Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F370 trycket i klimatsystemet sjunker  (läst 4992 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
F370 trycket i klimatsystemet sjunker
« skrivet: 29 november 2020, 17:52:58 »
Jag har en F370 där trycket i klimatsystemet sjunker kontinuerligt. Jag har gjort följande:
- Avluftat alla element
- Avluftat värmepumpen och fyllt på trycket i omgångar till ca 1,0 bar

Vad jag minns brukar jag upprepa påfyllningen upp till 1,0 bar ett par gånger vid hösten varje år, då cirkulationspumpen börjar gå för att värma upp elementen. Sedan har det legat hyfsat stabilt under hela vintern.

Förra året byggde vi ut huset och kopplade in två element till på befintliga slingor, och i höst har jag säkert fyllt på sex till åtta gånger (svårt att komma ihåg exakt). Jag fyller på upp till 1,0 bar när det kommer ner till ca 0,5 bar. Idag gjorde jag även en avluftning igen av värmepumpen, men det fanns ingen luft kvar.

Jag har inte upptäckt några synliga läckage på värmeslingorna. Så jag undrar var vattnet tar vägen...

Är det något att oroa sig för? Tacksam för tips/råd/sunpunkter!
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F370 trycket i klimatsystemet sjunker
« Svar #1 skrivet: 29 november 2020, 18:01:25 »
kolla säkerhetsventilen, om den läcker

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 trycket i klimatsystemet sjunker
« Svar #2 skrivet: 29 november 2020, 18:36:25 »
Om det inte är alltför besvärligt kan man också kolla förtrycket i expansionskärlet. Om det är fel, speciellt om det är för högt, så blir systemtrycket väldigt känsligt.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F370 trycket i klimatsystemet sjunker
« Svar #3 skrivet: 29 november 2020, 19:32:36 »
Säkerhetsventilen kan jag kolla, men hur 17 kollar man "förtrycket i expansionskärlet"? Det är inte beskrivet i användarhandboken. Hittar inget vettigt i installatörshandboken heller.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 trycket i klimatsystemet sjunker
« Svar #4 skrivet: 29 november 2020, 20:37:42 »
På kärlet sitter det en plastplugg, under den en ventil ( bildäckstyp ) putta till pinnen, då ska det komma luft inget vatten, för att se vad du har för förtryck, stäng av VP och så öppnar du någonstans så manometern går till noll, sen med kompressor eller pump med mätare kollar du trycket ( lika som på bilen ) ca 0,5-0,6 bar normalt, tryck i till dito , kolla manometern, hat den stigit så släpp ut mer vatten, fortsätt så tills det inte kommer ut vatten och trycket är 0,5 -0,6, då är kärlet tomt och bara luft i blåsan med tryck, därefter så fyller du på vatten till ca 1,0 bar

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F370 trycket i klimatsystemet sjunker
« Svar #5 skrivet: 30 november 2020, 12:39:25 »
Tack för era svar. Säkerhetsventilerna kontrollerade, allt är torrt. Ser inget annat som läcker under pumpen heller.
Det här med att kolla expensionskärlet måste jag erkänna är lite överkurs för mig.
Nu har det legat stabilt på 1,0 bar i tre dagar så får vi se hur lång tid det tar innan det sjuker igen.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 trycket i klimatsystemet sjunker
« Svar #6 skrivet: 09 december 2020, 22:09:18 »
Hur gick det för dig Lasse? Allt under kontroll?

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F370 trycket i klimatsystemet sjunker
« Svar #7 skrivet: 10 december 2020, 09:49:03 »
@jonas_da  Tack för frÃ¥gan!
Jo, trycket gick ner till ca. 0,6 bar men har nu stigit till 0,9 bar. Så allt kanske är OK, det ska väl pendla lite upp och ner beroende på temperatur? Allt är som sagt OK annars med pumpen, inga synliga läckage, alla element är varma. Så jag tror inte jag gör något mer nu än håller koll på trycket.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F370 trycket i klimatsystemet sjunker
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2021, 09:47:17 »
Lite återkoppling runt detta. Nu när det är kallt, mellan -6 och - 15 ute, började jag kolla trycket igen och det pendlar mellan ca 0,4 bar och 1,1 bar. När det blev lite varmare ute och fram- och returtempen sjönk så dök trycket till 0 bar. Jag har inte fyllt på vatten denna gång.

Jag har läst alla bra artiklar och inlägg här om expansionskärl, förtryck och pendlande tryck och misstänker att det kan bero på förtrycket. Men har inte gått vidare med felsökning.

Hade elementen blivit iskalla skulle det vara lite mer panik, när är det varmt och skönt även om trycket går ner till 0 bar ibland är jag inte lika orolig, även om jag förstår att inte pannan jobbar optimalt.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F370 trycket i klimatsystemet sjunker
« Svar #9 skrivet: 14 mars 2021, 11:04:05 »
Nu ska jag försöka ta tag i detta och kontrollera trycket enligt beskrivning frÃ¥n @25fOCUS.  Dock kommer jag inte Ã¥t ventilen med med cykelfotpump (som har tryckmätare). Visst borde det funka att köpa en ventilförlängare och koppla pÃ¥?
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Inloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F370 trycket i klimatsystemet sjunker
« Svar #10 skrivet: 15 mars 2021, 08:53:29 »
Borde gå utmärkt så länge skarv är helt tät
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F370 trycket i klimatsystemet sjunker
« Svar #11 skrivet: 17 mars 2021, 16:04:01 »
Så, gick utmärkt att komma åt med en ventilförlängare (se bild nedan).
Har gjort enligt 25fOCUS beskrivning så gott som jag kunnat, försökt få ett förtryck på ca 0,5 bar. Nu blir det några intressanta dagar när temperaturen i systemet varierar och se om systemtrycket blir stabilare.

2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F370 trycket i klimatsystemet sjunker
« Svar #12 skrivet: 19 mars 2021, 08:41:23 »
Det verkar som det fungerade! Nu ligger trycket och pendlar runt 1,0 bar istället för att dyka ner till 0 bar när temperaturen i systemet går ner.
Verkligen toppen med detta forum och alla som hjälper till med svar. Stort tack!
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 trycket i klimatsystemet sjunker
« Svar #13 skrivet: 19 mars 2021, 11:56:26 »
Den dagen när kärlet säger upp sig, så kan det vara bökigt att byta det, samt original är dyrt. Då går det att sätta ett 12 liters på sidan om och koppla på ett av rören som är för värmen, har ingen betydelse var. Och låta det gamla sitta kvar som en blindtarm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!