Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F1245 följer inte rumsgivaren  (läst 1135 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonasFor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F1245 följer inte rumsgivaren
« skrivet: 10 november 2022, 22:35:28 »
Efter pappa gick bort så försöker jag sänka tempen i huset. Ställer in mål temp på 13C men det blir 17 i huset (pumpen visar också inomhus temp 17). Ändrar faktorn på rumsgivaren från 1,6 till 6 för att få den att sänka temperaturen. Men istället för att sänka tempen så ökar den utgående temp från vp. Så det verkar som om att den inte alls bryr sig om temperaturen jag har ställt in utan ta har en helt annan temp som mål. Fattar inte varför eller vad det skulle vara.

Pumpen har nog inte fått ny mjukvara sedan installation 2010.
Kör kurva 4 och - 3

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F1245 följer inte rumsgivaren
« Svar #1 skrivet: 11 november 2022, 08:34:56 »
Vad står "minsta framledningstemperatur" inställd på? Kan vara det som stoppar det från att bli svalare i huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F1245 följer inte rumsgivaren
« Svar #2 skrivet: 11 november 2022, 11:44:49 »
Jag brukar justera även förskjutningen om jag vill sänka temperaturen.
Kör med -8 på denna när jag ställer ner innetemp till 12 C.
Annars motverkar rumsgivaren och kurvan varandra, man når inte ända fram med rumsgivarens börvärde om förskjutningen på kurvan inte är anpassad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1245 följer inte rumsgivaren
« Svar #3 skrivet: 11 november 2022, 13:55:37 »
Jag vill egentligen förtydliga vad CarlN skriver. Välj kurva, 3-4 nummer lägre än idag. Utomhustermostaten ger för varje grad utetemp en given grad stigartemp till elementen. Vilket i sin tur ger en given rumstemperatur. Det är alltså kurvan som skall bytas.
Rumsgivaren har en underordnad funktion. Rumstermostaten är kopplad till den valda kurvan och har därmed reducerad prioritering. Rumstermostatens funktion är marginella förändringar med 1-2 graders justering av innertemperaturen vid exempelvis solsken eller kall blåst.
Du kan fortsätta att ställa rumstermostaten på önskvärda 13C även efter byte av värmekurva. Det är en fördel. Skall rumstermostaten ha kraft att påverka vald lämplig värmekurva, bör känsligheten ligga på ganska höga värden typ 5.

För övrigt, har du konrollerat att rumstermostaten har en aktiv funktion. Att ifall du ställer 13C, skall samma värde överföras och visas i menyer på värmepumpen, exempelvis hussymbolen som finns innan luckan öppnas på värmepumpen.

Utloggad JonasFor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1245 följer inte rumsgivaren
« Svar #4 skrivet: 11 november 2022, 20:54:13 »
Ett problem är att pumpen är 30 mil bort och kusinen svänger förbi och ändrar Ã¥t mig men jag hÃ¥ller koll pÃ¥ temp via 8 olika termometrar och Tellstick. Har en termometer pÃ¥ utgÃ¥ende vatten frÃ¥n vp. 
Jag kör på kurva 4 med -3 förskjutning i Västebottens inland.
Ja inomhus temperaturen från givaren står på pumpen och den är korrekt. Det är ingen rumstermostat där jag kan ställa in en temperatur utan en termometer/rumsgivare och den temperaturen visas i husen symbolen på pumpen. Önskad temp ställer jag in i meny 1.1 Temperatur.
Det som jag tycker är det konstiga är att när det var 17C inomhus med temp inställd på 13C och jag ändrade känsligheten från 1.6 till 6.0 så ÖKADE pumpen tempen på utgående vatten istället för att minska den. Nu ser jag att när inomhus tempen når 19C så sänker vp tempen på utgående vatten. Så jag tolkar det som om den verkar ha 19C som mål. Frågan är varför?
I menu 1.9.2 Extern justering kan man enligt manualen också ställa in en temperatur. På min Nibe F750 här hemma verkar den temperaturen inte vara samma temp som man ställer i 1.1. Detta är mycket förvirrande, varför går det att ställa in temperatur på 2 ställen och vilken är det egentligen som bestämmer?
Kusinen ska svänga förbi i morgon och kolla vad som står i 1.9.2 extern justering.

Jag vill egentligen förtydliga vad CarlN skriver. Välj kurva, 3-4 nummer lägre än idag. Utomhustermostaten ger för varje grad utetemp en given grad stigartemp till elementen. Vilket i sin tur ger en given rumstemperatur. Det är alltså kurvan som skall bytas.
Rumsgivaren har en underordnad funktion. Rumstermostaten är kopplad till den valda kurvan och har därmed reducerad prioritering. Rumstermostatens funktion är marginella förändringar med 1-2 graders justering av innertemperaturen vid exempelvis solsken eller kall blåst.
Du kan fortsätta att ställa rumstermostaten på önskvärda 13C även efter byte av värmekurva. Det är en fördel. Skall rumstermostaten ha kraft att påverka vald lämplig värmekurva, bör känsligheten ligga på ganska höga värden typ 5.

För övrigt, har du konrollerat att rumstermostaten har en aktiv funktion. Att ifall du ställer 13C, skall samma värde överföras och visas i menyer på värmepumpen, exempelvis hussymbolen som finns innan luckan öppnas på värmepumpen.
« Senast ändrad: 11 november 2022, 21:28:29 av JonasFor »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F1245 följer inte rumsgivaren
« Svar #5 skrivet: 12 november 2022, 09:23:08 »
Kollar du på beräknad framledning?
Det verkliga värdet svänger ju upp och ner beroende pÃ¥ gradminuter, men beräknad framledning borde som sagt inte öka om värmefaktorn pÃ¥ rumsgivaren ökar...  Sc:,h
« Senast ändrad: 12 november 2022, 09:24:52 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1245 följer inte rumsgivaren
« Svar #6 skrivet: 12 november 2022, 12:01:52 »
Det verkar som om du kan genom en yttre kontakt som sluts, kan förändra önskvärd temperatur till det i  1.9.2 inställda värdet.
1.9.3 anger man min  framledning. Fabriksinställning är 20C. Jag kan tänka mig att ifall du vill ha 13C i huset är kanske 20C för högt, sÃ¥ här i början pÃ¥ vintern. Med 20C pÃ¥ elementen kommer du kanske aldrig ned i önskvärda 13C.
Sedan finns det många egendomliga lösningar i mjukvaran. Det kan ju vara så att lösningen att aldrig komma under 20C på framledning löses genom styrning mot en temperatur typ 19C, vem vet.
« Senast ändrad: 12 november 2022, 12:37:08 av Valiant »

Utloggad JonasFor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1245 följer inte rumsgivaren
« Svar #7 skrivet: 12 november 2022, 13:29:38 »
Extern justering stod på 20.0C. Är nu äntrar till 12C.
Temp sensorn sitter på utgående vatten ifrån vp.
På bilden visar röd då faktorn ändras till 6 och blå när inomhus temp nådde 19C.
Får se vad som händer nu

Kollar du på beräknad framledning?
Det verkliga värdet svänger ju upp och ner beroende pÃ¥ gradminuter, men beräknad framledning borde som sagt inte öka om värmefaktorn pÃ¥ rumsgivaren ökar...  Sc:,h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F1245 följer inte rumsgivaren
« Svar #8 skrivet: 12 november 2022, 15:29:46 »
Kolla i Nibe Uplink istället, den där bilden säger inte mig så mycket.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JonasFor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1245 följer inte rumsgivaren
« Svar #9 skrivet: 12 november 2022, 17:12:28 »
Har inte tillgång till Nibe uplink (det är väl extra tillbehör).
Min bild är hur temperaturen på vattnet som går till golvvärmen varierar. Loggar temp var 15 min.
Vp står 30 mil bort.

Kolla i Nibe Uplink istället, den där bilden säger inte mig så mycket.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1245 följer inte rumsgivaren
« Svar #10 skrivet: 13 november 2022, 13:59:27 »
Tyvärr tror jag inte att ändring ab 1.9.2 till 12C kommer inverka. Detta är som antydes en extern möjlighet att påverka temperaturen via en utvald plintingång. När den aktiveras via något modem eller exempelvis timer kan du sänka tempen till det värde som 1.9.2 är ställt. Knappast troligt att denna funktion är inkopplad .
Däremot som jag sagt är 1.9.3 från fabrik ställd på 20C. Det innebär att värmepumpen aldrig, oavsett andra inställningar, kommer acceptera en lägre stigartemperatur än 20C.
Jag förstår att du inte kan svänga förbi och kolla, men håll ögonen på ifall den med din fjärrövervakning någonsin går under 20C

Utloggad JonasFor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1245 följer inte rumsgivaren
« Svar #11 skrivet: 13 november 2022, 22:33:43 »
Nej tyvärr blev det ingen skillnad när extern justering ändrades.
Temperaturen på vattnet har som lägst varit 18C men det är 10m oisolerat rör innan den når dit så runt 20 som lägst. Jag vet att jag har varit inne både på hösta och lägsta tillåtna temp men jag minns inte vad jag satte det till.
Kommer be kusinen stänga av rumsgivaren och sätta kurva 4 och - 5 för att se hur det blir. Kan kolla lägsta temp då.
Men Uplink verkar vara gratis för övervakning så jag ska kolla om det går att koppla in, har ju fiber i huset. Det hade underlättat en del saker.

Utloggad JonasFor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1245 följer inte rumsgivaren
« Svar #12 skrivet: 14 november 2022, 16:07:01 »
Lägsta framledning var satt till 15C. Rörde inte det nu.
Har nu stängt av rumsgivaren och satt kurva 4 och -6.
FÃ¥r se vilken temp det blir inomhus...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!