Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ersättare till IVT 495 Twin  (läst 16866 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #15 skrivet: 06 juli 2020, 16:55:31 »
Intressant Olle61 :)

Om jag tittar på min pump idag så är det en 11kw´s pump men jag antar att det är totalt med elpatronen på 9kw.
« Senast ändrad: 06 juli 2020, 16:57:17 av M@ZE »

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #16 skrivet: 06 juli 2020, 17:00:03 »
När man anger storlek på VP så är inte elpatronen inräknad.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #17 skrivet: 06 juli 2020, 17:16:07 »
11 kW är märkeffekten, dvs den högsta effekt aggregatet kan dra från elnätet när alla delar är påslagna. 16 A säkringar räcker precis till 11 kW men det är förmodligen kompressorns startström som gör att det behövs 20 A säkringar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #18 skrivet: 06 juli 2020, 17:35:32 »
495 twin är ju en 4kW värmepump hopbyggd med en frånluftmodul. Den typen av hopbyggen finns ju inte längre.
Man skulle kunna få en liknande lösning med en frånluftsmodul (VBX) och minsta möjliga bergvärmepump.

https://www.vvsbutiken.nu/product.html/bosch-compress-5000-lw/m?category_id=1374
https://www.vvsbutiken.nu/product.html/bosch-ventilationsaggregat-el-280?category_id=1172

Skillnaden är att det blir en 6kW mot den gamla 4kW, frågan är om borrhålet tillsammans med ventilationsaggregatet räcker eller om det blir för kallt.

Det skulle ju bli rejält billigare om man slipper borra.

FörlÃ¥t min okunskap, men om min gamla är pÃ¥ 4kw och den där Boschen pÃ¥ 6kw sÃ¥ borde det väl räcka. Jag vet jag är helt ute och cyklar här. Jag antar att man bara som max kan fÃ¥ ut 4kw ur borrhÃ¥let som är 65m. Jag blir inte helt klok pÃ¥ detta tyvärr  ::)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #19 skrivet: 06 juli 2020, 17:55:03 »
Från borrhålet kan man ta ut kring 40 W/m aktivt borrdjup utan att kyla ner hålet för mycket. Men det varierar med var i landet huset står och geologin där. Aktiva borrdjupet är grovt sett den del av borrdjupet som är vattenfyllt med grundvatten. 65 m borrhål motsvarar kanske 59 m aktivt borrdjup.

[värmepumpseffekt] = [kompressorns motoreffekt] + [effekt från berget] + [effekt ur frånluften]

En värmepump med högre effekt behöver alltså mer effekt från berget (djupare hål) och/eller mer effekt ur frånluften.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #20 skrivet: 07 juli 2020, 08:10:30 »
FörlÃ¥t min okunskap, men om min gamla är pÃ¥ 4kw och den där Boschen pÃ¥ 6kw sÃ¥ borde det väl räcka. Jag vet jag är helt ute och cyklar här. Jag antar att man bara som max kan fÃ¥ ut 4kw ur borrhÃ¥let som är 65m. Jag blir inte helt klok pÃ¥ detta tyvärr  ::)

På din nuvarande värmepump kommer dessutom ca 1.5 kW av värmen ur frånluften, så bara typ 2 kW behöver plockas ur borrhålet, resten kommer från elförbrukningen i kompressorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #21 skrivet: 07 juli 2020, 13:57:27 »
Funderar på om en Nibe 1245-6 + kompressorfrånluftsmodul F135 kan vara vägen att gå? Men man får säkert ställa ner upp värdena lite så man skyddar borrhålet lite tidigare än normalt. Det borde väl funka bra?

Annars borde väl en inverterpump som enligt reklamen "anpassar sig efter borrhålet" vara ett bra val, om det funkar så bra som de säger så kommer elpatronen göra resten som inte går ta ur hålet. Thermia eller Nibe S-serie tänker jag nog på.

Blir det skit så kan man ju borra nytt fullstort hål senare efter man testat en vinter utan någon större "dubbelarbetesförlust" iaf.

Annars kan du ju låtsas som att du inte har ett borrhål, och ställa dit en luft/vatten (ingen konvektor i huset). Kanon om det inte är för långt upp i landet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #22 skrivet: 07 juli 2020, 14:23:48 »
Ja, en 1245-6 med FLM skulle kunna fungera, och om borrhålet inte fryser "oturligt" så att kollektorn trycks ihop så kan man ju köra nåon eller några minusgrader in utan att det är hela världen.
Men det är svårt att ge den typen av rekommendationer till "kreti och pleti", det är viktigt att man förstår att värmepumpen kan och troligen kommer att överbelasta hålet, vad det kan innebära, och hur man kan försöka förhindra det, och vad det i sin tur betyder.
Men visst, det kan vara en lösning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #23 skrivet: 07 juli 2020, 14:25:59 »
Tack för svar .. Inser att det kanske inte är en enkel puck att lösa.

För mig är det oerhört svårt att väga vilket alternativ som är bäst. Problemet idag när man ringer olika företag är att dom antingen enbart säljer IVT eller Nibe osv, man får alltså kanske inte den bästa lösningen för just mitt ändamål. Jag tänkte också på Luft/Vatten men antar att jag behöver en Frånluftsmodul också då jag har frånluftsventiler i huset som idag suger in luften som den som Rickard skriver kan återvinna ca 1,5kw ur.

Man tycker ju att det borde gå att räkna ut detta och sen kunna hitta vilken lösning som är dels bäst för plånboken men också mest effektiv, men det kanske inte går hand i hand med varandra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #24 skrivet: 07 juli 2020, 14:48:38 »
De där värmepumparna var en bra ide när de kom, tycker jag, det är ju synd att det inte finns en ersättare.
Märkligt också att inte ens IVT har en fungerande enkel lösning som ersätter en av deras egna tidigare modeller.
Jag tror att en Nibe 370 eller 750 (osäker på skillnaderna) och en luft/luft-värmepump som komplement skulle bli billigast och ändå fungera helt OK, du får då också AC på köpet.
Vill du inte köra luftvärmepumpen klarar ju frånluftsvärmepumpen att värma hela huset med hjälp av elpatron, tror inte du skulle få nämnvärt mycket högre energiförbrukning heller.
« Senast ändrad: 07 juli 2020, 14:54:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #25 skrivet: 07 juli 2020, 14:59:59 »
De där värmepumparna var en bra ide när de kom, tycker jag, det är ju synd att det inte finns en ersättare.
Märkligt också att inte ens IVT har en fungerande enkel lösning som ersätter en av deras egna tidigare modeller.
Jag tror att en Nibe 370 eller 750 (osäker på skillnaderna) och en luft/luft-värmepump som komplement skulle bli billigast och ändå fungera helt OK, du får då också AC på köpet.
Vill du inte köra luftvärmepumpen klarar ju frånluftsvärmepumpen att värma hela huset med hjälp av elpatron, tror inte du skulle få nämnvärt mycket högre energiförbrukning heller.

Jag håller helt med dig, mycket märkligt att man inte har ett alternativ till alla som köpte en 495 Twin och står där med för kort borrhål. Det ända jag har emot luft/luft är att man får en innerdel och det kommer bli en hel del rördragningar, men det positiva att man får kyla. Men då värmer Niben med golvvärmen antar jag för det vill man helst inte välja bort. Hur blir det med frånluften, tar Niben hand om den också ?

Kyla på sommaren är förvisso något man sneglat lite på, skulle såklart vara ett riktigt plus i det hela.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #26 skrivet: 07 juli 2020, 16:10:28 »
Jo, Nibe 370 och 750 är frånluftsvärmepumpar som har nästan samma uteffekt som din nuvarande maskin, enbart plockat ur frånluften.
Man har på moderna frånluftsvärmepumpar börjat kyla frånluften ändå ned till -20 grader och kan på så sätt utvinna avsevärt mycket mer energi ur luften än tidigare.
Den värmer dina golv på precis samma sätt som din gamla värmepump.
OM DU VILL, så kan du på denn blockera tillskottet och köra igång luftvärmepumpen de dagar på året som frånluftsvärmepumpen inte räcker till med enbart "värmepumpsgenererad värme".
Du kan också självklart låta den värma även med elpatron.
Jag gissar att du får ungefär samma besparing med en modern frånluftsvärmepump som med din 495.
Skillnaden borde i alla fall inte rör sig om mer än några hundra kWh/år hit eller dit.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #27 skrivet: 07 juli 2020, 16:31:35 »
Jo, Nibe 370 och 750 är frånluftsvärmepumpar som har nästan samma uteffekt som din nuvarande maskin, enbart plockat ur frånluften.
Man har på moderna frånluftsvärmepumpar börjat kyla frånluften ändå ned till -20 grader och kan på så sätt utvinna avsevärt mycket mer energi ur luften än tidigare.
Den värmer dina golv på precis samma sätt som din gamla värmepump.
OM DU VILL, så kan du på denn blockera tillskottet och köra igång luftvärmepumpen de dagar på året som frånluftsvärmepumpen inte räcker till med enbart "värmepumpsgenererad värme".
Du kan också självklart låta den värma även med elpatron.
Jag gissar att du får ungefär samma besparing med en modern frånluftsvärmepump som med din 495.
Skillnaden borde i alla fall inte rör sig om mer än några hundra kWh/år hit eller dit.

Mycket intressant, jag kan tycka att vår 495 gått ganska mkt på elpatronen när det är kallt ute och nästan direkt efter någon duschar. Fattar faktiskt inte varför den ska gå in så snabbt, det borde den kunna klara av mha energin från frånluften och Bergvärmen .. men det slår till direkt. Dock har vi ändå 16.000kwh per år på 212kvm, så relativt bra ändå.

Och då skippar man bergvärmehålen helt med andra ord, det vore förvisso rätt skönt då det är så extremt dåligt utfört och att pumpen idag står 10cm ut från vägg och även inte in mot högra sidan där BV rören kommer upp (se bild) .. skratta inte nu bara :)
« Senast ändrad: 07 juli 2020, 16:38:51 av M@ZE »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #28 skrivet: 07 juli 2020, 16:39:11 »

Jag tänkte också på Luft/Vatten men antar att jag behöver en Frånluftsmodul också då jag har frånluftsventiler i huset som idag suger in luften som den som Rickard skriver kan återvinna ca 1,5kw ur.

Det går att köra frånluftsmodul av kompressortyp (F135) ihop med en luft/vatten. Vanlig kompressorfri modul funkar till bergvärme men inte bra till luft/vatten.

Oavsett lösning så kan man köra bara frånluftsfläkt utan återvinning om man vill. Ungefär 1-1,5 Kw extra avgiven effekt krävs under de kallare dagarna som går till kråkorna. Har man hög verkningsgrad på sin värmekälla så är det inte hela världen. Men det tar emot helt klart även om det inte blir så mycket i pengar per år.
 
Men det är svårt att ge den typen av rekommendationer till "kreti och pleti", det är viktigt att man förstår att värmepumpen kan och troligen kommer att överbelasta hålet, vad det kan innebära, och hur man kan försöka förhindra det, och vad det i sin tur betyder.
Men visst, det kan vara en lösning.

Håller med, tror det är lika bra att backa från den lösningen. För stor risk att det inte fungerar som tänkt.

Jag tror att en Nibe 370 eller 750 (osäker på skillnaderna)

370:n är mer den gamla klassiska elpannan med hjälpmotor (2 kW).
730 och 750 är lika i kompressoreffekten, upp mot 5,3 kW. Också osäker på skillnaden i övrigt. Tilluftsmodul funkar inte på 730, men funkar på 750. Enda jag vet om dem.

En 730 skulle nog kunna vara en bra rekommendation om ventilationssystemet är bra byggt. Ja även om huset är egentligen är 12 kvadrat för stort för pumpen. Lite extra kondensisolering kan behövas på avluftskanalen bara.

Några har sagt att dessa 730/750 låter mycket när den jobbar hårt. Trådskaparen kanske kan berätta hur pannrummet/tvättstuga upplevs vara ljudisolerat.

En luft/vatten har det mesta oväsendet ute. Den kan ju bli lite tystare i sin helhet om tvättstugan sprider mycket ljud.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad M@ZE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
SV: Ersättare till IVT 495 Twin
« Svar #29 skrivet: 04 februari 2021, 15:37:16 »
Inte så lätt att veta vad man ska byta till, förr eller senare kommer den gå sönder och då är det bra om man vet exakt vad man ska göra. Att borra nytt hål ca 200m plus pump osv lär väl hamna på 200.000. Ska man kontakta en oberoende energirådgivare eller vad göra ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!