Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frilägga dräningsslangen pÃ¥ FD25VABH  (läst 3117 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pilimausaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Frilägga dräningsslangen på FD25VABH
« skrivet: 17 juni 2011, 19:50:35 »
Friends!
Av olika anledningar installerades aldrig kylfunktionen när maskinen sattes in i höstas.
Dvs slangen för kondensvattnet ligger fortfarande invikt längst ned under plastkåpan på innedelen.
Jag mÃ¥ste ju vika ut den för att sedan kunna koppla pÃ¥ den lÃ¥nga slangen. Men jag kommer inte Ã¥t den.   ???
Är det ngn som har en beskrivning på hur jag lossar på stora kåpan?
Eftersom höljet är gjort i ganska tunn plast så är jag rädd att ta sönder någonting.

Tacksam för bistÃ¥nd.   :)

Pilimausaren

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Frilägga dräningsslangen på FD25VABH
« Svar #1 skrivet: 21 juni 2011, 22:40:18 »
på underidan av innedelen har du 2 st små pilar i bakkant, på dom positionerna ska du dra plasten neråt, funkar att lirka med ngt platt 90gradigt eller bara med händerna om du har lite feeling, när du fått lös dom kommer du åt slangen.

Utloggad Pilimausaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Frilägga dräningsslangen på FD25VABH
« Svar #2 skrivet: 23 juni 2011, 00:10:03 »
Tack !
 
Jag har försökt det men jag skall göra ett nytt försök enl din instruktion.

Mvh

Utloggad Pilimausaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Frilägga dräningsslangen på FD25VABH
« Svar #3 skrivet: 25 juni 2011, 13:20:57 »
Hej igen!

Då har jag gjort ett nytt försök. Jag har lossat de två spärrarna vi pilarna på undersidan och då lyckats dra ut maskineriet en aning.
Men jag har inte vågat dra ut den för mycket eftersom jag är rädd att få hela paketet i ansiktet.
Nu är det så att rören till utedelen går ut från paketet på min innedels vänstra sida. Det innebär att de isolerade rören och elkabeln
löper innanför plastkåpan längs hela paketets undersida. Rören och kabeln är dessutom ihopbuntade med buntband och jag inte se ngn dräneringsslang.
Är det någon som vet var dräneringsslangen är infästad i innerdeln och var den är tänkt att löpa ut? Ligger den kanske bakom rören i mitt fall?
I sÃ¥ fall blir den kanske svÃ¥r att fÃ¥ fram  ???
Det känns ju fånigt att behöva ta hem en montör för detta.

Hälsningar
Pilimausaren
 

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Frilägga dräningsslangen på FD25VABH
« Svar #4 skrivet: 26 juni 2011, 12:34:47 »
Sitter och läser installationsmanualen och det verkar som dräneringsslangen sitter till höger från fabrik men kan flyttas till vänstersidan om man vill, bara byta plats på en plugg och slangen.
Tror inte det är någon fara att du får ner innedelen bara du inte lyfter på den då den är ihakad upptill på fästplattan men var försiktig, den väger 12 kg.

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad janneott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frilägga dräningsslangen på FD25VABH
« Svar #5 skrivet: 27 juni 2011, 12:00:08 »
Har installatören glömt att montera slangen eller ingår det inte i ett standardmontage att alla funktioner skall vara installerade, även kyla?

Utloggad Pilimausaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Frilägga dräningsslangen på FD25VABH
« Svar #6 skrivet: 27 juni 2011, 15:51:05 »
snuppesno:

Kan du se var utloppet för dräneringsslangen är i förhållande till de två isolerade kopparrören som går till utedelen?
Mina rör ligger ju längst ned och går från höger och ut ur paketet till vänster.
Jag fÃ¥r väl skrapa fram en medhjälpare som kan dra ut kÃ¥pan medan jag kollar underifrÃ¥n.  ???

janneott:

Innerdelen sitter väldigt lågt ovanför en dörrpost och jag och montören var osäkra på hur man skulle kunna göra en snygg
utgång för slangen och samtidigt få en bra lutning för avrinningen. Pga tidsbrist var vi överens om att jag skulle fundera vidare
och fixa det själv "vid tillfälle". Kylningsfunktionen var/är inte så angeläget så jag lämnade det därhän men nu kom jag på
att jag ju behöver dräneringen vid rengöringen av innerdelen. Där är jag nu.  ;D
 
Pilimausaren

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Frilägga dräningsslangen på FD25VABH
« Svar #7 skrivet: 27 juni 2011, 18:12:12 »
Utloppsslangen ska komma ut precis bakom kopparrören på högersidan, slangen är isolerad så den ser nästan ut som de isolerade kopparrören.
Skickar ett PM med en bild ur min manual som visar hur du ska flytta dränslang och plugg vid byte från höger till vänster sida.

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Pilimausaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Frilägga dräningsslangen på FD25VABH
« Svar #8 skrivet: 28 juni 2011, 14:54:48 »
 
"Utloppsslangen ska komma ut precis bakom kopparrören på högersidan, slangen är isolerad så den ser nästan ut som de isolerade kopparrören."

Aha!!!
Det löste hela problemet! Eftersom den är isolerad så tog jag för givet att det var ett av kopparrören.

Tack sÃ¥ jättemycket för den suveräna hjälpen SNUPPESNO! Mission  accomplished.   Thumbsup
Vilket grymt forum detta är!

Ha en skön sommar!   *vinkar*

Pilimausaren
 
 

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Frilägga dräningsslangen på FD25VABH
« Svar #9 skrivet: 28 juni 2011, 15:42:34 »
Kul att det löste sig *vinkar*
Bara att köra kyla nu dÃ¥ i sommarvärmen  Thumbsup

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!