Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Likströmsmotor  (läst 12065 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Likströmsmotor
« skrivet: 08 mars 2008, 11:34:08 »
Hej!
Fungerar alla likströmsmotorer som generator, eller måste man koppla om dom på något sätt?
Funderar på att göra en liten batteriladdare till 12v batteri vid sommarstugan.
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Likströmsmotor
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2008, 12:55:07 »
Japp, alla likströmsmotorer kan också köras som generatorer utan någon som helst omkoppling.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad TimPellet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Likströmsmotor
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2008, 22:53:01 »
Med ett så tydligt svar givet kanske man kan passa på att fylla på med lite fler frågor.

Hur mycket ström  ger den?

Jag antar att en 10 watts motor kan ge max någonstans nära 10 watt innan den går sönder men hur fungerar det?

Om man använder motorn som en generator och kopplar polerna över ett motstÃ¥nd (ex värmepatron eller element), kommer dÃ¥ spänningen  att öka ju fortare motorn snurrar eller vad är det som gör att man fÃ¥r ut mer energi?

Eller är det så att utgående spänning alltid är samma oavset hur fort motorn snurrar men att man "kan" ha ett större motstånd om den snurrar fortare?

Eller mÃ¥ste motorn alltid snurra med smma hastighet för att ge ström och dÃ¥ ger den alltid samma spänning och effeket? Men vad händer dÃ¥ om man  har ett mindre / större motsÃ¥nd?

Jag trodde jag visste det mesta om likspäning, potential och strömmar men chi fick jag när jag började fundera på att generera ström. Alla förklaringar eller länkar emotages tacksamt.

Tim


Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Likströmsmotor
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2008, 19:22:44 »
En hel del småmotorer för likspänning är egentligen AC-motorer. Fläktar i datorer t.ex är oftast borstlösa växelsspänningsmotorer. De får mycket lång livslängd då det bara är lagren som slits. I motorn sitter en liten DC-AC-omvandlare som ger ström till motorn.

Den ger nog inget som generator.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Likströmsmotor
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2008, 21:10:51 »
Skulle det fungera med en bilfläktmotor då tro?
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Likströmsmotor
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2008, 00:44:25 »
Hej

Jag tror det är bättre med en generator eftersom dom är gjorda för det.
Vad har du tänkt anväda som drivning av generatorn ?


Jag tror en fläktmotor inte skulle fungera särskilt bra sorgligt nog beskrev jag det hela igår med det sket sig när jag skulle posta det hela och nu orkar jag inte skriva om det.
Du får fråga på och berätta hur mycket du kan så blir det lättare att förklara kanske.

MVH
messer

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Likströmsmotor
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2008, 19:21:57 »
Den ska drivas av ett litet vattenhjul ca 70cm i diameter.
Tänkte förse 3st 70ah fritidsbatteri som används till belysning,tv och eventuellt ett litet kylskåp.
Från början var det tänkt att bli solpaneler men eftersom det är en del höga träd som skuggar ganska mycket så tänkte jag om.
Det borde bli ett bättre och billigare alternativ.
Så det kanske är enklast och billigast med en gammal bilgenerator.
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Likströmsmotor
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2008, 01:34:59 »
Hej

Ja jag tror det, ta en växelströms-generator, alltså vanlig bil-generator den har ju allting färdigt vad gäller reglering av laddströmmen också.
Det som man lätt glömmer bort med en sån generator är laddlampan, gör inte det för den har betydelse, den ger nämligen förmagnetiseringen till generatorn så att den börjar ladda vid lägre varv än utan.
Laddlampan skall kopplas mellan pluspolen och kontakten på generatorn så att det går lite ström genom lampan och statorlindningen.

Kom just att tänka på ett litet problem, lampan kommer att dra lite ström om det inte snurrar, det blir som om man sätter på tändningen i bilen utan att starta motorn och det problemet måste lösas och just nu har jag inget bra trick jag kommer på.

Men denn kanske aldrig står stilla.

MVH
Messer

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Likströmsmotor
« Svar #8 skrivet: 14 mars 2008, 18:05:12 »
Ja det får nog bli så, det verkar som det finns nog med vatten att driva den året runt så den kommer inte att så stilla.
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Likströmsmotor
« Svar #9 skrivet: 14 mars 2008, 18:42:58 »
Ja det får nog bli så, det verkar som det finns nog med vatten att driva den året runt så den kommer inte att så stilla.

en ladd lampa på 2 watt räcker
 desto högre watt desto tidigare (lägre varv ) börjar den att ladda
 dagens bilgenerator brukar vara pÃ¥ mÃ¥nga amper 60 & upp Ã¥t
 och de gÃ¥r ganska tungt när batterierna är ur laddade
 mindre än 30 amp pÃ¥ en växelströms generator
 fÃ¥r du nog svÃ¥rt att hitta ?
 mvh kjell *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Likströmsmotor
« Svar #10 skrivet: 14 mars 2008, 19:55:43 »
En bilgenerator är inget bra alternativ. Dels så kräver de relativt högt varvtal för att ge någon ström att tala om och dels så är de fruktansvärt tungdrivna. Ett bättre alternativ är att du bygger en egen generator (pannkaksgenerator) som du magnetiserar med permanentmagneter (neodymmagneter). Ta en titt på denna site för mer info. http://24volt.eu/
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Likströmsmotor
« Svar #11 skrivet: 17 mars 2008, 10:22:52 »
En generator går inte tyngre än den effekt man tar ut. Tar man ut ex. 10W ur en växelströmsgen. så går den inte mycket tyngre än en permanentmagnetdito.

Det som alla har märkt vid inkoppling av en bilgenerator är att den verkligen går tungt men då laddar den också väldigt mycket i början när batteriet ansluts.

Om man vill ta ut en effekt som man själv bestämmer (eller vad energikällan orkar med) så begränsar man magnetiseringen t.ex genom att sätta ett reglerbart motstånd i serie med magnetiseringslindningen.

Tro inte att en bilgenerator gÃ¥r trögt pÃ¥ annat sätt än att den genererar hög effekt. Snurra pÃ¥ generatorn oansluten. Inget större motstÃ¥nd märker man. Att den gÃ¥r trögt vid start av en bilmotor märker man pÃ¥ skrikande fläktrem som är dÃ¥ligt spänd. Efter en stund försvinner som regel det skriket. Men i brörjan innan batteriet fÃ¥tt upp spänningen gÃ¥r det stor effekt till batteriet. När jag kopplade en bilgenerator till en utombordare fick jag aldrig igÃ¥ng den. Generatorn tar för stor effekt redan vid lÃ¥ga varvtal sÃ¥ det kändes redan i startsnöret att det blev för stort motstÃ¥nd. Efter att ha kopplat in ett vridbart motstÃ¥nd kunde jag starta med noll magnetisering och när varvtalet var uppe dra pÃ¥ lämplig effekt och möta med gasen. Detta var nästan omöjligt att hÃ¥lla balans pÃ¥. Antingen dog motorn om man drog pÃ¥ för mycket magnetisering eller sÃ¥ skrek motorn som en gris pÃ¥ övervarv.  Först när motorn hakades pÃ¥ bÃ¥ten som bÃ¥tens bromsande gjorde att den inte övervarvade kunde lämplig del av effekten fördelas pÃ¥ laddning av batterier.

Båtens fart (Maxi 77 segelbåt) sjönk då från 6 knop till knappt 2 vid full effekt. Då hade jag ingen laddningsregulator så spänningen var nog uppe i 20V och batteriet blev snabbt varmt så en kvarts laddning räckte. Snabbladdning som man kallar det.


Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!