Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur länge skall det vaccumsugas?  (läst 11666 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
Hur länge skall det vaccumsugas?
« skrivet: 16 april 2012, 12:12:34 »
Jag får min installerad i morgon, utetemperaturen ligger väl runt 10 grader ute nu på dagarna. Hur länge skall den vaccumsugas för att veta att det blir rätt gjort? Jag är naturligtvis där själv och kommer att ha viss koll på tiden och vill ju att det skall bli bra!
Är en halvtimme okej och sedan skall man vänta ytterligare en halv timme för att se så inte trycket har ändrat sig?
Eller bör detvara längre/ kortare tid?

Mvh
Olof
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur länge skall det vaccumsugas?
« Svar #1 skrivet: 16 april 2012, 12:16:17 »
Det skall evakueras till absolutvacuumetern säger att det är klart tummenupp

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Hur länge skall det vaccumsugas?
« Svar #2 skrivet: 16 april 2012, 12:29:28 »
Och hur lång tid brukar det ta?
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur länge skall det vaccumsugas?
« Svar #3 skrivet: 16 april 2012, 12:32:52 »
Tills det är klart  dontknaow  Du ska inte tänka en tid.  vacuumetern ska säga att det är torrt inget annat, tar den tid det tar :)

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Hur länge skall det vaccumsugas?
« Svar #4 skrivet: 16 april 2012, 12:39:10 »
Och vad skall jag titta på då, när den står på noll? Hur länge skall man vänta efteråt för att se så det inte ändrar sig? (Vaccumpumpen avstängd då antar jag.)
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur länge skall det vaccumsugas?
« Svar #5 skrivet: 16 april 2012, 12:45:19 »
Inte 0   cirka 3mbar(a) stabit.   Installatören har en absolut vacummeter har han inte det sÃ¥ är han inte kyltekniker, denna är ett krav i utrustningen för att fÃ¥ kylcertet.

StÃ¥r det 0 pÃ¥ absolutvacuumetern sÃ¥ är det ju kanon eftersom du dÃ¥ har absolut vacuum,  men dit kommer du inte

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Hur länge skall det vaccumsugas?
« Svar #6 skrivet: 16 april 2012, 12:52:11 »
Okej, så ca: 3 mbar.
Tack för informationen.

Hur länge skall den stå på detta innan han kopplar ifrån allt?
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Hur länge skall det vaccumsugas?
« Svar #7 skrivet: 16 april 2012, 22:20:02 »
3 mBar tycker jag låter högt - men jag vet att många svenska kylnissar är (felaktigt enligt min synvinkel) lärda så.

Själv skulle jag gå på vad som står i installationsanvisningarna - när jag läst i sådana och det stått något alls om vakumnivåer så skall dom sugas betydligt djupare, typ 500 micro eller liknande stadig vakum och jag skulle kräva att installationen skall göras efter vad som står i installationsbeskrivningen.

Hur mycket man sedan skall vänta efter man stängt till pumpen beror pÃ¥ anläggningen - det kan vara frÃ¥n halvtimme till mÃ¥nga timmar, ja tills man är säker pÃ¥ att tryckhöjningen avstannat efter man stängt till pumpen dÃ¥ 'platÃ¥n' beskriver systemets rÃ¥dande fukthalt, och höjer det sig utan att stanna av sÃ¥ har man en läcka - läcktakten är i stort sett konstant tills trycket är runt 500 mBar absoluttryck i systemet dÃ¥ luften vid undertryck under 500 mBar absoluttryck är i ljudhastighet pÃ¥ den smalaste passaget i läckan vilket gör att läcktakten inte pÃ¥verkas trots att vakumet minskar sakta   

figuren nedan beskriver ungefär vad man är ute efter:



Lyckas man suga riktigt djupt sÃ¥ är vakum pÃ¥ den här nivÃ¥n ocksÃ¥ god indikation pÃ¥ även väldigt smÃ¥ läckor, ja om man fÃ¥r anslutningen mellan utrustningen, vakummätaren och avstängningsventilen tillräckligt tät vill sägas (det är detta hur man hanterar vakum som skiljer agnarna frÃ¥n vetet när det gäller kylinstallatörer)  - skarvarna/anslutningarna bör vara helt i metall till efter avstängningsventilen och slangen först efter mot pumpen och gärna 1-2 nummer större i diameter och lÃ¥ggasande än det som sitter pÃ¥ manometeratället.

« Senast ändrad: 16 april 2012, 22:26:06 av xxargs »

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Hur länge skall det vaccumsugas?
« Svar #8 skrivet: 17 april 2012, 08:27:23 »
Tack för all information, sitter och väntar på att montören skall komma nu.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Hur länge skall det vaccumsugas?
« Svar #9 skrivet: 17 april 2012, 20:54:24 »
Installerad och klar, vaccumsugningen tog ca: 20 minuter. Dock gick det inte att se något på klockorna, de var visst för "grova" mätare på. Han lyssnade på pumpen istället och sa att han aldrig hade åkt tillbaka på någon pump med läkage. Vet inte riktigt om detta är något att bråka om eller ej, då det trots allt är 5 års garanti och läcker den så visar ju detta innom 5 år ändå.
Kör på heat 21 grader med fläkt på auto.
5.5 meter rör gick åt. Testade köra på max och det var bra med värme som kom ur den då.
Auto läge så hörs innedelen nästan ingenting, men med fullt blås så hörs det en del.
Hoppas att jag blir nöjd med den och att allt är tätt.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur länge skall det vaccumsugas?
« Svar #10 skrivet: 17 april 2012, 22:03:07 »
Vacuumsugning har inget med täthetsprovning att göra, det gör vi för att evakuera funkt och luft ur systemet.  Annars hamnar alltihop i kondensorn och tar upp plats vilket gör din maskin mindre effektiv, samt syror kan bildas och sabba kompressorn.

Hade din installatör för grova klockor,, ja då var han ingen kyltekniker :::_)

Hoppas allt funkar ändå :)

Läs xxargs inlägg om vacuum   gryyyyyyyyyyyyyyyyyyyyma tummenupp

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Hur länge skall det vaccumsugas?
« Svar #11 skrivet: 17 april 2012, 23:26:49 »
Det där att lyssna på vakumpumpen för att bedöma om tillräcklig vakum uppnåtts har jag också provat - innan jag hade min första vakummeter, sen slutade jag - kort sagt, så är det inte tillförlitligt... sedan kan man inte leta efter platån som motsvarar fukthalten i systemet enligt tidigare bild med vakumpumpen och dess ev. ljud då den är bortkopplad...

FörstÃ¥r inte varför det är sÃ¥ otrolig motstÃ¥nd mot elektroniska köldmedieläcksökare och absolutvakummeter som faktisk hjälpmedel i arbetet  hos VP-installatörerna - det är som att säga att man är en elektriker utan att ens ha en multimeter och säger sig känna med tungan och med fingrarna  om det är 230 eller 400 Volt pÃ¥ kablarna...

BÃ¥de absolutvakummetern och elektroniska sökaren  mÃ¥ste de ändÃ¥ ha i bilen för att övh. fÃ¥ behÃ¥lla certifikatet och företaget de jobbar pÃ¥ sin akreditering om de skulle rÃ¥kat ut för en flygande besikting frÃ¥n SWEDAC. - och det är heller inte speciellt dyra instrument till skillnad mot vad jag mÃ¥ste ha i mitt arbete och som dessutom kalibreras 1 ggr per Ã¥r för sÃ¥där 25000:- per gÃ¥ng  och det utan att det är pÃ¥bud frÃ¥n nÃ¥gon laglig reglerad instans som kylindustrin sägs skall lyda under... - utan för kunderna jag har förutsätter att utrustningen _är_ kalibrerad, annars inga ordrar och uppsagda kontrakt om man blir pÃ¥kommen med använda instrument utanför sina kalibreringsperioder...





« Senast ändrad: 17 april 2012, 23:36:40 av xxargs »

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Hur länge skall det vaccumsugas?
« Svar #12 skrivet: 18 april 2012, 07:57:08 »
Tja, vad skall jag säga... Skall man reklamera eller skall man inte?
Då installationen i övrigt ser mycket proffsig ut, så känns det ju lite tufft att säga till att någon annan får komma tillbaka och göra ny vaccumsugning och tömma systemet och göra om det. Även jag kunde ju höra att det var ett annat ljud i pumpen efter ett tag, så frågan är ju om 20 minuter räcker eller ej?
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur länge skall det vaccumsugas?
« Svar #13 skrivet: 18 april 2012, 08:30:02 »
Enligt lagen sÃ¥ MÃ…STE man utföra täthetskontroll. Gör en polisanmälan om miljöbrott sÃ¥ fÃ¥r installatören förklara för myndigheterna hur han uppfyller lagens krav genom att lyssna pÃ¥ pumpen.  :::_)

Sen är det ju, som andra har sagt, inte så att man vakuumsuger för att kolla att det är tätt. Vakuumsugningen är en förutsättning för att få bort all fukt och andra föroreningar ur systemet.
« Senast ändrad: 18 april 2012, 08:32:05 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Hur länge skall det vaccumsugas?
« Svar #14 skrivet: 18 april 2012, 08:39:45 »
Njae, det var väl å ta i lite mycket med hårdhandskarna tycker jag.
Ja, jo det har jag förstått att det är för att bli av med fukten osv, men skulle det nu ha varit fukt kvar och eventuellt ej helt tätt så kommer ju pumpen att ha havererat innom 5 år och då får man ju en ny?!
Kanske skulle skriva en liten notis om detta till dem jag beställde den av, så jag har det på papper (mail) om att det inte var riktigt utfört iaf.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!