Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur tyst ska en E9DKE bli efter fläktbyte i innerdelen  (läst 4856 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur tyst ska en E9DKE bli efter fläktbyte i innerdelen
« skrivet: 01 november 2009, 14:54:11 »
Hej.

Jag har precis fått min fläkt utbytt i innedelen. Visst har den blivit underbart mycket tystare. Dock har jag fått en visst ljud som kommer och går och låter nästan som ngn slags vibration som fortplantar sig. Lägger man handen mot innedelen och håller den lite hårdare mot väggen så låter det mer.
Tänkte mest höra om det är normalt.  Det är inte sÃ¥ vÃ¥ldsamt högljut men i fläktläge 1 och tvÃ¥ sÃ¥ hörs brummandet höger än själva blÃ¥sljudet. När man kommer upp pÃ¥ 3'ans fläktläge sÃ¥ överröstar blÃ¥sljudet brummandet.

Är detta normalt med ett sådant ljud eller ska man klaga hos firman som bytte fläktmotorn.
Jag tycker att brummandet kommer och går. Eller man kanske alltid kan höra det men tidvis är det högre och sen kan det gå dagar utan att jag lägger märke till det.

Utloggad Drevert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Hur tyst ska en E9DKE bli efter fläktbyte i innerdelen
« Svar #1 skrivet: 01 november 2009, 15:18:21 »
Som du ser i annat inlägg har jag liknande problem och har haft firman här för att åtgärda. Det lyckades de inte med, har fortfarande en "tjutande" fläkt, inte så starkt ljud men irriterande. Min erfarenhet är att du aldrig får rätsida på slarviga hantverkare, det enda man kan göra är att bojkotta dem vid nästa servicetillfälle.
Tobbe

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hur tyst ska en E9DKE bli efter fläktbyte i innerdelen
« Svar #2 skrivet: 01 november 2009, 15:29:52 »
Kan vara att fläktmotorn sitter lite felmonterad så kablarna sitter mot chassit och då kan man få lite oljud.
Hör av dig till försäljaren/montören om han kan komma och titta på det.
Väldigt sällsynt med utbytesmotorer som har missljud från början.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur tyst ska en E9DKE bli efter fläktbyte i innerdelen
« Svar #3 skrivet: 01 november 2009, 16:24:26 »
Kan vara att fläktmotorn sitter lite felmonterad så kablarna sitter mot chassit och då kan man få lite oljud.
Hör av dig till försäljaren/montören om han kan komma och titta på det.
Väldigt sällsynt med utbytesmotorer som har missljud från början.

Det är inte jätte störande direkt så det känns nästan löjligt att klaga. Är bara rädd aatt det ska bli värre.
Drar man hit dem så riskerar man väl att de säger att det är normalt ljud och vill ha pröjs för att de tagit sig hit, därför jag undrade om man ska höra motorn alls på låga fläktvarv.
Är nästan så att brummandet låter mer på låga varv. När den varvar upp får det en annan karraktär och blir mer behagligt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hur tyst ska en E9DKE bli efter fläktbyte i innerdelen
« Svar #4 skrivet: 01 november 2009, 18:02:25 »
Svårt att veta hur ditt brummande låter men jag hör inget brummande från en bytt fläktmotor.
HÃ¥ller man örat mot plasten kanske man hör men det antar jag att det inte är det du menar  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur tyst ska en E9DKE bli efter fläktbyte i innerdelen
« Svar #5 skrivet: 01 november 2009, 19:04:16 »
Svårt att veta hur ditt brummande låter men jag hör inget brummande från en bytt fläktmotor.
HÃ¥ller man örat mot plasten kanske man hör men det antar jag att det inte är det du menar  ;)

Nej jag hör det 4-5 meter från innerdelen. Ibland kan det vara tyst några timmar ibland brunnar det. (Det låter helt klart som vibrationer).
Det kommer och går. När den når upp till 3'ans fläktvärde drunknar ljudet så det knappt är hörbart så det är inte så högljut. Därför jag är tveksam till att klaga.
Jämför jag med min svärfars innedel som är från 2005 (installerad 2006) så hör man inga sådana ljud men han har inte fått ngn fläkt bytt.

Antar att det är lika bra att klaga då. Var bara ett par veckor sen jag fick den bytt så...

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hur tyst ska en E9DKE bli efter fläktbyte i innerdelen
« Svar #6 skrivet: 01 november 2009, 20:30:24 »
Hör du det från 4-5 meters håll så är något på tok.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur tyst ska en E9DKE bli efter fläktbyte i innerdelen
« Svar #7 skrivet: 02 november 2009, 08:31:33 »
Hör du det från 4-5 meters håll så är något på tok.

Hmmm bara för att jag skulle kolla avståndet så var det väl drygt 3m jag hör det på om jag kör Quite mode.
(det är som sagt mest jobbigt ljud på lågt varv. Ökar varvtalet på fläkten avtar ljudet)
Hör det men jag får anstränga mig för att göra det.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Hur tyst ska en E9DKE bli efter fläktbyte i innerdelen
« Svar #8 skrivet: 02 november 2009, 19:34:34 »

Det låter precis så som jag hade det efter att man bytt min fläktmotor. Felet var att kontaktdonet som sitter på elmotorn låg mot chassit p.g.a. att han som bytte motorn inte varit tillräckligt noggrann. I servicehandboken så påpekas det väldigt tydligt hur viktigt det är att motorn vrids till läget att inte kontaktdonet ligger an. Efter justering så försvann ljudet. Jag är 99% säker på att det är det som är felet även på er pump och tyvärr verkar det som om att många service killar inte är medvetna om vikten av denna lilla detalj.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hur tyst ska en E9DKE bli efter fläktbyte i innerdelen
« Svar #9 skrivet: 02 november 2009, 20:23:18 »
verkar som inte alla montörer vet om det som du säger Genki.
Och du ska inte höra något oljud från 3m håll så be han som bytte motorn komma och kolla om det är kablaget eller kontakten som sitter mot chassit.
Har inte hört att kontaktdonet kan komma i kontakt med chassit men det kan det tydligen om Genki har råkat ut för det.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur tyst ska en E9DKE bli efter fläktbyte i innerdelen
« Svar #10 skrivet: 02 november 2009, 20:25:50 »
verkar som inte alla montörer vet om det som du säger Genki.
Och du ska inte höra något oljud från 3m håll så be han som bytte motorn komma och kolla om det är kablaget eller kontakten som sitter mot chassit.
Har inte hört att kontaktdonet kan komma i kontakt med chassit men det kan det tydligen om Genki har råkat ut för det.


Drog iväg ett mail till Varmt och Skönt som skötte garanti jobbet så får de väl masa sig hit igen.
Det jobbiga med allt sånt här är att man får offra en halv arbetsdag varje gång. De brukar köra med "Vi kommer mellan 12 och 16.30 eller ngt liknande.

Utloggad Drevert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Hur tyst ska en E9DKE bli efter fläktbyte i innerdelen
« Svar #11 skrivet: 06 november 2009, 13:56:40 »
Hej!

Har försökt få hit reparatören för att kolla monteringen av fläkten. Jag har då fått reda på att det är normalt att fläkten låter mera med nya fläktmotorn pga de keramiska lagren, dvs det får jag leva med. Om nu någon undrar så är det Service-Elektra i Ystad som tycker så. Jag har aldrig hört att dessa lager ska väsnas men det kanske ni har?

Hälsningar
Tobbe

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hur tyst ska en E9DKE bli efter fläktbyte i innerdelen
« Svar #12 skrivet: 06 november 2009, 23:09:20 »
Din montör har lite rätt med att dom keramiska lagren låter en liten liten smula men att höra dom från 2-3 meter som du gör det lyckas inte jag med.
Man måste gå nära för att höra och då lyssna ordentligt om man ska höra fläktmotorn.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur tyst ska en E9DKE bli efter fläktbyte i innerdelen
« Svar #13 skrivet: 07 november 2009, 01:07:16 »
Hej!
Har försökt få hit reparatören för att kolla monteringen av fläkten. Jag har då fått reda på att det är normalt att fläkten låter mera med nya fläktmotorn pga de keramiska lagren, dvs det får jag leva med. Om nu någon undrar så är det Service-Elektra i Ystad som tycker så. Jag har aldrig hört att dessa lager ska väsnas men det kanske ni har?
Hälsningar
Tobbe

Hej Tobbe!  Nej den erfarenheten har jag dÃ¥ inte att en ny fläktmotor med keramiska lager skall lÃ¥ta mer än en motor utan keramiska lager. Jag fick ju bytt min innerdelsfläkt pÃ¥ min
E9 DKE-pump på garantin efter ca 2,5 värmesäsong och jag anser då verkligen att den nya motorn med keramiska lager gick ännu tystare än vad den gamla motorn gjorde, och då jämför jag givetvis med de första värmesäsongerna när den gamla fläktmotorn var helt i sin ordning. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Drevert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Hur tyst ska en E9DKE bli efter fläktbyte i innerdelen
« Svar #14 skrivet: 09 november 2009, 08:13:24 »
Tack för svaren men hur ska man gÃ¥ vidare med detta?  Jag sitter med en tjutande värmepump och serviceföretaget anser inte att det är nÃ¥got fel. Finns det nÃ¥gon instans förutom Allmänna Reklamationsnämnden man kan vända sig till?

Tobbe

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!