Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offert bergvärme i 300 kvm hus Gotland  (läst 548 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MikaelAnders

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Offert bergvärme i 300 kvm hus Gotland
« skrivet: 29 oktober 2023, 21:19:46 »
Hej, skulle vilja ha lite hjälp att bedöma rimligheten i två offerter jag fått, ffa nr 1. Brukar vara duktig på att forska runt vad saker kostar men tycker det här är väldigt svårt utan bra kunskap som jag inte besitter och svårt att hitta priser på dessa apparater. Vår planering stannade upp lite när jag tyckte offerten var ganska dyr mot vad jag förväntat mig, därför jag är tacksam för hjälp med bedömning.

Hus: Trähus från början av 1900-talet som erhållit putsade väggar på senare dar. Ca 300 kvm, tre våningar varav den nedersta är i suterräng och enbart halva våningsplanet. På Gotlands västra kust, nära havet så utsatt för en del vind.
Befintligt värmesystem: Luftvattenvärmepump NIBE fighter 2020, 14 KW. Radiatorer i majoritet av rummen, några rum med golvvärme.

Offert 1 - (var här på besök så gjorde ett gediget jobb)
Pris utan ROT: 413 000 kr  (med ROT 369 800 kr)
Ingår: IVT GEO 616 E + varmvattenberedare EWH 200C. Borrning 313 m uppdelat på 2 hål. Installation + bortforsling av gammalt system + elektriker.


Offert 2 - (enbart gått på de uppgifter jag gett om huset.)
Pris utan ROT: 284 900 kr (med ROT 255 000 kr)
Ingår: Thermia Calibra Eco 16 Duo + varmvattenberedare Thermis MBH 200 + borrning (oklart hur djupt) + installation. (Ej bortforsling av gammalt, ej elektriker)


Tacksam för hjälp med bedömning!

+extrafråga: Vilken tillverkare ska man satsa på om man intresserad av att kunna styra värmen utifrån spotpriser (ex med home assistant, Tibber osv) ?



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Offert bergvärme i 300 kvm hus Gotland
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2023, 08:30:36 »
Stor prisskillnad kan man väl säga.
Thermia har ju historiskt byggt väl fungerande maskiner med lång livslängd, nu använder de ju ett nytt köldmedium, som skulle kunna innebära någon form av risk för barnsjukdomar, men det är ju omöjligt att göra någon slags riskanalys för det.
Generellt brukar de i alla fall bygga bra bergvärmepumpar.
Jag skulle nog kolla/säkerställa att de borrar lika djupt som på din första offert, och kolla vad elektrikerna eventuellt ska ha för ersättning.
Att byta ut en tidigare pump till en ny innebär ju att elen så att säga finns där redan, så det borde inte behöva kosta så mycket.
Kanske be firman med Thermia-offerten komma ut på plats och se hur det ser ut så att de kan specificera mer exakt?
Den är förberedd för SG-ready (smart-grid) och möjligt att koppla mot smarta elnät, men exakt vad det innebär vet jag inte.

IVT vet jag för lite om för att kunna säga något specifikt, men de har ju också funnits länge på marknaden och tillhör de bästa pumparna.

Vad har du själv för uppfattning om din gamla värmepump, har den klarat hålla huset varmt hela vintrarna utan stora mängder eltillskott?

För att vi ska kunna avgöra effektbehovet lite bättre vore det bra om vi fick ytan på alla tre plan specificerade.
Men jag tycker i alla fall att 16 kW borde räcka till rätt bra, drygt 50W/m2 i ett hus byggt i flera plan borde kunna räcka till.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Offert bergvärme i 300 kvm hus Gotland
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2023, 11:42:56 »
Är det inte bäst att hålla sig till luftvattenvärmepump på Gotland? Bergvärme kan vara bra på många ställen men Gotland består väl av kalksten som har dålig värmeledningsförmåga? Då tvingas man borra mycket djupare och ha grövre dyrare slang för att det ska passa. Samtidigt som vinterklimatet är milt med få kalla dagar vilket passar luftvattenvärmepumpar bra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 721
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!