lurar den att endast gå på batterier? Klart intressant..!!
Skrivet av: hplp
« skrivet: 02 januari 2013, 23:59:02 »

Skrivet av: Varmt om foten
« skrivet: 02 januari 2013, 23:13:46 »

Lite för tråkigt och dyrt och lätt att köpa en Prius laddhybrid, skulle vilja byggare bobba, och för kul skull, men inte direkt lägga 150-200' på en Prius för 60', utan handla bilen för runt 60' och kanske m mer batterier och laddare, och få den att gå mer på el än bensin, men kanske inte helt lätt..

Nu hittade jag svensken som converterat, men han är lite hemlig av sig..

http://nseffektivareenergi.se/epages/nseffektivareenergi_se.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/nseffektivareenergi.se/Categories/%22Det%20Självförsörjande%20huset%22
Skrivet av: rgx107
« skrivet: 02 januari 2013, 22:57:22 »

Det handlar inte enbart om varvtalet utan snarare om belastningen. Huvudproblemet med en bensinmotor är att den har högst effektivitet vid hög belastning, dvs full gas och hyfsat höga varv, då når man runt 30% utnyttjande av bränslet - resten blir värme. Men vid vanlig körning behövs bara en bråkdel av maxeffekten, att driva en bil i 90 km/h kräver cirka 14 hk, i stadstrafik bara några få hk (i snitt). Så i praktiken blir effektiviteten bara runt 10%. Med en laddhybrid kan man köra bensinmotorn på full effektivitet och ladda batteriet, visserligen förlorar man kanske 30% av energin när den ska omvandlas flera gånger men man tjänar ändå på det eftersom motorn går tre gånger så effektivt. Det är samma sak man försöker uppnå med en vanlig hybrid, att ha en mindre motor som går med högre och jämn belastning, plus lite andra tricks som att motorn stängs av i nerförsbackar, att man återladdar batteriet när man bromsar, att ACn drivs på el, osv. Bensinmotorn i en Prius är också anpassad för att dra fördel av hybriddriften, den har till exempel lägre maxvarv och en annan förbränningscykel som inte ger lika högt moment men högre effektivitet - elmotorerna ger momentet istället.

Chevrolet Volt lär ha ungefär samma förbrukning som en Prius när den körs långa sträckor, kanske något bättre. Den stora vinsten är såklart att oftast inte behöva köra bensinmotorn alls, en del ägare skriver på hybridforumen att de aldrig tankat, bara laddat.

Fotens slutsats är rätt, det lönar sig inte att köra hybridbil eller elbil i rent ekonomiska termer, man måste nog vara lite nördig eller åtminstone gilla teknik för att det ska vara värt det. Oljan är för billig fortfarande helt enkelt, fast det är ett övergående problem. (Själv har jag en Honda Civic Hybrid, bästa bil jag haft men inte en chans att tjäna in merkostnaden på de niotusen mil jag kört på sju år.)
Skrivet av: Varmt om foten
« skrivet: 02 januari 2013, 22:30:36 »

Hej igen

Tror det handlade om 200', det är dessa som utfört arbetet, men bara batterier och laddaren är en stor post.

http://www.hybricon.se/index.php/produkter/faq
http://www.aftonbladet.se/bil/article12252151.ab

Läste även om en i Sverige som själv hade byggt omson Prius, och elmotorn varvade tydligen väldigt i 90kmh.

Klart intressant, men till rimlig peng, för ordinarie Prius är för mig rätt iskall, då åker jag hellre billigare småbil.
Skrivet av: sege
« skrivet: 02 januari 2013, 21:46:37 »

Priusen har ju ett motorvarv som inte är relaterat till något annat än hur långt ner pedalen är tryckt, helt steglöst. Uppnår nog också relativt vettigt förbränning tror jag.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 02 januari 2013, 20:23:35 »

borde hänga på förlusten i motor-växellådan-kardaner mm relativt den i överföringen motor-generator-batteri-elhjulmotorer. Nån som vet?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 januari 2013, 19:41:50 »

Men poängen var att köra bensin/dieselmotorn mot generator-batteri istället för mot drivhjulen skulle vara energieffektivast eftersom man då utnyttjar ett varvtal som är effektivare än de som kan användas i genomsnitt vid mekanisk bensindrift.

Uppnår man inte samma effekt med de nya steglösa växellådorna?
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 02 januari 2013, 18:07:44 »

Hej

Vi har på jobbet några Prius som är ombyggda för mycket dyra pengar, till ren eldrift av ett företag, sen när batteriet är slut så startar bensinmotorn.



Vad är "mycket dyra pengar"? Kan du nämna ett pris?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 02 januari 2013, 16:43:09 »

Du har säkert rätt, jag lyssnade inte så noga på vad han sa om bilmärke.
Men poängen var att köra bensin/dieselmotorn mot generator-batteri istället för mot drivhjulen skulle vara energieffektivast eftersom man då utnyttjar ett varvtal som är effektivare än de som kan användas i genomsnitt vid mekanisk bensindrift. 
Skrivet av: rgx107
« skrivet: 02 januari 2013, 16:41:00 »

Jag har en son som jobbar på Volvo med batterier till elbilar. Han har berättat för mig att Prius alltid går på eldrift och bränslemotorn enbart går för laddning av batterierna och då på ett varvtal som ger maximalt utnyttjande av bränset. Det ger minimal energiförlust och det är alltså effektivare totalt att köra på eldrift. Det är alltså inte en hybridbil utan en elbil som lyckas ladda batterierna så snålt som möjligt.
Din son menade nog Chevrolet Volt/Opel Ampera, den fungerar så och det finns alltså ingen mekanisk koppling mellan bensinmotorn och drivaxeln. På en Prius är det lite mer komplicerat, det beskrivs ofta som en CVT men i själva verket är bensinmotorn kopplad till drivaxeln via en planetväxel som dessutom har två elmaskiner på de andra axlarna. Elmaskinerna fungerar vardera ömsom som generator eller elmotor, beroende på driftfallet och bilens hastighet. Eleffekt kommer gå från, till eller mellan maskinerna och batteriet när man kör. Det vanligaste är att det går effekt mellan maskinerna, när man håller jämn fart på plan väg. Då går heller ingen effekt till batteriet.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 02 januari 2013, 15:48:08 »

Hej

Vi har på jobbet några Prius som är ombyggda för mycket dyra pengar, till ren eldrift av ett företag, sen när batteriet är slut så startar bensinmotorn.

Undrar hur detta är gjort för att "lura" styrsystemet? Skulle vara nyfiken på att handla en Prius, 2006'a tex, lite fler batterier samt en laddare, bor i Norrland så Motorvärmare på jobbet, som kan ladda hela dagen 9timmar.

Har 1.6mil enkel väg till jobbet, men på vintern har väl Priusen ingen värme utan bensinmotorn?

Bara en kul grej, men är klart intresserad..

Gärna några inputs..
Jag har en son som jobbar på Volvo med batterier till elbilar. Han har berättat för mig att Prius alltid går på eldrift och bränslemotorn enbart går för laddning av batterierna och då på ett varvtal som ger maximalt utnyttjande av bränset. Det ger minimal energiförlust och det är alltså effektivare totalt att köra på eldrift. Det är alltså inte en hybridbil utan en elbil som lyckas ladda batterierna så snålt som möjligt.
Skrivet av: rgx107
« skrivet: 02 januari 2013, 11:38:33 »

Det enklaste, billigaste och snabbaste är att köpa en ny Prius laddhybrid och åtnjuta miljöpremien. Jag har själv länge velat göra nåt liknande men kommit fram till att det är omöjligt. Huvudproblemet är att Priusen är typgodkänd i EU och inte får modifieras alls. Man kan typgodkänna en ny produkt men det kräver krocktester, emissionstester, m.m., det är antagligen därför bilarna som byggdes om av firman blev så dyra. Om de inte fått dispens, det kan man tyvärr inte räkna med som privatperson.

De alternativ som finns och inte är helt blockerade är
- Ombyggd bil, förutsätter en bil som är nationellt godkänd, dvs modeller som lanserats före 1996.
- Hembyggd bil, att du bygger hela bilen själv.
- Flytta till ett land med liberalare syn på modifiering och konvertering. Kanada har till exempel en regel att man kan konvertera vilken bil som helst till eldrift så länge som totalvikten inte ändras. England är också mycket generösare. (Det är till exempel därför alla WRC-bilar är registrerade där, de hade varit svåra att få igenom i Sverige. Men de får köras på svenska vägar.)

Observera att de två första alternativen innebär att man är helt utlämnad till tjänstemäns godtycke, det kan gå bra men det kan också sluta i oändliga diskussioner om oväsentligheter. Bara sök på ombyggd bil så hittar du många historier.

Om du vill läsa om hur man konverterar en Prius så sök på amerikanska siter, det är många som har gjort detta men nu när Toyota säljer en färdig så är det lite överspelat. Och jag tror att alla nyare Prius har elvärme som stöttar när motorn inte går, men inte årsmodell 2006. Det hade dock gått lätt att montera en genomströmningsvärmare på slangen till värmepaketet.
Skrivet av: Varmt om foten
« skrivet: 01 januari 2013, 23:26:48 »

Hej

Vi har på jobbet några Prius som är ombyggda för mycket dyra pengar, till ren eldrift av ett företag, sen när batteriet är slut så startar bensinmotorn.

Undrar hur detta är gjort för att "lura" styrsystemet? Skulle vara nyfiken på att handla en Prius, 2006'a tex, lite fler batterier samt en laddare, bor i Norrland så Motorvärmare på jobbet, som kan ladda hela dagen 9timmar.

Har 1.6mil enkel väg till jobbet, men på vintern har väl Priusen ingen värme utan bensinmotorn?

Bara en kul grej, men är klart intresserad..

Gärna några inputs..


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!