Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 14 oktober 2014, 12:51:08 »

Konstigt däckslitage om inte skissen visar klackarnas utseende LÄNGS med däcket, dvs längs med körriktningen. Är det det så är det inget konstigt alls.
Skrivet av: jojje
« skrivet: 14 oktober 2014, 11:55:08 »

Sen är det ju att ett däck som börjat slitas snett inte slutar slita snett även om en hjulinställning görs.
Skrivet av: shelter
« skrivet: 14 oktober 2014, 11:19:20 »

Den är framhjulsdriven, vet inte vilka justeringsmöjligheter det finns bak men jag har stått under och tittat och ser ingen skada på "bakaxeln".

Vi får se, jag vet att man bytt däck och vinterdäcken som satt bak har mest troligt suttit fram förut. Jag får hålla koll helt enkelt.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 14 oktober 2014, 10:42:51 »

Den är framhjulsdriven väl? Har den justerbar bakvagn? Annars kanske bakaxeln är krokig?
Skrivet av: shelter
« skrivet: 14 oktober 2014, 10:16:22 »

Jag bifogar en bild för de som inte riktigt hänger med. Den nedre illustrerar mönstret från sidan på ett nytt däck, den övre ett slitet mönster som med stor sannolikhet skulle generera ett morrande ljud.

Jag tror när det gäller ljudet från sommardäcken att är en kombination av slitage och mönster. Såg att de var lite sneslitna över hela ytan... om du tänker att du har minst längst mönster kvar längst in och mest längst ut.


Dags för fyrhjulsmätning kanske?

Styrled fram är ju bytt, i samband med det ska man ju även ha gjort en hjulinställning.
Det som är lite märkligt är att om jag tänker efter tror jag ljudet uppkom efter hjulinställningen var gjord.  Ändrades positionen på däcken så dom började ge ifrån sig ett annat ljud? dontknow
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 14 oktober 2014, 08:08:37 »

Så där, "nya" vinterdäck bak, det dova och ibland ojämna ljudet är borta och bilen går lugnare på vägen.

Det var alltså samma fenomen på både sommar och vinterdäcken, hur är det ens möjligt? Det var iofs liknande mönster på dom, fast vinterdäcken var "vågiga" sa han som bytte men det hade jag som sagt redan sett, det var därför jag beslutade mig för att byta öht samt att det dunkade ju när man körde (men just dunkandet hade jag bara med vinterdäcken).

Sommardäcken som jag hade bak ska jag sätta fram nästa sommar och se hur det blir, slitytan på dom däcken ser iaf förhållandevis bra ut, annars får jag väl leva med ljudet eller köpa 2 andra däck även där.

Dags för fyrhjulsmätning kanske?
Skrivet av: Strip
« skrivet: 14 oktober 2014, 07:15:35 »

Så där, "nya" vinterdäck bak, det dova och ibland ojämna ljudet är borta och bilen går lugnare på vägen.

Härligt, grattis!

Det var alltså samma fenomen på både sommar och vinterdäcken, hur är det ens möjligt? Det var iofs liknande mönster på dom ...

Det har inte så jättemycket med mycket med mönstret att göra egentligen - det är mest konstruktionen av bakvagnen som påverkar hur slitaget blir. Men varje liten "klack" på däcket slits mer i framkant än i bakkant, så det är klart att ju fler klackar i mönstret, desto mer oväsen.

Jag bifogar en bild för de som inte riktigt hänger med. Den nedre illustrerar mönstret från sidan på ett nytt däck, den övre ett slitet mönster som med stor sannolikhet skulle generera ett morrande ljud.
Skrivet av: shelter
« skrivet: 14 oktober 2014, 00:39:52 »

Så där, "nya" vinterdäck bak, det dova och ibland ojämna ljudet är borta och bilen går lugnare på vägen.

Det var alltså samma fenomen på både sommar och vinterdäcken, hur är det ens möjligt? Det var iofs liknande mönster på dom, fast vinterdäcken var "vågiga" sa han som bytte men det hade jag som sagt redan sett, det var därför jag beslutade mig för att byta öht samt att det dunkade ju när man körde (men just dunkandet hade jag bara med vinterdäcken).

Sommardäcken som jag hade bak ska jag sätta fram nästa sommar och se hur det blir, slitytan på dom däcken ser iaf förhållandevis bra ut, annars får jag väl leva med ljudet eller köpa 2 andra däck även där.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 10 oktober 2014, 17:29:47 »

Låter märkligt med så lågt maxtryck, det är inte rekommenderat tryck som är 240 kPa då? Det skulle ju isf stämma någorlunda med min lista ovan.

Har för mig något bilprogram på tv gjorde en test med att pumpa ett däck tills det small och det var alufälgen som sprack före däcket och då var trycket långt över vad en normal kompressor kan ge eller luftpåfyllare som finns på mackarna.

Nej, det är maxtrycket. Men det rör sig om ett kinatillverkat däck av det ytterst välkända märket Duro. Av någon anledning kommer jag att tänka på karossmaterialet i Trabant :)
Ett däck smäller inte på en gång om man pumpar det till för högt tryck, men risken att bulor och andra cordskador ska uppstå i förtid ökar snabbt när man överskrider tillåtet tryck.

Jag har sett ett däck explodera i samband med pumpning en gång, men det var ett gammalt däck med textilcord, förmodligen ganska rutten sådan, som satt på en Belos-traktor. Rätt vad det var hördes ett "ritsch" och det blev en reva i däcksidan, en del av slangen stack ut som en bubbla som blev större och större, efter några sekunder small det.

Det finns exempel på klena fälgar som inte ens har hållit för relativt normalt lufttryck. På 60-talet inträffade flera olyckor med jeepar av märke IH (de var vanliga som brandbilar hos deltidskårer i glesbygd) pga att fälgarna sprack, det var så illa att Bilprovningen satte körförbud om en sådan bil kom in för besiktning med den mindre lyckade typen av fälgar.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 10 oktober 2014, 15:51:26 »

Hobbybilens Yokohama AVS-1, 285/40R15 fram, 345/35R15 bak, är specade till max 300 kpa.

Jag kör enligt instruktionsboken, 2,6 fram, 2,8 bak. Det är också vad däckverkstan rekommenderade.
Skrivet av: jojje
« skrivet: 10 oktober 2014, 15:38:14 »

Och det är också intressant att notera att ett par 225/60R16 av lågprismärke som jag köpte i somras har högsta tillåtna tryck 240 kPa / 2,4 bar. De skulle nog få bulor eller andra skador ganska fort om man ständigt håller 260 kPa som listan föreslår.

Låter märkligt med så lågt maxtryck, det är inte rekommenderat tryck som är 240 kPa då? Det skulle ju isf stämma någorlunda med min lista ovan.

Har för mig något bilprogram på tv gjorde en test med att pumpa ett däck tills det small och det var alufälgen som sprack före däcket och då var trycket långt över vad en normal kompressor kan ge eller luftpåfyllare som finns på mackarna.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 10 oktober 2014, 14:58:52 »

Och det är också intressant att notera att ett par 225/60R16 av lågprismärke som jag köpte i somras har högsta tillåtna tryck 240 kPa / 2,4 bar. De skulle nog få bulor eller andra skador ganska fort om man ständigt håller 260 kPa som listan föreslår.
Skrivet av: jojje
« skrivet: 09 oktober 2014, 23:43:20 »

Enligt den där ska jag ha 2.7 eftersom vinterdäcken är 215/55/R16

Bara att testa, även jag har 55 profil på vinterdäcken och brukar då ha runt 2,9 fram och 2,7 bak vid normalkörning (något mera fram iom att bilen är betydligt tyngre över framhjulen)
Skrivet av: shelter
« skrivet: 09 oktober 2014, 23:34:54 »

Enligt den där ska jag ha 2.7 eftersom vinterdäcken är 215/55/R16
Skrivet av: jojje
« skrivet: 09 oktober 2014, 22:49:31 »

Vilket däcktryck man ska använda beror ju till stor del på vilken profil däcken har, ju lägre profil desto högre tryck.
Själv har jag 235/40-18'' på V70 och kör 3,2kg fram och 3kg bak vid normalkörning, kör jag med släp eller tung last så blir det några hekto till bak.
Nedan en lista med riktlinjer på detta.

Profil 70 - 2,4 kg
Profil 65 - 2,5 kg
Profil 60 - 2,6 kg
Profil 55 - 2,7 kg
Profil 50 - 2,8 kg
Profil 45 - 2,9 kg
Profil 40 - 3,0 kg
Profil 35 - 3,1 kg
Profil 30 - 3,2 kg
Skrivet av: shelter
« skrivet: 09 oktober 2014, 22:47:18 »

Intressant läsning, jag la 2.5 bar först. sänkte till 2.2 för att se om det gjorde nån som helst skillnad men jag tyckte inte det. Men då blir det 2.5 bar runt om på måndag när jag byter.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 09 oktober 2014, 22:30:08 »

Säger du också det, tror du manualen till bilen ljuger när det står 2.2? ;)

Biltillverkarnas lufttrycksangivelser brukar vara tilltagna för att köregenskaperna ska kännas bra när en bilspekulant provkör en fabriksny bil hos bilhandlare, de är alltså optimerade för komfort, vägbuller, kanske också väggrepp på torr asfalt. Men man kan spara både bränsle och däckslitage på att hålla ett något högre tryck. Tänk dock på att ALDRIG överskrida det högsta tillåtna trycket för däcken ifråga, det brukar stå finstilt någonstans på däcksidan. Som regel brukar det vara 270-300 kPa (2,7-3,0 bar) för moderna personbilsdäck, men det kan vara lägre (ner till 230 kPa) på vissa lågprisdäck, smala 82-profildäck mm. Förstärkta däck för transportbilar och tyngre släpvagnar kan tåla uppåt 380-400 kPa.
I en del fall där däcken går mycket lätt belastade (exempelvis framdäcken på äldre Skoda och VW med svansmotor) kan det vara bra för väghållningen att ha ett relativt lågt tryck.

Gammaldags diagonaldäck var mycket känsliga för felaktigt lufttryck, de blev snabbt blankslitna på mitten vid för högt tryck respektive ute på kanterna vid för lågt tryck. Men de senaste 35 åren eller så har man inte använt sådana däck utan modernare radialdäck på personbilar, de håller slitbanan plan och får därmed jämnt slitage även om trycket börjar vara i högsta laget. Däremot förekommer diagonaldäck fortfarande på t ex traktorer, fyrhjulingar och motorcyklar och där gäller fortfarande de gamla sanningarna.
Skrivet av: shelter
« skrivet: 09 oktober 2014, 16:31:34 »

Säger du också det, tror du manualen till bilen ljuger när det står 2.2? ;)
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 09 oktober 2014, 16:23:26 »

Minst 2,5 kilo i däcken.
Skrivet av: shelter
« skrivet: 09 oktober 2014, 14:55:32 »

Det är ganska vanligt på moderna framhjulsdrivna bilar att det slits sneda klackar på däcken bak. När dessa blir vassa nog låter det exakt som ett dåligt bakhjulslager. Vi råkar ofta ut för det på våra bilar, de sliter ju ut några omgångar däck per säsong. Är det nån nybörjare på gummiverkstan som bara byter framdäcken utan att skifta plats med bakdäcken, blir det ett eländigt oväsen i kupén efter ett tag.

Sätter man alltid bästa däcken bak, undviker man såna problem helt och får dessutom ett säkrare fordon. tummenupp

På måndag ska jag byta, vi får se hur det blir efter det. Finns ju många som tycker till hit och dit om lufttryck och däckplacering osv... nån sa t.ex att jag skulle köra med 2.5 i däcktryck istället för 2.2 som står i boken. Man kan ju undra varför det som står i boken skulle vara felaktigt.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 09 oktober 2014, 09:50:46 »

Ah, intressant Strip!
Skrivet av: Strip
« skrivet: 09 oktober 2014, 06:07:26 »

Det är ganska vanligt på moderna framhjulsdrivna bilar att det slits sneda klackar på däcken bak. När dessa blir vassa nog låter det exakt som ett dåligt bakhjulslager. Vi råkar ofta ut för det på våra bilar, de sliter ju ut några omgångar däck per säsong. Är det nån nybörjare på gummiverkstan som bara byter framdäcken utan att skifta plats med bakdäcken, blir det ett eländigt oväsen i kupén efter ett tag.

Sätter man alltid bästa däcken bak, undviker man såna problem helt och får dessutom ett säkrare fordon. tummenupp
Skrivet av: shelter
« skrivet: 09 oktober 2014, 01:09:41 »

Höger bakhjul har ju nåt klickljud men det känns inget i fjädern. Vinterdäcken bak hade ganska elak förslitning på insidan, tror dom suttit fram nån gång i tiden. Ska börja med att försöka fixa bättre för nu dunkar det om däcken, utöver det andra ljudet alltså.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 08 oktober 2014, 15:08:44 »

Bra tips! Men det borde väl gå att göra samma på en framhjulsdriven bil, på bakaxeln?
Skrivet av: jojje
« skrivet: 08 oktober 2014, 12:16:49 »

Vid misstanke om kassa framhjulslager så hissa upp båda framhjulen i luften och snurra på hjulet och ha samtidigt ett finger på framfjädern, vid kasst lager brukar man känna en liten vibration/pirr i fjädern på kassa sidan.
Skrivet av: shelter
« skrivet: 07 oktober 2014, 21:40:27 »

Vid cirka 30 känns det i mitten av baksätet, malande vibrerande.
Men nej, ljudet ändras inte så mycket när man svänger. Det händer ibland om man kör fort och svänger till.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 07 oktober 2014, 17:45:27 »

Kanske inte går att justera spelet på det lagret, hub unit skit....
Hörs det skillnad ibland vid sicksack körning är det troligen något hjullager inblandat, kan dock ibland vara svårt att avgöra vilket.  En ledtråd här är ju dock att ett lager verkar mer glapp än övriga.
Skrivet av: shelter
« skrivet: 07 oktober 2014, 14:26:21 »

Man måste nog lyssna i ett par högtalare med lite bas, då hörs det bättre. Lyssnade på filerna på laptopen och det var helt värdelöst.

Ljudet ändrar sig IBLAND när man kör sicksack, men inte alltid.
Vad menar du med att spänna upp det? "Lagret" ser ut så här och väger över 5 kg. (man måste av med hjulet, bromsok, och skiva för att öht se det):
http://art.rexbo.net/skf/bmp/200/vkba-6637.jpg

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 07 oktober 2014, 13:22:41 »

Det hörs inte mkt...körde du rakt fram?
Bäst är att köra sicksack över vägen. Hur låter det då?
Spänn upp det där klickande lagret, eller är det inte justerbart?
Skrivet av: shelter
« skrivet: 06 oktober 2014, 23:17:54 »

Här har ni ljuden (mp3), sommardäck och vinterdäck. Inte mycket skillnad ändå när man hör det så här.
Vad tror ni, lager eller något annat? Inspelat i bagagen. ;)

Sommar:
https://db.tt/HeKfOai9

Vinter:
https://db.tt/jiEgkyrC
Skrivet av: shelter
« skrivet: 06 oktober 2014, 01:03:14 »

Sommardäcken var Gislaved Speed 606 på 17" fälgar.
Men som sagt riktigt bra är det inte, det där halv dolda ljudet låter ganska exakt som när en fläkt i datorn börjar bli dålig, lite så där ojämt skavande läte. (nej, det är inte kupéfläkten)

EDIT:
Jag ville göra en allmän kontroll av däcken eftersom de såg lite slitna ut så jag var till gummiverkstan och kollade det, då upptäckte dom att det klickade från höger bakhjul............ ... suck.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 04 oktober 2014, 21:51:40 »

Vilka däck har du?
Skrivet av: shelter
« skrivet: 04 oktober 2014, 19:09:46 »

Det är däcken, bytte till vinterdäck och jag tyckte jag hörde till viss del samma ljud lite dolt i bakgrunden men ljudet vid 70km/h är borta (trodde jag, det hördes vid 65km/h istället). Nu märkte jag att vinterdäcken bak inte var helt tiptop så oljuden som låter nu vet jag med största sannorlikhet kommer från däcken.
Tack och lov verkar däcktillverkarna mer eller mindre ha slutat med V-mönstrade däck samt att dom har ett ljudkrav från EU som ligger på max 72 dB.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 03 oktober 2014, 09:06:12 »

Kommer man åt att fylla på fett i kompaktlager?

Oftast finns det ingen tätning på den sida där navkåpan ska sitta, däremot är det väl tätat mot andra sidan som mynnar utåt innanför bromsskiva eller bromstrumma.
De navenheter som jag har liggande lösa just nu (till bakhjulen på en Chrysler 300M '99) är åtminstone gjorda på det sättet.
Skrivet av: shelter
« skrivet: 02 oktober 2014, 21:45:12 »

Var och snackade med en däckis idag, han sa att det är däcken, eftersom jag har V-mönster på dom bak, tydligen ett känt problem.
Vi får väl se när vinterdäcken åker på.
Skrivet av: shelter
« skrivet: 02 oktober 2014, 17:22:58 »

Det är inte bakhjulsdrift tyvärr... annars hade man ju kunnat hissa bilen och låtit dom snurra fritt medans man gasade lite.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 02 oktober 2014, 16:35:49 »

Jag har en 1/4" hex till 1/2" hylsadapter och sedan körde jag på centrumbulten, det var ett drivande hjul. Om det inte är ett drivande hjul blir det nog lite bökigare. Då snurrar det å andra sidan lättare.
Skrivet av: shelter
« skrivet: 02 oktober 2014, 15:40:29 »

;) Jag har funderat på att göra det men inte rikitgt kommit på hur, vad hade du satt på skruvdragaren som du sen hade mot hjulet?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 02 oktober 2014, 13:53:02 »

Jag hade ett kass hjullager och var osäker på om det verkligen var det som var problemet. Att snurra för hand gav inget bättre svar heller. Jag spann upp hjulet med skruvdragaren och då hördes det tydligt att det var lagret.
Skrivet av: shelter
« skrivet: 02 oktober 2014, 09:49:08 »

Ja ni, fortfarande inte löst. Snurrar man på hjulen finns det inget som säger att det skulle vara lagret.
Dock tyckte mekanikern det t.om kändes i sitsen när han satt i baksätet när vi var ute och körde.
Jag har kollat på däcken men har fan inte sett nå fel på dom heller.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 02 oktober 2014, 07:51:54 »

Ofta inte de har ofta iaf dammskydd för att kunna hanteras av apor i dagens verkstäder. ..
Som sagt,  djävulens påfund.
Enda fördelen förutom kost är ev en något lägre ofjädrad vikt,  men det är ju bara intressant om chassit i övrigt är något att hänga i granen.
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 02 oktober 2014, 07:23:07 »

Om hjullagerljud kommer och går så kan det i bästa fall bero på gammalt och hoptorkat fett i lagret, och då kan man slippa lagerbyte om man bara får in nytt fett på rätt ställe. Prova att ta av navkåporna och pressa in nytt kullagerfett så det verkligen kommer in bland kulorna, använd t ex en fettub med lång pip eller ett smörjrör (smörjnippel med en bit hårdlött 1/8" kopparrör) på en fettspruta.

Kommer man åt att fylla på fett i kompaktlager?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 02 oktober 2014, 06:26:58 »

Om hjullagerljud kommer och går så kan det i bästa fall bero på gammalt och hoptorkat fett i lagret, och då kan man slippa lagerbyte om man bara får in nytt fett på rätt ställe. Prova att ta av navkåporna och pressa in nytt kullagerfett så det verkligen kommer in bland kulorna, använd t ex en fettub med lång pip eller ett smörjrör (smörjnippel med en bit hårdlött 1/8" kopparrör) på en fettspruta.
Skrivet av: shelter
« skrivet: 30 september 2014, 13:00:16 »

Testade idag på lunchen, satte på farthållaren när ljudet hördes mest, sen körde jag växlande vänster/höger på vägen. Det brummade rejält när jag svängde höger, så jag tror hjullagret på vänster bak är kass (iofs misstänker jag bägge lagren men att vänster är värst).
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 30 september 2014, 10:22:50 »

Anledningen till att jag undrade om priser på hjullager/nav är för jag har nåt brummande dovt ljud som kommer vid en viss hastighet för att sedan försvinna. Fortfarande jävligt osäker på om det verkligen är hjullagren, svänger man fram och tillbaka ändras inte ljudet och hjulen glappar inte heller. Har pratat med 2 mekaniker och en bilkunnuig. Ingen tror det är lagren, den ena mekanikern var lite tveksam, han sa att det är ju nåt litet ljud från lagret men om det är det som gör det vågade han inte säga.

Om ljudet försvinner när jag byter till vinterdäck är det ju bakdäcken som låter men jag är tveksam till det, vi får se.

Har precis samma fenomen runt 110km/h ( under 105 och över 115 helt normalt ljud), ett svagt brummande ljud som kommer och går med 3-4 sekunders intervall, påverkas inte av rattutslag. Tycker ljudet kommer från vänster framhjul. Kan inte känna nåt glapp, inget vibb i fjäder när man snurrar hjulet, så jag tror inte det är nåt lager. Skall besikta bilen snart så då får man se om det går igenom.

Uppdatera gärna om du hittar orsaken!
Skrivet av: shelter
« skrivet: 30 september 2014, 09:57:36 »

Anledningen till att jag undrade om priser på hjullager/nav är för jag har nåt brummande dovt ljud som kommer vid en viss hastighet för att sedan försvinna. Fortfarande jävligt osäker på om det verkligen är hjullagren, svänger man fram och tillbaka ändras inte ljudet och hjulen glappar inte heller. Har pratat med 2 mekaniker och en bilkunnuig. Ingen tror det är lagren, den ena mekanikern var lite tveksam, han sa att det är ju nåt litet ljud från lagret men om det är det som gör det vågade han inte säga.

Om ljudet försvinner när jag byter till vinterdäck är det ju bakdäcken som låter men jag är tveksam till det, vi får se.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 29 september 2014, 12:21:22 »

Jaså är det så illa har bara bytt på 2 bilar och då vid drygt 15000 mil.
Grejen med hubunit är ju inte att man slipper pressning, det får man oftast göra på alla drivna axlar, hubunit eller ej. På en ej driven axel är det mkt enkelt att knacka ur ett stdlager och sätta dit ett nytt.
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 28 september 2014, 20:40:44 »

Jag åker på att byta främre hjullager nu på vinterbilen, en Volvo 745 GL -86.
Bromsskivorna är nämligen tvärslut, och de har idiotkonstruktionen med integrerade nav som tack och lov försvann fort på senare modeller.  ::)
Skivorna med nav kostade 349 kr/st, och stoppa dit beg. lager känns inte bra. 2 x 169 kr till alltså... Fett har jag redan, tack och lov.
Drygt tusenlappen med andra ord, bara för att förnya en sån enkel sak som ett par bromsskivor.  >:( Men nu ska det väl teoretiskt sett hålla i 45.000 mil till å andra sidan, man får väl se det så.

Kan annars liksom tidigare skribenter tipsa om utländska butiker. Oftast helt andra (lägre!) priser än vad vi är vana vid här i Sverige.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 28 september 2014, 14:27:27 »

Jaså är det så illa har bara bytt på 2 bilar och då vid drygt 15000 mil.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 28 september 2014, 13:23:59 »

Tyvärr är det mkt oftare på å många bilar.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!