0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jösses, trodde iaf reservdelar var billiga till Ford. ..
Jaså är det så illa har bara bytt på 2 bilar och då vid drygt 15000 mil.
Anledningen till att jag undrade om priser på hjullager/nav är för jag har nåt brummande dovt ljud som kommer vid en viss hastighet för att sedan försvinna. Fortfarande jävligt osäker på om det verkligen är hjullagren, svänger man fram och tillbaka ändras inte ljudet och hjulen glappar inte heller. Har pratat med 2 mekaniker och en bilkunnuig. Ingen tror det är lagren, den ena mekanikern var lite tveksam, han sa att det är ju nåt litet ljud från lagret men om det är det som gör det vågade han inte säga.Om ljudet försvinner när jag byter till vinterdäck är det ju bakdäcken som låter men jag är tveksam till det, vi får se.
Om hjullagerljud kommer och går så kan det i bästa fall bero på gammalt och hoptorkat fett i lagret, och då kan man slippa lagerbyte om man bara får in nytt fett på rätt ställe. Prova att ta av navkåporna och pressa in nytt kullagerfett så det verkligen kommer in bland kulorna, använd t ex en fettub med lång pip eller ett smörjrör (smörjnippel med en bit hårdlött 1/8" kopparrör) på en fettspruta.
Kommer man åt att fylla på fett i kompaktlager?
Det är ganska vanligt på moderna framhjulsdrivna bilar att det slits sneda klackar på däcken bak. När dessa blir vassa nog låter det exakt som ett dåligt bakhjulslager. Vi råkar ofta ut för det på våra bilar, de sliter ju ut några omgångar däck per säsong. Är det nån nybörjare på gummiverkstan som bara byter framdäcken utan att skifta plats med bakdäcken, blir det ett eländigt oväsen i kupén efter ett tag.Sätter man alltid bästa däcken bak, undviker man såna problem helt och får dessutom ett säkrare fordon.
Säger du också det, tror du manualen till bilen ljuger när det står 2.2?
Enligt den där ska jag ha 2.7 eftersom vinterdäcken är 215/55/R16
Och det är också intressant att notera att ett par 225/60R16 av lågprismärke som jag köpte i somras har högsta tillåtna tryck 240 kPa / 2,4 bar. De skulle nog få bulor eller andra skador ganska fort om man ständigt håller 260 kPa som listan föreslår.
Låter märkligt med så lågt maxtryck, det är inte rekommenderat tryck som är 240 kPa då? Det skulle ju isf stämma någorlunda med min lista ovan.Har för mig något bilprogram på tv gjorde en test med att pumpa ett däck tills det small och det var alufälgen som sprack före däcket och då var trycket långt över vad en normal kompressor kan ge eller luftpåfyllare som finns på mackarna.
Så där, "nya" vinterdäck bak, det dova och ibland ojämna ljudet är borta och bilen går lugnare på vägen.
Det var alltså samma fenomen på både sommar och vinterdäcken, hur är det ens möjligt? Det var iofs liknande mönster på dom ...
Så där, "nya" vinterdäck bak, det dova och ibland ojämna ljudet är borta och bilen går lugnare på vägen.Det var alltså samma fenomen på både sommar och vinterdäcken, hur är det ens möjligt? Det var iofs liknande mönster på dom, fast vinterdäcken var "vågiga" sa han som bytte men det hade jag som sagt redan sett, det var därför jag beslutade mig för att byta öht samt att det dunkade ju när man körde (men just dunkandet hade jag bara med vinterdäcken).Sommardäcken som jag hade bak ska jag sätta fram nästa sommar och se hur det blir, slitytan på dom däcken ser iaf förhållandevis bra ut, annars får jag väl leva med ljudet eller köpa 2 andra däck även där.
Jag bifogar en bild för de som inte riktigt hänger med. Den nedre illustrerar mönstret från sidan på ett nytt däck, den övre ett slitet mönster som med stor sannolikhet skulle generera ett morrande ljud.
Dags för fyrhjulsmätning kanske?