Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompletera jordvärme med vattenmantlad kamin??  (läst 3434 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad atgardmedia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag bor i ett hus med en NIBE 1145 17kW som är kopplad till en NIBE ackumulatortank (kan inte modell utantill).
Jordvärme, ca 1200m kollektorslang.
Hus 300m2
Garage 70m2
Elförbrukning ca 30-40.000 kWh per år.

Jag skulle önska koppla ihop och komplettera detta med en vattenmantlad braskamin.

Varför?
- Jag har oömt med gratis ved på min mark.
- Kunna sänka elförbrukning de kallaste dagarna i dec-feb
- Kunna värma huset om / när pumpen strular (det hände nu i vintras och elpatronen på 7kW i pumpen orkar inte värme hela huset som sjönk till 12-13 grader)

Jag ställde frågan till firman som installerat systemet och fick svar att min ackumulator-tank inte har någon fler "ingång" så det skulle inte gå...
Tydligen ska väll NIBE-pumpen inte "fatta" vad som händer om returvattnet inte stämmer överens med förväntade värden.

Besökte dock min svåger i helgen och fick veta att han kompletterar sin NIBE fighter med sin gamla vedpanna.. genom att vattnet som kommer tillbaka från elementen kan, genom kulventil, väljas att ledas genom ved-pannan innan det kommer tillbaka till NIBE-pumpen. Då ska pumpen helt enkelt känna att retur-vattnet är varmt o då inte starta utan bara låta det passera.

Skillnader mellan min svåger och mitt system.
Hans är äldre.. NIBE Fighter samt UTAN ackumulator-tank.

Har ni någon smart o klurigt ide om jag kan koppla på en vattenmantlad vedpanna / kamin på mitt system så att jordvärmen fungerar som tänkt men att jag kan stödelda när jag vill eller vid behov UTAN att behöva köpa en ny dyr ackumulatortank.

« Senast ändrad: 26 april 2022, 14:49:55 av atgardmedia »

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompletera jordvärme med vattenmantlad kamin??
« Svar #1 skrivet: 26 april 2022, 18:04:46 »
Jag tror inte du har en ackumulatortank till din 1145 utan en fristående varmvattenberedare. Nibes 11xx maskiner saknar alltid intern varmvattenberedare.
Men har du två stora tankar stående bredvid så kan ju en vara en ackumulatortank, det behövs normalt sätt inte om man inte har behov av just att docka ihop med en vedpanna eller liknande.

Jag tror Nibe har lite exempel på sin hemsida om hur man kan koppla ihop det med deras grejer. Sedan finns det lösningar här på forumet också om du söker lite.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kompletera jordvärme med vattenmantlad kamin??
« Svar #2 skrivet: 26 april 2022, 20:52:35 »
Min åsikt är att undvika att koppla ihop värmepumpar med vedpannor, den bästa lösningen om du vill elda är att ha en centralt placerad kamin som värmer luften inne.
Själv har jag en Contura för myseldning och vi brukar även elda lite när det blir neråt -20 C ute för att hjälpa värmepumpen att hålla värmen utan elpatron.

Det enda som behövs är en rumsgivare till värmeppumpen som sitter i ett rum bredvid kamin som reagerar på indirekt värme från denna + att man kan låta termostaterna i rummet med kaminen begränsa värmen lite när man eldar.

Men ska du ha en vattenmantlad kamin så behöver du sannolikt en till acktank, den du har är nog en varmvattenberedare.
Denna acktank kopplas då med fördel efter värmepumpen, med en shunt, på stigaren och värmepumpens framledningsgivare flyttas fram till efter shunten (på nibe kan man komplettera med en BT25, se manualen).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad atgardmedia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompletera jordvärme med vattenmantlad kamin??
« Svar #3 skrivet: 28 april 2022, 07:04:19 »
Intressanta svar!
FörstÃ¥r att jag mÃ¥ste hem o "plugga" pÃ¥ vad som sitter i min källare eg.  :D
Jag är åter hemma i helgen o ska kolla.. återkommer då.

Vad gäller kaminer inne i huset har jag flera och i många rum!
Visst är det mysigt o det blir varmt för stunden.. men ja, det är oxå bara för stunden o rummet man eldar i.
Efter en natts sömn med 28 minus ute när man inte eldar var det åter 12-13 grader i många rum i huset när endast eltillsatsen var på.

Men vidare kom jag in på dessa två länkar utifrån svaren!

Artikel på NIBE om att komplettera ved med värmepump
https://www.nibe.eu/sv-se/kunskapsbank/nibe-stories/solen-skogen-och-berget-samspelar-i-hjortsberga

Tillbehöret som används i artikeln: AXC40
https://www.nibe.no/assets/documents/19439/031430-7.pdf
(PDF:en beskriver oxå givaren ni nämnde, BT52)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!