Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: dunderburken
« skrivet: 17 mars 2008, 10:22:52 »

En generator går inte tyngre än den effekt man tar ut. Tar man ut ex. 10W ur en växelströmsgen. så går den inte mycket tyngre än en permanentmagnetdito.

Det som alla har märkt vid inkoppling av en bilgenerator är att den verkligen går tungt men då laddar den också väldigt mycket i början när batteriet ansluts.

Om man vill ta ut en effekt som man själv bestämmer (eller vad energikällan orkar med) så begränsar man magnetiseringen t.ex genom att sätta ett reglerbart motstånd i serie med magnetiseringslindningen.

Tro inte att en bilgenerator går trögt på annat sätt än att den genererar hög effekt. Snurra på generatorn oansluten. Inget större motstånd märker man. Att den går trögt vid start av en bilmotor märker man på skrikande fläktrem som är dåligt spänd. Efter en stund försvinner som regel det skriket. Men i brörjan innan batteriet fått upp spänningen går det stor effekt till batteriet. När jag kopplade en bilgenerator till en utombordare fick jag aldrig igång den. Generatorn tar för stor effekt redan vid låga varvtal så det kändes redan i startsnöret att det blev för stort motstånd. Efter att ha kopplat in ett vridbart motstånd kunde jag starta med noll magnetisering och när varvtalet var uppe dra på lämplig effekt och möta med gasen. Detta var nästan omöjligt att hålla balans på. Antingen dog motorn om man drog på för mycket magnetisering eller så skrek motorn som en gris på övervarv.  Först när motorn hakades på båten som båtens bromsande gjorde att den inte övervarvade kunde lämplig del av effekten fördelas på laddning av batterier.

Båtens fart (Maxi 77 segelbåt) sjönk då från 6 knop till knappt 2 vid full effekt. Då hade jag ingen laddningsregulator så spänningen var nog uppe i 20V och batteriet blev snabbt varmt så en kvarts laddning räckte. Snabbladdning som man kallar det.


Skrivet av: boek
« skrivet: 14 mars 2008, 19:55:43 »

En bilgenerator är inget bra alternativ. Dels så kräver de relativt högt varvtal för att ge någon ström att tala om och dels så är de fruktansvärt tungdrivna. Ett bättre alternativ är att du bygger en egen generator (pannkaksgenerator) som du magnetiserar med permanentmagneter (neodymmagneter). Ta en titt på denna site för mer info. http://24volt.eu/
Skrivet av: kjell62
« skrivet: 14 mars 2008, 18:42:58 »

Ja det får nog bli så, det verkar som det finns nog med vatten att driva den året runt så den kommer inte att så stilla.

en ladd lampa på 2 watt räcker
 desto högre watt desto tidigare (lägre varv ) börjar den att ladda
 dagens bilgenerator brukar vara på många amper 60 & upp åt
 och de går ganska tungt när batterierna är ur laddade
 mindre än 30 amp på en växelströms generator
 får du nog svårt att hitta ?
 mvh kjell *vinkar*
Skrivet av: martinei
« skrivet: 14 mars 2008, 18:05:12 »

Ja det får nog bli så, det verkar som det finns nog med vatten att driva den året runt så den kommer inte att så stilla.
Skrivet av: messer
« skrivet: 14 mars 2008, 01:34:59 »

Hej

Ja jag tror det, ta en växelströms-generator, alltså vanlig bil-generator den har ju allting färdigt vad gäller reglering av laddströmmen också.
Det som man lätt glömmer bort med en sån generator är laddlampan, gör inte det för den har betydelse, den ger nämligen förmagnetiseringen till generatorn så att den börjar ladda vid lägre varv än utan.
Laddlampan skall kopplas mellan pluspolen och kontakten på generatorn så att det går lite ström genom lampan och statorlindningen.

Kom just att tänka på ett litet problem, lampan kommer att dra lite ström om det inte snurrar, det blir som om man sätter på tändningen i bilen utan att starta motorn och det problemet måste lösas och just nu har jag inget bra trick jag kommer på.

Men denn kanske aldrig står stilla.

MVH
Messer
Skrivet av: martinei
« skrivet: 13 mars 2008, 19:21:57 »

Den ska drivas av ett litet vattenhjul ca 70cm i diameter.
Tänkte förse 3st 70ah fritidsbatteri som används till belysning,tv och eventuellt ett litet kylskåp.
Från början var det tänkt att bli solpaneler men eftersom det är en del höga träd som skuggar ganska mycket så tänkte jag om.
Det borde bli ett bättre och billigare alternativ.
Så det kanske är enklast och billigast med en gammal bilgenerator.
Skrivet av: messer
« skrivet: 13 mars 2008, 00:44:25 »

Hej

Jag tror det är bättre med en generator eftersom dom är gjorda för det.
Vad har du tänkt anväda som drivning av generatorn ?


Jag tror en fläktmotor inte skulle fungera särskilt bra sorgligt nog beskrev jag det hela igår med det sket sig när jag skulle posta det hela och nu orkar jag inte skriva om det.
Du får fråga på och berätta hur mycket du kan så blir det lättare att förklara kanske.

MVH
messer
Skrivet av: martinei
« skrivet: 12 mars 2008, 21:10:51 »

Skulle det fungera med en bilfläktmotor då tro?
Skrivet av: dunderburken
« skrivet: 11 mars 2008, 19:22:44 »

En hel del småmotorer för likspänning är egentligen AC-motorer. Fläktar i datorer t.ex är oftast borstlösa växelsspänningsmotorer. De får mycket lång livslängd då det bara är lagren som slits. I motorn sitter en liten DC-AC-omvandlare som ger ström till motorn.

Den ger nog inget som generator.
Skrivet av: TimPellet
« skrivet: 10 mars 2008, 22:53:01 »

Med ett så tydligt svar givet kanske man kan passa på att fylla på med lite fler frågor.

Hur mycket ström  ger den?

Jag antar att en 10 watts motor kan ge max någonstans nära 10 watt innan den går sönder men hur fungerar det?

Om man använder motorn som en generator och kopplar polerna över ett motstånd (ex värmepatron eller element), kommer då spänningen  att öka ju fortare motorn snurrar eller vad är det som gör att man får ut mer energi?

Eller är det så att utgående spänning alltid är samma oavset hur fort motorn snurrar men att man "kan" ha ett större motstånd om den snurrar fortare?

Eller måste motorn alltid snurra med smma hastighet för att ge ström och då ger den alltid samma spänning och effeket? Men vad händer då om man  har ett mindre / större motsånd?

Jag trodde jag visste det mesta om likspäning, potential och strömmar men chi fick jag när jag började fundera på att generera ström. Alla förklaringar eller länkar emotages tacksamt.

Tim

Skrivet av: boek
« skrivet: 08 mars 2008, 12:55:07 »

Japp, alla likströmsmotorer kan också köras som generatorer utan någon som helst omkoppling.
Skrivet av: martinei
« skrivet: 08 mars 2008, 11:34:08 »

Hej!
Fungerar alla likströmsmotorer som generator, eller måste man koppla om dom på något sätt?
Funderar på att göra en liten batteriladdare till 12v batteri vid sommarstugan.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!