Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1255-16 kalla radiatorer pÃ¥ övervÃ¥ningen  (läst 1285 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ninjaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Teknofil pÃ¥ upplärning
Hej!
Vi har byggt till en våning på villan och har i samtliga fyra sovrum installerat panelradiatorer (Lenhovda MP2). Dessa är kopplade till ett fördelarskåp på övervåningen. Problemet är att dessa inte "sparkar igång" vid normal drift, trots att källarens och entréplanets radiatorer (ca 15st) är behagligt varma. Källarens och entreplanets radiatorer har sedan värmepumpsinstallationen inga termostater utan står oreglerat fullt öppna. Vi har inte haft några problem med ojämn temperatur utan huset har värmts bra utan justeringar av flödet.

Då jag misstänkt att problemet med de kalla övervåningen berott på det ökade trycket relaterat till höjdskillnaden (2,6m takhöjd), testade jag att manuellt ställa upp värmebärarpumpen till 100%. Det blir då fart i övervåningens radiatorer. Problemet som uppstår är dock att undervåningens radiatorer blir tokvarma och det skvalar störande från dem.

Har rotat igenom manualen men finner inga svar. Vad är problemet och vad kan bli lösningen?
Kräver ett tvåvåningshus med värmepumpen i källaren en extra cirkulationspump?

Tvåplans 40-talshus med källare 155+85.
Nibe 1255-16 med 219m aktivt borrdjup, frikyla med Skystar ECM-52.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-16 kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2023, 12:15:10 »
Hej! Konstigt, tycker jag. När man bygger om och bygger till brukar rörmokare sätta nÃ¥gon avstängningsventil pÃ¥ nya delen, för att kunna koppla pÃ¥ sig, men samtidigt kunna koppla färdigt tillbyggnaden.  Det kan inte finnas nÃ¥gon sÃ¥dan som är stängd? Det andra är ju som du antyder med porlande, har du nÃ¥gon luftficka, lÃ¥ter nästan sÃ¥.
Recept: Kör cirkpump på full hastighet och ha bara den nya slingan igång. Då kan du "blåsa upp" luften till systemets högsta pump, där du förstås avluftar.
Jag antar att du har tillräckligt med vattentryck i ditt system. Kollas enklast genom att lufta på översta punkten, och det skall finnas en klar stråle från luftningspunkten, även med stillastående cirkulationspump. Har du inte vattenpelare som motsvarar husets nya höjd blir det problem av det slaget du beskriver. Vad står det på mätaren på ditt expansionskärl?

Jag tycker inte att dina idéer om fler pumpar skall behövas. Själv har jag ett gammalt högt hus med VP i källaren. Där finns element med god värme, och ofta finns dessutom bättre verkan i självcirkuklation till högt belägna element. När min pump värmer kommer värmen först till översta våningen.

Jag har grova gamla järnrör, blandat med 15mm kopparör på alla plan, nya och gamla rör, värmen når överallt. Jag har t.o.m. separat 15mm rör som går från pannan i källaren ca 15-20 meter till ett singelelement i badrum på översta våningen. Inga problem.
Ett system med cirkpump har ett tryck, trycket fördelar sig överallt. Även lÃ¥ngt frÃ¥n pannan, pÃ¥ de mest olika plan. Jag antar att du pÃ¥ entréplan har termostatförsedda element, fullt öppna, vilket ger en lämplig strypning för att även pressa upp vatten lÃ¥ngt iväg. 


Utloggad ninjaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Teknofil pÃ¥ upplärning
SV: Nibe 1255-16 kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2023, 12:42:40 »
Tack för input! Jag tycker också det känns konstigt. Har luftat av x fler och fick i våras "automatavluftare" installerade i fördelningsskåpet. Detta var dock sista dagarna värmepumpen var aktiv, sedan kom vårvärmen! Kan problemet fortsatt vara luftfickor i radiatorerna? Ok att det skulle hindra flödet från någon radiator, men samtliga? Trycket har jag ställt till drygt 1 bar vilket ju borde räcka och bli över.

Har luftat av både vid fördelarskåpet (som nu har öppen automatavluftare) samt samtliga av övervåningens radiatorer. Visst fanns där lite luft, men inte värre än det brukat vara vid höstens driftstart innan dessa installerades. När du nämner att "Ett system med cirka pump har ett tryck" förstår jag ju plötsligt att det naturligtvis är så, 1 bars tryck i hela systemet. Så luftficka låter rimligt. I brist på annat får jag fortsätta att lufta av.

Har ställt tillbaks driftläge på värmebärarpumpen till "auto" vilket resulterar i att hastigheten minskat till 25%, trots att jag ställt lägsta hastighet till 30% för att testa att behålla lite högre cirkulation. Problemet är ju att det tar så lång tid att se effekterna av ändringarna. Återkommer!

Tvåplans 40-talshus med källare 155+85.
Nibe 1255-16 med 219m aktivt borrdjup, frikyla med Skystar ECM-52.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-16 kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2023, 12:50:06 »
En annan sak jag kom att tänka på. Till dessa element har du ett koppel, d.v.s. grejer för att koppla rören till element och termostat. De har även en strypning under en större mutter, ca 24 mm, som stryper utloppet från elementet. Det kan ju vara så att strypningen är snålt ställd från leverans.
Enkelt att kolla, tag av den stora muttern som bara är ett lock. Det kommer maximalt några droppar vatten, troligtvis inget. Därunder locket kan du gå in med en insex-nyckel (troligtvis 6mm) och skruva ut några varv, så att dessa strypningar garanterat har öppnats tillräckligt.
1 bar räcker, jag ligger strax under det.
« Senast ändrad: 08 oktober 2023, 12:53:16 av Valiant »

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 1255-16 kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2023, 12:59:24 »
Hjälper inte det så stryp de gamla radiatorerna på samma sätt gradvis, så flödet inte har något annat val än att delvis gå upp.

Vid avluftning, släck gärna ner systemet så cirkulationen upphör, vänta gärna upp till 30 min så luften klumpar ihop sig.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-16 kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #5 skrivet: 08 oktober 2023, 13:07:31 »
Som exempel att vattnet tar sig fram: I mitt gamla hus kopplade en rörmokare på ett gammalt rör som gått från källaren till andra våningen och satte ett element. Från detta element gick han åter ned till första våningen och satte ytterligare 1 element, 12mm kopparrör. Inga problem med circulation. Vad jag menar, vanligtvis tar sig varmvattnet fram överallt, oavsett om det är många våningar. Cirkulationspumpen lägger ett tryck som fördelar sig jämnt i hela systemet, vid samtliga element.

Utloggad ninjaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Teknofil pÃ¥ upplärning
SV: Nibe 1255-16 kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2023, 20:37:43 »
Dessvärre kan jag inte stänga av någon våning separat, utan det är allt eller inget. Vid installationen flyttades bergvärmepumpen och rören drogs om så vredet sitter nu före grenkopplingen som går till respektive våning.

Jag testade att gå ner på 25% värmebärarpumphastighet, vilket resulterade i att cirkulationen på övervåningen helt försvann. Har nu testat att öka till 45% vilket iaf ökade värmen på fördelarskåpets termometer. Det förefaller alltså som att 25% värmebärarpumphastighet är för lite för att cirkulera värme där uppe. Den automatiska avluftaren har varit öppen. Ska testa att avlyfta varje radiator imorgon igen.

I fördelarskåpet ser det ut så här: På bilden är framledningen avstängd med det röda vredet, vilket den naturligtvis inte varit annat än när bilden togs. Det ses inget vatten i flödesmätarna, och har heller aldrig gjort.

Radiatorerna ser ut att vara förberedda för termostat. har för mig att rörisen sa att det skulle vara "MMA M25" men det var i våras så minnet kan svika...
Tvåplans 40-talshus med källare 155+85.
Nibe 1255-16 med 219m aktivt borrdjup, frikyla med Skystar ECM-52.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255-16 kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2023, 20:56:41 »
MMA ventiler har M28-gänga för MMA termostathus.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-16 kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #8 skrivet: 08 oktober 2023, 21:10:06 »
Har du inte termostater på bottenvåningen och källaren? då kan du ju tillfälligt stänga samtliga för att få sprätt på vattnet till övervåningen för att dra upp luften. Men personligen tror jag mycket på returstrypning på nya elementen, att de stryper för mycket.

Utloggad ninjaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Teknofil pÃ¥ upplärning
SV: Nibe 1255-16 kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2023, 22:46:09 »
Jag skall kolla på det där med returen i kopplet imorgon. Det låter för mig som den rimligaste förklaringen att returflödet är för lågt...
Tvåplans 40-talshus med källare 155+85.
Nibe 1255-16 med 219m aktivt borrdjup, frikyla med Skystar ECM-52.

Utloggad ninjaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Teknofil pÃ¥ upplärning
SV: Nibe 1255-16 kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #10 skrivet: 09 oktober 2023, 08:18:46 »
Var nu på morgonen uppe och kontrollerade returinställningen på radiatorn. Samtliga var urskruvade maximalt.
Den övre "grenkopplingen" alltså den för framledningen är märkbart varmare (27C) än returen, som är rumskall (20C) så allt talar ju för att cirkulationen är tillräcklig för att trycka upp vattnet men inte runt i radiatorerna, där det uppenbarligen står helt still...

På entréplan och i källaren har jag inga termostater eller vred. Dessa plockades bort när bergvärmepumpen installerades för ca 8 år sedan och allt har som sagt funkat klanderfritt.
Tvåplans 40-talshus med källare 155+85.
Nibe 1255-16 med 219m aktivt borrdjup, frikyla med Skystar ECM-52.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-16 kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #11 skrivet: 09 oktober 2023, 09:10:18 »
I ditt läge hade jag försökt med att strypa returflödet på de ursprungliga elementen, eller några av dem. Kanske det går alldeles för lätt runt i gamla systemet. Antingen att du drar åt samtliga gamla radiatorers retur, och öppnar lika mycket, låt säga 2-3 varv.
Alternativet är ju att ha elementen kalla, dra ned GM-värdet sÃ¥ värmepumen rejält börjar producera värme. Springa runt som en skÃ¥llad rÃ¥tta till samtliga element  och kolla vilka element som snabbast blir uppvärmda, genom att göra som du gjort. Känna hur lÃ¥ngt ned värmen nÃ¥r när man känner med handen, efter viss tid. Dessa ka du dÃ¥ strypa pÃ¥ returen.
Vilken rördimension har du på stigaren till andra våningen? Den måste klart stå i proportion till övriga element.
PS:Kan du skicka dina bilder i annat format, det du har accepteras ej i mina datorer.
« Senast ändrad: 09 oktober 2023, 11:05:46 av Valiant »

Utloggad ninjaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Teknofil pÃ¥ upplärning
SV: Nibe 1255-16 kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #12 skrivet: 09 oktober 2023, 19:03:37 »
Luftat av igen, och fått ut lite luft. men fortfarande ingen fart.
Pratade med rörmokaren som installerade som menar att det beror på att flödesmotståndet är för lågt på entreplan och källare. Föreslog byte av, vad det nu var (termostat + koppling kanske), på befintliga radiatorer till en uppskattad kostnad av runt en tusing per radiator (totalt ca 14st) Han trodde det var ungefär en dags jobb iaf.

Bifogar bilderna som ej gick att se. Tror röret upp till fördelarskåpet kanske kan vara 25mm...
Tvåplans 40-talshus med källare 155+85.
Nibe 1255-16 med 219m aktivt borrdjup, frikyla med Skystar ECM-52.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-16 kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #13 skrivet: 09 oktober 2023, 19:45:20 »
Noll flöde pÃ¥ golvvärmen, hur mycket gjorde rörisen, kan inte säga det helt klart, men flödet verkar gÃ¥ baklänges nÃ¥gonstans. Annars med att stänga till lite pÃ¥ dom som är varma för att fÃ¥ flöde till annat. Sen det med extra pump  ska inte behövas.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255-16 kalla radiatorer på övervåningen
« Svar #14 skrivet: 09 oktober 2023, 22:30:33 »
På bottenvåningens radiatorer, har du ingen returstrypning? är det element från 30-talet? Beskriv mer, eller ta bilder på dessa äldre elements till- och frånlopp.
Har du haft termostater där kan man exempelvis strypa med sådana där plastkranar som sitter på vid nybygge, istället för termostat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!