Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LVVP till befintlig VVB med solslinga  (läst 1300 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad albo72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LVVP till befintlig VVB med solslinga
« skrivet: 08 april 2021, 14:31:33 »

Står inför valet att köpa och installera en LVVP.
I dagsläge finns en ganska ny VVB med solslinga men den har inga andra kopplingar än just KV in och VV ut samt solvärme in och ut, som i bifogad schema.
LVVP skulle leverera både vv och värme till vattenburengolvvärme men samtidigt, tänker jag, att se om man kan samköra med den befintliga VVB och utnyttja solvärmen också så länge det finns sol. Under förra året levererade den cirka 4000 KW. Det skulle vara dumt att inte använda den här värmekällan när den redan finns.
Undrar om det finns några smarta lösningar där kan man koppla ihop LVVP och VVB och köra solvärme när det finns sol och VP i övrigt.


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: LVVP till befintlig VVB med solslinga
« Svar #1 skrivet: 08 april 2021, 22:29:22 »
Standardlösningen är en tekniktank. Varmvatten och uppvärmning från samma tank med 3 st separata vätskor. Du har bara två.
Det går att lösa det, men kompromisserna och avsaknaden av styr & regler blir så stora så det är bättre du ställer en normal innedel bredvid och seriekopplar varmvattnet enbart, inaktivera elpatronen i soltanken.
Luft/vatten får sen sköta uppvärmningen fristående.

Man får inte glömma att installera en luft/vatten spar pengar mot dagens lösning, även om solsystemet hade skrotats. Så sett känns seriekopplingen plötsligt helt ok!

Satsa på bra fabrikat för luft/vatten.
« Senast ändrad: 08 april 2021, 22:31:57 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad albo72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LVVP till befintlig VVB med solslinga
« Svar #2 skrivet: 09 april 2021, 09:53:19 »
Tack för svaret.
Ja, jag hade tänkt den där möjligheten att serie koppla VVB med innerdelen av en Luft/vatten men är lite osäkert hur detta skulle göras på rätt sätt.
Jag menar, om Solvärmen används för att förvärma varmvatten i innerdelstanken den kan ha allt från 8 grader till 90 grader (utan el patron inkopplad) Om den vattnet används för tappvarmvatten och inte värms mer än 55 grader, det kan finnas risk för Legionella bakterier, eller hur?
På andra sidan luft/vatten VP fabrikanterna använder olika metoder i deras tankar, visa har separata VV slingor där är alltid fräsch varmvatten och andra har en större mantlad tank där det finns ”legionella” program som värmer upp vattnet till 70 grader med jämna mellanrum.
Hur än jag vrider på detta jag får inte det rätt.
Om VVB kopplas mot en av den första modellen där det finns en VV slinga för tappvarmvatten det finns alltid risk att vatten från VVB som kan ha mellan 20 och 50 ska gå direkt till dusch och kranar utan att överstiga 55 under flera timmar eller 70 grader under nån minut.
Det blir typ samma risk om man kopplar VVB mot en tank som har inbyggd legionella program som körs kanske en gång i veckan; eller kan man anta att man byter ut den ”gamla” vattnet från VVB på ett par dagar?

Utloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LVVP till befintlig VVB med solslinga
« Svar #3 skrivet: 09 april 2021, 18:30:11 »
Kan du inte vända upp och ner på varmberedaren och skifta på anslutningarna så kallvattnet går via slingan istället, då är risken minimal med legionella. Frågan är vad dom olika uttagen har för rör dimension om det e 22 mm borde detta funka.
Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad BSOD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LVVP till befintlig VVB med solslinga
« Svar #4 skrivet: 11 april 2021, 20:35:36 »
Legionella är ju främst ett problem i större system, t.ex. flerbostadshus, där det kan vara svårt att bli av med bakterierna om de kommit in nånstans i systemet. Och det är främst ett problem om man är sjuk/gammal eller liknande. Vill inte minnas att jag någonsin hört om någon som farit illa av legionella i en villa, och då har jag i alla fall försökt finna denna information. Jag tror det är relativt ovanligt.

Jag hade satt den i serie med vvb som värms av värmepumpen, där varmvatten ut från soltanken går in i vp-vvb kallvatteninlopp.

Vp har väl ett legionellaprogram, för att skydda dess beredare? Koppla in elpatronen i soltanken med en timer, så den slås på ett par h var-annan vecka, och ställ dess termostat på lämplig temp (typ 70), så borde risken för Legionella i ditt system vara minimal.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: LVVP till befintlig VVB med solslinga
« Svar #5 skrivet: 12 april 2021, 22:14:37 »
Tack för svaret.
Ja, jag hade tänkt den där möjligheten att serie koppla VVB med innerdelen av en Luft/vatten men är lite osäkert hur detta skulle göras på rätt sätt.
Jag menar, om Solvärmen används för att förvärma varmvatten i innerdelstanken den kan ha allt från 8 grader till 90 grader (utan el patron inkopplad) Om den vattnet används för tappvarmvatten och inte värms mer än 55 grader, det kan finnas risk för Legionella bakterier, eller hur?
På andra sidan luft/vatten VP fabrikanterna använder olika metoder i deras tankar, visa har separata VV slingor där är alltid fräsch varmvatten och andra har en större mantlad tank där det finns ”legionella” program som värmer upp vattnet till 70 grader med jämna mellanrum.
Hur än jag vrider på detta jag får inte det rätt.
Om VVB kopplas mot en av den första modellen där det finns en VV slinga för tappvarmvatten det finns alltid risk att vatten från VVB som kan ha mellan 20 och 50 ska gå direkt till dusch och kranar utan att överstiga 55 under flera timmar eller 70 grader under nån minut.
Det blir typ samma risk om man kopplar VVB mot en tank som har inbyggd legionella program som körs kanske en gång i veckan; eller kan man anta att man byter ut den ”gamla” vattnet från VVB på ett par dagar?
Jag tänker precis som du. Jag tycker inte om att ha varmvattnet i serie, jag var ofta bortrest på veckorna. Det blev månader under 50 grader. Blandningsventilen löser övertemp. Legionellatimer är bra tips!

Jag gjorde soltanken till arbetstank för värmepumpen istället. Nackdelen är att när solen värmer så ökar nedre tanken i temperatur. Det motsvarar att jag har fel delta över värmebärare. Då ger pumpen högre onödigt hög framledning om den startar när solen arbetar, men inte räcker. Inte hela världen.
Pga för få uttag så blir det knäpproblamatik med soltanken.

Har en tekniktank stående, löser så många bekymmer i ett. Tror jag inte orkar vänta mer på frånluftspumpen ska dö, det gör den inte.  Sc:,h
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!