Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: COP 8 med solfÃ¥ngare och värmelager  (läst 8631 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #15 skrivet: 31 augusti 2016, 09:16:11 »
Skulle tro att utnyttjandet av solfångarna är ganska effektivt då även låggradig värme nyttjas. Många solvärmesystem utnyttjar ju aldrig värmen som är kallare än rådande framledningstemp på värmesystemet. Däremot känns det som med så stor solfångaryta skulle nog likvärdigt hus komma ned i samma energiförbrukning med konventionell bvp+ftx.

Som sagt det intressanta är att kunna värma lagret till mer än inomhustemperaturen. Vilket inte borde vara något större problem kan jag tycka. Då skulle man kunna skippa värmepump helt och bara ha en elpatron som spetsar vv under tider med dåligt väder.
Nja i system med värmepump blir besparingen per kvadratmeter solfångare ca 100 - 200 kWh per år. Det ska jämföras med relativt normalt utbyte på ca 400 kWh.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #16 skrivet: 03 september 2016, 20:21:45 »
Nja i system med värmepump blir besparingen per kvadratmeter solfångare ca 100 - 200 kWh per år. Det ska jämföras med relativt normalt utbyte på ca 400 kWh.

Förstår inte riktigt hur du resonerar. Systemet är ju som ett konventionellt system där det i första hand värmer en tank för vv och direktvärme, när tanken är full värmer den värmelagret - energi som normalt sett dumpas.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #17 skrivet: 03 september 2016, 22:16:32 »
Det är väl normalt inte vanligt med så stort överskott så man måste dumpa energin solen ger ju mindre vid högre temp så det brukar funka ok ändå om man har anpassad acktank naturligtvis.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #18 skrivet: 03 september 2016, 23:48:34 »
Jag kan se min solfångare den ger typiskt 3 - 4 kW vid 27 graders framledning men bara 800 - 1000 W vid 55 graders framledning det är enormt dyrt för solfångare att producera högre temperaturer.
Jag skulle kuna tänka mig att man närmar sig 1000 W per kvadratmeter om man kommer ner till 10 graders temperatur från sofålfångarna för min del 8 kW.

Dessutom kan de generera värme mycket fler timmar med lägre framledning.

Ingen som har driftsdata på solfångare vid 7 grader eller däromkring på solfångare.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #19 skrivet: 04 september 2016, 08:52:38 »
Teoretisk värde är 1029,8 kWh/m² vid + 5 grader.
Det är vid solinstrÃ¥lning  som anges frÃ¥n rapporten.
 
Med vänlig hälsning
 
Krister Olsson
031-926620
 
Från: webformsuncarry@www.suncarry.se [mailto:webformsuncarry@www.suncarry.se]
Skickat: den 8 november 2015 22:15
Till: info@suncarry.se
Ämne: Suncarry solenergi
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #20 skrivet: 04 september 2016, 12:13:26 »
Jag kan se min solfångare den ger typiskt 3 - 4 kW vid 27 graders framledning men bara 800 - 1000 W vid 55 graders framledning det är enormt dyrt för solfångare att producera högre temperaturer.
Jag skulle kuna tänka mig att man närmar sig 1000 W per kvadratmeter om man kommer ner till 10 graders temperatur från sofålfångarna för min del 8 kW.

Dessutom kan de generera värme mycket fler timmar med lägre framledning.

Ingen som har driftsdata på solfångare vid 7 grader eller däromkring på solfångare.
Frågan är vad som är bäst att som i artikeln dumpa energin i marklagret redan vid 70 grader eller låta solfångarna jobba vidare mot acktanken med sämre effekt utbyte som följd av de höga temperaturerna. Får man tex 90 grader i acktanken har man ju möjlighet att klara några molninga dagar utan sol utan att vp måste starta men kör man till enbart 70 grader har säkert vp en bra brine temp när den väl startar. I exemplet i artikeln hade dom inte så mycket att välja på eftersom dom måste ladda lagret med energi men i en vanligare anläggning som klarar sig bra utan återladdning kan man ju välja.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: COP 8 med solfångare och värmelager
« Svar #21 skrivet: 20 november 2016, 00:27:34 »
Förstår inte riktigt hur du resonerar. Systemet är ju som ett konventionellt system där det i första hand värmer en tank för vv och direktvärme, när tanken är full värmer den värmelagret - energi som normalt sett dumpas.
Det beror på att solfångarna spara el som annars skulle använts till drift av värmepumpen plus den energi värmepumpen tar från omgivningen. Bara elen till värmepumpen ger en reel besparing.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!