Författare Ämne: LLVP med veckostyrning - tacksam för tips  (läst 934 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nabben4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LLVP med veckostyrning - tacksam för tips
« skrivet: 17 augusti 2022, 00:12:41 »
Jag funderar på att byta ut en 19 år gammal LLVP som nog snart har gjort sitt. Just nu håller jag på att kolla upp utbudet. Jag har nyligen gått över till timdebitering och vill gärna ha en pump som kan veckoprogrammeras. Jag har hittills tittat på en Bosch 6110 men den har bara timerfunktion har jag förstått. Den kan inte programmeras för att tex köra vissa tider på dygnet eller för att sänka temperaturen mellan vissa klockslag.

Mitsubishi Hero verkar ha åtminstone möjlighet att lägga in ett veckoschema. Fungerar det bra på den modellen?

Jag är tacksam för tips om värmepumpar som kan åtminstone veckoprogrammeras eller om det finns pumpar där man kan ställa in olika temperaturer olika tider på dygnet.

Tanken är att köra pumpen på natten fram till tex kl.5 då elpriset brukar sticka iväg. Sedan kan den gå från exempelvis kl.11 till kl.17 när priset brukar vara lägre än morgon och kväll. När man kommer hem kan man elda och antingen ha den avstängd eller programmera en lägre måltemperatur.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2420
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LLVP med veckostyrning - tacksam för tips
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2022, 09:20:18 »
LN hero kan du lägga in flera driftssätt under veckan men det är jobbigt att programmera detta rätt stor risk för att det inte fungerar eller får motsatt verkan och när du sen är klar med programmeringen är det dax att titta på nästa dags programmering då det ändrar sig från dag till dag lite.

den drar dessutom mindre energi om den får gå på jämn temperatur så fråga är vad du sparar

Utloggad Nabben4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LLVP med veckostyrning - tacksam för tips
« Svar #2 skrivet: 18 augusti 2022, 00:07:56 »
Tack för svar.

I andra vÃ¥gskÃ¥len ligger att elpriset pÃ¥ natten kan vara tex en tiondel av priset pÃ¥ morgon och kväll. Ã…tminstone nu pÃ¥ sommaren men jag är  orolig för att det kan vara samma skillnad i vinter, men antagligen pÃ¥ högre prisnivÃ¥er än nu. SÃ¥ även om pumpen är mindre effektiv vid veckokörning sÃ¥ kanske det ändÃ¥ gÃ¥r att räkna hem och lite till med nuvarande prisskillnader över dygnet. SvÃ¥rbedömt. Bor i SE4 där spotpriset denna sommar kan variera mellan 20 öre och 600 öre pÃ¥ ett dygn. Med allt inräknat uppÃ¥t 9-10 kr. Förr, när variationen över dygnet kanske bara var 10 öre var väl detta inget att lägga tid pÃ¥.

Finns det fler vettiga alternativ än LN Hero med veckostyrning?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2420
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LLVP med veckostyrning - tacksam för tips
« Svar #3 skrivet: 18 augusti 2022, 11:46:14 »
Idag varierar spotpriset mellan 5.- och 6.50- så mest bök att styra det
från kl23 dyker det till en krona

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: LLVP med veckostyrning - tacksam för tips
« Svar #4 skrivet: 18 augusti 2022, 12:09:47 »
Finns det fler vettiga alternativ än LN Hero med veckostyrning?
Daikin ger möjlighet att styra med veckoschema, vilket är mycket smidigt via deras app enligt min åsikt. Utan appen så lär det såklart vara ett rent helvete att få till sådan styrning.

Utloggad Nabben4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LLVP med veckostyrning - tacksam för tips
« Svar #5 skrivet: 19 augusti 2022, 00:31:13 »
Tack för uppslaget. Det verkar finnas återförsäljare av det märket här i närheten så det får bli ett besök och kolla närmare.

Har XRH en tyst innedel?

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: LLVP med veckostyrning - tacksam för tips
« Svar #6 skrivet: 19 augusti 2022, 11:46:34 »
Har XRH en tyst innedel?
Jag har inte egen erfarenhet av någon annan lika modern värmepump att jämföra med, så frågan är svår att svara på.
Ljudnivån är inget vi har stört oss på med våra förutsättningar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser