Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: P6 fel pÃ¥ en Ecodan Split  (läst 3844 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dr.Feelgood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
P6 fel på en Ecodan Split
« skrivet: 27 november 2021, 14:19:52 »
Hej, vi har fått en SWM100-YAA installerad för 2 månader sedan. Nu när det blev kallare så kommer P6 fel hela tiden, funkade utan fel när det vara plus grader under dessa 2 månader.
Det är golvvärme i huset.

Har försökt ändra pumphastighet, luftat, ökat trycket till 1,3 bar, rengjort filtret, kör men innegivare men har också provat med framledningstemp på 30 grader.

P6 felet kommer alltid efter 30-40 minuter, kompressorn kommer igång och allt ser bra ut i början men efter ca 30-40 minuter så kommer P6 fel och kompressorn stannar.
Värme och VV funkar med elpatronen så jag antar att det är ingen stopp i golvslingan. Använder inga termostater och slingan är helt öppen i alla rum.

Vad kan det vara för fel? Kommer tekniker på måndag som skall titta på det, men jag vill veta lite mer själv om vad detta kan bero på och vilka åtgärder som jag kan förvänta mig.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: P6 fel på en Ecodan Split
« Svar #1 skrivet: 27 november 2021, 14:39:35 »
P6 verkar vara problem med kylkretsen, förfrysning eller överhettning:

1 Overcharge of refrigerant
2 Defective refrigerant circuit (clogs)
3 Malfunction of linear expansion valve
4 Reduced water flow
   Â· Clogged filter
   Â· Leakage of water
5 High temperature
   Â· Over-load
   Â· Inlet water is too warm.
6 Defective water pump

12 Check operating condition of refrigerant circuit.
3 Check linear expansion valve.
45 Check water piping.
6 Check water pump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Dr.Feelgood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: P6 fel på en Ecodan Split
« Svar #2 skrivet: 27 november 2021, 15:24:49 »
Om jag upfattad rätt så blir värmeväxlaren överhetat dvs. kompressorn kan inte bli av med värmen.
Då golvslingan är helt öppen och värmen funkar med elpatronen så är det ingen flödesproblem i den kretsen.
Jag hade pumphastighet på 5 men har testat även 2, 3 & 4 men samma P6 fel kommer. Inga andra fel kommer upp.

Hur kan jag se temperaturen i värmeväxlaren, eller annan felsökning på den?

1 & 2 "Overcharge och Defective" , är det kompressorkretsen eller någon annan krets i värmeväxlaren?



Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: P6 fel på en Ecodan Split
« Svar #3 skrivet: 27 november 2021, 16:14:30 »
1 & 2 är kylkretsen/kompressorkretsen. Behövs en kyltekniker med utrustning såsom manometerställ för att undersöka.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Riala33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: P6 fel på en Ecodan Split
« Svar #4 skrivet: 27 november 2021, 21:30:00 »
P6 är frysskyddslarm. TH2 givaren visar för låg temperatur i samband med avfrostning. Titta hur utedelen ser ut misstänker att den är igenisad p.g.a avbrutna avfrostningar. Har du långa köldmedierör? Hur stor volym har du i värmesystemet? Kan vara så att du behöver sätta en liten volymtank för att vp ska kunna avfrosta ordentligt.

Utloggad therealpinto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: P6 fel på en Ecodan Split
« Svar #5 skrivet: 28 november 2021, 15:56:30 »
Jag har samma problem,  ska försöka fÃ¥ tag pÃ¥ tekniker imorgon. Finns det nÃ¥got sätt att fÃ¥ den att prova ny avfrostning?

I Melcloud står min utegivare på 0 grader nu trots att det är runt-12 ute.

Utdelning har frost på flänsarna men det är inte direkt tjockt med is. Vi har bara haft grejerna igång sedan mitten av september så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig...

Gustaf

Utloggad Dr.Feelgood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: P6 fel på en Ecodan Split
« Svar #6 skrivet: 28 november 2021, 18:44:01 »
P6 är frysskyddslarm. TH2 givaren visar för låg temperatur i samband med avfrostning. Titta hur utedelen ser ut misstänker att den är igenisad p.g.a avbrutna avfrostningar. Har du långa köldmedierör? Hur stor volym har du i värmesystemet? Kan vara så att du behöver sätta en liten volymtank för att vp ska kunna avfrosta ordentligt.
Tack, tror du har rätt här. Utdelen var igenomisad. Nu blev det mildare väder så P6 kommer inte längre idag men enheten avfrostar vädigt ofta, typ efter 30 minuter , minst en gång i timmen. Är det normalt att den skall avfrosta så ofta?
Rören är ca 11 meter mellan utedel och innedel så kortare än de 15 meter som följde med enheten. Kan det vara fel i installationen? De som kopplade i rören gjorde det hastigt och deras vakuumpump funkade så där ...

Hur funkar avfrostningen? Vart kommer värmen ifrån, jag ser att TH2 går ner till -17 grader under avfrostning. Hämtar den värme från innedelen? Jag har energimätare på båda delarna men ser inte att innedelen är igång under avfrostning, skulle tänka mig att man man använder innedelens elpatron som energikälla till avfrostningen, eller finns det någon annan värmekälla i utedelen? Verkar som att utedelen drar runt 500 watt under avrostningen, men väldigt ofta känns det som, minst en gång i timmen. Är det normalt att den avfrostar så ofta? Kompressorn har varit igång hela tiden senaste dygnet, känns som att den kämpar tröts temperatur endast runt nollan just nu.

Volymtank, behövs den på golvvärmen eller vilken krets är det som skall ha den?

 

Utloggad Riala33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: P6 fel på en Ecodan Split
« Svar #7 skrivet: 28 november 2021, 19:50:36 »
Avfrostningen styrs av olika parametrar. Är det runt nollan och fuktigt avfrostar den ofta, vid kallare väderlek är det oftast torrare i luften och den kan gå längre mellan avfrostningarna. Den hämtar värme från vb-kretsen till avfrostningen. Om TH2-givaren mäter kallare än -16 samtidigt som THW2-givaren mäter under 15 grader i 10 sek så kommer p6 larmet. Beroende på volymen i golvvärmen så brukar man installera volymtank på returen för att ha tillräckligt med energi till avfrostningen. Hur stort är huset, hur långa slingor? Har du rumstermostater på golvvärmen eller öppna slingor? Det kan hjälpa att fylla på lite köldmedia också. Be din installatör ringa Mitsubishis support, dom har koll!

Utloggad Dr.Feelgood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: P6 fel på en Ecodan Split
« Svar #8 skrivet: 28 november 2021, 20:15:37 »
Avfrostningen styrs av olika parametrar. Är det runt nollan och fuktigt avfrostar den ofta, vid kallare väderlek är det oftast torrare i luften och den kan gå längre mellan avfrostningarna. Den hämtar värme från vb-kretsen till avfrostningen. Om TH2-givaren mäter kallare än -16 samtidigt som THW2-givaren mäter under 15 grader i 10 sek så kommer p6 larmet. Beroende på volymen i golvvärmen så brukar man installera volymtank på returen för att ha tillräckligt med energi till avfrostningen. Hur stort är huset, hur långa slingor? Har du rumstermostater på golvvärmen eller öppna slingor? Det kan hjälpa att fylla på lite köldmedia också. Be din installatör ringa Mitsubishis support, dom har koll!
Tack, nu blev jag mycket klokare. Jag har 7 slingor i totalt 180 m2 som alla är öppna, använder inte termostater då huset har öppen planlösning så det borde inte vara flaskhalsen. Vi har det också ganska varmt så värmebehovet är stor och kapaciteten i värmeslingorna också borde räcka för avfrostning. Kanske är det luft i golvvärmen, skall försöka lufta de igen. Det filtret som sitter i innedelen, är den kopplat till golvvärmen? Hittade lite kopparspån och annat skit efter installationen. Kan också nämna att slingorna spolades inte rena under installation, huset är 15 år och vi bytte nyligen från FLVP till denna nya system.
A ja, en  volymtank bör vara ganska enkel att installera, plats finns, jag fÃ¥r se hur det gÃ¥r framöver men jag är tacksam att veta vad som händer när P6 felet kommer :)

Utloggad Riala33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: P6 fel på en Ecodan Split
« Svar #9 skrivet: 28 november 2021, 20:36:55 »
Okej, då borde volymen räcka till. Har du kollat vad du har för flöde?

Utloggad Dr.Feelgood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: P6 fel på en Ecodan Split
« Svar #10 skrivet: 28 november 2021, 21:24:10 »
Okej, då borde volymen räcka till. Har du kollat vad du har för flöde?
Hur gör man det? Ser inte att jag kan avläsa någon flödesmätare i systemet, är det något som jag behöver lägga till? Jag kan ändra pumphastighet men P6 kom även med högsta inställningen på 5 av 5 på både VV och golvvärme pumparna. Delta på THW1 och THW2 är 3-5 grader och TH2 ligger däremellan i normaldrift.
Om det skulle vara flödesproblem så borde delta mellan THW1 och THW2 vara större?

Tack igen för all det utmärkta supporten!

Utloggad Riala33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: P6 fel på en Ecodan Split
« Svar #11 skrivet: 28 november 2021, 22:40:50 »
Du går in i servicemenyn - information och slår in 540 - enter så får du fram flödet

Utloggad therealpinto

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: P6 fel på en Ecodan Split
« Svar #12 skrivet: 29 november 2021, 07:30:32 »
Jag pratade just med min ÅF som sade att det kommit en mjukvaruuppdatering som ska hantera detta. Jag startade om pumpen nu så får vi se om den går tills de kommer hit och uppdaterar mjukvaran.

Jag har lagt in i MEL Cloud att få mail vid fel men har inte fått något sådant, funkar det för andra? Vi var borta under tiden den satte P6 och det hade varit bra att veta...

Gustaf

Utloggad Dr.Feelgood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: P6 fel på en Ecodan Split
« Svar #13 skrivet: 29 november 2021, 07:33:03 »
Du går in i servicemenyn - information och slår in 540 - enter så får du fram flödet

Får svaret 16 på 540 i information.
Finns det någon lista på infokoder och dess värden?

Utloggad Dr.Feelgood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: P6 fel på en Ecodan Split
« Svar #14 skrivet: 29 november 2021, 07:34:54 »
Jag pratade just med min ÅF som sade att det kommit en mjukvaruuppdatering som ska hantera detta. Jag startade om pumpen nu så får vi se om den går tills de kommer hit och uppdaterar mjukvaran.

Jag har lagt in i MEL Cloud att få mail vid fel men har inte fått något sådant, funkar det för andra? Vi var borta under tiden den satte P6 och det hade varit bra att veta...

Gustaf

fick heller inte mejl om P6 felkoden, men fick "kommunikationsfel" på mejl när jag stängde av enheten ...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!