Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Injustering F730 - uppmätta värden och korrigeringsfaktor  (läst 788 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Injustering F730 - uppmätta värden och korrigeringsfaktor
« skrivet: 05 december 2023, 11:57:26 »
Hej,

Pillade en del på mina frånluftsdon när jga flyttade in i mitt hus men tog nu in en tekniker för injustering. Han har justerat in enligt projektering.

Uppmätta värden är 63l/s - dvs 226m3/h. Min värmepump visar 173m3/h samt har en korrigeringsfaktor 0.94. Teknikern sa att han inte kunde pumpen utan enbart mäter och justerar donen.

Jag tänker att detta låga flöde som pumpen "tror" kommer att begränsa kompressorfrekvensen. Vad skall jag göra för att pumpens och det verkliga flödet stämmer överrens? Minns att jag läst att korrigweringsfaktor bör ligga 0.9-1.1.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injustering F730 - uppmätta värden och korrigeringsfaktor
« Svar #1 skrivet: 05 december 2023, 19:37:38 »
Synd att den inte visar rätt värde, men i praktiken är det förångarens temperatur som begränsar kompressorns effekt, inget styrs av luftflödesmätare har jag för mig om.  :-\

Men du kan ju fixa till det med korrigeringsfaktorn om du vill, fast jag gissar att flödesgivaren är lite defekt.
« Senast ändrad: 05 december 2023, 19:39:43 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Injustering F730 - uppmätta värden och korrigeringsfaktor
« Svar #2 skrivet: 05 december 2023, 20:08:50 »
bättre att ligga lite under 1 än över, så prova kör o se om det funkar

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering F730 - uppmätta värden och korrigeringsfaktor
« Svar #3 skrivet: 05 december 2023, 20:30:04 »
Så kontentan är typ - strunta i vad den visar. Sätt korrigeraingsfaktor till ~1 och se hur det går.

Vet att frekvens begränsas av temperaturen på förångaren. Men borde inte 220m3/h vara tillräckligt för att nå 120Hz när det är kallt och värme behovs?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Injustering F730 - uppmätta värden och korrigeringsfaktor
« Svar #4 skrivet: 05 december 2023, 21:17:38 »
hur stort hus? kvmx1.26 ger kubikmeter/h alltså det som ska visas i din display

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering F730 - uppmätta värden och korrigeringsfaktor
« Svar #5 skrivet: 05 december 2023, 21:28:30 »
180kvm

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Injustering F730 - uppmätta värden och korrigeringsfaktor
« Svar #6 skrivet: 06 december 2023, 04:57:42 »

värde lufthastighetsgivare och verkligt luftflöde skall vara så lika som möjligt
notera dina värden, öka fläkten till du får bs1 att visa samma som uppmätt

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering F730 - uppmätta värden och korrigeringsfaktor
« Svar #7 skrivet: 06 december 2023, 10:13:02 »
Så det uppmätta är 226

Min pump visar detta just nu. Om jag ändrar fläkthastigheten så kommer väl det uppmätta att också ändras? Förstår inte riktigt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injustering F730 - uppmätta värden och korrigeringsfaktor
« Svar #8 skrivet: 06 december 2023, 13:45:05 »
Detta är knepigt, båda dina givare visar på ett betydligt lägre flöde än vad som uppmätts.
Undrar om din ventilationstekniker kan sina saker?  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering F730 - uppmätta värden och korrigeringsfaktor
« Svar #9 skrivet: 06 december 2023, 14:36:20 »
Ja någon får man väl lita på - seriös firma som gjorde det så har väl ingen direkt anledning att misstro att personen gjorde rätt. Följde med och läste av - men visst instrumenten kanske inte är kalibrerade men det känns långsökt.

Sen verkar jag inte vara ensam om att verkligt (uppmätt) och BS1 inte stämmer överens.

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering F730 - uppmätta värden och korrigeringsfaktor
« Svar #10 skrivet: 06 december 2023, 20:13:54 »
Borde teknikern kanske ha ställt in 226 på pumpen först - och sedan justerat luftdonen så att dessa stämmer överens?

Dvs att man börjar med pumpens flykthastigheten och sedan jobbar med donen? Det känns lite konstigt dock - så man egentligen ”stryper” pumpen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injustering F730 - uppmätta värden och korrigeringsfaktor
« Svar #11 skrivet: 07 december 2023, 14:57:45 »
Man önskar ju en ventilationstekniker som förstår sig på frånluftsvärmepumpar, egentligen rätt hjärndött att jobba med ventilation annars.
Det är inte så några hus som har frånluftsvärme idag och de är väl de som har störst behov av ventilationstekniker.
Jag skulle nog kolla runt med några andra firmor och ställa kravet att de vet hur man ställer in ventiltionen med en frånluftsvärmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering F730 - uppmätta värden och korrigeringsfaktor
« Svar #12 skrivet: 08 december 2023, 12:44:46 »
Yes - men nu har jag betalat för denna injustering och vill helst slippa för att pynta en till.

Just detta verkar vara lite av gåta i forumet känner jag. Mycket skrivs om att faktorn skall vara 0.9-1.1 men verkar inte gå särskilt djupare än så.  dontknow

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Injustering F730 - uppmätta värden och korrigeringsfaktor
« Svar #13 skrivet: 08 december 2023, 13:12:24 »
Yes - men nu har jag betalat för denna injustering och vill helst slippa för att pynta en till.

Just detta verkar vara lite av gåta i forumet känner jag. Mycket skrivs om att faktorn skall vara 0.9-1.1 men verkar inte gå särskilt djupare än så.  dontknow

Hmm,  ???

Om vi ska vara krass, så låter det här som X/Y-problemet, så jag vet inte vad grundproblemet är för din F730?

Drar den mycket ström?
Lågt luftflöde före injusteringen?
Låga maxfrekvenser?  osv

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering F730 - uppmätta värden och korrigeringsfaktor
« Svar #14 skrivet: 08 december 2023, 13:50:13 »
Problemet var lite ojämnt temperatur som berodde på att det drog alldeles för mkt i tex kök och walk-in closet.

Nu är det justerat och stämmer enligt projekteringen. Dels stör det mig att det inte stämmer och sen så vet jag att den inte kommer komma upp i de höga frekvenserna - fastän den borde det då 226m3/h (uppmätt) skall räcka. Detta genom att kolla tempen på förångaren när den ligger i ca 90Hz nu - den kommer strypas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!