Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Avfrostning funkar ej  (läst 31085 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Avfrostning funkar ej
« skrivet: 26 december 2011, 11:38:22 »
Hej!
Jag har en luftvärmepump Panasonic HE9GKE som inte avfrostar sig riktigt. Det är nu andra vintern jag har den och den har aldrig avfrostat sig som den ska. Det har nu inte varit så kallt, bara nån minusgrad men det bygger på mer och mer is på uteenheten, tills fläkten inte längre kan gå runt.
Jag brukar få "manuellt" avfrosta den med hårtork och kupévärmare.
Efter "avfrostningen" funkar den bra och ger bra värme.
Jag undrar, när den ska avfrosta, "vänder" den väl på funktionen. d.v.s tar värme innifrån och avger till uteenheten. Är det samma sak som att köra den på "kyla"??
Jag testade nämligen detta nu, ställde den på "COOL mode" men det blåste inte alls kallt. Och jag kände på uteenheten, den var inte alls det minsta varm. Jag körde ca. 1 tim. men ingen förändring. Är det så den ska göra så förstår jag att avfrostningen inte kan funka.
Vad kan det vara för fel? Är det nÃ¥n givare, eller backventil eller elektroniken som inte funkar som den ska???   Snälla, Hjälp mej!!!!!

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #1 skrivet: 26 december 2011, 11:53:55 »
Kan kanske vara 4-vägsventilen som har kärvat-fastnat i värmeläge, pröva med att motionera den genom att växla mellan värmeläge och AC-läge på fjärren så kanske den lossnar och börjar fungera igen.

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #2 skrivet: 26 december 2011, 14:04:07 »
Tack! Jag har luftvärmepumpen i fritidshuset och ska kolla detta när jag kommer dit. Var sitter denna fyrvägsventil? Kan man knacka eller värma på den kanske???

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #3 skrivet: 26 december 2011, 14:35:14 »
Les også den her tråden:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43962.0
Når du avfrostet i "COOL", satte du pumpen på laveste innetemperatur da? Står den på innstilt temperatur, og det er kalt ute kjøler den ikke, for du har den innstilte temperaturen inne.


- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #4 skrivet: 26 december 2011, 17:47:50 »
Jo, när jag testade med "COOL" så satte jag den lägsta temp. som går på Remote control d.v.s +16C och inne var det då ca +20C. Ska kolla givare etc. så inget har lossnat. Tack för alla tips!

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2012, 14:50:23 »
Tack för tipsen jag fått. Men har inte hittat någon direkt felorsak ändå till att den inte avfrostar riktigt. Har kollat att givaren sitter fast och instucken i sin kopparhylsa. Mätte förresten att det inte var avbrott i givaren. Den mäter ca 20kohm. Och 4-vägsventilen tror jag funkar. Jag har varit en tid nu i fritidshuset och med utetemperaturer på mellan +2C på dagarna och -12C på nätterna. Och den funkade då länge (d.v.s ingen rimfrost eller is på uteenheten) och den gav fin värme +20C. Men EN dag när det var disigt och dimmigt ute då blev uteenheten vit av rimfrost. Jag avvaktade till dagen efter och då bättre väder men det hade bara byggt på med mera rimfrost och började även bli is.
Jag mätte även en annan givare som satt "mer åtkomlig" framifrån och den mätte ca 200kohm. Är detta riktigt?? Vad kan felet vara?
Jag blir snart galen när grannarna nu ringer och säger att det "skramlar" om Luftvärmepumpen. Det är när det blivit så mycket is så att fläkten inte går runt ordentligt!
Har någon nåt tips????

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2012, 16:10:16 »
Hei.

Sjekk her på side 17: http://www.lmg.nu/fileadmin/support/servicemanualer/s_he9_12gke.pdf

Ser ut som motstand du har målt stemmer.

Om du får vekslet mellom COOL/HEAT mens du står ute og kjenner på rørene som går til innedel, blir det da faktisk iskaldt på rørene? Om ikke så veksler ikke 4 veisventilen.

- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2012, 16:43:08 »
Om givaren som mäter utetemperaturen blir inbäddad i is/frost kan du få problem med avfrostningen.
Givaren sitter i en liten plastlåda på baksidan straxt nedanför locket
Se till att den är helt ren från is/snöfrost
Böj ut eller häng av den så den inte sitter direkt i kontakt med lamellerna
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2012, 18:10:17 »
Tack för tipsen!  Är det givaren som pÃ¥ schemat heter "Pipe Temp Sensor" som är den viktiga?? Det verkar som den är pÃ¥ 4.96kohm, (men det kanske är vid "arbetstemperatur", eller??) Tog ett par bilder pÃ¥ givarna som jag ska försöka bifoga. Ska kolla nästa gÃ¥ng när jag kör den pÃ¥ "COOL" om rören till innedelen blir kalla.  En annan sak jag tänkte pÃ¥ var att det pÃ¥ nÃ¥gra rör "hängde" smÃ¥ svarta lappar, liknande ljudisoleringen som sitter klistrad bak pÃ¥ disk-/tvättmaskiner etc. Dessa brukar ju ibland lossna/släppa p.g.a värmen frÃ¥n maskinen.  Är dessa "lappar" till för att dämpa vibrationer eller ska dom isolera för värme/kyla.?? Jag funderade pÃ¥ om de lossnat och ska egentligen omsluta givaren och röret.

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2012, 18:34:48 »
Hjärtligt tack för alla tips. Nu var uteenheten Ã¥ter helt vit av rimfrost och inget av gallret i plÃ¥ten pÃ¥ vänster gavel syntes. Jag har kollat alla tips och tror mig nu ha lokaliserat orsaken till mitt problem med avfrostningen.  Givaren som mäter uteluftens temperatur sitter ju pÃ¥ "baksidan" av uteenheten ganska lÃ¥ngt Ã¥t höger in mot husväggen. AvstÃ¥ndet till väggen är i mitt tycke alldeles för litet (ca 10 cm, men jag har dock monterat uteenheten pÃ¥ de konsoller som följde med).
Inne-enheten sitter ganska mitt emot pÃ¥ insidan under ett fönster och jag tror att givaren pÃ¥verkas av värme frÃ¥n väggen. Kanske isoleringen i väggen dessutom är dÃ¥lig!??   Och det är alltid pÃ¥ vänstersidan av uteenheten som rimfrostbildningen börjar och som sedan bygger pÃ¥ med is. D.v.s mesta luften som passerar uteenheten sugs antagligen in frÃ¥n "vänster".
Jag har därför nu förlängt trÃ¥darna till givaren och flyttat den till lamellerna pÃ¥ vänster gavel pÃ¥ uteenheten.  se bilder. Det blir väl inte sÃ¥ kallt mer i vÃ¥r sÃ¥ jag fÃ¥r bekräftat om detta var rätt lösning men jag skriver ändÃ¥ nu om detta ifall nÃ¥gon har samma problem som jag. Tack igen, särskilt du som gav mig tipset om utetempgivarens placering.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #10 skrivet: 12 mars 2012, 18:56:40 »
Vet jeg er masete med det her om isolering, men kan ikke la være å komme med det som et råd når jeg ser hvor lite (ingen) isolering det er av rørene inne i kompressorommet. Isoler fordi det ledert til forbedring av både ytelse og evne til defrost.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad rune48

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #11 skrivet: 22 december 2012, 23:21:22 »
Nu är det 3:e vintern jag har min Panasonic och Avfrostningen funkar fortfarande inte. Jag har ju tidigare flyttat temperaturgivaren i uteenheten (se tidigare bilder) och i somras isolerade jag rören men nu har det byggt pÃ¥ sÃ¥ mycket is att fläkten tar i och grannarna har lÃ¥tit höra av sig.  Jag har luftvärmepumpen i fritidshuset och avsikten var att ha den igÃ¥ng när vi inte är där.  jag har gjort ett hÃ¥l i plÃ¥ten pÃ¥ ovansidan sÃ¥ jag kan där stoppa ner en hÃ¥rtork för "att avfrosta" och med en papplÃ¥da över uteenheten gÃ¥r det relativt fort att avfrosta den pÃ¥ detta sätt. Men det är ju inte meningen att det ska behöva göras pÃ¥ detta sätt.
Kan man på något sätt förlänga avfrostningsperioderna??. . . .eller vad är det för fel??.....snälla nån som har nån idé!!??
 

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #12 skrivet: 23 december 2012, 01:35:38 »
För en "manuell avfrostning" så är varmvatten mycket effektivt, men naturligtvis så ska man inte behöva krångla med sådant. I vart fall inte under normala driftfall.

Fungerar värmekabeln i bottentråget?
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #13 skrivet: 23 december 2012, 09:38:08 »
. . .eller vad är det för fel??.....snälla nån som har nån idé!!??
Idè: Tenker etter så har Panasonic mer av noe andre pumper ikke har like mye av. Nemlig en spalte/åpning mellom fordamper og skrog/chassis som luften som viften trekker passerer. Den som har levd så lenge at man har kjørt bil med forgasser sommer & vinter vet hva som hender om det er riktige fuktig og "noll" °C og luft skal gjennom et trangt hull => Is.
Se den her video som bl.a omhandler å tette luftspalten.
Isen du ser bygger seg må få vann fra noe sted, og med spalte der hvis det går mye luft som kjøles ned pga hastighet/trykkreduksjon ref forgasser starter det å ise på. Det hjelper ikke med varme fra varmekabel eller selve fordampers varme fra avising for den har ingen virkning på den isen som fryser til på chassis. Etter hvert som den vokser vil smeltevannet fra defrost bare gjøre det værre, det vokser raskere.
Flere panasonic som iser til:


Jeg ville derfor ha prøvd å tettet denne luftspalte. Finn noe vannfast, kanskje isolasjonstape som ikke leder varme/kulde og som er elastisk

Om ikke annet så hjelper det på effektiviteten på pumpen da den luften som passerer forbi og ikke gjennom nå vil faktisk gå gjennom og gi mer avgitt varme til fordamper.

Neste skritt, monter mer varmekabel, men jeg ville ikke montert mer varmekabel før jeg hadde sett effekten fra det å tette luftspalten.
« Senast ändrad: 23 december 2012, 20:41:56 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Varmt om foten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning funkar ej
« Svar #14 skrivet: 23 december 2012, 10:43:20 »
Varför ens försöka i 3 år och jävlas? Skulle personligen prova en månad att själv åtgärda, Helst om den sitter i fritidshus, och grannarna ringer och blir störda.

Ring fackman, eller köp en ny pump..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!