Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Poolvärme med VP-slang?  (läst 12545 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Poolvärme med VP-slang?
« skrivet: 25 maj 2010, 14:04:27 »
Jag funderar på att bygga en solvärmare till barnens ovanmarkpool från den lokala leksaksaffären.
Vad tror ni om att klamra fast en 16mm * 50m svart VP-slang på en skiva och cirkulera vattnet igenom?
Kommer slangen att smälta av värmen eller av kloret? Kommer slangen att pulveriseras av UV-ljuset?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Poolvärme med VP-slang?
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2010, 15:34:10 »
Det kommer att funka.
Om jag inte räknar fel motsvarar det ca 8 m2 solfångare (0.16 X 50 = 8 ), och torde kunna värma en pool på upp till 16 m2 till en dräglig nivå om den hålls täckt (och med torr pooltäckning) när poolen inte behövs.
Skivan för slangen blir dock rätt stor.
« Senast ändrad: 25 maj 2010, 15:38:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Poolvärme med VP-slang?
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2010, 15:48:00 »
Det kommer att funka.
Om jag inte räknar fel motsvarar det ca 8 m2 solfångare (0.16 X 50 = 8 ), och torde kunna värma en pool på upp till 16 m2 till en dräglig nivå om den hålls täckt (och med torr pooltäckning) när poolen inte behövs.
Skivan för slangen blir dock rätt stor.

Hmm... 0.016*50 = 0.8 fÃ¥r jag det till. Jag har iofs bara läst matte pÃ¥ universitetet i ett läsÃ¥r...  ;)
Att det funkar rent matematiskt tror jag nog, men frågan är om slangen tål sol och klor...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Poolvärme med VP-slang?
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2010, 15:52:56 »
Mmm, det kändes inte rätt med 8 m2  :-[

0.8 m2 gör ingen större skillnad, men visst kan det ge en liten förbättring om poolen bara är 2-5 m2 stor.
Är den större så tror jag aldrig att ni märker någon skillnad.
Du behöver även en extra cirkulationspump, den som följer med poolen lär inte räcka till för att både filtrera och pumpa vattnet runt i slangen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Poolvärme med VP-slang?
« Svar #4 skrivet: 25 maj 2010, 15:56:18 »
Mmm, det kändes inte rätt med 8 m2  :-[

0.8 m2 gör ingen större skillnad, men visst kan det ge en liten förbättring om poolen bara är 2-5 m2 stor.
Är den större så tror jag aldrig att ni märker någon skillnad.
Du behöver även en extra cirkulationspump, den som följer med poolen lär inte räcka till för att både filtrera och pumpa vattnet runt i slangen.

Nej, jag tänkte koppla det via en egen pump som jag kan slå på när solen värmer. Dessutom kommer jag nog att dela slangen i 2-3 delar som jag parallelkopplar för att få lite bättre flöde.
Iofs är det ingen större investering med 2*50 meter istället...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Poolvärme med VP-slang?
« Svar #5 skrivet: 25 maj 2010, 15:59:00 »
Förmodligen kostar Elnino poolsolfångare inte just mer/m2 än pemslang, där skulle jag lagt mig prismässigt i vart fall, om jag tillverkade/sålde poolsolfångare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Poolvärme med VP-slang?
« Svar #6 skrivet: 25 maj 2010, 16:34:54 »
Går man in på elnino.nu står det:
Calculating the system size

The solar collector area should be a minimum of 50 % of the pool surface in order for the water to reach an enjoyable temperature.

Om man tittar på Elnino (svenska Texsun) ser deras enkla gummisolfångare ut som om man tagit typ en svart golvplaton-matta och limmat en gummiduk på baksidan, sen limmat igen hörnen med 2 öppningar för slang. Det står också att gummisolfångaren INTE får byggas in (blir för hög temp).
Alltså kan man ju slabba och labba lite om man inte vill lägga ut c:a 1500:- ¨pump på ungarnas pool.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Poolvärme med VP-slang?
« Svar #7 skrivet: 25 maj 2010, 17:20:34 »
Barnen tycker redan nu att det är 'enjoyable temperature'. Kan jag fÃ¥ det en grad varmare för 150:- sÃ¥ kanske jag ocksÃ¥ skulle kunna bada nÃ¥gra gÃ¥nger i sommar.   8)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Poolvärme med VP-slang?
« Svar #8 skrivet: 25 maj 2010, 22:53:45 »
Går man in på elnino.nu står det:
Calculating the system size

The solar collector area should be a minimum of 50 % of the pool surface in order for the water to reach an enjoyable temperature.

Om man tittar på Elnino (svenska Texsun) ser deras enkla gummisolfångare ut som om man tagit typ en svart golvplaton-matta och limmat en gummiduk på baksidan, sen limmat igen hörnen med 2 öppningar för slang. Det står också att gummisolfångaren INTE får byggas in (blir för hög temp).
Alltså kan man ju slabba och labba lite om man inte vill lägga ut c:a 1500:- ¨pump på ungarnas pool.

De är tillverkade enligt principen två gummimattor som punktsvetsas ihop i ett mönster som ger vattnet stor omrörning under transporten genom fångaren, detta ökar värmeupptagningen jämför med flödet i en slang kommer att ha, så man behöver troligen mindre yta av en elnino för att få samma resultat som med en större yta PEM-slang. (Yttemperaturen kommer att vara lägre på elnino = värmeöverföringen till vattnet effektivare)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nraloop

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Poolvärme med VP-slang?
« Svar #9 skrivet: 25 maj 2010, 23:10:00 »
Hej

Jag testade detta för några år sedan.
300 meter 25mm PEM-slang som jag la på ett plåttak i spiral.
Det fungerar när solen skiner. Materialet tål både sol och klor så det är inget bekymmer.

Varför la jag ner det?
1) fult som stryk.
2) Ineffektivt, kräver solsken.
3) Dyrt om man skall styra pumpen beroende på sol/temp mm.

Slutsats: Jag köpte mig en värmepump i stället = Alltid varmt.

PS. Min pool är pÃ¥ 11 kbm.  DS

/Göran

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Poolvärme med VP-slang?
« Svar #10 skrivet: 03 juni 2010, 14:18:02 »
Jag funderar på att bygga en solvärmare till barnens ovanmarkpool från den lokala leksaksaffären.
Vad tror ni om att klamra fast en 16mm * 50m svart VP-slang på en skiva och cirkulera vattnet igenom?
Kommer slangen att smälta av värmen eller av kloret? Kommer slangen att pulveriseras av UV-ljuset?

För några år sen byggde jag tre trälådor på 1,5x2,5 meter med glaslock och la ut kanske runt 75 meter DN20 PEM-slang.
Cirkulerar poolvattnet med en separat pump på cirka 250W och får ut mellan 1.5 och 4,5kW. (beroende på solläget)
Startar pumpen när lufttempen inne i lådorna är minst 25 grader över yttertemperaturen. Kör jag inte cirkulationen när det är soligt kan det blir över 100°C i lådorna. Kostnad cirka 1500:- för lådmaterial osv. Glasskivor hittade jag beg. för 500:-. Pump och styrning var överblivna grejer från jobbet... Hade inte byggt det annars.

http://www.jornemark.nu/temperatur/
« Senast ändrad: 03 juni 2010, 14:20:40 av jonasmj »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!