Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?  (läst 3168 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« skrivet: 23 augusti 2022, 17:55:06 »
Fick just elräkningen från Spanien, och det verkar inte ens kosta 1.5 kr/kWh där. (0.1388 €)
Förra hösten kostade det runt 70 öre, sÃ¥ nÃ¥got har ju hänt, men ändÃ¥.  dontknow
Mest bara avgifter, men det blir det ju när huset står tomt och det bara går el till övervakningssystemet och routern.
Frågan är om vi är lurade av Nordpools kartelliknande avtal som gör att all el kostar lika mycket som den dyraste kWh el som produceras i vårt område?

Jag får i alla fall inte ihop det på annat sätt, och i Spanien har de ju t.o.m elransonering!!!

« Senast ändrad: 23 augusti 2022, 17:57:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #1 skrivet: 24 augusti 2022, 00:33:27 »
Jo, de som producerar elen är inte dumma i huvet, de erkänner t om öppet att när det blåser mycket så stänger de av vissa vindkraftverk "eftersom de kannibaliserar på varandra" dvs elen riskerar att bli så billig att de tjänar på att dra ner på elproduktionen.
Gissar att de stora vindkraftbolagen har en uppgörelse under bordet där de kommit överens om att dela lika på detta.

Nerläggning av kärnreaktorer följer samma mönster, de har lagts ner av ekonomiska själ, dvs de räknar kallt med att bristen på el kommer driva upp priserna så pass mycket att det är en god affär att tillverka mindre el.

Uppdelningen i elprisområden är ytterligare ett sätt att klämma mer pengar ut konsumenterna, även om jag själv bor i område 2 och är glad för att slippa betala hutlöst för elen så är det enkelt att se att de flesta konsumenter bor i område 3 och 4, och där har de drivit upp priserna så att övervinsterna blir ännu högre.
Jävla lurendrejeri är det!
« Senast ändrad: 24 augusti 2022, 00:49:42 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2022, 08:12:24 »
Nja, kärnkraften lades ned av Miljöpartiet och Sossarna.
Vattenfalls VD vägrade lägga ned, utredde/förberedda t.o.m för ny kärnkraft, men byttes ut av dåvarande regeringen för att de kommit överens om att lägga ned kärnkraften, man lade dessutom till en klimatalarmist i styrelsen för att få majoritet trädkramare i styrelsen.
Skrämda av VD-bytet och den nya medlemmen så tryckte resten av styrelsen på rätt knapp.
Utöver det så la man dessutom till en skatt som skulle göra det olönsamt "just när beslutet fattadess" tror den togs bort lite senare när priserna började stiga så ingen skulle komma på tanken att lägga ned de sista tre rekatorerna.

Kanske har t.o.m MP insett att det blir total katastrof om det skulle ske.  dontknow

Jag är inte särskilt partipolitisk av mig, gillar att kunna ha åsikter som olika partier saluför, men nu hoppas jag verkligen på regeringsskifte, då energifrågan är så fundamental för Sveriges framtid, och jag inte ser några tecken på att nuvarande regering kommer att göra något åt saken.
Tycker dessutom att det är bra med regeringsskifte sisådär vart åttonde år oavsett vem som styrt - det behöver röras om lite i grytan då och då.
Jag tor dessutom att Sossarna skulle gå med i en bred uppgörelse med högerpartierna om ny kärnkraft om de förlorade makten, och med makten också oket av att ha kärnkraftsmotståndarna MP och C som stödpartier i energifrågan.

Att Sossarna lämnat alliansfrieheten är ytterligare ett skäl mindre att rösta på dem, jag hade gärna haft den kvar, den har tjänat oss väl i hundratals år, och ett eget försvar kan vi bygga upp med 2% av BNP i budget, precis som kravet är om vi går med i Nato.
Nu sätter vi oss i knät pÃ¥ USA och riskerar fÃ¥ skicka vÃ¥ra barn till ett krig mot Kina, om Taiwan, eller in i Ryssland om Ukraninakriget skulle ta den typen av vändning.  dontknow
Värt att tänka på är att Sverige har några av världens bästa krigsmaterieltillverkare, så vi behöver absolut inte vara rädda för att ha för dåliga vapen i vår arsenal, inte ens som alliansfria.

Vänsterns förslag om "Sverigepriser" borde lyftas inom EU och se om det inte går lösa på nåt sätt, borde vara fler som är intresserade av ett pristak på inhemskt producerad energi (Där man känner till produktionskostnaderna).
Jag menar, inte ens i oljeeldade kraftverk kostar det väl mer än typ 2 kr/kWh att producera el.

Jag överväger faktiskt att börja sälja Dieselvärmare på 5 kW, finns att köpa för under 2000 kr, DET blir ju billigare än att värma med el i vinter, troligen.
Det är den typen av klimatpolitik som MP för - helt sjukt, ökade CO2-utlsäpp, Subventionerade Svenska bilar som exporteras begagnade, Cykelbidrag som inte ökar cyklandet, utan tvärt om gör att de som cyklar motioner mindre och troligen blir sjukare, att elcyklarna dessutom är mer miljöskadliga än vanliga cyklar talas det tyst om.

Kolfri stålframställning riskerar dessutom att bli et stort fiasko, har svårt att se att elen uppe i norr skall räcka till, det riskerar bli döden för SSAB och en stor mängd jobb i Norrbotten, OCH, deras behov har enligt rykten här i Piteå redan stoppat en stor industrisatsning här i Piteå som skulle skapat 600 nya jobb - för att Vattenfall inte kan garantera elförsörjningen.

PlastpÃ¥seskatten var löjlig, men den har i alla fall haft en fördel med sig, vi i vÃ¥r familj lägger nog ut tusentals kronor mindre pÃ¥ plastkassar idag än vi gjorde tidigare, inget ont som inte för nÃ¥got gott med sig alltsÃ¥.  tummenupp

1.5 till 2 kr borde vara ett pristak för elkostnaden före skatt.
Vill ingen producera för det priset är det bättre att satsa på Dieselvärmare och elverk om det kniper.

Tänk hur det kan bli, vi som HADE världens bästa energimix i Sverige, för bara ca 10 år sedan?
« Senast ändrad: 24 augusti 2022, 08:35:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2022, 08:30:34 »
Nu sätter vi oss i knät pÃ¥ USA och riskerar fÃ¥ skicka vÃ¥ra barn till ett krig mot Kina, om Taiwan, eller in i Ryssland om Ukraninakriget skulle ta den typen av vändning.  dontknow


NA i NATO står för Northern Atlantic. Kina ligger utanför det område NATO omfattar. Det finns en annan försvarspakt för det området.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2022, 08:50:12 »
Kan sÃ¥ vara, den som lever fÃ¥r se vilka som rycker in, Sverige har ju inte varit dÃ¥liga pÃ¥ att skicka soldater till oroshärdar ens trots att vi varit alliansfria och neutrala.  dontknow
Irak, Afghanistan och Afrika för att nämna några.
« Senast ändrad: 24 augusti 2022, 08:53:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2022, 09:08:51 »
Sen har vi detta med utbyggnaden av kraftnätet, det har dragits en hel del kabel utomlands från södra Sverige, där har man bara kopplat på sig på det befintliga elnätet.
Orsaken är enkel och cynisk, att dränera elprisområde 1 och 2 på el genom att skicka ut den utomlands så skapar man elbrist vilket driver upp priserna.
Det var en mycket god affär att bygga dessa kablar, de tjänar kanske inte så mycket på själva exporten utan pengarna ramlar iställlet in på höjda priser här hemma.
Det är nämligen delvis samma bolag som äger kablarna till utlandet som tillverkar elen (Vattenfall äger 49 % av Polenkabeln, Eon är delägare av kablarna till Danmark).
Men att bygga en ny kabel från Norrlands vattenkraftverk och söderöver är en mycket dålig affär, istället ser man till att exportera all överskott från norrland till angränsande länder, samma orska som övrigt, det driver upp priserna i Sverige och där tjänar man pengarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #6 skrivet: 24 augusti 2022, 10:17:42 »
Vänsterns förslag om "Sverigepriser" borde lyftas inom EU och se om det inte går lösa på nåt sätt, borde vara fler som är intresserade av ett pristak på inhemskt producerad energi (Där man känner till produktionskostnaderna).
Jag menar, inte ens i oljeeldade kraftverk kostar det väl mer än typ 2 kr/kWh att producera el.

1.5 till 2 kr borde vara ett pristak för elkostnaden före skatt.
Vill ingen producera för det priset är det bättre att satsa på Dieselvärmare och elverk om det kniper.
Det kostar allt betydligt mer än 2 kr/kWh att producera el från olja och elen får bli bra mycket dyrare än 2 kr/kWh innan det lönar sig att värma med dieselvärmare istället för en värmepump.

Säg att eldningsoljan som används kostar 15 kr per liter. En liter eldningsolja ger cirka 10 kWh värmeenergi och kraftverk av denna typ har en elverkningsgrad på under 40%. Det gör att elen som produceras (utan underhållskostnader) kostar minst 4 kr per kWh el. Sedan måste producenten såklart lägga på en marginal för att täcka mer än bara kostnaden för bränslet, för man har anställda och service på anläggningarna med mera att ta hänsyn till.
Riktigt höga priser kommer sannolikt av att vissa anläggningar tas i drift under mycket korta perioder (med relativt sett mycket stora förluster som följd) och att även gasturbiner och annat ännu mindre effektivt tas i drift och anläggningar som har högre bränslekostnader.

Eldningsolja för dig och mig kostar idag runt 19 kr per liter eller minst 1,9 kr per kWh värme vid 100% verkningsgrad (inte sannolikt).
Värmepumpen har dock med sitt COP som är en bra bit över 1 ju fördelen att den ger mer värme än den förbrukar el. Så elen får allt kosta minst 6 kr per kWh innan det är lönt att elda olja i en dieselbrännare istället för att förbruka el i värmepumpen. Skulle vara för oss med luftvärmepumpar då som det kan vara lönt att elda olja vid betydligt lägre elpris när det är riktigt kallt ute.



Rörande elpriset i Spanien så är jag helt säker på att det sätts på liknande sätt som för Norden på Nordpool, för det krävs av EU lagstiftningen att handel med el sker på det sättet. Dock är det inte alls omöjligt att spaniens regering har infört ett pristak av något slag som bekostas med skattemedel.

Här kan man se till exempel elpriset i Frankrike, men Spanien saknas tyvärr.
https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic

Rimligtvis går det om man kan språket att hitta motsvarande information om elmarknaden i Spanien. Jag är dock inte den personen som kommer sätta mig att söka rätt på det, inte minst av språkliga skäl.

Edit:
http://flamman.se/a/spanien-och-portugal-ges-undantag-fran-eu-regler-satter-pristak-pa-el

Angående elverk, så ser kalkylen ut liknande för det.
Diesel för idag 25 kr/liter ger el till en kostnad av minst 7 kr/kWh i ett litet diesel-elverk utan hänsyn till kostnad för inköp och service.
« Senast ändrad: 24 augusti 2022, 10:34:56 av Perfa76 »

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #7 skrivet: 24 augusti 2022, 10:43:52 »
Men att bygga en ny kabel från Norrlands vattenkraftverk och söderöver är en mycket dålig affär, istället ser man till att exportera all överskott från norrland till angränsande länder, samma orska som övrigt, det driver upp priserna i Sverige och där tjänar man pengarna.

Jag har motsatt uppfattning. Det finns gränser för hur mycket el det går att exportera till Norge och Finland. Är det överskott i Norrland lär det vara det i norra Norge också.

Det verkar som om man i norra Europa räknar med att kunna använda vattenmagasinen i Norge och Sverige för att utjämna produktionen från vindkraftverken. Man har t.ex. nyligen tagit i drift en kabel mellan Norge och England. Det talar för att man kommer att öka den effekt som kan överföras från Norrland söderut.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #8 skrivet: 24 augusti 2022, 12:12:27 »
Muddra bottnen med ett ankare så kommer nog priset ner.

Tycker det är märkligt att en estländare satsar fruktansvärt med pengar på att montera upp vindkraftverk i finland där jag bor. Varför inte i baltikum när priset är som det är där? Eller har befolkningen där mera bakom öronen så de vägrar godkänna att de byggs? Eller her staten så pass mycket i bidrag att det löns betydligt bättre här än där?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #9 skrivet: 24 augusti 2022, 12:20:56 »
"Fixed funding for subsised rate" tyder väl på att det är nån form av bidrag inblandat.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #10 skrivet: 24 augusti 2022, 14:40:49 »
Det kostar allt betydligt mer än 2 kr/kWh att producera el från olja och elen får bli bra mycket dyrare än 2 kr/kWh innan det lönar sig att värma med dieselvärmare istället för en värmepump.

Säg att eldningsoljan som används kostar 15 kr per liter. En liter eldningsolja ger cirka 10 kWh värmeenergi och kraftverk av denna typ har en elverkningsgrad på under 40%. Det gör att elen som produceras (utan underhållskostnader) kostar minst 4 kr per kWh el. Sedan måste producenten såklart lägga på en marginal för att täcka mer än bara kostnaden för bränslet, för man har anställda och service på anläggningarna med mera att ta hänsyn till.
Riktigt höga priser kommer sannolikt av att vissa anläggningar tas i drift under mycket korta perioder (med relativt sett mycket stora förluster som följd) och att även gasturbiner och annat ännu mindre effektivt tas i drift och anläggningar som har högre bränslekostnader.

Eldningsolja för dig och mig kostar idag runt 19 kr per liter eller minst 1,9 kr per kWh värme vid 100% verkningsgrad (inte sannolikt).
Värmepumpen har dock med sitt COP som är en bra bit över 1 ju fördelen att den ger mer värme än den förbrukar el. Så elen får allt kosta minst 6 kr per kWh innan det är lönt att elda olja i en dieselbrännare istället för att förbruka el i värmepumpen. Skulle vara för oss med luftvärmepumpar då som det kan vara lönt att elda olja vid betydligt lägre elpris när det är riktigt kallt ute.



Rörande elpriset i Spanien så är jag helt säker på att det sätts på liknande sätt som för Norden på Nordpool, för det krävs av EU lagstiftningen att handel med el sker på det sättet. Dock är det inte alls omöjligt att spaniens regering har infört ett pristak av något slag som bekostas med skattemedel.

Här kan man se till exempel elpriset i Frankrike, men Spanien saknas tyvärr.
https://www.nordpoolgroup.com/en/maps/#/nordic

Rimligtvis går det om man kan språket att hitta motsvarande information om elmarknaden i Spanien. Jag är dock inte den personen som kommer sätta mig att söka rätt på det, inte minst av språkliga skäl.

Edit:
http://flamman.se/a/spanien-och-portugal-ges-undantag-fran-eu-regler-satter-pristak-pa-el

Angående elverk, så ser kalkylen ut liknande för det.
Diesel för idag 25 kr/liter ger el till en kostnad av minst 7 kr/kWh i ett litet diesel-elverk utan hänsyn till kostnad för inköp och service.
Från Preems hemsida
Eldningsolja E10:  15 160 kr/m3

Man får anta att karlshamnsverket köper olja på världsmarknaden för kanske halva priset, men det vet jag naturligtvis inte säkert.
Jag förutsätter dessutom att oljekraftverken kan sälja värmen i ett fjärrvärmesystem som de ansluter till i många fall.
Detsamma borde gälla kol och gas också, kan man tycka. Någonstans måste det ju finnas de som kan räkna matte på i vart fall grundläggande nivå?

Men att värma hemma för ca 2 kr/kWh istället för direktverkande el i vinter torde vara intressant i alla fall.

Jag har inte sett något skrivas om pristak på elen i Spanien, alltså på mina elräkningar, eller i månadsbrevet från densamma, däremot såg jag att man sänt skatten först från 20 öre till 15 öre, och nu till 5 öre/kWh.
Vet inte heller om jag ser Flamman som en trovärdig källa, men det är säkert inte omöjligt att de har ett pristak (som kanske inte ens triggats ännu).

Kollade på min första faktura från Spanien, i Augusti förra året och då kostade elen bara 27 öre, så visst har det hänt saker även där - även DET priset väcker ju frågan om vi är förda bakom ljuset på något sätt, för redan förra hösten var det väl dyrt i södra Sverige?

Hittade lite rolig statistik på gaspriserna, verkade ligga på ca 1 kr/kWh för hushållen förra året denna tid i Spanien.
Spridningen inom EU var mellan 20 öre, och 2 kr, Sverige var överlägset dyrast. Som vanligt.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Natural_gas_price_statistics

För icke hushållskunder var gaspriset i Spanien för ett år sedan ca 30 öre/kWH, det borde väl omfatta t.ex. elproducenter kan man tycka.

Och Sverige var bara näst dyrast på 1 kr, Finland var dyrare.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Natural_gas_prices_for_non-household_consumers,_second_half_2021_.png
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #11 skrivet: 24 augusti 2022, 15:25:12 »
Jag har motsatt uppfattning. Det finns gränser för hur mycket el det går att exportera till Norge och Finland. Är det överskott i Norrland lär det vara det i norra Norge också.

Det verkar som om man i norra Europa räknar med att kunna använda vattenmagasinen i Norge och Sverige för att utjämna produktionen från vindkraftverken. Man har t.ex. nyligen tagit i drift en kabel mellan Norge och England. Det talar för att man kommer att öka den effekt som kan överföras från Norrland söderut.

En kabel från Norge till England hjälper oss föga, snarare är det väl så att Norrbaggarna lärt sig av oss och tänker dränera sitt land på el för att driva upp priserna där med...
Just nu försöker Norge exportera sitt överskott till Sverige men eftersom det mesta går till elområde 1 i Sverige så driver detta inte upp priserna där tillräckligt...

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #12 skrivet: 24 augusti 2022, 16:13:07 »
Patrik Svensson, på svenska kraftnät, säger att elöverföringen från norr till SE4 är mer än tillräcklig med tanke på elförbrukningen i SE4. Så förhåller det sig om det inte skulle vara någon överföring av el från SE4 till våra grannländer. Således föreligger det inte någon begränsning i överföringen från norr till söder för konsumenterna i SE4. Höga elpriser i söder beror alltså inte på brist på överföringskapacitet från norr till söder, utan på elöverföringen till våra grannländer från SE4.

Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #13 skrivet: 24 augusti 2022, 19:58:50 »
En kabel från Norge till England hjälper oss föga, snarare är det väl så att Norrbaggarna lärt sig av oss och tänker dränera sitt land på el för att driva upp priserna där med...

Nej, det blir naturligtvis englandspriser på elen i Norge.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Billig el i Spanien, är vi förda bakom ljuset?
« Svar #14 skrivet: 24 augusti 2022, 20:38:50 »
Kan sÃ¥ vara, den som lever fÃ¥r se vilka som rycker in, Sverige har ju inte varit dÃ¥liga pÃ¥ att skicka soldater till oroshärdar ens trots att vi varit alliansfria och neutrala.  dontknow
Irak, Afghanistan och Afrika för att nämna några.

Hmm. Har Sverige skickat folk till oroshärdar? Skulle inte tro det! Det har nog skett på frivillig basis.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!