Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fläktlarm  (läst 1330 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jowa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Fjollträsk
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig av misstagen (ibland)
Fläktlarm
« skrivet: 26 december 2022, 13:36:10 »
Har en VVm300 & 2020. Var bortrest de senaste dagarna och när jag kommer hem är det bara 5C inomhus. Visar sig att pannan stannat med felmedelandet "Fläktlarm". Efter omstart fungerar VP i någon timme innan nytt "fläktlarm" stoppar systemet. Vid kontroll av VP finns det varken löv eller snö som skulle kunna förorsaka problem och fläkten går alldeles utmärkt tills nästa larm kommer.

Jag hittar inget i varken manualen, här på forumet eller någon annanstans på nätet som ger mig någon ledtråd till vad som kan vara problemet.

1. Kan det vara någon givare som spökar? I så fall vilken?
2. I larmloggen står det "56 Fläktlarm". Någon som kan förklara vad 56 betyder? När jag söker på Nibes felkoder så tycks det stå för "ogiltigt serienummer" vilket låter bisarrt.
3. Är det rimligt att systemet ska stanna helt och inte gå över till att värma med patron vid fel på VP?
2008: Har just bytt en gammal elpanna/VVB mot en VVM300/2020. Tidigare ca 36 000 kWh värme & VV - nu? återkommer...Payback 4 år är kalkylen
2010: 2 år senare.... så här långt en halvering av kostnaden!
2012: 4 år senare kan jag konstatera att kalkylen höll - t o m med råge pga höjda elpriser. Kostnad för värme/varmvatten halverad! Problem: Bytt tempgivare i VP i övrigt inga störningar
2017: Bytt en flervägsventil

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fläktlarm
« Svar #1 skrivet: 26 december 2022, 15:01:57 »
Självklart ska elpatron värma vid larm, men kolla att den inte löst på temperaturbegränsaren?

Larmet är tyvärr kryptiskt, men om du öppnar panelen på utedelen och läser av kanal S1 så får du en bättre larmbeskrivning.
Om den visar 11 Fläkt stoppad. Uppträder om suggastemperaturen (T4) är lägre än förångartemperaturen (T7). så kanman anta att någon av givarna T4 eller T7 inte är OK.
Läs då av dessa 2 + T1 så kan man gissa vilken av dem som är felande.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jowa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Fjollträsk
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig av misstagen (ibland)
SV: Fläktlarm
« Svar #2 skrivet: 27 december 2022, 15:58:10 »
Självklart ska elpatron värma vid larm, men kolla att den inte löst på temperaturbegränsaren?

Larmet är tyvärr kryptiskt, men om du öppnar panelen på utedelen och läser av kanal S1 så får du en bättre larmbeskrivning.
Om den visar 11 Fläkt stoppad. Uppträder om suggastemperaturen (T4) är lägre än förångartemperaturen (T7). så kanman anta att någon av givarna T4 eller T7 inte är OK.
Läs då av dessa 2 + T1 så kan man gissa vilken av dem som är felande.

Tack för tipset. Tyvärr fick jag inte fram någon info då S1 visade 1=normal drift idag när jag kollade. Pumpen hade då inte varit igång sedan det tidigare felmeddelandet om "fläktlarm".

Efter omstart fungerar allt som det ska (just nu i över 7 timmar). När jag kollar temperatur på suggas och förångare vid drift så varierar suggas temp på mellan 0.1-1 grad över förångartempen. Verkar det rimligt?

En detalj som jag inte heller förstår är varför VVM300 inte går över i ren eldrift när VPn felindikerar och lägger av? Var bortrest över julen och innetempen var 5 grader när jag kom tillbaks. Var dock inget problem att ställa in VVM på tillsatsdrift.
2008: Har just bytt en gammal elpanna/VVB mot en VVM300/2020. Tidigare ca 36 000 kWh värme & VV - nu? återkommer...Payback 4 år är kalkylen
2010: 2 år senare.... så här långt en halvering av kostnaden!
2012: 4 år senare kan jag konstatera att kalkylen höll - t o m med råge pga höjda elpriser. Kostnad för värme/varmvatten halverad! Problem: Bytt tempgivare i VP i övrigt inga störningar
2017: Bytt en flervägsventil

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fläktlarm
« Svar #3 skrivet: 27 december 2022, 16:35:01 »
Knepigt att den inte kopplar på elpatron direkt vid larm?
Den brukat göra detta men inte värma VVB, och jag ser inga inställningar att ändra på detta på en VVM300 ?

Suggasen ska normalt vara lite mer högre än förångaren, förångartemp är under drift något under utetemp och suggasen något över utetemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jowa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Fjollträsk
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig av misstagen (ibland)
SV: Fläktlarm
« Svar #4 skrivet: 27 december 2022, 18:37:03 »
"Suggasen ska normalt vara lite mer högre än förångaren, förångartemp är under drift något under utetemp och suggasen något över utetemp."

Suggasen har konsekvent högre temp är förångaren men däremot är den klart under utetempen.
Utetempen är i närheten av vad en extern termometer visar men avvikelsen handlar om mindre än en grad.
Exempel, tagna från VVM meny 5.9-5.11 Ute, Förångare och Suggas

1    -3.9  -2.7
0.5 -3.1  -2.8
0.8 -4.3  -4.2

Suggasen är alltså långt under utetempen! Verkar detta rimligt?
2008: Har just bytt en gammal elpanna/VVB mot en VVM300/2020. Tidigare ca 36 000 kWh värme & VV - nu? återkommer...Payback 4 år är kalkylen
2010: 2 år senare.... så här långt en halvering av kostnaden!
2012: 4 år senare kan jag konstatera att kalkylen höll - t o m med råge pga höjda elpriser. Kostnad för värme/varmvatten halverad! Problem: Bytt tempgivare i VP i övrigt inga störningar
2017: Bytt en flervägsventil

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fläktlarm
« Svar #5 skrivet: 28 december 2022, 06:35:30 »
Vad visar den på de andra givarna när kompressorn går, speciellt hetgas och framledning på utedelen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jowa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Fjollträsk
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig av misstagen (ibland)
SV: Fläktlarm
« Svar #6 skrivet: 28 december 2022, 13:00:05 »
Vad visar den på de andra givarna när kompressorn går, speciellt hetgas och framledning på utedelen?

T1 Uppmätt temperatur på utegivaren.                   -2
T2 Uppmätt temperatur på framledningsgivaren.          49.1
T3 Uppmätt temperatur på returledningsgivaren.          38
T4 Uppmätt temperatur på suggasgivaren.                   -5.9
T5 Uppmätt temperatur på hetgasgivaren.                   78
T6 Uppmätt temperatur på vätskeledningsgivaren.       37.6
T7 Uppmätt temperatur på förångargivaren.                   -6.8

Utetemperatur enligt extern termometer -1.9

« Senast ändrad: 28 december 2022, 13:02:11 av jowa »
2008: Har just bytt en gammal elpanna/VVB mot en VVM300/2020. Tidigare ca 36 000 kWh värme & VV - nu? återkommer...Payback 4 år är kalkylen
2010: 2 år senare.... så här långt en halvering av kostnaden!
2012: 4 år senare kan jag konstatera att kalkylen höll - t o m med råge pga höjda elpriser. Kostnad för värme/varmvatten halverad! Problem: Bytt tempgivare i VP i övrigt inga störningar
2017: Bytt en flervägsventil

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fläktlarm
« Svar #7 skrivet: 28 december 2022, 20:25:44 »
Hetgastemp ser normal ut, så det är kanske OK värden?
Funderade på om expansionsventilen började bli lite trött, men ser inga andra tecken på det.

På min 1245 är suggasen alltid lite högre än KB-temp, men det är kanske bättre värmeöverföring i en vätska/förångaren än en luft/förångare?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jowa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Fjollträsk
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig av misstagen (ibland)
SV: Fläktlarm
« Svar #8 skrivet: 29 december 2022, 16:18:00 »
Det är hopplöst att försöka felsöka intermittenta fel men idag har jag haft ”tur”. Värmesystemet stannade med ”Fläktlarm” som felkod (och S1 anger 11 som felkod, d v s suggastemp lägre än förångartemp).

Vid omstart så visar bläddring mellan temperatur för förångare och suggas mycket riktig också att suggastempen låg 1-2 grader under förångaren och efter en stund så stannade pumpen återigen med samma felkod.

I larmloggen visas dock två olika värden för fläktlarmen och jag förstår inte vad koderna betyder.
I displayen visas XX--- HH:MM och under det texten ”Fläktlarm”
I flera fall är XX=59 men vid senaste tillfället är koden 87.
 
I Nibes flekodslista (https://www.nibe.eu/sv-se/support/larmkoder/larmkoder) finns det dock ingen kod 59 och kod 87 anges som ” Bestående kommunikationsfel mot tillbehörskort med stegstyrd tillsats” vilket inte låter rimligt.

Vad är det för kod som visas i larmloggen?
2008: Har just bytt en gammal elpanna/VVB mot en VVM300/2020. Tidigare ca 36 000 kWh värme & VV - nu? återkommer...Payback 4 år är kalkylen
2010: 2 år senare.... så här långt en halvering av kostnaden!
2012: 4 år senare kan jag konstatera att kalkylen höll - t o m med råge pga höjda elpriser. Kostnad för värme/varmvatten halverad! Problem: Bytt tempgivare i VP i övrigt inga störningar
2017: Bytt en flervägsventil

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fläktlarm
« Svar #9 skrivet: 29 december 2022, 17:27:29 »
Kan vara så att ett byte av suggas-givaren fixar till det?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jowa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Fjollträsk
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig av misstagen (ibland)
SV: Fläktlarm
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2023, 21:48:57 »
FYI: Byte av suggasgivare löste inte problemet.

Däremot tycks justering av expansionsventilen ha löst problemet. Suggas nu ca 10C under förångartemp och hetgasen har ökat från knappa 80C till dryga 90C.
2008: Har just bytt en gammal elpanna/VVB mot en VVM300/2020. Tidigare ca 36 000 kWh värme & VV - nu? återkommer...Payback 4 år är kalkylen
2010: 2 år senare.... så här långt en halvering av kostnaden!
2012: 4 år senare kan jag konstatera att kalkylen höll - t o m med råge pga höjda elpriser. Kostnad för värme/varmvatten halverad! Problem: Bytt tempgivare i VP i övrigt inga störningar
2017: Bytt en flervägsventil

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!