Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F730 hög förbrukning  (läst 6284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TobiasEkv

  • Gäst
TobiasEkv
Nibe F730 hög förbrukning
« skrivet: 16 januari 2023, 21:22:19 »
Hej!
Som många andra har jag börjat fundera på om min inställningar i Nibe F730 verkligen är korrekta.
Vi har ett lättbetonghus på 165kvm samt uterum på 16kvm som är vinterbonat. Alla dessa utrymmen är betongplatta och vattenburen golvvärme. (Uterummet har vi ställt på 12 grader för tillfälligt)

Vi har Separata rumsgivare i samtliga rum (LK Rumstermostat trådlöst).
För att hålla uppe en ok temperatur har jag varit tvungen att justera kurvan med +3.
Vi bor i södra Skåne.

Jag har börjat fundera på om det är så smart med separata rumstermostater ur ett energiförbruknings syfte? eller bör jag öppna ventilerna så de står öppna alltid?


Jag har för några dagar sedan aktiverat Smart Price.... Men känns som värmepumpen får kämpa en del hela tiden ändå.

Tacksam för tips hur man ska ställa in för att göra den mer effektiv och för att pannan ska förbruka så lite som möjligt.

Följande inställningar har jag nu

Meny 1: Inomhusklimat
1.1: förskjutning = +3
1.2 Ventilation Normal 69%
1.3 Schemaläggning Från
1.9 Avancerat
1.9.1 Värmekurva  = 6 (med förskjutning = 0)
1.9.2 Extern justering 0
1.9.3 min.framledningstemp 20
1.9.4 rumsgivarinställningar, ej bockad
1.9.6 Fläktåtergångstid 4 h
1.9.7 Egen kurva (fabriksinställningar, ej ändrad)
1.9.8 Punktförskjutning utetemperaturspunkt 0 grader, förändring av kurva 0 grader
1.9.9 Nattsvalka, ej bockad

Meny 2: Varmvatten
2.1 Tillfällig lyx - från
2.2 Komfortläge  = Normal
2.3 Schemaläggning från
2.9.1 Periodisk höjning = 14 dagar

Meny 4: Värmepump
4.1.3 Plusfunktioner, F370 uppkopplad med gratisversion av Nibe Uplink
4.1.6 Smart Price Adaption PÃ… (Har timavtal via Tibber)
4.1.7 Smarta hem ej aktiverat
4.2 Driftläge = auto
4.3 Ikoner valfritt
4.4 Datum valfritt
4.6 Språk valfritt
4.7 semesterinställning från
4.9.2 Autolägesinställning
        Stopp av värme 17 grader  // Blir det över detta stängs värmen i pannan av.
        Stopp av tillsats 6 grader   // Ingen eltillsats kopplas in över denna temp
        Filtreringstid 24 h
4.9.4 Fabriksåterställning, ej aktuellt
4.9.5 schema blockering från

Meny 5: Service Nås genom longpress på returpilen i 8 sek
5.1.1 Varmvatteninst 
        Starttemp normal 47
        Stoptemp normal 51
        Stoptemp periodisk höjning 55
5.1.2 Max framledningstemp = 60    (förinstallerat värde)

5.1.5 Fläkthastighet frånluft
        Normal 69%

5.1.12 intern eltillsats
Säkringsstorlek = 25A (stod på 16A innan men jag ändrade nu till 25a som jag har
5.1.13 Max installerad eleffekt (6.5kW, Inställt av installatör)


Med vänliga hälsningar
Tobias Ekvall

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2023, 21:25:28 »
Hej!
Som många andra har jag börjat fundera på om min inställningar i Nibe F730 verkligen är korrekta.
Vi har ett lättbetonghus på 165kvm samt uterum på 16kvm som är vinterbonat. Alla dessa utrymmen är betongplatta och vattenburen golvvärme. (Uterummet har vi ställt på 12 grader för tillfälligt)

Vi har Separata rumsgivare i samtliga rum (LK Rumstermostat trådlöst).
För att hålla uppe en ok temperatur har jag varit tvungen att justera kurvan med +3.
Vi bor i södra Skåne.

Jag har börjat fundera på om det är så smart med separata rumstermostater ur ett energiförbruknings syfte? eller bör jag öppna ventilerna så de står öppna alltid?


Jag har för några dagar sedan aktiverat Smart Price.... Men känns som värmepumpen får kämpa en del hela tiden ändå.

Tacksam för tips hur man ska ställa in för att göra den mer effektiv och för att pannan ska förbruka så lite som möjligt.

Följande inställningar har jag nu

Meny 1: Inomhusklimat
1.1: förskjutning = +3
1.2 Ventilation Normal 69%
1.3 Schemaläggning Från
1.9 Avancerat
1.9.1 Värmekurva  = 6 (med förskjutning = 0)
1.9.2 Extern justering 0
1.9.3 min.framledningstemp 20
1.9.4 rumsgivarinställningar, ej bockad
1.9.6 Fläktåtergångstid 4 h
1.9.7 Egen kurva (fabriksinställningar, ej ändrad)
1.9.8 Punktförskjutning utetemperaturspunkt 0 grader, förändring av kurva 0 grader
1.9.9 Nattsvalka, ej bockad

Meny 2: Varmvatten
2.1 Tillfällig lyx - från
2.2 Komfortläge  = Normal
2.3 Schemaläggning från
2.9.1 Periodisk höjning = 14 dagar

Meny 4: Värmepump
4.1.3 Plusfunktioner, F370 uppkopplad med gratisversion av Nibe Uplink
4.1.6 Smart Price Adaption PÃ… (Har timavtal via Tibber)
4.1.7 Smarta hem ej aktiverat
4.2 Driftläge = auto
4.3 Ikoner valfritt
4.4 Datum valfritt
4.6 Språk valfritt
4.7 semesterinställning från
4.9.2 Autolägesinställning
        Stopp av värme 17 grader  // Blir det över detta stängs värmen i pannan av.
        Stopp av tillsats 6 grader   // Ingen eltillsats kopplas in över denna temp
        Filtreringstid 24 h
4.9.4 Fabriksåterställning, ej aktuellt
4.9.5 schema blockering från

Meny 5: Service Nås genom longpress på returpilen i 8 sek
5.1.1 Varmvatteninst 
        Starttemp normal 47
        Stoptemp normal 51
        Stoptemp periodisk höjning 55
5.1.2 Max framledningstemp = 60    (förinstallerat värde)

5.1.5 Fläkthastighet frånluft
        Normal 69%

5.1.12 intern eltillsats
Säkringsstorlek = 25A (stod på 16A innan men jag ändrade nu till 25a som jag har
5.1.13 Max installerad eleffekt (6.5kW, Inställt av installatör)


Med vänliga hälsningar
Tobias Ekvall

Hej!

F730 eller F370?

Hur många kWh har du förbrukat

jan
feb
mar
apr
maj
jun
jul
aug
sep
okt
nov
dec
?

TobiasEkv

  • Gäst
TobiasEkv
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2023, 22:00:49 »
Förbrukningen förra Ã¥ret minskade vi frÃ¥n  lite över 21000kWh till lite över 17000Kwh
Det ska dock påtalas att vi har ett utespa som vi stängde ned till 25 grader från 37 grader i juni förra året och har haft nerställt sedan dess.

Jan: 2699kWh
Febr: 2278 kWh
Mars: 2199 kWh
Arpril: 1440 kWh
Maj: 980 kWh
Juni: 732 kWh
Juli: 740 kWh
Aug: 708 kWh
Sept: 790 kWh
Okt: 892 kWh
Nov: 1320 kWh
Dec: 2580 kWh

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2023, 22:12:39 »
Låter mycket för Skåne om det är en 730, kanske mera normalt om det är en 370. Tror du har fina förluster i uterummet om du värmer det med värmepumpen för du har troligen ingen återvinning därifrån
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

TobiasEkv

  • Gäst
TobiasEkv
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2023, 22:21:34 »
Ja det kan säkert stämma med uterummet, men ändå har vi sänkt förbrukningen med 4000 kWh förra året dels genom sänka spabadet i grader och uterummet i grader, men inte sänkt innertemperaturen.
Eftersom det är vattenburen golvvärme i uterummet vågar jag inte stänga av det helt så det råkar frysa utan satte det på 12 grader.

Någon annan inställning som du tycker man bör ändra?
T.ex
Ta bort smart price adaption?
Koppla bort de trådlösa rumsgivarna och köra med öppna kranar bara?
Ska man ändra graderna när elpatronen går in?

TobiasEkv

  • Gäst
TobiasEkv
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2023, 22:23:24 »
Glömde svara men det är en F730 från 2017

Utloggad 4lpha0ne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Potsdam/Germany
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Optimizer, Automotive Engineer, Retro/Demoscener
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2023, 10:03:27 »
Because it's rather complex, first autotranslated, then my original text:
Citat från: Google Translate
I Tyskland, nära Potsdam/Berlin, verkar jag inte ha alltför olika klimatförhållanden för min F730 i ett 3-våningshus, bara inget spa och inget uterum. Jag hamnar på 2700-3200 kWh/a. Stor skillnad. Jag tror att för experterna och optimeringsamatörerna här kan det vara bra att ha lite mer data, t.ex. NIBE uplink "Serviceinfo" data, som visar till exempel mängden tillsats elvärme etc. En loggfil (med USB-minne) skulle vara ännu bättre för att se till exempel gradminuterskurvan och förändringarna i framtemperaturen. Jag lärde mig till exempel mycket om beteendet hos F730:s kontrolllogik i olika situationer från de loggarna.

Jag har en gissning, baserat på min erfarenhet av att hålla det översta golvet kallare (via rumstermostat), som jag ibland värmde upp i dessa faser:
Temperaturförskjutningen på +3 K i kombination med stora skillnader i värmeslingornas temperaturer, speciellt med kallare som begränsas av en termostat) kan orsaka följande beteende:
När det kallare rummet har sina ventiler stängda, når framtemperaturen lätt högre nivåer för de återstående rummen. Plötsligt aktiverar det kallare rummet sina ventiler på grund av en något lägre temperatur, blandningen av värmeslingorna blir också plötsligt kallare. Således sjunker även framtemperaturen, som bara är returflödet som värmts upp med 4-5 K, vilket driver smutsminuterna snabbt nedåt till intervallet för ytterligare elvärme. Då är det ett långsamt på/av-läge.

Det skulle finnas flera lösningar för att fixa/förbättra denna situation.
In Germany, near Potsdam/Berlin, I seem to have not too different climate conditions for my F730 in a 3-storey house, just no spa and no conservatory. I end up with 2700-3200 kWh/a. Big difference. I think, for the experts and optimization hobbyists here it may be helpful to have some more data, e.g. the NIBE uplink "Serviceinfo" data, which shows for example the amount of additive electrical heating, etc. A log file (with USB stick) would be even better to see for example the degree minutes curve and the changes in the forward temperature. I for example learned a lot about the behaviour of F730's control logic at different situations from those logs.

I have a guess, based on my experience with keeping the upmost floor colder (via room thermostat), which I occasionally heated up in these phases:
The temperature displacement of +3 K in combination with big differences in the temperatures of the heating loops, especially with colder ones limited by a thermostat) might cause the following behaviour:
When the colder room has it's valves closed, the forward temperature reaches higher levels for the remaining rooms easily. Suddenly the colder room activates its valves due to a somewhat lower temperature, the mix of the heating loops also suddenly gets colder. Thus the forward temperature, which is just the return flow heated up by 4-5 K, drops as well, driving the dregree minutes quickly downwards into the range of additional electrical heating. That's kind of a slow on/off mode then.

There would be several solutions to fix/improve this situation.
« Senast ändrad: 17 januari 2023, 10:05:25 av 4lpha0ne »
Working on the energy/comfort optimal solution for my NIBE F730 with custom control logic.

Utloggad Sweekvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2023, 08:14:04 »
Hej!
Är det någon som vet hur jag kan få ut loggar från Nibe F730 bakåt i tiden också för att se förbrukningen.
Jag kan se den i realtid i elskÃ¥pet och hur mycket endast pannan dragit sedan den installerades men inte  mer detaljerat.

Den har dragit 52320 kWh på ca 5,5år

OBS!! Det är samma använda som skrivit de tidigare meddelande, bara det att jag loggat in nu om det kommer olika anv namn.
« Senast ändrad: 18 januari 2023, 09:24:19 av Sweekvall »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2023, 10:08:17 »
Har inte hört talas om någon sådan funktion med detaljerad information. Elmätaren är det bästa sättet att se förbrukningen och numera ska ju värmepumpen ha sin egen elmätare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2023, 10:29:54 »
Hej!
Är det någon som vet hur jag kan få ut loggar från Nibe F730 bakåt i tiden också för att se förbrukningen.
Jag kan se den i realtid i elskÃ¥pet och hur mycket endast pannan dragit sedan den installerades men inte  mer detaljerat.

Den har dragit 52320 kWh på ca 5,5år

OBS!! Det är samma använda som skrivit de tidigare meddelande, bara det att jag loggat in nu om det kommer olika anv namn.

Rätt så hög förbrukning.
Var i landet bor du? (Södra Skåne)

Kolla i kompressor- och tillsatsinfo vilka värden tidfaktorerna (och drifttiderna för kompressorn) har, då kan jag räkna ut förbrukningen "bakvägen".
(Skriv av alla värden i de två menyerna och rapportera här.)
« Senast ändrad: 18 januari 2023, 11:03:17 av kWhalp »

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2023, 15:32:06 »
Oavsett om du kör elpatron eller ej så låter det märkligt att du ska behöva kurva 6 +3 för att hålla okej temp. Vilken temp har du?

Har själv 5,0 vilket är i det varmare laget. Anledningen till din förbrukning är kurvan och förskjutningen skulle jag säga. Så den verkliga frågan är - varför så högt? Hur gammalt är huset?


Utloggad Sweekvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2023, 19:04:12 »
Hej!
Vi bor i Svedala i Skåne (utanför Malmö så väldigt långt söderut)
Enplansvilla öppen planlösning med hög i tak i ett av de större rummen (ca 45kvm) Huset totalt 164kvm + Uterum med vinterpartier och isolerat glastak på ca 16kvm (vattenburen golvvärme satt till 12 grader nu).
Det är 365mm lättbetong hus med betongplatta på mark.

När de gjorde energibesiktning påpekade dem att huset var väldigt tätt.

Kompressorinfo:
Antal starter: 29737
Total drifttid: 27653 h
- av vilken varmvatten: 4868 h

Tillsatsinfo:
Tidfaktor: 2329,9
- av vilken varmvatten: 180,4


Rätt så hög förbrukning.
Var i landet bor du? (Södra Skåne)

Kolla i kompressor- och tillsatsinfo vilka värden tidfaktorerna (och drifttiderna för kompressorn) har, då kan jag räkna ut förbrukningen "bakvägen".
(Skriv av alla värden i de två menyerna och rapportera här.)

Utloggad Sweekvall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2023, 20:06:21 »
Oavsett om du kör elpatron eller ej så låter det märkligt att du ska behöva kurva 6 +3 för att hålla okej temp. Vilken temp har du?

Har själv 5,0 vilket är i det varmare laget. Anledningen till din förbrukning är kurvan och förskjutningen skulle jag säga. Så den verkliga frågan är - varför så högt? Hur gammalt är huset?

Hej!
Ja vi har provat med lägre förskjutning men inte fått upp värmen i rummen då. Nu ligger vi i större rummen på 21 eller 22 grader, men golven känns inte varma, mer än badrummen där vi satt att att det ska vara på hela tiden så det torkar där.

21-22 grader i de flesta rummen.

Utloggad znac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2023, 20:23:25 »
Hej!
Ja vi har provat med lägre förskjutning men inte fått upp värmen i rummen då. Nu ligger vi i större rummen på 21 eller 22 grader, men golven känns inte varma, mer än badrummen där vi satt att att det ska vara på hela tiden så det torkar där.

21-22 grader i de flesta rummen.

Hur gammalt är huset?

Kan du posta lite info från statusskärmwn när pannan jobbar? Framledningstemp, avgift, frånluft, luftflöde osv…

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F730 hög förbrukning
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2023, 20:24:31 »
Hej!
Vi bor i Svedala i Skåne (utanför Malmö så väldigt långt söderut)
Enplansvilla öppen planlösning med hög i tak i ett av de större rummen (ca 45kvm) Huset totalt 164kvm + Uterum med vinterpartier och isolerat glastak på ca 16kvm (vattenburen golvvärme satt till 12 grader nu).
Det är 365mm lättbetong hus med betongplatta på mark.

När de gjorde energibesiktning påpekade dem att huset var väldigt tätt.

Kompressorinfo:
Antal starter: 29737
Total drifttid: 27653 h
- av vilken varmvatten: 4868 h

Tillsatsinfo:
Tidfaktor: 2329,9
- av vilken varmvatten: 180,4

Vad har du för kompressortidfaktorer? Behöver dessa för att prognostisera förbrukningen :)

2329.9 × 6.5 kW = 15144 kWh tillsats på 5.5 år => 2750 kWh/år i snitt, men kan förstås skilja drastiskt beroende på:

1. Fukt i betongen första året.
2. Årsvädervariationer
3. Fel på pumpen vid datum X.


Redan nu kan jag säga att du har fler starter än drifttid (dvs <1h per cykel, normalt är snarare 1.75-2h/cykel). Något är rätt så 'annorlunda' med din uppställning.

-När rengjorde du luftfiltret senast?

-Har du luftat systemet nån gång?

-Vad har du för tryck (mätt i bar) i 'pannan' (luckan längst ned till höger på värmepumpen).

-Var har du för BS1-lufthastighetgivarvärde? (m3/h)
Posta gärna en graf över historiken för BS1.

-Bäst vore om du har möjlighet att låta mig ansluta på Nibe Uplink för att diagnostisera problemet, så säg till via PM! :)
« Senast ändrad: 18 januari 2023, 20:49:15 av kWhalp »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!