Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felsökning VVM 320S/F2120-12  (läst 1369 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svetsministern

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Felsökning VVM 320S/F2120-12
« skrivet: 20 november 2022, 22:09:45 »
System:
Sektionsradiatorer med gammalt 2-rörs överfallssystem för självcirkulation (grova blårör)
VVM 320S dockad mot F2120-12, dockade och anslutna mot befintliga systemet med 28 mm kopparrör.
Boilermag magnetitfilter (rengjort), medföljande kulventil med smutsfilter (rentgjort)
Alla radiatorventiler helt öppna och alla element avluftade
Utetemperaturen pendlar mellan nollan och en minusgrad.
Boyta ~85 kvm (litet hus)

Problem:
Utedelen frostar igen fullständigt
Avfrostning avbryts pågrund av lågt flöde med uppmaning om att göra rent smutsfilter och kontrollera pump
Avfrostningen misslyckas till slut helt (felkod 236).

Funderingar:

Vilket flöde är det som avses?

Flödesgivaren (BF1) rapporterar runt 6,9/7.0 liter/minut vid 67-70% (GP1). Det är inte i närheten av de 0,35 liter/sekund som det behöver vara. Jag har dock väldigt svårt att förstå varför det blir så dåligt med de relativt sett grova dimensionerna i systemet. Är det systemvolymen som spökar och jag borde koppla på t.ex. UKV100? Andra förslag för att undersöka/förbättra flödet?

En sökning i forumet ger att Nibe strulade med sin mjukvara för något år sen och skapade det här problemet, samt att det även kan bli så här om det läcker i värmeväxlarna (om jag minns rätt, hittar inte den tråden just nu). Kan finnas något där att undersöka?

Någon info jag kan ta fram från systemet för att underlätta felsökning?
Jag har dumpat ut registerspecen för ModBus ifrån VVM 320S och kan (hjälpligt) läsa ut vad jag vill.

Irritationsmoment och konreta frågor:

1.  Jag vill inte att utedelen skall frysa sönder! Hur "parkerar" jag bäst skiten sÃ¥ att den inte leker ismaskin medans jag letar efter en lösning?

2. I menyn 7 kan jag leta mig fram till utedelen och där finns menyvalen "Manuell avfrostning". Tyvärr händer ingenting när jag trycker på den knappen. Ingen visuell feedback om att den registrerat knapptryckningen, och inget (vad jag kan se) effekt på systemet heller. Vad missar jag, och hur tvingar jag fram en avfrostning?

3. Bästa sättet att tina upp den? Jag har kört med hett vatten som jag hält på den bakifrån. Tyvärr kommer jag då inte åt hela värmevälaren och den is (inte så mycket) som finns på fläktbladen. Några kreativa idéer?

4. Jag tänkte mig bara en volymförstoring och inte arbetstank, dvs: ingen extra CP och bara en cirkulationskrets. Men - kan det finnas skäl med en extra cirkulationspump ändå? Tänker att den som laddpump som sitter i VVM 320S inte riktigt orkar lyfta upp framledningen till vinden (självcirkulation: Vertikal stam upp till vinden, horisontella stammar längs husets sidor och vertikala matningar till varje element som sedan har returledningar i källartaket). Vad tror ni?

Utloggad Jonas.Munding

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning VVM 320S/F2120-12
« Svar #1 skrivet: 21 november 2022, 13:20:00 »
Hejsan.

Jag har ingen bra idé på lösning, men jag sitter med samma problem. Jag har en ukv100 installerad och har haft sedan installation förra hösten, det verkar inte hjälpa i det här fallet.
Min anläggning larmade inatt först för flöde, och sedan avfrostningsproblem osv och går sedan dess på eltillsats.
Den gjorde precis likadant vid den här tiden förra året, när temperaturen första gången sjönk till ca fem minusgrader.
Den gången löstes det när installatören varit ute och skruvat på några (jag vet inte vilka) inställningar.

Mvh Jonas

Utloggad joni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning VVM 320S/F2120-12
« Svar #2 skrivet: 27 november 2022, 17:01:41 »


En sökning i forumet ger att Nibe strulade med sin mjukvara för något år sen och skapade det här problemet,

Stämmer.
Har du installerat senaste mjukvaran?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Felsökning VVM 320S/F2120-12
« Svar #3 skrivet: 03 december 2022, 19:42:39 »
Om flödet är äkta hade varit värt att veta. Det är sjukt lågt flöde. Uppdatera mjukvara och se om det blir skillnad.

Kontrollera så du inte har smutsfilter i någon kran i innedelen, typ liten 14 mm skruv med ett pyttefilter istoppat. Det klarar inte mycket skräp. Det sitter på andra Nibemodeller, din modell vet jag inte. Lätt att missa att det ens finns.

Sitter magnetfiltret på returen? Annars spola ut växlaren och sätt det på returen.

Arbetstank ska inte behövas.

Nödstopp av anläggningen är att aktivera elpannadrift i servicemenyn, stänga kranarna till utedelen och tappa av vattnet till utedelen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Svetsministern

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning VVM 320S/F2120-12
« Svar #4 skrivet: 11 december 2022, 09:58:30 »
Tack för alla svar!

Uppdatering:
Vädret slog om och den hoppade igång av sig själv. Misstänker att den första snösmockan var väldigt fuktig med en temperatur runt nollan, dimma, osv, som innebar extar mycket is vilket den inte fixade att avfrosta. Nu när det långsamt blivit kallar igen snurrade den på ända ned till -10 grader. Men...

Om flödet är äkta hade varit värt att veta. Det är sjukt lågt flöde. Uppdatera mjukvara och se om det blir skillnad.
Flödet var fortsatt lågt och den mjukvaruuppdatering som kom precis efter att jag postat här gjorde ingen skillnad. Att det är något tokigt med flödet känns rimligt eftersom bara elementen på ena sidan av huset blir varma. Gissar att det beror på att kretsarna är obalanserade, dvs: det är fler och större element på den sidan så det är lättare att trycka ut vattnet där.

Kontrollera så du inte har smutsfilter i någon kran i innedelen, typ liten 14 mm skruv med ett pyttefilter istoppat. Det klarar inte mycket skräp. Det sitter på andra Nibemodeller, din modell vet jag inte. Lätt att missa att det ens finns.
Jag har inte lyckats hitta något internt filter. Nämns inte i installatörshandboken och det finns vad jag kan se inget som är synbart från framsidan av den när jag tar av fronten och spanar bakom all frigolit. Däremot följde det med en kulventil med inbyggt filter som sitter på tilloppet til utedelen, ser ut så här: https://www.rinkabyror.se/artikel/filterball-51f-15r-maskvidd-0-7mm/. Det har jag rensat (var i stort sett tom).

Sitter magnetfiltret på returen? Annars spola ut växlaren och sätt det på returen.
Det sitter på returen

Arbetstank ska inte behövas.
Jag hade redan beställt ett UKV100 när jag postade. Nu är det installerat och det verkar ha löst problemet med flödet. Jag kopplade in det enligt 3-rörsprincipen, dvs: Arbetskärlet matas frÃ¥n pannan i toppen, och returen är ansluten i botten. Radiatorkretsen har egen cirkulationspump pÃ¥ framledningen, och returledningen gÃ¥r direkt till en T-koppling pÃ¥ returen till pannan. Det vill säga den systemlösning som Nibe föreslÃ¥r pÃ¥ den här sidan om man kryssar i arbetskärl: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/31809/M12461SV-5.html. Magkänslan är att själva volymförstoringen egentligen inte är det som spelar roll här, utan att det snarare är den extra cirkulationspumpen.  Den som sitter i VVM S320 är helt enkelt för klen för att fÃ¥ snurr pÃ¥ mitt system.

« Senast ändrad: 11 december 2022, 10:00:10 av Svetsministern »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!